PDA

View Full Version : wat doen jullie met je mindere liedjes?



paulusdeBKB
9 april 2013, 14:34
Luitjes,

Ik ben een beetje thuis aan het opnemen. Eigen liedjes, in mijn eentje. Ondertussen leer ik wat bij over het opnameproces, altijd leuk. Maar uiteindelijk gaat het me om de liedjes.

In het verleden maakte ik nooit iets af omdat er altijd een moment kwam dat de vraag zich aan me opdrong: is het even goed als Sting/Paul McArtney/VulZelfMaarIetsIn? Antwoord was natuurlijk altijd "nee".

Nu heb ik me voorgenomen om die liedjes wél af te maken. Maar ergens voelt het een beetje zinloos ofzo. Ik bedoel: op een gegeven moment merk ik dat dit het m niet wordt. Meestal is er op dat moment nog een hoop winst te behalen - door betere opname, poetsen aan het arrangement, tekst bijschaven.

Wie zit er ook wel eens in zo'n situatie, en wat is voor jou de meest bevredigende weg voorwaarts? Liedje mooier proberen te maken, met het risico dat je aan het turd-polishen bent? Of kies je de weg van de creatieve verlating en begin je gewoon aan iets nieuws?

Ben benieuwd!

Napoje
9 april 2013, 14:40
Haal er eens een ander bij die weleens muziek schrijft of een andere muziekliefhebber. Die kunnen je soms een verassende richting opduwen die jezelf nooit gekozen had.

Tupelo
9 april 2013, 15:40
Bij mij.

Kapo erop.
Key veranderen in iets met flink wat chromatische stukken en halve nootjes (gypsie & arabische ladders).
Een snaar overslaan.

Vooral; aanslagtechniek aanpassen !
Plukken, strijken, tokkelen of juist aanslaan i.p.v. plukken, strijken, tokkelen, etc. (ja er is meer).
Ik kom steeds meer tot de ontdekking dat (ben je links- of rechtshandig), dat mijn aanslag het liedje maakt, de akkoordenprogressie, ach, dàt is arrangement.

Wanneer ik echt in een dip zit met een bepaald stuk verleg ik het naar piano (leuk staccato op 5/8 stukken).
Op piano vind ik vaak de essentie terug.

Pepe
9 april 2013, 17:34
Een song wordt niet beter door een opname te perfectioneren, het klinkt alleen beter. Als je werkelijk een betere song wil ga je aan de keukentafel zitten. Of je werkt eraan tijdens het autorijden, fietsen, whatever. Tijdens het opnemen heb je wel wat anders aan je hoofd dan een zanglijn en een akkoorden progressie.
Niettemin, het opnemen an sich kan leuk zijn, daar heb je geen goede song voor nodig.

barno
9 april 2013, 18:28
yep, met knutselwerk aan de computer wordt het zelden een betere song, eerder andersom nog.
Van de vier cd's die ik met een band opnam, was er eentje waarbij de songs eigenlijk nog niet af waren, we zouden dat wel fixen tijdens de opnames. Da's de minste van de vier.

Een slechte song omtunen in een goede: mijn ervaring is dat dat meestal veeel meer werk vergt dan een andere betere schrijven from scratch.

of goede song met slechte tekst en slechte song met goede lines: uitwisselen en het afval dumpen

Swaag
9 april 2013, 20:24
Wat ik doe met mindere liedjes? die geef ik door aan Borsato/De Toppers enzovoort ;-)

guhlenn
9 april 2013, 21:28
Ik heb ruim 40 mindere liedjes ergens op mijn harddrive staan. Kortom, skip en next. Een mix veranderd het feit dat je compositie niet goed genoeg is echt niet. Eerder andersom: een goed liedje herken je ook zonder goede mix.

Tabula Rasa
9 april 2013, 21:38
Wat ik doe met mindere liedjes? die geef ik door aan Borsato/De Toppers enzovoort ;-)

Damn,,.. ik dacht precies hetzelfde, maar dan aan Gordon.

paulusdeBKB
10 april 2013, 00:13
Bedankt voor de zinnige antwoorden allemaal. Mijn mindere liedjes zijn allemaal Engelstalig. Die moet ik dan maar zien te slijten aan Snow Patrol en Keane.

Blijf komen met advies en tips! Ik ben nog steeds heel benieuwd naar hoe (verschillend) iedereen het songwriting-proces benadert.

Swaag
10 april 2013, 14:00
Nou, van mij dan ook een serieuzere bijdrage. Hoewel ik de echt slechte dingen nog steeds overlaat voor de Toppers ;-)

Ook in mindere liedjes zitten altijd wel fragmenten die wel de moeite zijn. Ik merk vaak dat die betere stukjes opeens in een ander liedje terugkomen.
Of een minder stukje uit een minder liedje, dat ergens in een goed liedje geplakt wordt blijkt toch opeens wel goed te zijn.

Duhsjaak
17 april 2013, 15:45
Hi PdeBKB
uiteraard heb ik daar weer een afwijkende kijk op. Het zal weer niet. Ik ben benieuwd of je er, als je het hebt gelezen, iets herkenbaars in terug hebt gezien.

Punt 1
Je vergelijkt je liedjes met die van (vul maar een naam in). Vergelijk je ze ook met hun slechtste liedjes of alleen met die liedjes, die zij aan jou willen laten horen?

Punt 2
Ik ken niemand die alleen maar goede liedjes/schilderijen/keramiek/races doet.

Punt 3
Zijn jouw slechtste liedjes zo goed dat je er nog zoveel tijd/energie in wilt steken? Als dat ja is, zijn ze veel beter dan mijn slechtste liedjes. In dat geval wil je ze misschien ruilen met mijn slechtste?

Punt 4
Een persoonlijk puntje. Ik hou een schrift bij met ideetjes.
En ik schrijf iedere dag een liedje.

Ken je het begrip 'automatisch schrift'?
Als je op zo'n manier werkt, pas je een minimale controle toe. Het systeem is er op gebaseerd, zo min mogelijk in te grijpen. Je kent het gevoel dat je lekker speelt tot je erbij nadenkt? Geldt ook voor wippen.

Ik ga zitten, zorg voor een bepaalde vorm van concentratie en begin. Niks mystieks, niks op het gebied van drank of dope. Alles wat je kunt met drank of dope, kun je beter zonder.

Ik ga zitten met een stapel multo map papier (A5 - binnen de perken zijn de mogelijkheden eindeloos), en begin. In een kwartier nog niet klaar? Prop en weg. Dat gebeurt zelden.

In drie kwartier of een uur schrijf ik drie teksten.
Het componeren gaat op dezelfde manier. Ik pak de oudste tekst. Die heb ik al lang niet meer gezien. Soms al een half jaar niet. Ik zet mijn opname ding aan en ga zonder voorbereiding gelijk muziek/tekst aan elkaar knopen. De zangtrack laat ik staan. Vervolgens maak ik er percussie, bas, koortjes, gitaar etc bij en dat proces is inclusief mixen en 'masteren' ongeveer anderhalf uur.

Domme uitglijers/fouten heb ik niks mee te maken. Als mijn grote helden 80% bagger maken, zal dat bij mij niet anders zal zijn. Ook mensen die gebleken succesvol zijn op Olympisch niveau vertellen exact hetzelfde verhaal: 'Het is fijn om te lopen. Maar die twee keer dat ik mezelf helemaal high loop, daar doe je het voor'. Ik ben helemaal senang met mijn 2 van de 10 goede liedjes. Het leven is echt te mooi om mij daar druk over te maken.

Laatste punt
Ik heb maling aan Amerikaans geblaat over de beker is half vol etc.
Ik vind fouten vaak erg leuk. Daaraan valt wat te beleven. Bovendien heb ik fouten gemaakt in mijn leven die zo lekker waren, dat ik ze best eens nog een keer zou willen maken.

Dus, om je vraag te beantwoorden:
Ik doe niks met mijn mindere liedjes. Soms blijken mijn fans (ik geef soms feestjes in een telefooncel) een heel andere kijk op mijn slechtere liedjes te hebben.

Alleen als je doorgaat met het schrijven van liedjes, heb je de akelige kans op goed gelukte! Wat ik van je heb gehoord hoop ik dus dat je doorgaat.
Vriendelijke groet, Gus


Kleine edit:
Zou gelezen kunnen worden als of ik een beetje aan het opscheppen ben. Da's dit maal niet de bedoeling. Ik probeer je alleen te laten zien hoe ik het doe, in de hoop daarmee je aandacht te verleggen naar dingen die het waard zijn.
Je moet het vooral vaak doen om het lekker vlot onder de knie te krijgen.
Een fotograaf is ook niet almaar bezig met zijn mislukte kiekjes.
Wilde ik graag nog even kwijt.

paulusdeBKB
18 april 2013, 12:59
... Je kent het gevoel dat je lekker speelt tot je erbij nadenkt? Geldt ook voor wippen...

Raad eens op welk moment ik afgelopen nacht aan deze quote moest denken? Juist. En bedankt.

;-)

Schrijven in 'stream of consciousness' (onder die noemer ken ik het), daar ben ik bekend mee. Het gaat me ook niet zozeer om het genereren van meer ideeën, zelfs niet per se om meer goede ideeën. Alhoewel... hoe leuk zou dat zijn!

Het gaat mij echt om de vraag: hoe lang blijf je sleuren aan een matig idee? Ik krijg door de reacties hier de indruk dat jullie eerst een liedje afmaken en er dan pas wat van vinden. Interessant vind ik dat. Ik ga eens proberen mijn eigen filter niet te laten meespreken tot ik een ook een liedje af heb.


Een fotograaf is ook niet almaar bezig met zijn mislukte kiekjes.
Wilde ik graag nog even kwijt.
Inderdaad. Zo had ik het nog niet bekeken.

B~Rock
18 april 2013, 13:27
Tsja,

matig idee is een matig idee, aan de andere kant wil bij een goed idee er nog wel een hele weg liggen tussen het zaadje en de uiteindelijk bloem. Ik schrijf eigenlijk alles uit mijn hoofd en daardoor hebben mijn ideeën meestal meteen een bepaalde vibe en sound (in mijn hoofd dan). Ik merk dat de zaak vervolgens uitwerken toch een hele klus is en er ook daadwerkelijk een enorm verschil in beleving tussen een eerste versie en hetgeen op de harddisk staat na er een weekje hard aan werken.

Ik vraag me daarom zelf wel eens af of ik soms bepaalde ideeën die ik niet verder uitwerk nou tekort doe. Aan de andere kant, er moet bij mij wel een soort van verliefdheid optreden wil ik de energie bij elkaar kunnen sprokkelen om echt met iets aan de slag te gaan. Wat ik in het begin van mijn liedjesschrijfbezigheden (goh, de spellingscontrole slikt 'm gewoon...) nog wel eens had (m.n. toen ik nog wel een instrument gebruikte bij het schrijven) zijn zijn geweldige riffs etc. waar ik om de een of andere reden maar geen nummer van kan maken. Ook als ik jaren later nog eens met frisse moed een poging waag wil het dan niet vlotten. Ik bewaar ze gewoon met de gedachte dat ze ooit nog ergens in gaan passen.

paulusdeBKB
18 april 2013, 14:43
Heel herkenbaar B~Rock, dat met die riffs die maar geen liedje willen worden. Uiteindelijk is dat denk ik wat ik ook bedoel.

The Bertman
18 april 2013, 15:13
Maar die riffs komen bij mij beslist op de plank te liggen tot het goeie moment. Als ik een leuke riff nog niet in een nummer kwijt kan, is het gewoon een kwestie van wachten.

guhlenn
19 april 2013, 08:47
Het gaat mij echt om de vraag: hoe lang blijf je sleuren aan een matig idee? Ik krijg door de reacties hier de indruk dat jullie eerst een liedje afmaken en er dan pas wat van vinden. Interessant vind ik dat. Ik ga eens proberen mijn eigen filter niet te laten meespreken tot ik een ook een liedje af heb.

Hmmm, volgens mij lees je hier wat je wil lezen ipv wat er staat :).

The Bertman
19 april 2013, 09:12
Ik blijf sleuren zolang ik het een goed idee vind. Op het moment dat is het matig ga vinden, verhuist het naar de plank.

paulusdeBKB
19 april 2013, 19:59
En komt het daar dan ooit nog af?

guhlenn
20 april 2013, 11:32
Waarom maak je je daar zo druk om? Het zijn geen kinderen: als het gedrochten zijn, mag je ze gewoon naar de kelder verbannen en er nooit meer naar omkijken... :)

The Bertman
20 april 2013, 16:01
En komt het daar dan ooit nog af?
Ja hoor, soms wel. Zeker met riffs is het vaak zo dat het nog lang geen nummer is. Maar later, als er een ander nummer ontstaat, is het fijn om een hoop ouwe ideeën op de plank te hebben.

Duhsjaak
23 april 2013, 09:37
Hi pdeBKB
Eerlijk is eerlijk, ik heb al een aantal keer op het punt gestaan. En het telkens toch maar niet geflikt. Maar nu is er geen houden meer aan. Wat dacht je van deze:

Ik vind het allemaal niet zo'n probleem. Ik heb geen mindere liedjes.

Kan best zijn dat ik de enige ben die het leuk vindt. In dat geval geniet ik in mijn eentje.
Vriendelijke groet, Gus

Tupelo
23 april 2013, 17:34
Ja hoor, soms wel. Zeker met riffs is het vaak zo dat het nog lang geen nummer is. Maar later, als er een ander nummer ontstaat, is het fijn om een hoop ouwe ideeën op de plank te hebben.Zo werkte dat in bandverband ook altijd met mij. Tot op de dag van vandaag recycle ik stukjes en ideeën uit liedjes van bandjes lang- en nog langer geleden. Sommige dingen kunnen eindelijk ergens in, andere stukken moeten misschien nog tien jaar wachten.

Veel van het materiaal van mijn laatste bandje (eigen riffs, maar ook riffs van anderen) speel ik nu op piano met een heel andere inslag; meteen een ander liedje. (Nu heb ik de indruk dat mijn bandleden er vrolijk op los gejat hebben, dus daarmee ben ik meteen een stuk verder verwijderd van plagiaat).

The Bertman
23 april 2013, 20:07
Moet kunnen, hoor. Niemand verzint ooit iets helemaal zelf, je staat altijd op andermans schouders.