PDA

View Full Version : Mesa express 5.50 + vs Fender Machete



harleysoftail
7 april 2013, 13:25
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraag ivm. de keuze tussen 2 versterkers
die vlgs mij elkaar waard kunnen zijn.
Ik zou graag meningen hebben van mensen die best iets van versterkers afweten wat betreft
de kwaliteit van de 2 bovengenoemde versterkers. Heb al gelezen dat de versterkers niet meer
worden gemaakt zoals vroeger en daarmee de kwaliteit qua opbouw te wensen overlaat, geld
dit ook voor Mesa Boogie en deze Machete???
Welke van deze 2 springt er vlgs jullie uit los van het feit of je nu Fender, Mesa of pre 1985 minded
bent?

Alvast bedankt
Grtz

caliban
7 april 2013, 20:01
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraag ivm. de keuze tussen 2 versterkers
die vlgs mij elkaar waard kunnen zijn.
Ik zou graag meningen hebben van mensen die best iets van versterkers afweten wat betreft
de kwaliteit van de 2 bovengenoemde versterkers. Heb al gelezen dat de versterkers niet meer
worden gemaakt zoals vroeger en daarmee de kwaliteit qua opbouw te wensen overlaat, geld
dit ook voor Mesa Boogie en deze Machete???
Welke van deze 2 springt er vlgs jullie uit los van het feit of je nu Fender, Mesa of pre 1985 minded
bent?

Alvast bedankt
Grtz

Lijken me beide van hetzelfde prijssegment, en in principe vergelijkbaar qua kwaliteit. Best zelf testen eigenlijk...
Over het algemeen staat Mesa/Boogie bekend om 'built like a tank' te zijn en vooral voor zijn higher gain sounds. Fender daarentegen heeft over het algemeen meer single channel amps en low of mid gain amps in hun gamma zitten, en de Machete is hierop een opvallende uitzondering.

muziekschuur
7 april 2013, 22:51
De Machete is een nieuwe amp. En na de prosonic amps (Dinky) een nieuwe eend in de bijt. Nu Fender ook het EVH merk produceert zou dit wel eens een "soort van verzekering" van Fender kunnen zijn. Een bijna net zo versterker als de EVH. Eddie van Halen ging weg bij Peavey en Peavey mocht de 5150 merknaam niet meer voeren. Vandaar de 6505. Kan best eens een EVH type amp zijn...

harleysoftail
8 april 2013, 07:34
Bedankt voor de reakties.
Voordeel aan de Mesa Boogie is wel dat je het aantal watts kan terug dringen 5/25/50....50watt
is voor thuis best wel veel van het goede denk ik...
Misschien is wel, gezien de prijs van beide praktisch dezelfde zijn de Mesa de beste keuze...?

Grtz

caliban
8 april 2013, 11:27
Je kan best gewoon zelf testen welke jij het leukste klinken vindt...

harleysoftail
8 april 2013, 11:40
Ja weet ik maar gaat me nu niet zozeer over de klank maar meer de kwaliteit

Thanks

B~Rock
8 april 2013, 11:49
Wat is dan jouw definitie van kwaliteit?

Bassa
8 april 2013, 12:21
Ja weet ik maar gaat me nu niet zozeer over de klank maar meer de kwaliteit

Thanks
Voor mij is klank toch wel heel erg belangrijk.
Maar je hoort overal dat mesa's heel stevig/goed gebouwd zijn zoals hier al eerder gezegd is.

harleysoftail
8 april 2013, 12:32
Klank is uiteraard belangrijk en ook een gevolg van kwaliteit, mij volledig van bewust.
Waar het mij nu over gaat is kwaliteit in gebruikte materialen, printplaten, opbouw,
levensduur....

caliban
8 april 2013, 13:27
Een mesa rectifier is veel beter gebouwd dan de gemiddelde engl amp. Toch verkies ik een engl boven een rectifier, op basis van sound.

arjanb01
8 april 2013, 15:50
Wat is dit voor kansloos topic ??? Bouwkwaliteit van een amp, het gaat toch om de sound ? En als een Engl al minder goed gebouwd is qua materialen dan een rectifier, wat kan je dan met een rectifier wel doen wat je met een Engl niet kan ? Onder water spelen ? Van de 10e verdieping gooien en dan doet hij het nog ?
Fender amps zijn echt niet gebouwd als een tank, maar klinken zalig... dus voor een ieder is de definitie van kwaliteit van een amp anders toch ?
Ff ontopic: qua veelzijdigheid zou ik de machete nemen, qua eenzijdigheid de mesa (voor metal en zwaardere rock). En ja beide zijn ze stevig gebouwd.

caliban
8 april 2013, 17:15
Wat is dit voor kansloos topic ??? Bouwkwaliteit van een amp, het gaat toch om de sound ? En als een Engl al minder goed gebouwd is qua materialen dan een rectifier, wat kan je dan met een rectifier wel doen wat je met een Engl niet kan ? Onder water spelen ? Van de 10e verdieping gooien en dan doet hij het nog ?


Veel mensen gaan ervan uit dat de mesa langer meegaat denk ik...

harleysoftail
8 april 2013, 18:34
Daar heb je misschien ook een punt..

groovieguitarguus
8 april 2013, 18:56
Wat is dit voor kansloos topic ??? Bouwkwaliteit van een amp, het gaat toch om de sound ? En als een Engl al minder goed gebouwd is qua materialen dan een rectifier, wat kan je dan met een rectifier wel doen wat je met een Engl niet kan ? Onder water spelen ? Van de 10e verdieping gooien en dan doet hij het nog ?
Fender amps zijn echt niet gebouwd als een tank, maar klinken zalig... dus voor een ieder is de definitie van kwaliteit van een amp anders toch ?
Ff ontopic: qua veelzijdigheid zou ik de machete nemen, qua eenzijdigheid de mesa (voor metal en zwaardere rock). En ja beide zijn ze stevig gebouwd.

Moet zeggen dat ik regelmatig wel iets zie en hoor over een ENGL m.b.t. storingen etc.... Mijn Mesa's hebben me nooit in de steek gelaten....!!! Ervaring van circa 17 jaar met Mesa's... waarvan ze gemiddeld elke week wel de auto in en uit gingen... (en uiteraard ook bespeeld ;-)
Waren stuk voor stuk geen nieuwe Amps.... Quad / Triaxis / MKIII / 50/50 / 20/20....

Misery Signals
8 april 2013, 19:05
Die Fender zal ook wel redelijk gebouwd zijn maar qua bouwkwaliteit staat Mesa toch een trapje hoger denk ik.

Maar... Niets van verschil dat je keuze op dat vlak moet beïnvloeden denk ik. Gewoon testen en oordelen. Btw zo'n Express is een erg veelzijdige amp, daar doet hij niet onder voor die Fender hoor.

MS

harleysoftail
8 april 2013, 20:07
Bedankt voor alle reakties, misschien is mijn vraag voor sommige raar overgekomen maar ga er dan
ook van uit dat de meesten hier véél meer kennis van zake hebben dan ik , vandaar dat ik mij tot jullie
richt. Heb er in ieder geval veel van opgestoken.

Thanks :)

arjanb01
8 april 2013, 21:38
En nog ff een tip, geloof niet alle onzin over uitvallende amps. Engls zijn in m'n ervaring en beleving net zo robuust als boogies dus de bewering dat Engls uitvallen en haperen herken ik niet echt.... Al zou je een maandagmorgen model kunnen treffen maar dat kan bij elk merk gebeuren.

FruscianteFan
8 april 2013, 22:14
En nog ff een tip, geloof niet alle onzin over uitvallende amps. Engls zijn in m'n ervaring en beleving net zo robuust als boogies dus de bewering dat Engls uitvallen en haperen herken ik niet echt.... Al zou je een maandagmorgen model kunnen treffen maar dat kan bij elk merk gebeuren.
Dus omdat jij niet dezelfde ervaring hebt als anderen, zijn andermans ervaringen onzin?

caliban
8 april 2013, 22:17
En nog ff een tip, geloof niet alle onzin over uitvallende amps. Engls zijn in m'n ervaring en beleving net zo robuust als boogies dus de bewering dat Engls uitvallen en haperen herken ik niet echt.... Al zou je een maandagmorgen model kunnen treffen maar dat kan bij elk merk gebeuren.

Het zit hem ook wel in dingen zoals transformatoren enzo. Engl gebruikt gewoon lichtere transformatoren dan bijvoorbeeld mesa, iig naar mijn ervaring.

Oh ja en ik ben een behoorlijke engl-fan.

Kingfisher
9 april 2013, 01:30
Ik heb al anderhalf jaar een 5:50.

Het clean kanaal is om van weg te smelten. Geen sprankelende clean met belletjes zoals een Twin, maar een diepblauwe engel die in uw oor pist. Jazz (veel gain, weinig main) tot country twang (minimale gain, volle main)
Het is geen scheur mesa, als je meer overdrive wil dan AC/DC of SRV, koop dan een rectifier
Ik vind hem beter klinken met een strat (single coils) dan met de PRS (humbuckers).
5 watt is al veeeel te luid voor de huiskamer. Ik gebruik de 5/50 switch eerder om de klankkleur te bepalen tijdens optredens. Aan 5Watt is ie wat zompiger, 50 wat is lekker strak. Geloof me, die 5 watt is luid genoeg.
Hij reageert fijn op pedaaltjes, eerlijk gezegd gebruik ik enkel de clean.
Afstellen is niet makkelijk. Door het specifieke geluidspad, heeft elke knop een invloed op de andere knoppen. Het heeft een tijd geduurd eer ik hem door had.
Gebouwd als een tank, weegt ook evenveel.
Knoppen zijn wat moeilijk leesbaar, het paneel is recht. Maar hij staat op een statief, en intussen ken ik de knoppen van buiten.

Kortom, z'n geld waard. Maar ik zou in het vervolg de head pakken. De combo is mij aan 40kg net iets te zwaar.

harleysoftail
9 april 2013, 07:16
Als, zoals Kingfisher zegt, 5 W veel is voor de huiskamer, ben ik dan misschien beter met
bv. de Tubemeister 36 combo van Hughes& Kettner (wel EL84 ipv 6L6) die kan teruggebracht
worden tot 1 W??? Of ben ik nu appelen met peren aan het vergelijken en is dit misschien
geen match voor de Mesa en de Machete....???:hide:

FruscianteFan
9 april 2013, 10:20
Hoe weinig watt je hebt maakt denk ik uberhaupt niet uit. Thuis ga je vermoedelijk sowieso met de mastervolume spelen, en dan maakt het denk ik niet echt uit of je nou een halve watt hebt of 5 of 15.

muziekschuur
9 april 2013, 10:42
Bij versterkers is een goede voeding belangrijk. En wanneer je een goede voeding hebt dan heb je ook een goede bas. En in een combo met open back hebben die kleine voedingen van de kleine versterkers meestal een flets geluid omdat het midlaag en zeker het laag er niet is. De grote versterkers met terugschakelbare wattages hebben nog steeds die grote voedingen die ervoor zorgen dat die speakers in het gareel blijven....

harleysoftail
9 april 2013, 12:45
Ik dacht dat ik er "iets" van begreep, maar die illusie is ondertussen verdwenen.:(
Ik dacht dat die teugschakelbare versterkers zoals tubemeister, egnator 30W, Mesa express e.d.
Flexible versterkers waren omdat die op bv. 1w perfect op een woonkamer niveau kunnen gespeeld
worden en de buizen dan genoeg op temperatuur komen voor een mooie klank, wat niet zou gebeuren
als je met 50W op datzelfde niveau speelt wat maakt dat bv (volgens mij) de Machete dan absoluut niet
is gemaakt voor in de woonkamer... En dat je bij de terugschakelbare, als het écht luid mag je dan naar
25..50 W schakelt. Een flexibele allrounder dus. Maar als ik de 2 voorgaande antwoorden lees begrijp ik het niet
goed meer...

Rooker
9 april 2013, 13:15
Ik heb weinig verstand van de technische kant van amps ten opzichte van sommige hier maar heb wel verschillende gehad. Zelfs mijn kleine transistor moet in huis te hard om lekker te klinken. Naar mijn mening vraagt electrische gitaar gewoon om een zeker volume. Wil je thuis zonder overlast spelen speel ik persoonlijk het liefst met koptelefoon. Als je optreed en met dezelfde amp ook thuis wilt spelen zou ik persoonlijk gewoon een grote buizenbak kopen en dan genoegen nemen dat hij thuis zo zacht moet dat bijna alle dynamiek verdwijnt. Ik gebruikte eerder een Vox Nighttrain en die ging als het ware voor thuis nogsteeds te hard en in een zaaltje bleef er niks van over. Ook uitversterkt klinkt het toch te dun. Vlees nog vis dus. Thuis zachtjes zetten leverde het zelfde ielige geluid op als wanneer ik met mijn 100Watt Peavy zachtjes speelde. Alleen die redde het met optreden in een zaal makkelijk. Geef mij dan maar de Peavy en voor thuis een Amplug of interface voor de computer (bijde heb ik zelf niet maar lijkt me wel wat).

caliban
9 april 2013, 13:19
Bij versterkers is een goede voeding belangrijk. En wanneer je een goede voeding hebt dan heb je ook een goede bas. En in een combo met open back hebben die kleine voedingen van de kleine versterkers meestal een flets geluid omdat het midlaag en zeker het laag er niet is. De grote versterkers met terugschakelbare wattages hebben nog steeds die grote voedingen die ervoor zorgen dat die speakers in het gareel blijven....

Dat is een beetje te simpel voorgesteld naar mijn idee. Bedoel je met kleine voeding dan kleine transformator? Ik denk dat bepaalde bedrijven daarop willen besparen, en geen 'ruime' transfo in een amp steken, maar dan nog kan die kleinere goed voldoen. Ook al is de transfo beperkt, zolang hij uitstoot wat hij zou moeten uitstoten (juiste spanning, juiste stroom), zie ik geen probleem. Het zal zeker wel effect hebben, maar bas in een amp wordt ook door veel andere aspecten bepaald. Hoeveel bas laten de filters tussen preamptrappen door? Is er een feedbackloop en zorgt die voor een eventuele boost in het laag? Geven de speakers veel laag weer?... En waarschijnlijk ook door de uitgangstransformator.

FruscianteFan
9 april 2013, 13:21
De temperatuur van de buizen heeft er weinig mee te maken. Buizen worden toch wel warm, da's het probleem niet.

Waar het een beetje om gaat is dat hoe lager het vermogen van een versterker is, hoe eerder hij sowieso over zijn nek gaat. Dan heb je het over oversturing van de eindbuizen. En ja, een 5 watt versterker breekt eerder op dan een 50 watt versterker. Echter, ook 5 watters moeten vaak veel te hard voor thuis voordat dat gebeurt. Toen ik mijn Blues Junior nog inzette voor mijn band, kwam die niet mee met de rest (omdat we best wel hard speelden). Maar die zat met zijn 15 watt eigenlijk pas nét op het randje dat-ie niet meer clean bleef. En afgelopen woensdag één nummer van onze EP ingespeeld met die versterker omdat-ie juist wat doziger klinkt. Dat ding gaat gewoon teringhard. Voordat je die eindbuizen overstuurt hoor je de versterker twee straten verderop nog...

Wat betreft mijn Ampeg, die kan op 30 watt en op 60 watt. Voor de opnames hebben we hem vooral op 30 watt gehad, omdat-ie dan inderdaad een beetje begint op te breken en je dus een lekkere compressie hebt. Maar dan heb je het nog steeds over oorlogsvolume. Op 60 watt zit ik ook nog weleens over het randje, maar alleen als we echt te hard repeteren (en dan gaat het zelfs hard mét oordoppen... en de hele band heeft aangemeten oordoppen).

Hoe dan ook, voordat je de eindbuizen van je versterker overstuurt (zonder attenuator), gaat het bijna per definitie te hard voor simpel thuisgebruik. Maar dat is helemaal geen ramp, je zet gewoon de gain waar je hem wilt hebben en begint met je mastervolume dicht. Draai hem voorzichtig open, en je kunt zo zacht spelen als je wilt.

harleysoftail
9 april 2013, 14:46
Heb dit citaat van nocki hier op het net gelezen.
"Tja... moeilijk. Misschien een stom vergelijk. maar op die redenering die dus niet echt goed is heb ik ooit een Mesa 20/20 gekocht. 2x 2xel84 dus. Jaren later heb ik een 2:90 gekocht van mesa en daarin zit 8x 6l6. die laatste kon zachter dan de 20 watt broer. en klonk ook beter op laag volume. Sindsdien speel ik eigenlijk het meeste op hoge wattage ampjes. juist vanwege het laag in het geluid en de kwaliteit. zeker op laag volume!"
Als ik dit lees en de vorige antwoorden, dan moet ik er van uitgaan dat meer wattage beter is (al moet dat nu geen 100W worden) en dat dus het niet terugschakelbare wattage van bv de machete geen enkel probleem is. En je deze dus perfect voor thuis kan gebruiken zoals bv door Frusciantefan beschreven met gain en mastervolume...

Kingfisher
10 april 2013, 00:10
Laten we eerlijk zijn, geen enkele buizenamp is geschikt voor gebruik in huiselijke kring. Er is een reden waarom ik een zoom G5 modeler heb en een degelijk koptelefoon: zo blijft de vrede in de wijk bewaard. Zelfs die laatste reeks limited edition 1Watters van Marshall komen pas tot hun recht als je de volumeknop voorbij 6 draait.
Wil je iets dat thuis goed klinkt en veelzijdig is: koop een modeler, een koptelefoon en een paar degelijke studio-monitors.
Wil je iets dat live klinkt: koop de mesa boogie 5:50.

Een 5:50 kopen enkel voor thuis is als een ferarri kopen om er enkel mee naar de bakker te rijden, en dan klagen dat het ding te hard gaat.

FruscianteFan
10 april 2013, 01:06
daar ben ik het dan ook weer niet mee eens. Een buizenversterker hoeft niet keihard over zijn nek te gaan om beter te klinken dan transistor, net zo min als een buizenversterker op fatsoenlijk volume per definitie beter is dan transistor.

harleysoftail
10 april 2013, 07:11
Bedankt Kingfisher voor een heel duidelijk antwoord.
Valt me ook wel op dat je met een buizenamp altijd tegen een volume probleem aanloopt,
tenminste als je hem gebruikt op een manier dat de buizenkwaliteit tot zijn recht komt...
tja...geen makkelijke keuze.

harleysoftail
10 april 2013, 07:22
En zoals Frusciantefan zegt komt het er dan op neer dat bij fatsoenlijk volume (thuis dus)
de kans groot is dat je veel geld geeft voor iets waar je misschien het verschil niet van hoort.

Bedankt voor de antwoorden

harleysoftail
10 april 2013, 09:42
Heb eens bij Musicstore tussen modelling amps gekeken, zie er daar tussen
staan waar ook nog buizen inzitten :???: Is een moeilijk iets die versterkers.
Op de duur zie je door het bos de bomen niet meer....
Wat is dan tegenwoordig de beste modelling dat je zoal kan kopen???

Kingfisher
10 april 2013, 10:20
Zoom g5 - 250€
Line6 hd500 - 500€
ipad met software en een hd link - 600€
eleven rack - 750€
kemper profiler en AxeFx - 1500+€
gaande van gewoon goed tot perfecte imitatie, basic connectivity tot full midi schakelbaar.

Ook een alternatief: een usb connector, een computer en wat software:
Amplitube
Gitar rig
S-gear (heeft een gratis try-out)

Met de stan-alone modelers kan je optreden, Met een pc/ipad is dat al wat moeilijker.

FruscianteFan
10 april 2013, 10:25
modelling simuleert bepaalde sounds, dat hoeft niet te betekenen dat het zelf geen buizenversterker is.

En ik denk dat je thuis sowieso beter wel op buizen kunt spelen, klinkt gewoon mooier, levendiger dan transistor. Alleen moet je niet per se voor zo laag mogelijk vermogen gaan.

YannickH
11 april 2013, 19:41
En nog ff een tip, geloof niet alle onzin over uitvallende amps. Engls zijn in m'n ervaring en beleving net zo robuust als boogies dus de bewering dat Engls uitvallen en haperen herken ik niet echt.... Al zou je een maandagmorgen model kunnen treffen maar dat kan bij elk merk gebeuren.

Mijn NIEUWE engl powerball 2 werkte na 2 dagen al nietmeer.
De gitarist uit mijn vorige groep zijn engl fireball werkte na een week nietmeer.
Allebij terug moeten sturen. De mijne was een hardwarefout en de fireball hebben we kapot teruggekregen want na 5 minuten spelen was hij terug naar de klote.

De gitarist van de band van mijn tattoo artiest had ook een engl powerball... Zelfde probleem.

Ben ik blij dat ik een mesa boogie nu heb!
ik zou nooit nog een engl willen hebben. Zelfs niet gratis

arjanb01
11 april 2013, 20:02
Oké Engls zijn kut en daarom worden ze ook niet meer verkocht.... Koop allemaal een mesa jongens 😉
Vriend van me heeft ook een Powerball 2 en die is er zeer tevreden over, speelt in een metalband en z'n peavey 5150 staat stof te vangen, dus dit zal dan wel een geluksexemplaar zijn.

muziekschuur
11 april 2013, 20:31
Als geluidsman veel engl en mesa gezien. Beide altijd goede sound en geen problemen meegemaakt.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk