PDA

View Full Version : van digitaal naar buizen, tips gevraagd



edje kadetje
8 april 2013, 14:38
Ik speel al vele jaren - en met veel plezier - digitaal/modelling. Eerst een rp1, daarna een gt-100, nu een gt-8. Nogmaals tot tevredenheid. Ik speel in een bandje dat veel pink-floydnummers speelt, eigen werk in dezelfde sfeer en een aantal andere covers (zeg maar classic rock).

In live-situaties gebruik ik vaak m'n mesa boogie 50/50 met marshall 2x12" als monitor.

Ik speel al zo lang digitaal/modelling dat ik geen idee meer heb hoe het klinkt door een buizenversterker met een paar pedaaltjes ervoor. Ik wordt daar zo langzamerhand steeds nieuwsgieriger naar.

Ik heb nog wel wat pedaaltjes liggen van een hele tijd geleden (boss superoverdrive en distortion, een flanger, een octaver enz).
Nu zou ik wel eens willen uittesten hoe het gewoon recht voor z'n raap klinkt, maar zonder dat het al te veel geld kost. Omdat ik die mesa boogie 50/50 heb, heb ik eigenlijk alleen een buizenpre-amp nodig om te testen. Nou zijn ook die niet al te goedkoop en ik zoek dus naar een alternatief. Hoe zou het gaan als ik er zo'n blackstar buizen booster (BT-1) voorzet? Zou dat dan gaan werken als pre-amp?

Als keten zie ik dan voor me:
gitaar
boss sd1
boss distortion
blackstar bt1
flanger
iets van reverb
mesa 50/50
marshall cabinet

Graag jullie opmerkingen en ervaringen.

caliban
8 april 2013, 17:17
Preamp moet niet overdreven duur zijn. Engl heeft bijvoorbeeld de e530 preamps, die tweedehands rond de 350 euro ofzo zitten.

JohnLord
8 april 2013, 17:34
Ik denk je voor een stuk minder wel een Marshall JMP-1 kunt vinden. Of even een min of meer vergelijkbare buizenamp bij iemand lenen.

Kingfisher
9 april 2013, 02:06
Koop een mesa boogie v-twin?

Pepe
9 april 2013, 02:23