PDA

View Full Version : Eerste zelfbouwproject met succes afgerond !



V!N
23 juni 2003, 15:49
Jongens toch, nu weet ik waarom jullie zeggen dat het zo verslavend is :)



Helaas moet ik beginnen alom geprezen webwinkel Smallbear iets minder te prijzen .. Het contact met Steve Daniels (meneer de kleine beer himself) is welliswaar vriendelijk, behulpzaam en duidelijk, maar er is meer dan dat nodig om mij als vaste klant te houden.

Dingen waarvoor ik wel heb betaald zijn er niet (twee vellen Inktjet decal), andere dingen zijn er niet, maar wel hun goedkopere of minder handige tegenhangers (plastic ledbezels ipv dat mooie zwart gepolijste chroom, twee rollen blauw geisoleerde draad ipv de bestelde zwarte en witte).

En dat is dan alleen dit project, in de zak met onderdelen voor het andere project (EdJ's Brownsound) zweeft een mysterieus leeg zakje waar misschien wel iets in hoort te zitten wat ik mis als ik straks verder bouw.

Zodra ik weet of er iets mis is met de inhoud van deze tweede zak, laat ik Steve weten wat er precies allemaal niet klopt en wat hij bereid is te doen om dit op te lossen. Natuurlijk laat ik jullie het dan ook weten, want Smallbear is heus wel een goeie zaak. Transistoren gematched op gain, veel IC's, duidelijke uitleg en bruikbare links naar andere site's .. Het kan zomaar zijn dat Steve op maandagmorgen mijn zaakje bij mekaar heeft gepakt.



Genoeg daarover, het bouwen zelf. Ik heb gekozen voor de EA Tremolo (http://www.generalguitargadgets.com/v2/index.php?option=displaypage&Itemid=138&op=page&SubMenu=) omdat ik nog geen tremolo heb en deze erg simpel is.

Nou simpel my ass ! Maar dat ligt hem aan Steve en mijzelf. Ik heb dit op een perfboard gemaakt met vertinde draden onderop en alleen maar blauwe bovenop en tussen de pots. Met een kant en klaar bordje met etsen en al zou het een stuk simpeler zijn geweest. Toch zat het redelijk snel in mekaar.

En het succes is enorm ! Bijna het geluid van de Marshall Supafuzz. De snelheid-knop doet niets, volume is wel volume en met de diepte regel je de gain. :D

Hm, vreemd, maar ik heb het draadje van de diepte op een verkeerde plaats gezet. Nu doet alles het en is het tijd voor een review over het geluid van het pedaal zelf: (Speeddemon, lees je mee ? :wink: )

Een van de redenen dat ik voor de EA heb gekozen, was omdat het een volumeknop heeft. Dit blijkt inderdaad erg leuk te zijn. Je kan ermee boosten en zo de amp lichtjes laten oversturen. Zonder snelheid en diepte is het een pure volume boost. Het pedaal kleurt het geluid niet, zoals dat ook hoort bij een tremolo-pedaal en de true bypass plopt niet. Aangesloten op een adapter (Boss) bromt hij wel irritant.

Mijn zorgen over een hoekig / vloeiend geluid zijn ook van de baan. De diepte-knop heeft dit zelf al. Meer diepte maakt het hoekiger, maar niet tot in het extreme, het blijft toch wel een aardig vloeiend geluid. Hoe dieper, des te zwemt hij.

De snelheid-knop doet zijn werk, maar de maximale snelheid valt echt tegen. Door deze langzame snelheid moet ik helaas zeggen dat ik dit pedaal niet zo vaak zal gebruiken. Ik betwijfel of hij de snelheid van de tremolo gebruikt in "Hound is on the Run" van de Bintangs wel kan halen ..



De conclusie is: Leuk werk, goed te doen, mooi resultaat, maar voortaan eerst beter uitzoeken welk geluid ik wil bouwen.



EdJ, ik mail je straks nog over andere pedalen en onderdelen en misschien wel over de ultieme tremolo (http://3mspedals.com/tremulus.html) (Speeddemon, dit is ook de tremolo waar jij naar op zoek bent)

Dirk_Hendrik
23 juni 2003, 16:01
V!N,

Koop jij meteen alles bij Smallbear? Het lijkt me dat een bestelling er niet goedkoper op wordt als je gemakkelijk locaal verkrijgbare zaken in de VS gaat bestellen.

V!N
23 juni 2003, 18:43
De electronicazaak hier kon niet aan de transistoren komen en ook niet aan de Eddystone en had alleen maar perfboards met banen ipv puntjes ..
Daarvoor dus naar de kleine beer en ja, dan kan ik net zo goed dat handjevol weerstanden daar ook weghalen.

EdJ
23 juni 2003, 20:56
Gefeliciteerd!!
Knap van je;op perfboard!
Mail Steve ff met je klachten;zou hij het niet meer aan kunnen?
Hij doet dit er(nog)bij naast z`n gewone baan :???:
In ieder geval te gek dat je `m aan de praat hebt en dat zonder enige hulp :dance: Daar kan nog menig iemand een voorbeeld aan nemen :razz:

V!N
24 juni 2003, 21:08
Gefeliciteerd!!
Knap van je;op perfboard!
Mail Steve ff met je klachten;zou hij het niet meer aan kunnen?
Hij doet dit er(nog)bij naast z`n gewone baan :???:
In ieder geval te gek dat je `m aan de praat hebt en dat zonder enige hulp :dance: Daar kan nog menig iemand een voorbeeld aan nemen :razz:

Ha Ed, dank je ! :-D Ik ben er zelf ook best een beetje trots op. Het is tijdens het werk zo abstract. "Hm, met dit draadje van daar naar hier waar een weerstand vast zit aan een condensator en de base van een transistor .. " en daar moet straks geluid uit komen ?

Ik heb de eenvoudige layout als richtlijn gebruikt, maar nu ik naar het technische schema kijk zie ik al bijna van "Ha, daar gaat dus gewoon zo'n dingetje daarheen en dan zittie daaraan vast zoals ik al had gedaan."
Langzaam beginnen dus, ervaring opdoen is volgens mij een van de belangrijkste dingen hierin en dan groei je vanzelf verder.

Steve had het er al over dat hij het zo druk had toen hij zich verontschuldigde over de communicatie over de brownsound. Ik vulde een vers lijstje in met benodigdheden met de bijgevoegde mededeling dat ik je brownsound af ging maken. Of hij het bij de onderdelen van de EA in kon doen om verzendkosten te besparen en me de extra rekening kon sturen.
Zijn reactie: "Goed idee, een brownsound is een leuk pedaal." :D

Er was nog een mailtje nodig om het kwartje te laten vallen. :wink:

Speeddemon
29 juni 2003, 16:05
Hey V!N, mocht je die 3ms tremulus onderdelen gaan bestellen, laat het me effe weten. Kunnen we misschien 2 pakketjes bestellen en dan bouwen ofzo?

Harry
29 juni 2003, 17:10
knap werk hoor!!!
denk je dat "Hound is on the run" van de Bintangs alleen maar met tremolo is gedaan? Zo'n effekt wil ik ook wel....

V!N
30 juni 2003, 01:20
Hey V!N, mocht je die 3ms tremulus onderdelen gaan bestellen, laat het me effe weten. Kunnen we misschien 2 pakketjes bestellen en dan bouwen ofzo?

Puik plan ! Ik ga deze zeker weten binnenkort bouwen, maar weet nog niet op wat voor manier. Er is een ontzettend leger aan mods die je op het origineel door kunt voeren (gain, sawtooth, rate doubler, true bypass, tweede, derde, vierde, etc. LFO, aansluitingen voor expressiepedalen voor de snelheid en diepte) en ik probeer in contact te komen met de bouwer die deze heeft gemaakt:

http://www.3mspedals.com/tremulus/alexsilver.jpg

Dit is de meest uitgebreide lune tot nu toe, maar ik snap een paar dingetjes niet. Is het tweede voetknopje nu de rate doubler of voor de tweede en derde LFO ? Moduleren die LFO's de originele, of gaan ze er dwars overhhen en hoe heeft hij die leds naast de tweede en derde gekregen ?

Als je alvast alles op 3ms leest en ook alle pdf's neerlaadt, kun je voor jezelf alvast bepalen hoe uitgebreid je de jouwe wilt (of juist niet) en dan gaan we onderdelen bestellen. EdJ, doe je ook mee ? :wink:



En is er nog iemand in de zaal die weet waar hier in NL aan een beetje een mooie behuizing valt te komen ? Al gelakt of gecoat enzo. Of deze jongen van Hammond, zo'n vorm SCHREEUWT er gewoon om om als pedaal te worden gebruikt :)

http://international1.farnell.com/Search/level_5.jhtml?PRODID=123069&SKUID=121008

erg duur alleen ..



knap werk hoor!!!
denk je dat "Hound is on the run" van de Bintangs alleen maar met tremolo is gedaan? Zo'n effekt wil ik ook wel....

Dank je :)

Een van de drie gitaren in dat nummer staat de hele tijd aan een tremolo te pruttelen. Halverwege komt de dwasfluit erbij, waar ook een lekkere trem overheen is gegooid. Ah, Nederblues :)

Ik heb de intro (met die gitaar op trem) een beetje ingekort:

http://users.alwaysaccess.nl/~eisen/bintangs.mp3

Oeh, dit zijn stukjes muziek waarbij je handen jeuken om zo'n ding te bouwen ! Dit is ongeveer de maximale snelheid van het EA pedaal. Wat diepte betreft kan de EA nog veel verder dan dit, maar de Bintangs zullen hem in dat nummer vast ook niet op de max hebben staan. :)

Voor nu: Welterusten,

V!N

EdJ
30 juni 2003, 13:34
Nou nee,sorry maar ik ben nu in een ver gevorderd stadium van een Electric Mistress de luxe en ik heb Joe Gagan(master of Fuzz)beloofd zijn nieuwste fuzz/booster uit te proberen.
Mijn Tremulus is gewoon de simpelste uitvoering maar ik vind `m erg goed.
:amp:

Speeddemon
30 juni 2003, 15:46
V!N, ik wil niet zo'n uitgebreide Tremulus Lune.
Voor mij zou er het volgende moeten op zitten:

een Depth-potmeter
een Speed-potmeter
een square-sine-sawtooth 3 standen-schakelaar
een AAN/UIT LEDje (groen)
een Speed-LEDje (rood of blauw of geel)
een AAN/UIT schakelaar true bypass (3PDT)
eventueel een 2e voetschakelaar waarmee je ofwel de depth kan verdubbelen, ofwel de speed. heeft dus nog 1 extra toggle switch nodig.

en voor de rest vind ik de look van die uitgebreide versie wel errug o.k.

V!N
30 juni 2003, 17:04
Nou nee,sorry maar ik ben nu in een ver gevorderd stadium van een Electric Mistress de luxe en ik heb Joe Gagan(master of Fuzz)beloofd zijn nieuwste fuzz/booster uit te proberen.
Mijn Tremulus is gewoon de simpelste uitvoering maar ik vind `m erg goed.
:amp:

Ok, leuk spul ! Dan stellen we het grote gitaarnet zelfbouwers groepsproject nog even uit :) Is Joe een grotere Fuzzmeester dan Phillip Bryant ?

En weet jij misschien een adres aan deze kant van de oceaan voor gecoate alu-doosjes ?

V!N
30 juni 2003, 17:05
V!N, ik wil niet zo'n uitgebreide Tremulus Lune.
Voor mij zou er het volgende moeten op zitten:

een Depth-potmeter
een Speed-potmeter
een square-sine-sawtooth 3 standen-schakelaar
een AAN/UIT LEDje (groen)
een Speed-LEDje (rood of blauw of geel)
een AAN/UIT schakelaar true bypass (3PDT)
eventueel een 2e voetschakelaar waarmee je ofwel de depth kan verdubbelen, ofwel de speed. heeft dus nog 1 extra toggle switch nodig.

en voor de rest vind ik de look van die uitgebreide versie wel errug o.k.

Zowee, dan ben je wel een stuk verder dan ik hierin ! Met de PDF's kan ik me prima redden, maar om zelf dat knipperlichtje, 3PDT, dephtdoubletoggle te verzinnen ? ..

Maar deze extra opties klinken wel interessant, post je hoe je het bedraad hebt ?

Ik kan je er wel de gain-knop bij adviseren. Deze zit al intern (trimpotje) en hier kom je dus verder niet aan. Maar je zult maar eens even leuk willen boosten of de drop van een zwakke batterij willen compenseren, dan is het toch wel handig dat deze op de bovenkant bij de andere knopjes zit. Fine Tuning voor je speed, ook niets ?

Ik wou zelf graag een zwart gecoate Hammond 1590DD om m'n lune hebben (zelfde fomraat als bovenstaande Silver 3 LFO).
Mouser heeft deze wel, maar er is toch ook wel iets binnen onze eigen grenzen die dit heeft ?

Ik zal nog even wat meer mailen met Dann (meneer 3ms) en dan weet ik voor het eind van deze week hoe mijn lune gaat worden, kunnen we dan onderdelen gaan bestellen. Alles dan maar bij Mouser ? Als we toch de verzendkosten delen ..

Speeddemon
30 juni 2003, 20:07
oh begrijp me goed, V!N, ik zou niet weten hoe ik het zou moeten bedraden (heb net pas het schema van m'n Dod 250 zo'n beetje door), maar als men met LFO's gaat werken, lijken me dat ook wel mogelijkheden. Wie weet weet EdJ meer hierover?

anders wordt het toch maar een Sherlock Tremit of een Voodoo Labs Tremolo...

EdJ
1 juli 2003, 01:31
Ik kan alleen zeggen dat ik een paar verschillende ldr`s heb geprobeerd en uiteindelijk uit ben gekomen bij de goedkoopste :lol: Het is erg makkelijk maar als je daar intresse voor hebt wil ik je dat mettertijd wel uitleggen hoor.Maak je vooral niet druk daarover;ik heb het ook maar geleerd van vriendelijke jongens op het web 8)
Ed.

V!N
1 juli 2003, 16:36
Volgens mij moet het heel simpel zijn.

Als ik kijk naar die speeddoubler .. ik zou dat dingie gewoon maken en daarna kijken aan welke poot van welke pot het effect heeft op de diepte.

Maar zou je zoiets wel gebruiken denk je ? In een nummer ineens twee keer zo diep willen tremoloën ..

Als dit teveel gehannes wordt, zou je ook Dann 3ms kunnen mailen of die er een voor je wil bouwen met al je wensen.

De Fulltone Supa-Trem (een sterk vereenvoudigde Lune) heeft een soft/smooth voetdinges, maar hoe dieper, hoe minder smooth is mijn ervaring. http://www.fulltone.com/ST.asp Ook full/half speed enzo. Probeer eens een schema op te snorren daarvan, wie weet is het bruikbaar.



En EdJ, als bouwmeester heb je toch al aardig wat adresjes, zit daar ook iets tussen met mooie gecoate alu doosjes in NL ? Anders betaal ik straks weer 27 dollar aan verzendkosten :(

Speeddemon
1 juli 2003, 18:22
ja maar hoe veel gaat Dann daar voor vragen?
Ik zoek iets voor minder dan 125-150 euro... en die Supa Trem lijkt me gaaf, alleen veel te duur!!!

V!N
1 juli 2003, 18:42
ja maar hoe veel gaat Dann daar voor vragen?
Ik zoek iets voor minder dan 125-150 euro... en die Supa Trem lijkt me gaaf, alleen veel te duur!!!

Daar zit je al snel aan als je het bouwen an Dann der Mann uitbesteedt. http://www.3mspedals.com/order.html

De prijzen van mods staan op http://www.3mspedals.com/tremulus.html maar zelf een extra jack zetten, de rate doubler en de sawtooth zou je in principe zelf ook kunnen doen.

Ik zou zeggen, mail meneer Dann eens je ideeën en wie weet kunnen jullie een leuke prijs overeenkomen. Of je geeft hem een paar dollar voor het bedenken van de mods die je graag wilt en bouwt hem daarna alsnog zelf. common@commonsound.com