PDA

View Full Version : Dilema, dilemma... Avri of CS



Sinner1980
6 april 2013, 13:24
Hey allen,

Tijdje niets gepost maar ik dacht laat ik weer eens iets delen op het altijd gezellige forum;).

Een paar weken geleden besloot ik weer eens op zoek te gaan naar een mooie strat.
Strats blijven toch mijn favoriete gitaren en na een periode geen strat in huis gehad te hebben begon het toch weer te kriebelen; op dit forum beter bekend als het fenomeen GAS...

Ja, ik had dus GAS! En dan ga je vreemde sprongen maken om eraan toe te geven.
Gevolg was dat ik mijn vorige gitaar op MP zette en nu dan ook daadwerkelijk verkocht heb.
In de tussentijd ben ik natuurlijk druk op zoek gegaan naar een stratje. Ik ben altijd gecharmeerd geweest van de avri strats (american vintage series dus) en kwam al snel een leuke tegen.

De gitaar waar het om ging was een avri 70's strat. Ik heb altijd een zwak gehad voor de grote headstock en daarnaast heb ik er nooit één gehad, in tegenstelling tot de 57 en 62 die ik beiden wel in mijn bezit heb gehad. De gitaar stond te koop bij een welbekende handelaar op MP te Amersfoort. Ik had al goede verhalen gehoord over de man dus zocht contact met hem en zat dezelfde week in de auto richting Amersfoort.
Aangekomen bleek dat hij nog wel iets meer in de aanbieding had als de 70's strat en ik kreeg dan ook de gelegenheid om alles op mijn gemak te testen. Van de twee avri 70's strats die hij had hangen kreeg er al snel één mijn voorkeur, en dat was de volgende gitaar:

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/images-3-1.jpeg

Lekkere gitaar in mint conditie voor een scherpe prijs, ik was dan ook stellig overtuigd dat dit hem zou gaan worden totdat ik nog eens goed langs de andere gitaren keek en deze mijn oog ving:

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/images-2-2.jpeg

Ik ben toen toch nog even opgestaan en heb deze van de muur gehaald. Het betrof een custom shop '56 relic strat, echt een plaatje. Ik heb er ca. 5 minuten op gespeeld en ik kan jullie vertellen; heerlijke gitaar.
Vervolgens snel weer teruggehangen en vervolgens nog even onderhandeld over de prijs van de avri strat.

Ik heb hierna wat aanbetaald op de avri zodat hij deze voor mij zou reserveren maar vroeg bij het weggaan toch nog even naar de prijs van die CS strat... En die viel mij best mee! Ok,ok, het bleef serieus geld en ik zou wat verder moeten sparen maar goed; zeer nette prijs. Hij gaf mij overigens een schatting van wat hij dacht wat de CS strat moest kosten en wist het niet precies op dat moment.

Eenmaal thuisgekomen heb ik hem toch nog even gemaild wat de CS strat nu precies moest kosten.
Ik kreeg al snel antwoord en las dat de strat nog goedkoper was dan dat hij mij in eerste instantie vertelde waardoor het reeds aanwezige GAS voor deze gitaar ongekende vormen aan ging nemen. Ik heb hem daarna toch nog een mailtje/smeekbede gestuurd om toch nog iets in de prijs te zakken. Daartoe was hij gelukkig bereid en zodoende heb ik as we speak de CS '56 strat gereserveerd.

Inmiddels heb ik mijn gitaar verkocht (net eigenlijk) en heb ik het budget voor de avri strat, waar ik in eerste instantie voor zou gaan, binnen. Om de CS strat te bemachtigen moet ik zeker nog 6-7 weken wachten en dat houdt in dat ik tot die tijd gitaarloos ben...en dat is best suf kan ik je vertellen, zeker als je zin hebt om even lekker te spelen zoals nu.

Nu slaat de twijfel toe... Beide gitaren zijn nog in zijn bezit en die avri 70's strat zou ik nu zo op kunnen pikken en ik denk zomaar dat ik daar zeer tevreden mee zou zijn. Die Custom shop was volgens mij net een lekkerdere gitaar maar misschien zit dat ook een beetje tussen mijn oren; merkgeil als ik ben kan ik me aardig blind staren op zo'n mooi custom shop logo.

Aan de hand hiervan dacht ik jullie weer wat vragen/advies te vragen, namelijk:

Hoe ervaren jullie de kwaliteit van de Custom shop gitaren van Fender? Als je deze vergelijkt met bijvoorbeeld de avri serie, vinden jullie het verschil in kwaliteit dan aanzienlijk groter?

Ik lees veel ervaringen op het net over de avri series maar eigenlijk weinig over de 70's serie. Wederom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met deze 70's serie ten opzichte van de 57 of de 62 serie.

Alvast bedankt, ik hou jullie op de hoogte.:strat:

arjanb01
6 april 2013, 14:19
Kies de cs strat, neem je de Avri dan zit je in jouw geval met het gevoel dat je die customshopper had kunnen hebben. Is het die 56 er van Terence Holmes toevallig? Die stond tijdje terug ook op marktplaats voor 1500 eu ofzo. Net zoals die 70ri. Hele schappelijke prijs alleen moet je wel van die 7,5 inch radius hals houden. Ben je een gitarist die veel soleert dan zou ik voor een strat met minimaal 9,5 inch radius gaan want veel mensen doen een cs 56 er weg omdat ze niet lekker spelen bij snaren bending. Bij een 7,5 inch radius slaan de snaren dood dan. Sommige 56 er cs hebben wel die 9,5 inch radius en dan zou ik hem wel nemen. Maar volgens mij had die van Terence dit niet. Goed nagaan dus. Verder allebei topstratjes.

Sinner1980
6 april 2013, 14:39
Beide gitaren hebben idd een 7,5 radius, ik ben daar echter redelijk aan gewend en kan er prima mee uit de voeten maar bedankt voor de tip.
Gaat idd om die CS 56 van Terrence maar weet je zeker dat die op MP heeft gestaan voor € 1500,-? Lijkt mij een aparte vraagprijs voor een gitaar met een nieuwwaarde van ca. € 3200,-.

arjanb01
6 april 2013, 14:47
Tsja, tis crisis hè? De muziekhandelaren beconcurreren mekaar kapot en daardoor krijg je dit soort prijzen. Wie weet is dit exemplaar een new old stock gevalletje waar hij vanaf moet.

grayfink
6 april 2013, 15:36
Als je voor de Avri kiest zal het altijd blijven knagen...

Mr.Fingers
6 april 2013, 15:38
+1 voor de CS. En die 7.25" radius? Het heeft Hendrix & consoorten in ieder geval niet tegengehouden...

Sinner1980
6 april 2013, 15:48
+1 voor de CS. En die 7.25" radius? Het heeft Hendrix & consoorten in ieder geval niet tegengehouden...

My thought exactly!

Ik ben er ook wel aardig over uit dat het de CS gaat worden. Het prijsverschil is dusdanig klein dat ik eigenlijk niet zou moeten twijfelen.

Komt ook bij dat ik van een custom shop gewoon een stuk meer kwaliteit verwacht. Geduld hebben dan maar...

Mr.Fingers
6 april 2013, 16:03
En zo'n grote kop, het heeft geen voordelen behalve dan dat het er cool uitziet. Mocht je er zo eentje willen, zou ik er gewoon zelf eentje in elkaar lepelen van allparts stukken.

Jay75
6 april 2013, 17:46
Zeker voor de Custom Shop gaan, ik heb een paar jaar bij Feedback gewerkt, de CS's vond ik altijd super! Meer leven dan een AVRI ( die wij hadden hangen dan )

En is t uiteindelijk niks, dan verkoop je 'm weer en ga je voor een AVRI die je vaker voorbij zult zien komen ;)

Sinner1980
6 april 2013, 18:25
Tot die tijd mag ik de SRV strat lenen van mijn neef, ook weer opgelost!

heavy-metal-thunder
6 april 2013, 18:44
heb vele AVRI's (nooit een 70's), CS en Masterbuilt gehad. qua klank vond ik het verschil niet zo groot, wel hadden de AVRI's iets minder definitie (maar in mijn handen speelt dat niet zo'n rol :-)) maar wat me vooral opviel was dat de CS en zeker de Masterbuit toch wel vlotter speelden. en laat die 7.25 radius je niet afschrikken, met een goed afgesteld exemplaar bend je in de moeilijkste zones toch nog 1,5 toon.

Tegenwoordig is het prijsverschil tss een CS en een AVRI niet zo heel groot, dan zou ik toch voor de cs gaan. Ze gaat toch maar blijven knagen.

jutter
6 april 2013, 20:36
Kerel, laat je je kop niet gek maken! Verkijk je niet al te veel op de CS. Ik moest en zou er ook ééntje hebben (NOS 1960) en na een paar dagen was de lol er aardig af; het bleek niet de gitaar voor mij te zijn! M.a.w. kijk of het wel de gitaar is die bij je past.....

Hendriks
6 april 2013, 20:40
Je hebt goede avri's en slechte CS's en omgekeerd . Zo hier heb je wat aan.

jutter
6 april 2013, 20:44
Die van mij was een 'goede' CS, Henk maar paste niet bij me....

arjanb01
6 april 2013, 20:45
Kerel, laat je je kop niet gek maken! Verkijk je niet al te veel op de CS. Ik moest en zou er ook ééntje hebben (NOS 1960) en na een paar dagen was de lol er aardig af; het bleek niet de gitaar voor mij te zijn! M.a.w. kijk of het wel de gitaar is die bij je past.....

Vind ik trouwens wel vreemd, Alex, terwijl je m'n haar strat wel geweldig vond, ook een 60s strat😜

.slash.
6 april 2013, 20:50
Als je het leest blijkt heel duidelijk: Cumstom shop!
Tembaar gas is beter dan wat als...

jutter
6 april 2013, 20:55
Vind ik trouwens wel vreemd, Alex, terwijl je m'n haar strat wel geweldig vond, ook een 60s strat��

Wil jij een Haar met 60 specs vergelijken met een Fender met '60 specs? Waarom denk je dat ik jouw Haar te gek vond???

jutter
6 april 2013, 20:58
Weet het zelf niet eens! Weet wel dat die Haar te gek was.... :D

arjanb01
6 april 2013, 21:47
😜 Onbetaalbaar een goeie custom made strat ! Misschien heb ik mazzel gehad dat Erik toen precies de juiste strat was. On topic : gewoon die 56 er cs strat nemen en mocht je de radius willen wijzigen, kan je hem altijd laten aanpassen bij een goeie bouwer.

Sinner1980
6 april 2013, 22:20
Beide gitaren hebben dezelfde radius en frets dus dat maakt eigenlijk niet uit.
Het moment dat ik die CS vastpakte was priceless, gewoon een heerlijke gitaar.
Die 70's was daarentegen gewoon prima maar had niet die magische 'vibe' zeg maar...

Enfin, ik ben er inmiddels over uit, nu nog een portie geduld...

arjanb01
7 april 2013, 12:56
Hoezo geduld? Of wacht je eerst op je vakantiegeld? 😉 Dan is je vakantiegeld inderdaad mooi besteed, mooie plank. Ik zou hem gekocht hebben als die radius 9,5 inch geweest was dan heb je een hele vette rock en blues plank te pakken !

Sinner1980
7 april 2013, 14:33
Vakantiegeld, belastingteruggave enz. De cs zat net boven het toegestane budget, vandaar. Die avri had ik wel zo op kunnen pikken nu.

Die radius vind ik niet zo spannend, een eventuele herfretbeurt in de toekomst sluit ik overigens niet uit. Dat lijkt me dan wel weer lastig met een relic maple toets.

Het is idd de insteek om blues en classic rock op de strat te gaan spelen.

arjanb01
7 april 2013, 14:43
Schijnt lastiger te zijn een maple toets te refretten omdat er dan in het hout gehakt moet worden. Maar ik zou zeker een offerte bij een goede bouwer opvragen want een grotere radius is echt een meerwaarde voor je gitaar zeker als je blues en rock gaat spelen en dus flink gaat benden en rossen! Als je hem hebt willen we natuurlijk foto's zien!

Sinner1980
7 april 2013, 15:52
Schijnt lastiger te zijn een maple toets te refretten omdat er dan in het hout gehakt moet worden. Maar ik zou zeker een offerte bij een goede bouwer opvragen want een grotere radius is echt een meerwaarde voor je gitaar zeker als je blues en rock gaat spelen en dus flink gaat benden en rossen! Als je hem hebt willen we natuurlijk foto's zien!

Foto's???

Uiteraard!!! Als ik m'n stratje ophgehaald heb ben ik zo trots als een pauw en dat mag de hele wereld weten,;)

FruscianteFan
7 april 2013, 19:25
Schijnt lastiger te zijn een maple toets te refretten omdat er dan in het hout gehakt moet worden. Maar ik zou zeker een offerte bij een goede bouwer opvragen want een grotere radius is echt een meerwaarde voor je gitaar zeker als je blues en rock gaat spelen en dus flink gaat benden en rossen! Als je hem hebt willen we natuurlijk foto's zien!
Dat snap ik dus niet zo he. Als je met een vintage radius niet kunt benden zonder aan te lopen, doe je iets mis. Of heb ik nou zo'n belachelijk hoge actie?

arjanb01
7 april 2013, 19:39
Blijkbaar... Ik kan met een 7,25 inch radius niet overweg, een ramp maar ik speel met 010 snaren icm een lage actie dus minimaal een 9.5 inch is wenselijk😉

Pepe
7 april 2013, 20:58
Ik heb er geen probleem mee, 010 en lage actie. Als je frets slijten kan de boel aanlopen bovenin bij het benden maar niks wat iemand met een vijl en verstand van zaken niet kan oplossen.

Sinner1980
7 april 2013, 22:16
Maar goed, afgezien van de radius en frets vindt de meerderheid de custom shop strats kwalitatief sterker als de avri series. Niet zo gek overigens als je de prijskaartjes naast elkaar legt...

Pepe
7 april 2013, 22:31
Ik krijg niet gelijk slappe knieën omdat er CS op staat maar de seventies reissue waren echt erbarmelijk in het begin. Misschien zijn ze nou beter maar de Mexicaanse seventies staken, toen in ieder geval, beter in elkaar. Niettemin, voor dat geld koop je ook een Fullerton Seventies en hoewel er een hoop ongeinspireerde sick puppies rondzwerven heb je er ook fantastische mojo planken tussen zitten met een geluid wat een Customshopper gewoon niet heeft.
Maar goed, dat moet maar je lol zijn, dat zoeken.

Sinner1980
7 april 2013, 23:00
Die avri 70s bij Terrence waren allebei erg lekker. Ik dacht er in eerste instantie één te kopen, railtje in de brugpositie en eventueel een herfret naar jumbo's mocht daar behoefte voor zijn. Tot die CS strat in het spel kwam...

Sinner1980
7 april 2013, 23:04
En een zoektocht naar een echte 70er heb ik overwogen maar ik ben niet zo'n zoeker. Komt ook bij dat het aanbod karig is en er idd een hoop bagger tussen schijnt te zitten.

Ik voelde dus niet geroepen om stad en land af te rijden voor een zoektocht. Een avri 70 leek mij een makkelijkere en goedkopere optie.