PDA

View Full Version : bladgoud op een pickup?



Orpheo
8 april 2013, 01:33
ik heb eens zitten denken over een pick-up vergulden. Sommige pickups zien er gewoon niet uit met hun zwarte bobbins. Is het te doen met bladgoud? eerst een laag creme als ondergrond spuiten las ik? iemand ervaringen met zulk priegelwerk? please, do tell!

Ik gooi het hier bewust neer omdat het gaat over vergulden en niet over pickups an sich...

Scarface
8 april 2013, 02:07
Hi Orpheo,

Wil je de bobbine vergulden van een pickup?Heeft dat effect op het geluid of is het puur voor het oog?

Ik zou eens overleggen met een goudsmid. Die weten vaak hoe het zich verhoud en hoe je het aan moet brengen. Word wel een duur grapje volgens mij ..succes.

Groet,
Marco

RS-Rik
8 april 2013, 02:11
Uuuh ik zal maar reageren dan.


Ja het kan, maar of het mooi is en of het lang mooi blijft durf ik niet te zeggen.

Bladgoud is een ontzettend dun laagje goud (vele male dunner dan aluminiumfolie) dat je met een soort lijm op de ondergrond plakt en daarna strak wrijft op het oppervlak. Hoe strakker en oppervlak hoe strakker het bladgoud, je ziet iedere imperfectie in de glans van het goud.

Een pickup bobbin is wel te vergulden mits de goudplak blijft hechten en of je van tevoren zou moeten opruwen ivm hechting. (geen ervaring met plastic). Verguldwerk moet altijd worden afgelakt, dus het krijgt niet precies dezelfde uitstraling en glans als gouden hardware (dat is door de bank genomen elektrolytisch verguld neem ik aan).

Ik heb een gitaar verguld en die is niet kwetsbaarder dan gewone lak, er zitten na anderhalf jaar nog geen beschadigingen in.




Het lijkt me een geinig experiment. Duur grapje valt wel mee. Ja, als je dit als "opdracht" aanbied aan een decoratieschilder of goudsmid gaat dat gewoon voor 60-80 euro per uur + materiaalkosten (+- 6 a 7 euro aan goud en lijm en lak) en dan ben je zo voor 200 euro het schip in. Maar dit zijn van die kleine dingetjes die ik vroeger gewoon "on the side" deed in t bedrijf.

Ik wil het wel voor je doen, indien interesse pm.

Orpheo
10 april 2013, 17:06
Ik ga er over nadenken! Het gaat me inderdaad puur om de looks ja. Ik denk niet dat zo'n dun laagje meer effect heeft dan een echte kap. Ik houd t in mijn achterhoofd, Rik. Thanks!

Orpheo
10 april 2013, 17:27
Het zou bij in eerste instantie gaan om de parallel axis pickups van duncan. Die spoelen zijn overigens niet spiegelglad maar met wat reliëf.

RS-Rik
10 april 2013, 19:38
Die is wel te vergulden, later alleen het goud van de polepieces weghalen of eerst lakken, dat glad maken en dan vergulden. Op zich moet dat wel kunnen.

gertgert
12 april 2013, 13:03
foto van de vergulde gitaar?

RS-Rik
26 april 2013, 16:40
Yes! weer 'n reden om m te spammen!


http://i44.tinypic.com/jruyhk.jpg

http://i41.tinypic.com/2072slu.jpg

stijnkenens
28 april 2013, 16:15
Yeah, is dat met bladgoud gedaan?

Ik ben ook al een tijdje van plan om zoiets te doen, gewoon voor het plezier en de looks, zeker als je dan het bladgoud nog eens lichtjes opschuurt, zodat je de overlappingen mooi begint te zien.

Ik heb van de week nog met een iconen maker erover gesproken (de koster van de kathedraal in Antwerpen, we moesten daar een kazuifel-kast gaan plaatsen.)

Hij legde mij het verschil tussen water en olie vergulding uit. Als je het goud spiegelglad wil krijgen moet je de bobin eerst met een krijtlijmlaag insmeren en spiegelglad schuren. Daarna kan je met water het goud hierop 'lijmen' wat er eigenlijk gebeurd is dat het water de lijm (huidenlijm) terug activeert en zo het bladgoud doet plakken.
Als alles droog is, kan je met een agaatsteen het bladgoud polijsten.

Die krijtlijmlaag kan je dan natuurlijk kleuren in eender welke kleur, zodat je een mooie gloed krijgt in het goud (het bladgoud is net niet doorzichtig, maar toch zal je het merken, welke kleur de onderlaag heeft) Ik zou voor donkerrood gaan !



s.