PDA

View Full Version : Eenvoudig opname apparaat (heel erg eenvoudig opname apparaat)



Tupelo
9 april 2013, 15:05
Yes, ook ik wil na meer dan twintig jaar oefenen, spelen, bandjes etc. mijn eigen materiaal eens gaan opnemen.
Nu is mijn eigen materiaal erg simpel en zo wil ik het ook neerzetten.
Zo direct mogelijk, wel digitaal, maar als het ff kan wat lo-fi.

Ik zit te kijken naar wat er aan opname apparaten te koop is.
Daarbij valt me op dat er veel te veel (echt heel erg veel te veel) functies op die krengen zitten.
Ik hoef geen effecten, drumtracks, 16 sporen, dubbing, versnellen, verlangzamen, pitch etc.
Ik zoek ook niets dat op mijn laptop aangesloten moet worden tijdens het opnemen.

Ik wil iets dat ik vanaf mijn luie reet kan inpluggen op mijn Cube20x om daarna zonder allerlei knoppen te moeten bedienen en door menutjes te moeten scrollen (met weinig kleine onhandige knopjes) te kunnen beginnen met opnemen.

Ik heb voldoende vertrouwen in mijn spel om het allemaal heel erg direct te maken.
Bij wijze van spreken 1 spoor, met de optie een 2e spoor daar overheen op te nemen met daarna de vraag als zodanig bewaren ja/nee is voldoende.

Geen toonregeling, geen drummetjes, geen gedoe; echt plug & play.
Wanneer ik meer vertrouwen in cassette had, dan zou ik een oud-tascamp-dekje kiezen, maar het voordeel van digitaal is toch wel weer de hoeveelheid data die je ermee kan opnemen, en geen slijtage van bandjes en koppen enzo.

Wat is volgens jullie nu ECHT het MEEST eenvoudige PLUG & PLAY apparaat dat verkrijgbaar is ?
Ik sta open voor Fischer-price; als het werkt, eenvoudig werkt, druk op de knop start, druk op de knop stop.
Iets erover heen opnemen ja/nee ?
Bewaren ja/nee.
Stop.

Tupelo
10 april 2013, 00:30
Iemand ervaring met een Tascam DR-40; valt dat te bedienen zonder heel veel te moeten scrollen, klikken etc. ?
http://www.dv247.com/assets/products/90124_l.jpg

paulusdeBKB
10 april 2013, 08:44
geen ervaring met specifiek dat ding, maar op alle handheld recorders zijn de basisfuncties direct en zonder gedoe te bedienen. ik heb wel eens met de m audio microtrack gewerkt en begreep meteen wat de bedoeling was.
http://www.m-audio.com/images/en/callouts/big/microtrack2496-callouts.jpg

paulusdeBKB
10 april 2013, 08:48
edit: o wacht. niet goed gelezen. met die m audio kan je wrs niet sporen over elkaar opnemen.
als je een ipad hebt: http://tascam.com/product/portastudio/

Ukeloeder
10 april 2013, 08:54
Voor gewoon op de bank dubbele gitaarpartijen checken gebruik ik https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jaytronix.multitracker&hl=nl Dat werkt natuurlijk alleen als je een Android phone hebt.
Verder zou ik zeggen dat je een boel van de zaken die je nu afwijst niet hoeft te gebruiken, maar ze zitten niet in de weg. Kijk hier eens; http://www.peterverspuy.nl/categorie/studio/recorders/digitale-studios/1011.html naar iets dat binnen je budget past. Let daarbij niet op alle toeters en bellen die je toch niet gebruikt, alleen op handzaamheid en gebruiksgemak. Tip; lo-fi is op alle apparaten mogelijk maar zal nergens worden gebruikt om het apparaat aan te prijzen.
[add-it] Als je op zoekt bent naar een druk-op-de-knop apparaat lijken de BR80 of BR800 heel makkelijke apparaatjes. Ik heb zelf de Zoom R24 gekocht, er is nu ook een R8, die ik niet aanraad wanneer gebruiksgemak bovenaan staat. Er zit wel lekker veel functionaliteit in, maar effe snel een liedje opnemen is er gewoon niet bij. [/add-it]

Tupelo
10 april 2013, 10:26
Ik heb geen smartphone en ook geen laptop die voldoende uitgerust is om ondersteuning te bieden.
Daarbij heb ik een soort knoppen- en digi-aversie waardoor ik afhaak wanneer ik voor mijn gevoel teveel in menutjes moet duiken (ik herinner de blue-ray speler die ik voor mijn verjaardag kreeg; wil ik een filmpje kijken, dan moet ik dat ding verdomme updaten; ja dan hoeft het van mij al niet meer).

Catch the moment when I can; dat gaat erg belangrijk zijn voor mijn opnames; ik ben namelijk behoorlijk moody, niet alleen in life, ook in gehoor.

Zo een tafelmodelletje als een BR800 of BR80 (BR80 lijkt me om e.o.a. reden gemakkelijker te bedienen) staat me in eerste instantie tegen; heb wel een beetje met zulke apparaten gespeeld en in mijn beleving (dat kan ook de setup rondom het apparaat geweest zijn, maar toch) is het teveel poeha voordat je aan de slag bent. Ik had een poos een Boss RC2 loopstation; dat apparaat vond ik dus al te ingewikkeld om lekker te kunnen bedienen.

Opzich vind ik extra functies niet zo een ramp, zolang ze maar heel erg ver weg in menutjes zitten en je er ook weer gemakkelijk uit kunt met de paar knoppen die het toestel bedienen. Ik heb een vermoeden dat ik toch voor een handmodelletje moet gaan; het worden echt schootsessies namelijk, een enkel moment uitgezonderd wanneer ik achter mijn piano kruip of mijn AC30 een keer aangooi.

Ukeloeder
10 april 2013, 11:47
Enige poeha voor je gaat opnemen heb je met tabletop modellen geloof ik wel. Je moet minimaal kiezen in welk file je wilt werken, wil je een nieuw file opnemen, moet je er ook een naam aan geven. Da's vaak net de killer voor die riff die ik in mijn hoofd cq vingers heb. Dat probleem ken ik wel. De ZoomH4N ken ik niet persoonlijk, ik heb voor oefenruimte opnamen de Roland R05, die start automatisch een nieuwe file wanneer je op record drukt, gebruik ik ook 'op schoot'. Die heeft dan weer geen multitrack functionaliteit... hmmm

Ik weet niet hoe actueel hetgeen in dit artikel beschreven wordt nog is; http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2012/Apr/Roundup_5_Hand_Held_Multitrack_Recorders_Reviewed. aspx

Anders is er altijd nog iPhone met hoe-heet-ut. heb of wil je geen iPhone werkt het geloof ik ook op iPod. Die kosten geen keutel. Heb ik dan weer geen ervaring mee of die de oren van je kop vraagt voor je mag opnemen. Daar kunnen andere GNers vast op antwoorden.

grayfink
10 april 2013, 12:15
USB microfoon in laptop. Record drukken, klaar.

Ukeloeder
10 april 2013, 13:07
USB microfoon in laptop. Record drukken, klaar.


Ik heb [...] geen laptop die voldoende uitgerust is om ondersteuning te bieden. [...]

tekentjes.

paulusdeBKB
10 april 2013, 13:41
Een app op een iPod Touch is inderdaad een prima optie. Ik gebruik zelf het appje "iTalk". Da's echt: indrukken en opnemen. Maar niet multitracken, daarvoor heb je iets meer nodig.

Het grote voordeel van een iPod Touch kopen is dat je heel veel keuze hebt in de uiteindelijke interface waarmee je opneemt: bevalt een app je niet, dan download je gewoon een andere.

Hoe langer ik erover nadenk, des te meer ik overtuigd raak dat een iPhone / iPod dé oplossing is voor jouw noden.

Er hoort dan een aansluitkabeltje bij. Deze bijvoorbeeld: http://www.ikmultimedia.com/products/irighd/

Tupelo
10 april 2013, 14:05
Ik wil niet met mijn laptop gaan klooien.
Heb al e.e.a. geprobeerd met audacity, mijn cube inpluggen op mijn laptop, loopen etc., maar ik vind het niet fijn.

Multitracken zie ik toch wel als wenselijke optie, meer dan 1 spoor extra heb ik niet nodig, want wanneer het deugt zet ik dat wel weer op 1 spoor.

De dingen die ik wil opnemen zijn grotendeels af, ik zal wel iets moeten experimenteren, maar dat zit niet in de mix ofzo.

Zoom H4N, gaat het niet worden; dan mis ik toch weer 1 track die ik op mijn laptop moet plaatsen, weer audacity of iets anders waar ik geen tot weinig zin in heb (daarbij ben ik wat vooringenomen m.b.t ZOOM).
Een Zoom effectpedaal van een medegitarist een jaar of 10 geleden heeft al goede intensieve opnamesessies verneukt, dus geen Zoom meer.

Ipod gaat het ook niet worden; ik lees 'bevalt een app je niet, dan download je gewoon een andere', bij mij gaat zoiets nooit gewoon, binnen no-time ligt de focus bij het apparaat in plaats bij muziek maken en lekker opnemen en bewerken wat ik aan het doen ben.
Komt bij dat ik toch 2 tracks nodig heb.

Hoe meer ik jullie reacties evalueer hoe meer ik voor een handheld apparaat begin te voelen.

Tupelo
10 april 2013, 14:15
Roland R05 geen multitrack nee.. hmm, dat is jammer.
Merkwaardig, zit toch in dezelfde pricerange als de Tascam DR40, die wel 4 sporen heeft.
Hoe is de opnamekwaliteit van die R05 ?

paulusdeBKB
10 april 2013, 14:18
Tupelo, met alle respect voor je instelling: je kunt een digi-aversie ook overdrijven hè? Ouwehoeren op dit forum lukt je ook prima.

Ik kwam de Tascam DP 006 ook nog tegen: http://www.feedbackmusic.com/computer-en-recording/tascam-dp-006/100006278/FBR107279#description

Dat ziet eruit als een behoorlijk minimalistisch apparaat dat iig kan wat je wilt. Met echte knoppen, en niet duur.

Tupelo
10 april 2013, 14:38
Ik ben gewoon ergens afgehaakt en voorlopig ben ik er niet aan toe om de toestand weer op te halen.
Op een dag moet je wel natuurlijk, maar die dag is nog niet nu.
Ik heb geen smartphone, dus zodra mensen over androids, Ipod en I-phone beginnen; voor mij is daar al een inhaalslag te behalen, laat staan dat ik daar dan mee wil gaan opnemen.
Ook wat gear betreft; altijd moeite gehad met de knoppen, mede daarom vooral akoestisch actief en hoe minder knoppen hoe beter.

Opzich ziet die Tascam DP006 er best aantrekkelijk uit; op zicht lijkt 'ie me redelijk gemakkelijk te bedienen, gemakkelijker zelfs als dat handheld apparaat.
Ik ga even verder lezen over dat apparaat.

Tupelo
10 april 2013, 14:54
Dank Paulus, die DP006 is een erg aantrekkelijke en nog betaalbare optie ook; laat 'm even zinken en kijk nog wat er verder voorbij komt, maar hij staat op mijn verlanglijstje.

The Bertman
10 april 2013, 15:23
Ziet er niet slecht uit. Ik zie op die pagina ook de Boss BR80 als alternatief staan. Die moet je dus NIET hebben. Als je helemaal gek wilt worden van menuutjes en sub-menuutjes is dat een geschikte kandidaat.

Ukeloeder
10 april 2013, 15:41
R05 heeft voor de oefenruimte een prima geluidskwaliteit. Prima is een subjectief begrip natuurlijk.
Die DR40 komt dicht bij wat je beschrijft. Van de bediening weet ik niets.

Tupelo
10 april 2013, 16:04
Yep, die DP006 & DR40 zijn de opties waarbij de DP006 op zicht naar mijn maatstaven te bedienen lijkt.
Wanneer ik geen extra info over die DR40 kan krijgen denk ik dat ik zo een DP006 aanschaf.
Zijn prima compact ook, kan er zelfs direct mijn gitaar op inpluggen.

Menutjes van Boss & Roland zijn voor mij altijd een nachtmerrie geweest, ook de effectapparatuur.
Als het even kan probeer ik ook Boss & Roland te vermijden.

Harry
11 april 2013, 10:14
ik heb ooit een Zoom H2 gekocht, en daar krijg ik redelijke opnames uit, zelfs als ik overdub door het eerste opgenomen bestand via de computer af te spelen. Maar ook daar weer onhandige en onduidelijke menu's. Nu heb ik Audacity op mijn Mac gezet, had al een extrene geluidskaart dus ik ga het daarmee proberen. Simpeler dan dat bestaat niet volgens mij (al loop ik nog met plugins te klooien...)

Ben benieuwd wat het wordt, en hoe je het ervaart?

Tupelo
11 april 2013, 22:27
Ik heb dat DP006 gebakje besteld (met adapter) en zal laten weten of ik ermee uit de voeten kan.

Ukeloeder
11 april 2013, 23:01
Ziet er uit zoals mijn ouwe 4trk cassetterecorder. Klik, opnemen. Klik, afspelen. Happy days.
Succes met je nieuwe speeltje.

Tupelo
13 april 2013, 15:32
Het gebakje is binnen.
Ik heb pas volgende week eens tijd om ermee te gaan experimenteren.
Wat ik vooralsnog kan opmerken is dat het prima voor een 'handheld' kan doorgaan.
De afmetingen en het gewicht zijn gewoon voor 'naast je op de bank', 1e gezicht lijkt het apparaat me redelijk te doorgronden, zelfs met mijn short attentionlevel voor dergelijke dingen.

http://s8.postimg.org/3xx0nhgb9/S6300214.jpg

Jedeel
13 april 2013, 15:49
Hmm.... ziet er idd lekker compact uit.

Gefeliciteerd!
Ben benieuwd naar je ervaringen!

Ukeloeder
13 april 2013, 15:58
Wow, dat is écht compact! Ik ben heel benieuwd hoe 'ie je bevalt.

Tupelo
13 april 2013, 16:23
Ik moet volgende week een middag uitzoeken om met de handleiding aan de slag te gaan.
Heb 'm zoeven op schoot gehad en een track ingspeeld (meer geluk dan wijsheid).
Ding op schoot voor mijn archtop, ingebouwde microfoons geven een goede weergave (zegt ook iets over de transparantie van de Kent Armstrong die erop zit, geluid is vergelijkbaar met het uitversterkte signaal).
Menutje ben ik nu al niet heel erg blij mee, maar dat was te verwachten en dat is waarschijnlijk wel te verhelpen wanneer ik wat meer tijd heb om het boekje door te spitten.
Dat is wel nodig.

paulusdeBKB
13 april 2013, 16:31
Mooi dingetje hoor! Veel plezier ermee, en sterkte met de menu's :)

En post je hier een keer een opname?

Tupelo
14 april 2013, 00:42
Tegen de tijd dat ik invloed uitoefen op het apparaat in plaats andersom ga ik wat dingen in sounds droppen.

Wat fijn is; direct inpluggen op het apparaat, dat klinkt niet eens heel erg verkeerd als in 'je hoort je gitaar nog zijn specifieke eigenschappen hebben', 't klinkt vrij transparant, voor de meeste dingen zal ik mijn Cube niet eens tevoorschijn hoeven te toveren, dat is alvast goed nieuws.

Het is geen plug & play (old skool is toch echt gemakkelijker), maar 't komt dichtbij; je kan jezelf voorstellen dat de luitjes van Tascam in ieder geval het beste voor hadden met een niet digi-native generatie.
Om echt een goede opname te maken is het toch wel noodzakelijk om de handleiding te bestuderen, dingen als stereotracks maken enzo.

Paar weekjes en dan ben ik wel geaccomodeerd op het ding; en kan ik met opnemen beginnen zonder voortdurend een knauwend gevoel te hebben over 'wat, hoe'' heh & wat nou @@ ?!'

fransoos
14 april 2013, 11:56
Ik gebruik de Zoom H2, nononsens opname apparaatje en kost weinig.
Opgenomen tracks zijn eenvoudig naar je pc over te zetten.
Neemt ook in lofi op.
G**gle even en je weet meer.

mijn 2 centen

frans

sorry te snel of te laat gereageerd. succes

Harry
15 april 2013, 16:38
aan menuutjes ontkom je toch niet..... zo moet ik nog de Audacity handleiding doornemen en alles goed ingesteld zien te krijgen op mijn computer...
Hoe dan ook, succes!

Tupelo
15 april 2013, 23:01
Zelf vond ik audactity niet erg handig te bedienen.
Wat dit apparaat op gebied van menutjes nu al voor heeft voor mij op audacity is dat ik inputvolume en mastervolume gewoon met een knop kan draaien.
Dingen als record, play, back enzo laat zich allemaal wel gemakkelijk bedienen, als een 4 sporendekje.
Alleen het van te voren toewijzen van de tracks aan een inputsignaal, dat afstellen enzo; daarbij ontkom je inderdaad niet aan de menutjes.

The Bertman
15 april 2013, 23:08
Je ontkomt er tegenwoordig echt niet meer aan. Ik heb ook veel liever hele rijen gewone knopjes met maar 1 functie. Maar dat is geweest.
Nu kan je apparaten selecteren op de kwaliteit van hun menustructuur, daar zitten grote verschillen in.

beruk
15 april 2013, 23:10
Je ontkomt er tegenwoordig echt niet meer aan. Ik heb ook veel liever hele rijen gewone knopjes met maar 1 functie. Maar dat is geweest.

Nou, dit ziet er behapbaar uit (prijs niet):
http://images4.thomann.de/pics/prod/108402.jpg

Ukeloeder
16 april 2013, 08:36
Je kunt altijd nog op eBay een 4trk cassetterecorder kopen.
http://www.ebay.com/itm/Tascam-Porta-II-2-MiniStudio-Mini-Studio-cassette-recorder-mixer-/121092761862?pt=US_Pro_Audio_Multi_Track_Recorders&hash=item1c31b0e906

Kingfisher
16 april 2013, 10:43
Vergeet niet: sgt. Pepper is opgenomen op een 4-sporen tape, dus de mogelijkheden zijn legio. Zorg dat je na debasis ook leert hoe je moet 'bouncen': hoe je track 1-2 en 3 kan laten samensmelten op track 4, zodat track 1-3 weer vrij komen. Je zit sneller zonder sporen dan je denkt. Als je leuke dingen wil doen: doublen ( neem twee keer dezelfde gitaarpartij op) geeft een echt vet geluid.

Harry
17 april 2013, 09:58
Zelf vond ik audactity niet erg handig te bedienen.
Wat dit apparaat op gebied van menutjes nu al voor heeft voor mij op audacity is dat ik inputvolume en mastervolume gewoon met een knop kan draaien.
Dingen als record, play, back enzo laat zich allemaal wel gemakkelijk bedienen, als een 4 sporendekje.
Alleen het van te voren toewijzen van de tracks aan een inputsignaal, dat afstellen enzo; daarbij ontkom je inderdaad niet aan de menutjes.

voordeel van Audacity is dat ik een flinke Mac tot mijn beschikking heb, en ik had nog zo'n Alesis apparaat liggen waarin je je microfoon en/of je gitaar kunt pluggen. Op dat ding zit ook een ingangsvolume. Had ook overwogen om een compleet opnameding te kopen, maar ik hikte ook tegen de menustructuur aan, ook al omdat ik er met de Zoom H2 nogal moeite mee heb.

Han S
17 april 2013, 11:29
Je kunt altijd nog op eBay een 4trk cassetterecorder kopen.
http://www.ebay.com/itm/Tascam-Porta-II-2-MiniStudio-Mini-Studio-cassette-recorder-mixer-/121092761862?pt=US_Pro_Audio_Multi_Track_Recorders&hash=item1c31b0e906

Hoef je niet te kopen hoor, ik heb er ergens in een hoekje een liggen.


Vergeet niet: sgt. Pepper is opgenomen op een 4-sporen tape, dus de mogelijkheden zijn legio. Zorg dat je na debasis ook leert hoe je moet 'bouncen': hoe je track 1-2 en 3 kan laten samensmelten op track 4, zodat track 1-3 weer vrij komen. Je zit sneller zonder sporen dan je denkt. Als je leuke dingen wil doen: doublen ( neem twee keer dezelfde gitaarpartij op) geeft een echt vet geluid.

Sgt P. werd wel opgenomen met een Studer J37 met 1 inch brede tape en dat is ook nog een van de best klinkende tapemachines ooit. Niettemin nam Bruce Springdinges een plaat op met een portastudio.

Tupelo
17 april 2013, 11:33
Hmm, oké dat voordeel kan ik nu wel inzien, anderzijds trek ik niet zo gemakkelijk mijn laptop op schoot, mengpaneeltje erbij, kabels aansluiten...

Ik heb nog maar weinig tijd gehad om erin te duiken maar gisteravond had ik ineens een slagpartijtje in mijn hoofd voor een piano stukje dat eerder kwam oppoppen, dan is het toch wel gemakkelijk om het apparaat op tafel te hebben. De opname is goed gelukt (interne mics) en ik had gemakkelijk naar mijn piano kunnen lopen om partij 2 er onmiddelijk overheen te zetten.

Ik weet nog niet hoe ik er over een paar weken over denk wanneer ik echt iets geprobeerd heb om op te nemen, maar vooralsnog vind ik het handiger dan ik mijn gepiel met Audacity vond.

Harry
18 april 2013, 12:32
maak me niet gek...

Tupelo
22 april 2013, 23:14
Het apparaat maakt mij vooralsnog aardig gek.
In Sounds een 1e opname.
Nog geen ingewikkelde productie.
De opname ging prima, maar de export was een drama, nu ik dat gevonden heb ben ik weer een stap verder.

Ukeloeder
22 april 2013, 23:28
Hoef je niet te kopen hoor, ik heb er ergens in een hoekje een liggen.
[...]

Ik ook. Geen Tascam, maar een Vestax op regular tape speed, met DBX. Daar had ik een stereodeck bij dat ook voorzien was van DBX.
Spoortje drumcomputer (oui, meauneau), spoortje bas, spoortje gitaar, spoortje toetsen (aussi meauneau), mixen naar dat stereo deck, bandje eruit, in de Vestax, spoortje zang, spoortje backing/leadgitaar/toetsensolo, mixen, klaar.
Aaaah, the good old days. Nu inderdaad zoeken en kutten en mieren in honderdduizend menuutjes en een triljoen submenuutjes en een leesbril voor dat kleine schijtscherrumpie en ondertussen al anderhalf jaar een 24trk machine in huis en nog geen fatsoenlijke opname gemaakt. #grotekleineergernissen