PDA

View Full Version : gerammel en fretbuzz, wat is acceptabel?



Hypercub
9 april 2013, 14:43
Hallo,
na 2 epiphone EJ200ce`s te hebben versleten in anderhalve maand vroeg ik me af wat nou precies nog acceptabel is qua gerammel.
Allebei de exemplaren vertoonden hetzelfde gerammel vanaf de 5e fret op de lage E en A snaar na een korte tijd. Diverse keren de hals laten stellen, maar het bleef huilen met de pet op.
Moet ik gewoon niet moeilijk doen en accepteren dat een gitaar van 330 euro (wat voor mij toch een heleboel geld is) nou eenmaal wat kleine foutjes heeft, of gewoon voet bij stuk houden en net zolang van gitaar wisselen tot ik een exemplaar heb wat niet rammelt.

Rizz
9 april 2013, 14:53
Geen genoegen mee nemen, voor dat geld mag je wel een af te stellen gitaar verwachten! Is alleen de hals gesteld of is er ook nog wat aan de topkam en/of het zadel gedaan? Afstellen is niet alleen maar een slinger aan de truss geven! En de winkel is verplicht je te helpen of een vervangend exemplaar te leveren..

De Jumbo in m'n sig die te koop staat is een gitaar van 200 euri nieuw, ding speelt prima, na een goede afstelbeurt te hebben gehad.. Verder heb ik nog een Squier dread van 58 euro, die geen piepje, kraakje of rammeltje heeft en netjes op 2,6mm staat (lage E, 12e fret)

stijnkenens
9 april 2013, 15:09
een Squier dread van 58 euro, die geen piepje, kraakje of rammeltje heeft en netjes op 2,6mm staat (lage E, 12e fret)

Als die dan nog rammelt, mag je ze in de vuilbak gooien.
2,6mm op de 12e fret bij de lage E, dat vind ik veel. Zelfs een bas probeer ik dichter af te stellen.

Een dreadnought is (meestal) om te strummen, dus daar hoort gerammel bij. Als je dat niet wil, dan moet je maar slide gaan spelen :D

@ Hypercub: let wel, het is winter, het is in de meeste huizen kurk droog (rond de 25% rv) bij een veel te hoge temperatuur.
Dus een gitaar gaat blijven werken, en als je een fijn afgesteld instrument terugkrijgt van de technieker, kan het zijn dat je na een maand terug buzz krijgt. Het instrument is namelijk redelijk laag afgesteld, dus elke verandering in het hout van je hals wordt je gewaar.



s.

Rizz
9 april 2013, 15:16
Als die dan nog rammelt, mag je ze in de vuilbak gooien.
2,6mm op de 12e fret bij de lage E, dat vind ik veel. Zelfs een bas probeer ik dichter af te stellen.

Een dreadnought is (meestal) om te strummen, dus daar hoort gerammel bij. Als je dat niet wil, dan moet je maar slide gaan spelen :D


s.

:seriousf: Ach, dat ben ik gewend, dus daar kijk ik niet eens van op, veel lager krijg ik 'm niet iig. En dat is ook niet belangrijk, moettie de vullis in, bestel ik gewoon een nieuwe! :D Het is de campinggitaar, dus als hij te stemmen is en ook nog redelijk zuiver ben ik tevree.. Toch moet een dread ook niet rammelen, ik vind het geen gehoor.. Pas als je echt hard gaat spelen, maar dan zit ik al boven m'n stemgeluid.

Hypercub
9 april 2013, 15:41
@rizz,
alle lof voor de winkel, ik kreeg/krijg elke keer een vervangend nieuw exemplaar, echter was het afstelwerk niet meer dan een slinger met de ikea sleutel.
Ach ja, vrijdag krijg ik het 3e exemplaar ,en hoop dat het deze keer goed is, 3 maal is midscheeps tenslotte.

northernlake
9 april 2013, 20:44
Als de winkel lof verdient omdat ze daar een inbusbout kunnen aandraaien dan zou ik verwachten dat je niet in een muziekzaak maar bij de Gamma staat.

Fretbuzz kan van alles zijn inc fretwerk. Actie afstellen is de juiste combinatie tussen halspen, topkam en brugzadel opzoeken voor het gewenste resultaat. Op z'n zachts gezegd opmerkelijk dat de oplossing gezocht wordt in het direct omruilen als een zwengel aan de halspen niet werkt in deze gortdroge tijden.

Hypercub
18 april 2013, 21:54
3 maal bleek scheepsrecht te zijn.
Nu een goed exemplaar gekregen en ben tevreden. Al zou de eikel die me wist te melden dat een beetje rammelen nog best acceptabel was gedegradeerd mogen worden tot verkoper van snaren en plectra en niets meer dan dat.

Rizz
19 april 2013, 07:19
Hé, eindelijk, gefeliciteerd! Je zou er bijna moedeloos van worden en echt motiverend is het niet, maar nu speuluh!! Veel plezier ermee!

stijnkenens
19 april 2013, 21:44
3 maal bleek scheepsrecht te zijn.
Nu een goed exemplaar gekregen en ben tevreden. Al zou de eikel die me wist te melden dat een beetje rammelen nog best acceptabel was gedegradeerd mogen worden tot verkoper van snaren en plectra en niets meer dan dat.

Als jij niet weet hoe een gitaar afgesteld moet worden, kan je beter je bek houden !
Jij vraagt wat acceptabel is als gerammel op een dreadnought, en ik geef je eerlijk antwoord, daarom moet je mij nog geen eikel noemen.
Ik krijg dagelijks genoeg gitaren over de vloer om te weten waar ik mee bezig ben !

En wat anderen al zeggen: een beetje aan de trussrod draaien kan iedereen, ze zullen lachen bij Epiphone dat er van 1 winkel 2 dezelfde instrumenten terugkomen, omdat ze geen kaas gegeten hebben van gitaren afstellen !



s.

synapse
20 april 2013, 04:22
Stijnekens, volgens mij bedoelt hij de verkoper uit de winkel en niet jou.....

Hypercub
20 april 2013, 05:48
Amai, ik zoek geen ambras. ;)
Ik bedoelde inderdaad de verkoper uit de winkel waar ik de gitaar heb gekocht.

stijnkenens
20 april 2013, 08:56
Ha, ok, er staat ook een post (de 3e) van mij in dit topic, waarin ik ook zeg dat een beetje gerammel niet erg is.
Dus ik dacht dat je het op mij had !

Mijn excuses voor mijn reactie. Dus er is niks gebeurd :D




s.

Tupelo
20 april 2013, 09:39
Ik heb net twee verhoudingsgewijs dure Epiphones teruggestuurd om eenzelfde reden; fretbuzz.
Oorzaak; belabberd fretwerk, slecht gevlakte toets.
De kans dat ik nog ooit een Epiphone koop is klein; ik heb nul vertrouwen meer in hun fretwerk.

Of je het moet accepteren ?
Tja waar leg je de lat; ik heb mezelf er gruwelijk aan zitten ergeren, ben dat al heel erg lang niet meer gewend; gitaren met beroerde frets en rammel; dus nee, ik wil dat niet voor lief nemen.

Jij bent bij nr. 3 beland en het is goed nu ?
Boffert !
Ik ga geen 3e exemplaar afwachten.

Hypercub
20 april 2013, 16:27
Ik had eigenlijk ook nog maar weinig vertrouwen, maar de gitaar is zo afgeladen met specs (esonic2 preamp met 2 elementen die ook nog eens los van elkaar te versterken zijn en een mooie klank voor een gitaar in die prijsklasse) en ziet er erg gelikt uit, dat ik besloot de winkel nog een kans te geven.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik minder gelazer heb gehad met mijn C-Giant - aldi gitaar, die was gewoon in 1 keer "goed"...en dat voor 3 tientjes met (waardeloze) versterker.