PDA

View Full Version : van digitaal naar buizen, tips gevraagd



edje kadetje
8 april 2013, 14:38
Ik speel al vele jaren - en met veel plezier - digitaal/modelling. Eerst een rp1, daarna een gt-100, nu een gt-8. Nogmaals tot tevredenheid. Ik speel in een bandje dat veel pink-floydnummers speelt, eigen werk in dezelfde sfeer en een aantal andere covers (zeg maar classic rock).

In live-situaties gebruik ik vaak m'n mesa boogie 50/50 met marshall 2x12" als monitor.

Ik speel al zo lang digitaal/modelling dat ik geen idee meer heb hoe het klinkt door een buizenversterker met een paar pedaaltjes ervoor. Ik wordt daar zo langzamerhand steeds nieuwsgieriger naar.

Ik heb nog wel wat pedaaltjes liggen van een hele tijd geleden (boss superoverdrive en distortion, een flanger, een octaver enz).
Nu zou ik wel eens willen uittesten hoe het gewoon recht voor z'n raap klinkt, maar zonder dat het al te veel geld kost. Omdat ik die mesa boogie 50/50 heb, heb ik eigenlijk alleen een buizenpre-amp nodig om te testen. Nou zijn ook die niet al te goedkoop en ik zoek dus naar een alternatief. Hoe zou het gaan als ik er zo'n blackstar buizen booster (BT-1) voorzet? Zou dat dan gaan werken als pre-amp?

Als keten zie ik dan voor me:
gitaar
boss sd1
boss distortion
blackstar bt1
flanger
iets van reverb
mesa 50/50
marshall cabinet

Graag jullie opmerkingen en ervaringen.

caliban
8 april 2013, 17:17
Preamp moet niet overdreven duur zijn. Engl heeft bijvoorbeeld de e530 preamps, die tweedehands rond de 350 euro ofzo zitten.

JohnLord
8 april 2013, 17:34
Ik denk je voor een stuk minder wel een Marshall JMP-1 kunt vinden. Of even een min of meer vergelijkbare buizenamp bij iemand lenen.

Kingfisher
9 april 2013, 02:06
Koop een mesa boogie v-twin?

Pepe
9 april 2013, 02:23
Ik heb nog ergens een kitty hawk 3 kanaals rondslingeren, een redelijk overtuigende blackface clean en die andere 2 kanalen meer eighties voiced, ooit geruild voor een amp die ik nooit gebruikte en dit gebruik ik ook niet maar het neemt minder ruimte in. Ik ben sowieso niet set up voor 19 inch. Pm me maar als het wat lijkt.

edje kadetje
9 april 2013, 12:06
Dank voor alle tips en aanbiedingen.

Kan iemand nog zijn licht laten schijnen over de andere concrete vraag die ik heb (naast de vraag naar tips): zou het werken om de booster van blackstar (of misschien een andere booster) te gebruiken als pre amp?

arjanb01
9 april 2013, 12:09
Als de blackstar booster bt1 een speakersimulator aan boord heeft wel, anders niet. Je blijft dan een eindtrap nodig hebben om de handel uit te versterken. Ik zou gewoon een mooie cleane fender combo (bijvoorbeeld een 1x12 blues of hotrod deluxe) nemen en deze aan te sturen met je pedaaltjes. Heb je een mooi compact setje.

Bijl
9 april 2013, 17:29
Je kan ieder drive pedaal of booster als preamp gebruiken, in zekere zin zijn het allemaal voorversterkertjes. Je kan al gaan expirimenteren met je eigen pedalen nog voordat je besluit iets anders aan te schaffen. Een echte voorversterker zal wel anders en waarschijnlijk beter klinken dan een drive of boost maar uiteindelijk gaat het er om wat je zelf het beste vind klinken natuurlijk.

Ik heb zelf iets vergelijkbaars wat prima werkt:

Ibanez TS808 overdrive
AMDT D2 (Diezel VH4) preamp
Zoom Multistomp multi effectpedaal (lang verhaal om uit te leggen wat het kan)
250 Watt transistor poweramp
1x12 cabinet met Electro Voice EVM12L

Ook zeker de moeite waard zijn preamp pedalen van AMT. De legend amp 2 series komen zo dicht bij het origineel dat de heren van Tech 21 groen en geel van jaloezie worden als ze het horen. Voor de buispuristen hebben ze ook de SS10 en SS20 preamps met 2 buizen en 3 kanalen.

Mocht je een goedkope preamp kopen, puur voor de lol, dan zou ik voor 130 euro een AMT Legend Series of dergelijks proberen. Het zou zomaar je favoriete drive of preamp kunnen worden.

http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sw=amt+legend


http://www.youtube.com/watch?v=Et1qX830jYo

edje kadetje
9 april 2013, 22:41
Als de blackstar booster bt1 een speakersimulator aan boord heeft wel, anders niet. Je blijft dan een eindtrap nodig hebben om de handel uit te versterken. Ik zou gewoon een mooie cleane fender combo (bijvoorbeeld een 1x12 blues of hotrod deluxe) nemen en deze aan te sturen met je pedaaltjes. Heb je een mooi compact setje.

Had je gezien dat ik al een mesa boogie 50/50 poweramp heb?
In ieder geval bedankt dat je hebt willen reageren met tips. Denk je dat het werkt met die poweramp?

edje kadetje
9 april 2013, 22:54
Je kan ieder drive pedaal of booster als preamp gebruiken, in zekere zin zijn het allemaal voorversterkertjes. Je kan al gaan expirimenteren met je eigen pedalen nog voordat je besluit iets anders aan te schaffen. Een echte voorversterker zal wel anders en waarschijnlijk beter klinken dan een drive of boost maar uiteindelijk gaat het er om wat je zelf het beste vind klinken natuurlijk.

Ik heb zelf iets vergelijkbaars wat prima werkt:

Ibanez TS808 overdrive
AMDT D2 (Diezel VH4) preamp
Zoom Multistomp multi effectpedaal (lang verhaal om uit te leggen wat het kan)
250 Watt transistor poweramp
1x12 cabinet met Electro Voice EVM12L

Ook zeker de moeite waard zijn preamp pedalen van AMT. De legend amp 2 series komen zo dicht bij het origineel dat de heren van Tech 21 groen en geel van jaloezie worden als ze het horen. Voor de buispuristen hebben ze ook de SS10 en SS20 preamps met 2 buizen en 3 kanalen.

Mocht je een goedkope preamp kopen, puur voor de lol, dan zou ik voor 130 euro een AMT Legend Series of dergelijks proberen. Het zou zomaar je favoriete drive of preamp kunnen worden.

http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sw=amt+legend


http://www.youtube.com/watch?v=Et1qX830jYo

klinkt veelbelovend.

welke zou het meest geschikt zijn voor de floyd-achtige klank die ik zoek?

Bijl
10 april 2013, 11:36
klinkt veelbelovend.

welke zou het meest geschikt zijn voor de floyd-achtige klank die ik zoek?

David Gilmour gebruikt Mesa, Fender en Hiwatt versterkers dus je kan alle kanten op denk ik. Er staan op youtube filmpjes van alle modellen. Mischien de Vox/Orange/Marshall voor een "engels" geluid en een beter beheersbare gain curve.

Je kan ook AMT in een email vertellen wat voor geluid je zoekt, wellicht kunnen zij je verder helpen. Ze zitten ook op Facebook. Ze zijn best behulpzaam.

peter_heijnen
10 april 2013, 11:51
Voor 200 euro koop je een echt mooie cleane buizen preamp van reussenzehn. Die kan trouwens ook prima in de loop van je gt8. ;)

http://www.reussenzehn.de/de/musiker/gitarren-booster/blackface.php

edje kadetje
11 april 2013, 13:59
Ik ben zeer onder de indruk van de amt legend pre ampjes. De twinreverb simulant komt dicht in de buurt van wat ik zoek.
Maar ...

Eigenlijk heb ik het idee dat ik dan nog steeds aan het modellen ben, zij het op kleinere en eenvoudiger basis.

Wat dat betreft neig ik toch ook nog naar de tube-booster van blackstar of een andere tube-preamp in pedaalvorm.

De zoektocht gaat dus door.

MarkS
11 april 2013, 15:17
Blackstar HT dual heeft uitgebreidere eq dan de Boost.
Kanaal 1 op clean instellen, Bossjes voor de drives.
Heb je ook nog kanaal 2 als scheurkanaal.
En je kunt de unit ook volledig bypasssen.

E-J
11 april 2013, 15:31
Wél je Boss en Blackstar Distortion vervangen voor een Big Muff en Fuzzface, en je reverb voor een delay a.u.b. ;)

Rewind
11 april 2013, 23:53
Vanwege een andere kwestie ben ik ook wel benieuwd of die blackstar pedalen (ik doel op de HTdual) als pre-amp meteen voor een eindtrap te gebruiken zijn (gitaar->htdual->delay-> FXloop return van een amp). Heb blackstar hier over gemaild, maar nog niks terug.

edje kadetje
12 april 2013, 10:47
Vanwege een andere kwestie ben ik ook wel benieuwd of die blackstar pedalen (ik doel op de HTdual) als pre-amp meteen voor een eindtrap te gebruiken zijn (gitaar->htdual->delay-> FXloop return van een amp). Heb blackstar hier over gemaild, maar nog niks terug.

Kijk, en als jij dan antwoord hebt van blackstar en/of het hebt uitgeprobeerd, ben ik daar weer erg benieuwd naar!

MarkS
12 april 2013, 10:53
Vanwege een andere kwestie ben ik ook wel benieuwd of die blackstar pedalen (ik doel op de HTdual) als pre-amp meteen voor een eindtrap te gebruiken zijn (gitaar->htdual->delay-> FXloop return van een amp). Heb blackstar hier over gemaild, maar nog niks terug.

Zolang je fx loop op instrument level werkt is dat gewoon mogelijk.
Op line-level ben je aangewezen op de cab simulated line-out van de HT, dat moet je niet willen.Noch voor je delay die je erachter wilt hangen, noch voor het geluid van de cab sim + eigen speakerkast.

edje kadetje
14 april 2013, 09:44
Zolang je fx loop op instrument level werkt is dat gewoon mogelijk.
Op line-level ben je aangewezen op de cab simulated line-out van de HT, dat moet je niet willen.Noch voor je delay die je erachter wilt hangen, noch voor het geluid van de cab sim + eigen speakerkast.

Is de fx-loop-return niet gewoon de ingang van de poweramp?
En als dat zo is, dan is dat toch geen instrumentlevel?
Het is dan toch het level dat uit een preamp komt?
Is dat dan line-signaallevel?

MarkS
15 april 2013, 11:51
fx loop in amp is vaak instrument level, maar hangt van de amp af. Losse pre en poweramp is vaak wel line level.

edje kadetje
18 april 2013, 22:23
Ik heb wat uitgeprobeerd vanmiddag. M'n mesa 50/50 uit de schuur, een oude 12" cabinet (half open, is eigenlijk een sessionette combo waar ik de versterker uit heb gehaald).

Ik heb eerst m'n boss superoverdrive als pre amp gebruikt. Drive dicht, level open, tone in het midden. Klonk wel aardig maar niet het walhalla. Wat gedraaid aan de tone-knop van de overdrive, maar het klonk niet echt.
Ook met de drive een beetje open geprobeerd, opnieuw wel aardig maar bepaald geen groot succes.

Maar de voor mij opmerkelijkste ontdekking deed ik toen ik de drive ertussenuit haalde. Gewoon m'n gitaar in de mesa geprikt. Ik dacht dat dat een heel zacht geluid zou opleveren omdat ik dacht dat de output van m'n gitaar veel te zwak zou zijn om de mesa aan te sturen. Maar wie schetst mijn verbazing. Één kanaal gebruikt, op halve power, stand 2/10: hard geluid wat in huis (ik woon gelukkig vrijstaand) nog net kon.

Overigens vond ik ook dit geluid niet om over naar huis te schrijven. Volledig buizen, dat wel maar mooi vind ik het niet. Veel te middig, nauwelijks bas. Ik had de neiging om flink aan de tone knoppen te gaan draaien - maar ja die had ik nu niet.

Al met al een mislukt experiment. Als ik dit buizenverhaal wil verder voeren, zal ik toch een buizen pre amp met flink wat mogelijkheden moeten hebben. Kennelijk ben ik door m'n modellers wel verwend geraakt wat betreft de mogelijkheden om het geluid heel precies af te stemmen op m'n wensen. (Ik stoei vaak met verschillende drives, met een beetje drive, dan wat compressie, een beetje gain op de pre amp, en dan afmaken met flink draaien aan de eq.)

Bijl
19 april 2013, 10:20
Het zou zomaar kunnen dat je met een goede preamp met wat minder knoppen geen behoefte meer hebt aan een drive/compressor/preamp drive/eq keten om goed te klinken :)

edje kadetje
19 april 2013, 10:46
Het zou zomaar kunnen dat je met een goede preamp met wat minder knoppen geen behoefte meer hebt aan een drive/compressor/preamp drive/eq keten om goed te klinken :)

Zou zeker kunnen, dat was ook de premisse aan het begin van deze zoektocht.

Dutch66
21 april 2013, 17:40
Ik dacht dat dat een heel zacht geluid zou opleveren omdat ik dacht dat de output van m'n gitaar veel te zwak zou zijn om de mesa aan te sturen. Maar wie schetst mijn verbazing. Één kanaal gebruikt, op halve power, stand 2/10: hard geluid wat in huis (ik woon gelukkig vrijstaand) nog net kon.


De Mesa heeft een extra 12AX7A helft, voor de uiteindelijke power-amp staan, dus volume zal niet het probleem zijn...
Wat je nu hoort is eigenlijk een hele basic tube amp zonder toonregeling en inderdaad dat word dus een modderige "mid" brei, kun je nagaan, dat is dus eigenlijk wat er uit je gitaar komt...

Om echt te kunnen gaan experimenteren heb je gewoon een (tube) pre-amp nodig, bij voorkeur met een FX-loopje, en reverb veer.

Iemand bood je in een eerdere post een Kitty Hawk aan, een veelzijdig ding waar je in combi met je Mesa zeker veel plezier aan zult beleven. Ik weet bijna zeker dat dat meteen einde oefening van je moddering eh.. pardon moddeling set-up is.. :seriousf:

edje kadetje
21 april 2013, 20:17
De Mesa heeft een extra 12AX7A helft, voor de uiteindelijke power-amp staan, dus volume zal niet het probleem zijn...
Wat je nu hoort is eigenlijk een hele basic tube amp zonder toonregeling en inderdaad dat word dus een modderige "mid" brei, kun je nagaan, dat is dus eigenlijk wat er uit je gitaar komt...

Om echt te kunnen gaan experimenteren heb je gewoon een (tube) pre-amp nodig, bij voorkeur met een FX-loopje, en reverb veer.

Iemand bood je in een eerdere post een Kitty Hawk aan, een veelzijdig ding waar je in combi met je Mesa zeker veel plezier aan zult beleven. Ik weet bijna zeker dat dat meteen einde oefening van je moddering eh.. pardon moddeling set-up is.. :seriousf:

Dank voor de uitleg wat betreft de mesa.
Zou ik uit die kitty hawk wel ook de wat meer classic klanken krijgen? Ik ben niet zo van de metal.

Wat betreft de modeling set up. Die gaat niet zomaar weg. Ik speel veelal op laag volume, zowel met de band als thuis als met opnamen.

Dutch66
23 april 2013, 00:03
Er is geen tube (pre) amp die je de flexibiliteit geeft die je nu hebt, ff van Soldano naar een Twin om via een JCM weer terug te switchen naar, nou ja noem maar op, die tijden zijn dan over... Natuurlijk hebben de meeste gain-monsters wel een clean kanaal, maar dat is weer zoiets anders dan fijne Twin. Bovendien denk ik, echt zonder lullig te doen, dat je met modelling maar heel beperkt het karakter van de verschillende amps kunt benaderen.

Probeer anders eens een (betaalbaar) pre-ampje via MP ofzo, gewoon om eerst is te kijken hoe dat werkt met je Mesa..

Rewind
23 april 2013, 17:02
Zolang je fx loop op instrument level werkt is dat gewoon mogelijk.
Op line-level ben je aangewezen op de cab simulated line-out van de HT, dat moet je niet willen.Noch voor je delay die je erachter wilt hangen, noch voor het geluid van de cab sim + eigen speakerkast.

Ik heb geen reactie gekregen van Blackstar, twijfel of m'n bericht goed doorgekomen is. Wilde nogmaals mailen, maar heb maar gewoon het pedaal gekocht. Heb 'm vandaag binnen gekregen.
De fx-loop is in te stellen op -10 of +4 db (blackstar ht5 head)

Conclusie: het werkt NIET. (wel afhankelijk van de amp gok ik, hoe deze in elkaar zit)
Althans, niet zoals ik het voor ogen had. Ik wilde de ht-dual als alternatieve preamp gebruiken, doormiddel van de ISF en eq andere klanken krijgen dan de head en dan met een loop-switchter schakelen tussen 'head-pre' en HT-Dual.
Ik heb eerst het pedaal voor de amp gehangen en wat klanken ingesteld. Vervolgens in de return van de amp gehangen.

Het klonk heel 'dozig'. Het klonk wel, maar er gebeurde wat rare dingen in het laag/mid-laag. Ik kan natuurlijk nog wel wat dingen aanpassen aan de ex van het pedaal, maar zelfs met de bass helemaal dicht zat er nog genoeg laag in het geluid. Waar ik wel achter kwam: ik kon van de head de eq en gain helemaal dichtdraaien zonder invloed (zoals verwacht) maar de volume knoppen werkte nog wel, en waren ook afhankelijk van op welk kanaal de amp stond. Wat mij hier vooral in verbaasde, om het zelfde volume te krijgen moest het clean kanaal op 9 uur, het overdrive kanaal op 3 uur! (dit is waar ik op doelde met de bouw van de amp die je hebt, met een losse eindversterker is dit natuurlijk een ander verhaal)

Weet niet of je hier heel veel aan hebt, maar wilde de info in ieder geval delen. Ga nu zelf even nadenken over waar dit aan kan liggen en hoe ik het op kan lossen.

Wat je wel kan doen is gewoon een leuk klein versterkertje op de kop tikken (tiny terror, of ht5 bijvoorbeeld. [ht-5r werkt de preamp ook als de amp op standby staat, zonder cab aangesloten, en kan je 'm dus voor je 50/50 hangen]) of een V-twin, tubeman, of hoe heette dat ding van koch? Pedaltone oid of zoals eerder gezegd zo'n marshall jmp . Allemaal leuk speelgoed.