PDA

View Full Version : Moderne les pauls, wat waar hoeveel enz.



Tunes
6 april 2013, 08:52
Omdat ik een totale les paul leek (met leek bedoel ik geen idee van uitvoeringen en prijzen enz) ben maar er zo langzamerhand wel erg graag 1 wil en door de bomen het bos niet zie deze vraag.

Is er ergens een overzicht van de specs en prijzen (nieuw en tweedehands) van les pauls.
Oud is mooi maar gezien mijn budget (onder de 1000) zal het wel een moderne worden.
Wat zijn de mooie modellen van de laatste jaren en waar op te letten, wat zijn b.v, potentiële collectors voor de toekomst.
Natuurlijk is er veel info te vinden, maar misschien is er ergens een webpagina met een totaal overzicht.

gitaargod
6 april 2013, 09:51
Omdat ik een totale les paul leek (met leek bedoel ik geen idee van uitvoeringen en prijzen enz) ben maar er zo langzamerhand wel erg graag 1 wil en door de bomen het bos niet zie deze vraag.

Is er ergens een overzicht van de specs en prijzen (nieuw en tweedehands) van les pauls.
Oud is mooi maar gezien mijn budget (onder de 1000) zal het wel een moderne worden.
Wat zijn de mooie modellen van de laatste jaren en waar op te letten, wat zijn b.v, potentiële collectors voor de toekomst.
Natuurlijk is er veel info te vinden, maar misschien is er ergens een webpagina met een totaal overzicht.

Ik heb weinig kaas gegeten van Les Pauls, ooit een oude Tokai (1978) gehad, zo zwaar als een tank! Ik heb er 700 voor betaald en voor 900 weer verkocht, een half jaar later, dus een goede investering ondanks z'n minpunten. Laatst wel een Les Paul Studio in mijn handen gehad, zo'n roodbruine transparante, made in USA, nog net geen 700 Euro. Deze speelde en klonk supergoed gezien de prijs, en was ook nog eens niet te zwaar . Het gitaarspelen gaat dan bijna vanzelf! Ik ga nu eerst voor een tele, en op korte termijn komt er zeker nog een Paultje bij!

fred dons
6 april 2013, 10:31
van de moderne les pauls is de traditional standard wel de best buy maar die zit ook 2e hands nog wel boven je budget (+/- 1400) , geef je niet om een mooie gevlamde top dan is een studio wel een goede keus, er staat er 1 op gitaarmarkt van eur 500 en dan hou je nog geld over voor een upgrade in de pickups (niet perse nodig btw) kijk eens rond op ebay.de op de zoekterm les paul dan krijg je ook de aziatische kopieen zoals tokai en edwards te zien en dat geeft je wel een idee wat er momenteel allemaal aan LP te koop is, zie je er iets tussen zitten wat je leuk lijkt vraag dan nog eens naar die specifieke gitaar

fastfolkert
6 april 2013, 10:57
Les Paul Studio in mijn handen gehad, zo'n roodbruine transparante, made in USA, nog net geen 700 Euro. Deze speelde en klonk supergoed gezien de prijs, en was ook nog eens niet te zwaar . Het gitaarspelen gaat dan bijna vanzelf! Ik ga nu eerst voor een tele, en op korte termijn komt er zeker nog een Paultje bij!

Kan ik beamen; ik heb een 2009 LP Studio, wine-red, hoogglans lak, hardcase. Vorig jaar gekocht als nieuw voor nog geen EUR 500. Lekker licht en klinkt en speelt IMHO als een klok. Enige kleine nadeel is dat hij de neiging heeft om intern (draadjes achter de PU's?) nogal eens een rammeltje te laten horen. Maar daar hoor je versterkt uiteraard niets van.

Brum
6 april 2013, 11:07
Hoogglans lak??:???:

fastfolkert
6 april 2013, 13:06
Hoogglans lak??:???:
Nou ja, gewoon glimmende (nitro-)lak. i.i.g. niet die "worn" of "faded" afwerking die ook wel op goedkopere Gibsons ziet. Vind ik lelijk.

YMMV uiteraard.

Mitch
6 april 2013, 14:14
LP Studio's van de 90s tot nu liggen in die prijsklasse, Fadeds liggen lager qua budget. Sommige zien er niet uit, maar er zitten juweeltjes tussen hoor. Specials zijn ook wel te vinden in dat budget. Standard met binding... dan moet je naar Japanners gaan kijken voor die prijs.

arjanb01
6 april 2013, 14:25
Met Mitch eens ja. Die fadeds schijnen echt goeie les Pauls te zijn en ruim binnen je budget. Die worn cherrys of worn Browns zie je nog weleens tweedehands voorbij komen. Tokais zijn ook leuke lp's voor binnen je budget. Er staat er eentje op gitaarmarkt voor 850 eu. Misschien een optie?

Everlast
7 april 2013, 12:15
Ik zou proberen om een gebruikte Epiphone les paul Elite of Elitist op de kop te tikken.
Is meer les Paul / gitaar dan welke Gibson Studio dan ook.
(kwalitatief mag je zo'n Elite of Elitist vergelijken met een Gibson traditional)

Sinner1980
7 april 2013, 14:37
Een 2e hands studio lijkt mij een prima instapmodel, ca. € 700,- voor een knappe schat ik.

Tunes
7 april 2013, 15:19
Bedankt voor de tips, vooral mitch.
Het gaat mij er echter niet om wat jij vindt wat ik moet kopen (het is een beetje veel eigen mening reacties).
Maar meer van welke modellen in welke prijsklasse zitten en welke specs ze zoal hebben.
Ik heb al het e.a. gevonden wat meer inzicht in het woud van lp brengt.

Het gaat mij dus niet om "wat vindt jij een goede keuze" maar inzicht in wat er zoal is aan lp en wat voor specs ze hebben.

Maar dat is ook een beetje het risico van zo'n vraag stellen op een forum je krijgt veelal meningen.

Mitch
7 april 2013, 20:54
Graag gedaan, maar laat ik nog iets verder gaan over de Fadeds. Je hebt ook een tijd de Standard Fadeds gehad (zwaar afgeprijsd gingen die uiteindelijk voor rond de 13/1400 nieuw weg als ik me goed herinner?) en daar zaten er maar weinig tussen die er goed uitzagen naar mijn idee. Lichte flamepjes, matige burst maar ondanks de kekke zebra pickups zag het er allemaal erg flets uit. Ging je die dan weer te lijf met polijst om ze tot hoogglans te krijgen... dat wilde er nogal eens smakelijk uitzien. Ik denk dat als je een searchje doet op diverse fora op gloss faded dat je een hoop zal tegenkomen. Maar eerlijk is eerlijk: heel veel zie ik die niet aangeboden tweedehands.
De Faded Cherry en Faded Brown zaten echt geweldige exemplaren tussen. Looks redelijk rechttoe rechtaan maar qua sound erg goed. Ik heb zelf een Faded Junior uit '09 die ik ook nooit meer kwijt zou willen. Deze Faded Studio's vind ik eerlijk gezegd nog iets aantrekkelijker dan de nieuw aangeboden Studio Tribute 60s/50s, lijken iets wisselvalliger voor zover je dat als eenling kan beoordelen.
Maar ik weet niet of je leiver voor humbuckers of P90s gaat? Dan zijn de Studio Tribute 50s juist weer heel aardig. Of iets ouder, maar absolute aanraders als de kleuren je aanstaan, de 90s Studio Gems.
Hoe dan ook is er binnen je budget van alles te koop hoor, alleen niet met binding om de body.

geert1976
7 april 2013, 21:02
Best bang for the buck zijn de oude studio's van begin jaren 90, dikke maple top, ebben toets en goed mahony.
Zijn regelmatig te vinden voor rond de E 600,00 a E 700,00 en dan heb je voor weinig geld een wereldgitaar, die menig moderne LP standard het nakijken geeft.
Ik heb zo'n oude Studio en dat ding klinkt als een klok en heeft een fijne hals (Gibson 60's), ik heb de stock humbuckers erin zitten en ik kan er eigenlijk alles mee in bandverband (van bluesy clean tot hardrock)

frekie
7 april 2013, 23:01
+1 Geert. Ik heb de mijne helaas weer verkocht, zij was niet mooi maar had wel een goed karakter :lovelove:

Orpheo
8 april 2013, 01:26
+1 Geert. Ik heb de mijne helaas weer verkocht, zij was niet mooi maar had wel een goed karakter :lovelove:

was een topding. had wat TLC nodig, maar meer niet. heb er ook stiekem spijt van dat ik 'm verkocht heb (hoewel de vervanger wel kickass is!)

Mitch
9 april 2013, 21:25
Staat nu dus zo'n Faded Standard op Marktplaats. Vraagt er een whopping 1500(!) euri voor. En 't is een prachtig voorbeeld waarom ik 't niks vind, die flame is net niet, de burst niet mooi, afijn.... en dan een paar advertenties een plaatje van een Standard voor dezelfde vraagprijs met een prachtige burst. Ja, looks, misschien klinkt het als een draak en ja, ligt nog steeds boven het door Tunes genoemde budget, maar het laat wel zien dat je een beetje moet opletten met types, prijzen, etc.