PDA

View Full Version : Fretrandjes en het weer



josan
9 april 2013, 09:29
Zijn er meer mensen die de laatste tijd merken dat de fretrandjes wat scherper lijken? Het viel mij op en volgens mij komt het omdat we al enkele weken achter elkaar heel droog weer hebben. Luchtvochtigheid in huis 30-40%. Daardoor krimpt het hout en gaan de frets een beetje uitsteken. Komt niet vaak voor in NL.
Viel mij ook op toen ik in Las Vegas een Tele kocht (droog woestijnklimaat) en de enigszins uitstekende fretrandjes in NL na een week zo goed als verdwenen waren.

barno
9 april 2013, 09:37
Zwijg stil, zeker bij vers gebouwde gitaren is dit langdurig droge weer een ramp.

Zowel vorig jaar als dit jaar heel veel gitaren moeten bijwerken.

Als de fretjes slechts licht uitsteken, zou je ook kunnen wachten tot het weer minder droog wordt,
dan lost het probleem zich vanzelf op, maar zal je er later weer last van hebben.

rhcp_schipper
9 april 2013, 11:21
Heb hier ook last van bij mijn samengestelde telecaster. Sinds kort merk ik ook dat de fretjes iets uitsteken. Toch wel redelijk irritant.

Hoe is dit het beste op de lossen? Gewoon voorzichtig met een vijltje er langs?

Napoje
9 april 2013, 11:27
heb zondag een hals gefret. Hopelijk krijgt die er nooit last van.

BamBuFan1
9 april 2013, 17:16
Zorg bij een ongelakte toets in ieder geval eerst dat deze goed gevoed is met een daarvoor bestemde olie. Als een paar dagen daarna de freteindes nog steeds iets uitsteken pas gaan vijlen.

arcane
9 april 2013, 17:22
Mijn gitarenkamer is naast de badkamer, ik laat altijd tijdens het douchen de deur open zodat de waterdamp ook de gitarenkamer inkomt. Geen idee of het werkt. Ik vermoed van wel.

barno
9 april 2013, 18:36
Mijn gitarenkamer is naast de badkamer, ik laat altijd tijdens het douchen de deur open zodat de waterdamp ook de gitarenkamer inkomt. Geen idee of het werkt. Ik vermoed van wel.

volgens mij zal dat zeker helpen
ik neem mij elk jaar voor mijn nieuwe gitaren in de living te zetten (de enige plaats in huis waar het klimaat min of meer gitaarvriendelijk is bij droog weer) maar vergeet het telkens weer. nu ja, ik ga ondertussen van uit dat elke verse zelfbouw één keer moet bijgewerkt worden, daarna heeft die gitaar geen last meer van dit soort dingen.

beunklats
9 april 2013, 19:54
Mij viel het afgelopen week ook op dat ik me vinger schaafde langs een fret.

Napoje
9 april 2013, 20:48
Hoera het heeft geregend. Luchtvochtigheid gaat hier meteen naar 45%