PDA

View Full Version : Delay gebruikerservaring



Rewind
8 april 2013, 19:27
Zo! Dat is een tijd geleden dat ik wat gepost heb. Tijdje weg geweest, maar sinds paar werken weer wat aan het lezen hier :)

Ik heb een vraag omdat ik van plan ben een delay aan te schaffen.

Als rechttoe - rechtaan (slag)gitarist heb ik nooit veel meer nodig gehad dan wat overdrive, tuner en een booster. Binnenkort ga ik echter aan de slag als gitarist bij een begeleidingsband van een popkoor. Covers dus. Ben alvast wat aan het instuderen, onder andere wat van U2 etc, en besef me dat ik qua klanken wat moet gaan uitbreiden, vooraanstaand met een delay. Qua klank zal het me best lukken om een goede delay te vinden, maar mijn vraag gaat vooral uit naar het gebruik ervan. Ik schipper nu tussen een delaypedaal of een multi/evt 19" oplossing.

Tap tempo lijkt me een vereiste voor ritmische delays, maar de andere controls, hoe vaak passen jullie die aan? Hebben jullie één favoriete delay-instelling en passen dan per nummer het tempo aan, of passen jullie ook regelmatig de feedback etc. aan?

Deze vraag komt voor uit mijn twijfel tussen of 1 delaypedaal wat gewoon simpel werkt (zoals bv een flashback), of een pedaal/rackunit waar ik patches in kan opslaan die niet alleen de tijd, maar ook feedback info etc bevatten (zoals een m5 of een intellifex).

Het liefst houd ik m'n setup zo simpel mogelijk, maar wil niet tussen nummer door teveel aan knoppen moeten draaien.
Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee.

Thanks!

groovieguitarguus
8 april 2013, 19:58
Ik zou NIET voor een 19" unit gaan... heb je ook weer een controller nodig...
Zelf merk ik dat ik altijd redelijk dezelfde delay instellingen gebruik.
Als je ECHT een TAP functie wilt, maak je het volgens mij wel een stuk duurder...
Een Strymon Timeline... is super... maar wellicht wat over the top voor je... wel Tap functie!!!
Verder zijn de Flashback prima pedalen... maar een BOSS DD3 doet ook prima zijn werk.
Mss. kan je het beste op Marktplaats een Flashback of DD3 scoren... daarmee aan de slag gaan... Vormt je mening en zoektocht.
Wellicht verkoop je het pedaal weer voor een klein beetje verlies.
M.b.t. Tap functie, weet ik niet in hoeverre een Line6 M5 of M9 zijn werk doet...

Delays zijn tof en verslavend... Ik kan niet zonder... ;-)

Lomeos
8 april 2013, 20:49
Tc nova delay is ook een prima ding. Negen presets, tap tempo. En subdivisions (soort van twee tempo's door elkaar) voor die te gekke U2 dingetjes. Top ding.

toddzilla
8 april 2013, 20:57
In mijn ervaring is het echt niet leuk om bezig te moeten zijn met het instellen van delays tijdens een show. Als je ook andere dingen dan tempo wil veranderen in of tussen nummers zou ik niet voor een eenvoudige delay als de Flashback of DD-3 gaan, maar verder kijken naar pedalen waar je een aantal presets in kunt opslaan. De Strymon Timeline die Guus noemt is wellicht wat teveel van het goede, maar je zou ook eens (tweedehands) kunnen kijken naar pedalen als de Boss DD-20 of Line 6 DL4. Beschikken over een tapfunctie, een aantal verschillende presets en een loopfunctie (mocht je daar ooit mee aan de slag willen gaan). Een DD-20 of DL4 is met een beetje geluk tegen de 125 a 150 Euro te scoren. Kun je echt niet mis op gaan. Misschien is de grote broer van de Flashback ook een optie, maar die heb ik nooit gebruikt.

nusti
8 april 2013, 21:10
ik speel zelf ook in een coverband en wat toddzilla zegt. Het laatste wat je bij een optreden wil is op je knieën nog even de delay aan moeten passen. Ik gebruik zelf een TC nova repeater. Deze heeft geen preset (geheugen) functie, wel tap tempo. Met je voet is ook goed de verschillende soorten delays te selecteren.
Tweedehands voor zo'n 100 euro wel te krijgen

Pepe
8 april 2013, 21:36
Ik heb 3 delays die ik willekeurig door elkaar gebruik ( dwz, 3 boardjes), de Boss DD3, Mooer analog en de Line6 Echo Park. De Boss heb al een jaar of 20, goeie sounds, betrouwbaar. De Line6 heeft veel meer mogelijkheden.. tap, wat beperkt modulatie, meer delay variaties.. misschien niet zo helder als de Boss maar good enough for rock'n roll. Lekker klooien, goedkoper ook dan de Boss. De Mooer is uitstekend voor wat het is, klein en dirtcheap maar beperkt in lengte. Voor als je weinig ruimte hebt op je board maar wel wat delay in je sound wil hebben.

miyaru
8 april 2013, 21:52
Wil je analoog, wil je digitaal, maakt het je niets uit? Dat zijn niet onbelangrijke aspecten..... Mag ie kleuren moet ie clean zijn? Ikzelf heb een Electro Harmonix Memory Boy - een analoge delay dus. Die kleurt zeker, maar heeft de mogelijkheid hem als chorus in te zetten - scheelt weer een pedaal, en heeft de mogelijkheid via een expressiepedaal om de delaytijd met de voet te regelen.

Ik vind zelf analoog mooier klinken in mijn setup, heb ook 19" Lexicon (MPX1) en Yamaha units geprobeerd voor delay, maar houd het dus analoog. Denk daar ook eens over...........

Mitch
8 april 2013, 22:41
Door het soort gebruik wat je aangeeft (popkoor) kan ik me voorstellen dat het hebben van een paar presets toch wel erg handig kan zijn. Iets eenvoudigs als een 2ehands DL4 kan dan erg handig zijn, maar er is keus genoeg op dat vlak. Het is namelijk vaak zo dat je soms een stuk of twee korte, harde repeats wil hebben (repeats laag, feedback of mix hoog) maar ook andersom, een trailtje op de achtergrond dus veel repeats laag in de mix. Dan is het wel makkelijk om gewoon even te switchen.

kwispelhond
8 april 2013, 22:53
Sorry, verkeerde topic. Mijn fout:makeup:

Rewind
8 april 2013, 23:19
Thanks voor de reacties tot nu toe!
qua analoog of digitaal maakt dat voor het punt waar ik nu op zit nog niets uit. Het ging me nu meer om de functionaliteit. Zoals Toddzilla zegt is het niet fijn om tussen nummers je effect in te moeten stellen, maar zou dit nodig zijn? Of kom je er ook goed vanaf met 1 delay klank/instelling waarvan je enkel het tempo veranderd voor verschillende nummers?
Dat zou voor mij bepalend zijn om voor een delay met presets te gaan of een simpelere uitvoering,
zolang ik daar dan wel het tempo fatsoenlijk van in kan stellen.

Ik vind de nova delays, dl4 en dd20 goede tips voor pedalen, als blijkt dat ik die presets toch nodig ga hebben. Ga die ook zeker meenemen in mijn zoektocht, even als de flashback x4 en als goedkope optie de line 6 m5. Tenzij dat het blijkt dat het voor mij overkill zou zijn.

19 inch is trouwens geen probleem mbt de controller, in dat geval zou ik 'm in een rackje bouwen met 2 preamps die ik dan ook midi zou switchen.

Heynis
8 april 2013, 23:52
Ik zou de Diamond Memory Lane (junior) ook zeker meenemen in je zoektocht. Deze heeft ook tap en subdivisions, en een modulatie die van eenvoudig tot over the top gaat. Daarnaast klinkt hij ook gewoon errug goed.

Nocki
9 april 2013, 08:23
Hi,

Leuk om te lezen. Zelf heb ik gekozen voor de Flashback X4 an TC Electronic en daar ben ik best blij mee. Ik heb toen serieus gekeken naar diverse alternatieven zoals de Strymon Timeline maar uit eindelijk gekozen voor een pedaal met knopjes erop ipv een met menutjes...

Ik kom zelf van de racks af en voor mij is het altijd heerlijk geweest om al die mogelijkheden te hebben maar de Flashback X4 is gewoon erg simpel en goed. Zeker nu die editor uit is...
Ik gebruik een solo delay, een shimmerachtige delay en een soort standaar u2 achtige delay... Ik ben er gewoon heel happy mee.
Als je verder kijkt kijk dan ook even of de delay waarvoor je kiest dotted 8's kan.... Dat is wel heel leuk voor U2 achtige dingen.

Succes!

groovieguitarguus
9 april 2013, 22:28
19 inch is trouwens geen probleem mbt de controller, in dat geval zou ik 'm in een rackje bouwen met 2 preamps die ik dan ook midi zou switchen.



Tja... in dat geval zou ik bijna denken... Hup... ga voor een gave 19" unit!!!!