PDA

View Full Version : PRS: jullie bevindingen ?



StevenStrat
9 april 2013, 18:07
Heb interesse in een custom 24.



Wat zijn jullie ervaringen ?
klank vergeleken met bv een Les Paul ?






ben benieuwd...

Nick1976
9 april 2013, 20:23
tja, ik heb beide van PRS een SC58 en een custom. Beide goede gitaren maar klinken anders. LP is wat "vetter" in mijn mening.

Mitch
9 april 2013, 21:06
Zoals met ieder merk en type heb ik geweldige gehoord en mindere. Echt slechte heb ik nooit gehoord, maar het is wel een strakke, wat 'hard' klinkende gitaar. Niet zo'n brulboei als een Singlecut, maar als je net uit de smooth Fenderhoek komt moet je wel zeker weten dat je zoiets wil, zal ik maar zeggen. Een leuke aanvulling zal het zeker zijn.
Die rotary switch is gewoon k*t, maar da's aan te passen natuurlijk. En ik zou liever voor een modernere gaan dan een ouder model. Die halzen waren nog niet allemaal even stijf (in goede zin) en de kwaliteit was gewoon wisselvalliger. Ouder is niet altijd beter...

arjanb01
9 april 2013, 21:18
Prssen zijn ware kunstwerkjes, mooi afgewerkt, en klinken wat hoog middier dan les Pauls. Prs-sen zijn absoluut m'n ding niet, zien er mooi uit maar kan niet tegen die wijde halzen, wide fat en wide thin. Ben meer van de c en v halzen. Ook het geluid vind ik nooit lekker door de mix prikken. Maar verder zijn ze mooi afgewerkt. Dus is het je ding heb je een gitaar voor je leven natuurlijk.

JanVrm
9 april 2013, 23:39
Jarenlang ben ik een beetje sceptisch over PRS geweest, altijd het vermoeden gehad dat het meer om het uiterlijk ging dan de klank.

Maar recentelijk ben ik eigenaar van een PRS SE Custom 24 geworden omdat ik een gitaar zocht voor de repetities omdat bij oude Gibson Les Paul Custom (meer dan 6 kilo) '78 zich na een aantal uurtjes wel deed voelen.

Op basis van deze review http://www.youtube.com/watch?v=FthdnJSDOsc heb ik de gok gewaagd om zonder te testen deze op te laten sturen (via Marktplaats). En de review is niet gelogen, alles wat Michael Caswell beschrijft is gewoon waar. Wat een fantastische gitaar!

Vooraf had ik er nog rekening gehouden om misschien de tuners en/of pick ups te moeten vervangen...helemaal niet nodig!

Mijn Les Paul evenals mijn Fender strat hebben hun eigen typische karakter, maar deze PRS doet het zelfs in combinatie met de GT8 en Mesa/Boogie nog gewoon het beste in de mix. Speelt ook nog superlicht. Is zomaar onbedoeld eigenlijk mijn nummer 1 geworden, ondanks het feit dat de Gibson eigenlijk een stuk van mijn lichaam is en ik ook nooit (zomaar) zal verkopen.

Wat ik me nu afvraag: kan een USA PRS Custom 24 nog zoveel beter zijn? In ieder geval denk ik niet dat er veel gitaren deze kwaliteit/prijs-verhouding kunnen evenaren.

Kingfisher
10 april 2013, 00:21
Ik heb een PRS custom anniversary. Een juweel van een instrument. Inderdaad de rotary switch is weinig practisch: moeilijk om te switchen en je ziet ook moeilijk in welke stand ie staat. Test zeker het verschil tssn een wide thin en een wide fat. Ik vond de wide thin maar niks. Ze hebben hun eigen klank, het is een beetje tussen LP en strat. De mensuur is ook tussen de twee, dus niet verwonderlijk

vulvasonic
10 april 2013, 02:15
Ik vind ze geweldig, maar ik heb er gelukkig geen nodig (beetje aan de prijzige kant).
Ik zou gewoon een goede muziekzaak opzoeken om er eens een zooitje uit te proberen. Max Guitars in Nijmegen heeft er regelmatig een flink stel op voorraad.

En als je er eentje hebt aangeschaft, moet je ons wel even verblijden met een stuk of 20 foto's. :)

Les Paul Reed Smith
10 april 2013, 08:29
Een Les Paul gromt wat meer. Een PRS klinkt wat scherper. De Custom 24 klinkt dan weer wat moderner dan de Custom 22. mitch is correct over de nieuwe. Na ongeveer 2000 zijn het echt hele fijne gitaren geworden. Uit de 2e helft van de 90's heb ik verschillende PRSsen gespeeld die ik niet bijzonder vond. Wat betreft bouwkwaliteit hoort PRS absoluut tot de beste gitaren die je kunt kopen.

Dat een PRS duur is, valt op het moment wel mee. Je vindt hele mooie CE's voor rond de €1100, ook de prijzen van Customs zijn behoorlijk gedaald. Al worden op Marktplaats nog steeds af en toe idiote prijzen gevraagd.
Als je een nieuwe wilt kopen, kan je er ook 1 zelf uit de USA halen. Zelfs met import en BTW ben je dan vaak nog goedkoper uit. Met de constante kwaliteit van PRS is het weinig risico om dit te doen.

speedmusic
10 april 2013, 08:43
Heb een Custom 22 gehad, vreselijk, nee echt.

Voordat ik hem in handen kreeg was hij in korte tijd (binnen een jaar) al twee keer verhandeld via eBay, zelf kon ik er ook niet aan wennen de gitaar maar weer verkocht.
Na mij heb ik de gitaar binnen een jaar ook alweer 3x te koop zien staan op Marktplaats bij verschillende verkopers. Al die keren is de prijs voor dezelfde prijs aangeboden dus het was geen handel, maar blijkbaar kon niemand er wat mee, tot op de dag van vandaag ben ik er nog steeds niet achter waarom de gitaar mij niet lag, deels was het mijn techniek maar getuige het feit dat de gitaar binnen 3 jaar 6x van eigenaar is gewisseld moet het "iets" zijn geweest. Wat het niet was, de sound die was gewoon heerlijk.

Aan de andere kant heb ik een Custom 24 met er moet heel wat gebeuren wil ik die van de hand, fantastische gitaar.
Sterker, mocht er ooit weer wat geld beschikbaar zijn dan zou ik graag nog een PRS singlecut 24 gitaar willen bezitten.

Rubenios
10 april 2013, 08:55
Goede, degelijke gitaren, maar helaas vaak erg overpriced

Napoje
10 april 2013, 09:25
Je zou voor de lol toch eens een SE moeten proberen. Veel goedkoper maar klinkt en speelt toch beregoed.

Rubenios
10 april 2013, 09:32
Je zou voor de lol toch eens een SE moeten proberen. Veel goedkoper maar klinkt en speelt toch beregoed.

Daarom zei ik ook, vaak overpriced, niet altijd ;)

michaelsteen
10 april 2013, 11:48
Ik heb zelf een prs mira. Erg veelzijdige gitaar, playability is fantastisch, overtuigende single coil sounds.
http://www.youtube.com/watch?v=ugoNdAk1MDk
Ik vind em persoonlijk alleen foeilelijk vergeleken met een custom 24. Dus ik ga zeker ook wat customs testen.

Useless
10 april 2013, 12:57
Heb zelf een paar PRS gitaren gehad ( custom 24, 513, mccarty met p90 ).
De custom 24 vond ik best, de 513 lag me helemaal niet.
Moet wel zeggen, heb overlaatst een Chris Larkin gekocht 2dehands voor 950 euro
en daar speel je de PRS zo mee naar huis ( vind ik natuurlijk :-) )
Dus ja vergelijk, de 513 heeft me nieuw iets van een 3200 gekost, de Larkin 2dehands 950,
en ik vind de Larkin stukken beter. Minder bekend maar ja....

denis.hermans
10 april 2013, 13:46
Ik heb zelf een prs mira. Ik ben hierover erg tevreden. Zeer mooi en kwalitiatief hoogstaand "houtwerk". Als je onversterkt speelt voel je de gitaar echt resoneren.

In tegenstelling tot een bovenstaande reactie vind ik de gitaar wel mooi.

Topgitaar.

Useless
10 april 2013, 17:37
Begrijp mij niet verkeerd hé, Ik vind PRS gitaren ook zeer goed ( anders had ik er geen drie gehad :-) )
Ik wil maar zeggen, als je echt voor de duurdere gaat, dat er dan toch alternatieven zijn, die een stuk minder kosten en echt zeker even goed zijn. Zeker ook eens naar de minder bekende merken kijken.

Thyrif
11 april 2013, 11:59
Nog even een duit in het zakje:

Mijn PRS CE uit 91 heb ik nu zon drie jaar, speelt en klinkt ontzettend lekker, en gaat ook niet zomaar weer weg. De Customs die ik gespeeld heb zijn ook erg lekker, wel wat donkerder dan de CE, maar nog een stuk helderder dan een LP. De halsprofielen zijn erg verschillend, gewoon beide proberen, maar de meeste Custom 24's hebben een wide thin (mijn voorkeur). Wel zou ik een model zoeken zonder rotary switch, want snel is dat absoluut niet.

(psst.. en probeer ook even een nieuwe SE 24..)

arjanb01
11 april 2013, 12:06
Grappig inderdaad, ik heb korte tijd een CE24 gehad en kon totaal niet overweg met de wide-thin hals, irritant die platte nek. Geef mij maar een volle C of een V nekje zoals op mijn lukes ! Daarbij kwam ook nog dat ik zelfs de CE 24 te wollig vond klinken. Maar ja, als je (super)strats gewend bent dan is dat anders natuurlijk. PRSsen klinken bij licht en zwaar overstuurde amps wel lekker, zit een lekkere bottom end in vanwege de mahonie body die ik wel waardeer. Maar ja, dan koop je net zo lief een Les Paul natuurlijk.

Napoje
11 april 2013, 12:34
Nee dan koop je geen les paul wat die zijn veel zwaarder en ergonomisch minder, plus dat je bij prs een tremeloversie kan krijgen. En bij prs krijg je voor 2000 - 3000 € wel een erg goed afgewerkte gitaar.

Braindead
11 april 2013, 23:01
Er zijn tegenwoordig ook zeker lichte Les Pauls te krijgen. De tonechambers (gebakken lucht :)) doen hun werk wel. Daarnaast zijn Les Pauls evengoed met tremolo's te krijgen. Wat betreft je laatste punt (afwerking) heb je helemaal gelijk IMO.

Mijn bevindingen zijn dat het niks voor mij is, maar ik vind ze vaak wel mooi om te zien FWIW...

Kingfisher
12 april 2013, 02:02
Mocht ik 'm nu kopen, ik ging voor een PRS P22

Les Paul Reed Smith
12 april 2013, 08:18
Mocht ik 'm nu kopen, ik ging voor een PRS P22

De P22 is nu ook met trem te koop. Echt alles wat ik zou willen in 1 gitaar.

De Mira vind ik inderdaad ook wel erg leuk. Zeker omdat ze niet erg duur zijn. PRS weet elke keer weer iets op de markt te zetten wat mij toch wel behoorlijk last van GAS geeft. Al zijn er ook modellen die mij helemaal niets doen. De 513 vond ik echt veel te steriel en saai.

the sure thing
13 april 2013, 14:51
De mira zijn idd erg leuk. Ik zal alleen echt nooit aan de PRS halzen kunnen wennen....

arjanb01
13 april 2013, 21:49
De makke van de meeste prssen is die wijde en platte halzen, waardoor ik nooit enthousiast werd van deze gitaren. Ben meer van de ronde c en v nekjes.

the sure thing
13 april 2013, 23:40
De makke van de meeste prssen is die wijde en platte halzen, waardoor ik nooit enthousiast werd van deze gitaren. Ben meer van de ronde c en v nekjes.

Tsja, waarom PRS dat nooit heeft aangepast...

fransoos
14 april 2013, 12:05
Dat vond ik juist het fijne van PRS; de wide fat neck, maar hoewel de gitaar er gelikt uitziet
was het geluid uiteindelijk niet mijn geluid en heb hem laten gaan. ( Costum 22 whale Blue )
De draaischakelaar is niet ieders ding maar ik vond het niet storend.

Braindead
14 april 2013, 17:00
De makke van de meeste prssen is die wijde en platte halzen, waardoor ik nooit enthousiast werd van deze gitaren. Ben meer van de ronde c en v nekjes.

+1. Vind ik ook niks.