PDA

View Full Version : Aansluiten met y-kabel: signaalverlies?



marter544
6 april 2013, 17:38
Hallo,

Ik vroeg mij het volgende af, ik heb sinds kort namelijk een setje studiomonitoren. Deze studiomonitoren sluit ik aan via gebalanceerde TRS (jack) kabels op mijn interface (podstudio UX2, maar dat doet er niet zoveel toe). Nu wil ik er een sub bij aansluiten, omdat mijn monitoren er mee ophouden rond de 60-70 Hz, en ik voor gewoon muziek luisteren en film kijken graag het laag wat steviger mag hebben.

Nu heb ik een Jamo SW303e sub, oftewel een actieve hifi sub. Deze heeft alleen cinch/RCA/tulpstekker aansluitingen. Nu was mijn plan kabeltjes te maken, die aan één kant een gebalanceerde jackplug hebben, en aan de andere kant een gebalanceerde jack en een cinch plug hebben. Voor de cinch pluggen, was ik van plan om de aarde, en één van de fasen te pakken uit het gebalanceerde signaal. Nu vroeg ik mij af, zal dit tot erg signaalverlies lijden?
Ik kan het me zelf niet echt voorstellen, hooguit een volume drop bij de monitoren. In feite zal het gebalanceerde signaal een stukje minder "gebalanceerd" zijn omdat 1 fase volume verliest. Wel kan ik me voorstellen dat ik een fase fout ga krijgen tussen de monitoren en sub. Echter in dit geval zou ik dan de aarde en de + op de cinch weer andersom aan kunnen sluiten?

Optie 2 is de monitoren ook ongebalanceerd aansluiten, en één fase van de gebalanceerde signalen naar de monitoren sturen, en de andere naar de sub. Waarbij ik uiteraard de cinch andersom (aarde op plus, plus op aarde) soldeer om fasefouten te voorkomen.

Iemand een idee wat het beste zou zijn en waarom? Nu kun je roepen probeer het gewoon, maar voordat ik mijn kabels los soldeer (ik wil gewoon mijn huidige kabels aanpassen) zou ik graag wat input hebben van mensen die er meer verstand van hebben.

Alvast bedankt!

paulusdeBKB
6 april 2013, 21:48
Heb je last van storing als je ongebalanceerd aansluit? Zo niet, dan zou ik het ongebalanceerd doen. Zo wel, dan zul je moeten omkijken naar een gebalanceerde subwoofer, of misschien iets vogelen met ee DI-achting apparaat waarmee je een ongebalanceerde aftakking kunt maken van het gebalanceerde signaal. Een DI van Behringer kost een paar tientjes.

The Bertman
6 april 2013, 22:45
Ten eerste kan je zonder meer ongebalanceerd werken. Lijnsignaal over een afstand van een paar meter klinkt echt prima, dat maakt helemaal geen verschil met gebalanceerd.

Ten tweede (en hier moeten de electronicadeskundigen maar even corrigeren als ik wat verkeerd zeg) kan je niet zomaar signaal van een gebalanceerd signaal aftakken zoals jij zegt. Als je een gebalanceerd signaal ongebalanceerd wil maken, moet je een van de twee fasen aan aarde leggen, anders verlies je idd een hoop signaal. Als je de ene fase naar het hoog stuurt en de andere naar de subwoofer, klinkt het niet alleen flink zachter, maar ook ernstig uit fase, vooral omdat ik in je plannen nergens een scheidingsfilter tegenkom.
Zit er in die woofer geen filter?

Heynis
7 april 2013, 01:00
Ik zou het gewoon ongebalanceerd aansluiten, dat maakt voor zo'n kleine afstand niet zo veel uit.

Doorgaans kun je een line-signaal gewoon splitten. Als de totale impedantie van beide speakers parallel minstens 10x de uitgangsimpedantie van de bron is, heb je verwaarloosbaar signaalverlies. In de pro-audio houdt men vaak zelfs 5x aan.

Edit: Ingaand op Bertman hierboven, je verbindt de uit-fase (cold) draad aan de aarde. Als je per ongeluk de in-fase draad aan de aarde hangt, krijgt je ongebalanceerde signaal een faseverschuiving van 180 graden.

Voor een XLR-plug verbind je pin 2 met pin 3. Bij een TRS jack, verbind je de ring met de sleeve.

marter544
7 april 2013, 11:51
Ah thnx mensen! Ik dacht dat een gebalanceerd signaal, gewoon aarde, signaal, en signaal in tegenfase was. De woofer heeft een instelbare crossover idd. Echter worden deze frequenties dan niet van de monitoren weg gefilterd. Een monitorsub, en het liefst de bijpassende zou natuurlijk mooi zijn, maar na het aanschaffen van de monitoren zelf is daar het budget even niet voor aanwezig!

The Bertman
7 april 2013, 13:09
Kijk maar eens goed naar je woofer. Als het goed is heeft hij twee ingangen en twee uitgangen. Je sluit je podstudio op de ingangen van de subwoofer aan, en je monitors op de uitgangen . Het filter zorgt dat de juiste frequenties bij de juiste boxen terecht komen.
En je sluit dus alles ongebalanceerd aan.

marter544
7 april 2013, 18:03
Mijn sub heeft dus geen uitgangen.. Das het jammere een beetje, de meeste hebben dat idd, deze niet.

The Bertman
7 april 2013, 22:23
Dat is lastig. Kan je een plaatje posten van de aansluitingen van de sub? Met Google is er haast niks te vinden van dat ding.

Plant
8 april 2013, 19:04
Dat is lastig. Kan je een plaatje posten van de aansluitingen van de sub? Met Google is er haast niks te vinden van dat ding.

Zoeken op afbeeldingen:

http://hardverapro.hu/dl/upc/2012-11/344811_p1080786.jpg

The Bertman
8 april 2013, 19:58
Mooi! Het is jou wel gelukt. (Vreemd, ik vond niks.)
Ja, dat is wel erg simpel. Oplossing is dan idd twee Y-kabels.

Tip: als je in een gebalanceerde jack-uitgang een mono jackplug steekt is je kabel vanzelf op de juiste manier ongebalanceerd.

marter544
10 april 2013, 16:34
Zo, ik heb het uiteindelijk 2 y-kabels gesoldeerd, met 2 jackpluggen en een tulpstekkertje gemaakt. Werkt perfect. Ik was bang voor verlies van hoog en helderheid: dit is niet het geval. Bedankt voor de hulp! Wanneer er weer budget is maar eens kijken naar de bijpassende sub.