PDA

View Full Version : Barre akkoorden lastiger op western



iVision
5 april 2013, 19:00
Hallo,
Ik had eerst een (beginners) spaanse gitaar met nylon snaren, hier waren barre akkoorden heel makkelijk op te spelen omdat je de snaar niet zo ver hoefte in te drukken/minder kracht kostte en snaren meer uit elkaar staan. Nu heb ik een western gitaar, en op deze kost het me veel kracht om een barre akkoord te spelen, na een paar maten krijg ik gewoon last in me hand. Hier staan de snaren dichter bij elkaar. Maar sommige snaren zijn dan niet goed ingedrukt. Bij voorbeeld is bij de G akkoord de 2e (B) snaar gedempt en hoor je die dus niet. Maar die heb je wel nodig bij het tokkelen.
Zijn er tips zodat het minder kracht kost of moet ik op een bepaalde manier 'alles in drukken'

Mvg

Eric van Esch
5 april 2013, 19:13
Wat bij mij werkt is mijn wijsvinger iets kantelen, daarmee krijg ik betere barree akkoorden.

Ace 1.15.19
5 april 2013, 19:23
Mijn tip zou zijn om niet alleen maar barré akkoorden achter elkaar te spelen, maar om af te wisselen met open akkoorden. Probeer bijvoorbeeld om te beginnen eens een Bm. Dan laat je alle vingers in dezelfde houding staan maar schuif je twee posities naar beneden zodat je een Am krijgt (waarbij je de vinger die dwars lag natuurlijk los laat). Dit kan je ook doen met F en E. Zo laat je tussendoor wat kracht los en pak je hem weer vast, etc. Probeer zo langzaam op te bouwen tot je wat meer getraind bent. Dat barré akkoorden voor elke gitarist een struikelblok is of was dat lijkt me een feit. Lijkt me een kwestie van (meer) kracht ontwikkelen.

Dippides
5 april 2013, 19:48
Of zo:

http://drbanjo.com/chords/f_chord_thumb.png

En dat kan natuurlijk ook met een G.

XTZ
5 april 2013, 21:30
Of zo:

http://drbanjo.com/chords/f_chord_thumb.png

En dat kan natuurlijk ook met een G.

Zo doe ik 'm ook, kan ook zonder a-snaar, dan kan je nog een beetje priegelen met de pink.
Die barre's zijn gewoon onhandig en je kunt er niks mee, behalve het akkoord spelen. En dat is natuurlijk lang niet cool genoeg.

LaurentB
5 april 2013, 21:41
Klopt, tenzij je een erg perfect afgestelde gitaar hebt houden weinig mensen dat lang vol hoor. Zelfs op een elektrische wordt dat wat zwaar.

--=HANS=--
5 april 2013, 21:56
De E met je duim pakken is natuurlijk een optie maar hoger op de hals ook niet altijd handig bij een akoestische gitaar. Barré's spelen is ook gewoon een kwestie van oefenen, je wordt er vanzelf handig in, net als met de normale akkoorden die in het begin waarschijnlijk ook onmogelijk leken.

vederlicht
5 april 2013, 22:25
Klopt, tenzij je een erg perfect afgestelde gitaar hebt houden weinig mensen dat lang vol hoor. Zelfs op een elektrische wordt dat wat zwaar.
Is dat echt zo Laurent? Wat moet met name dan perfect zijn afgesteld om moeiteloos barre's te spelen?
Vederlicht♫

Luca P
5 april 2013, 23:49
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Maar is je gitaar wel goed afgesteld?
Als je bijvoorbeeld je F akkoord in barre al moeilijk kan pakken, kan het zijn dat je topkam te hoog is.
Dan heeft de Hulk er zelfs nog moeite mee.
Als je het niet zeker weet, laat dan iemand ernaar kijken met wat meer ervaring.

iVision
6 april 2013, 10:05
@kantelvinger; dit is een hele goeie tip en werkt echt! Nog wel wennen omdat (nog) geen eelt op zit en motorisch natuurlijk.

@antibarre; ik zelf vind barre akkoorden juist mooi en krachtig klinken en mooi met tokkelen.

@topkam; het lijkt me niet dat die verkeerd staat, ik heb mn gitaar misschien net 2 maanden. Of gaat dat zosnel?

Dippides
6 april 2013, 11:14
Klopt, tenzij je een erg perfect afgestelde gitaar hebt houden weinig mensen dat lang vol hoor. Zelfs op een elektrische wordt dat wat zwaar.

Ik vind dit t/m de A prima gaan en vaak langer vol te houden dan barre's. Maar het hangt natuurlijk ook af van de vorige en volgende vingerzetting. Bij de F vind ik het voordeel dat je af en toe de g-snaar open kan spelen.

Dippides
6 april 2013, 11:16
@topkam; het lijkt me niet dat die verkeerd staat, ik heb mn gitaar misschien net 2 maanden. Of gaat dat zosnel? Vaak zijn ze nieuw juist te hoog.

Een F barre moet net zo gemakkelijk zijn als een F (dan eigenlijk F#) met een capo op de eerste positie.

Riny
6 april 2013, 11:19
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Dit is de enige en juiste manier.

Zelf heb ik diverse gitaren en welke ik ook pak, barré akkoorden zijn geen probleem.
Alleen hou ik niet van die Bier- akkoorden, leuk voor op strand bij een kampvuur.
Speel liever met open akkoorden in welke positie van de toets dan ook.
Maar goed dat is persoonlijk.

Zoals aangegeven, oefen en de spieren in je hand ontwikkelen zich vanzelf.

stratman1976
6 april 2013, 11:23
@topkam; het lijkt me niet dat die verkeerd staat, ik heb mn gitaar misschien net 2 maanden. Of gaat dat zosnel?

Dat heeft niets te maken met de tijd of slijtage. Het gaat erom dat de fabrikanten en ook de winkels waar je de gitaar koopt ze niet altijd goed de gitaren controleren of afstellen. In jouw geval kan het zo zijn dat de inkepingen in de topkam niet ver (diep) genoeg zijn en de snaren te hoog staan. Dan kost dat inderdaad meer moeite.

mountainman
6 april 2013, 13:15
Er is ook nog de gemakkelijke oplossing: dunnere snaren. Western gitaren hebben standaard meestal 012 snaren. Je zou die kunnen vervangen met een 011 setje. Nadeel is wel dat dunnere snaren bij akoestische gitaren de klank al snel nadelig beinvloeden omdat het bovenblad een bepaalde spanning nodig heeft om goed in trilling te komen.

Als je het met een verbetering van je speeltechniek kan oplossen dan is dat natuurlijk mooi, maar mocht dat niet lukken dan kun je het altijd nog op deze manier proberen.

LaurentB
6 april 2013, 15:20
Is dat echt zo Laurent? Wat moet met name dan perfect zijn afgesteld om moeiteloos barre's te spelen?
Vederlicht♫

Nou, hoe nauwkeuriger de frets gevlakt zijn, hoe nauwkeuriger de halshoek ingesteld is en hoe beter de halskromming afgesteld is, hoe lager je de snaren kunt zetten zonder dat er ergens iets gaat rammelen. Ik weet dat omdat ik zelf een gitaar gebouwd heb en die dus niet zo nauwkeurig is :(

Rizz
6 april 2013, 17:34
Nou, hoe nauwkeuriger de frets gevlakt zijn, hoe nauwkeuriger de halshoek ingesteld is en hoe beter de halskromming afgesteld is, hoe lager je de snaren kunt zetten zonder dat er ergens iets gaat rammelen. Ik weet dat omdat ik zelf een gitaar gebouwd heb en die dus niet zo nauwkeurig is :(

Klopt, mijn nieuwste aanwinst is zo nauwkeurig afgesteld dat het echt nauwelijks moeite kost. Ik sta er echt van te kijken hoe moeiteloos barréakkoorden pakken. Hij is dan ook van een reparateur geweest.. of dat zonder een bak geld uit te geven bij de gitaar van de TS ook zo kan zijn, is een andere..

@iVision: In principe staan gitaren bij de meeste merken af fabriek nogal hoog afgesteld en zou je bij aanschaf nieuw in de winkel er een afstelbeurt bij moeten krijgen. Heb je 'm online gekocht, is het zeker de moeite waard om het te laten doen, dat kost je 4 tientjes.. Het maakt het spelen een stuk aangenamer. Voor de rest idd oefenen en nog eens oefenen!

Muzieknono
7 april 2013, 09:25
Op een goed afgestelde gitaar is het spelen van barré akkoorden een kwestie van oefenen, als je vanaf het begin jezelf aanleerd om daadwerkelijk de barré akkoorden, hoe moeilijk ook mee te pakken wordt het op den duur alleen maar makkelijker, het vraagt nu eenmaal dicipline en oefening om gitaar te leren spelen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Luca P
7 april 2013, 11:16
Als je laten we zeggen onder je snaar bij de topkam op de eerste fret een euro munt kan schuiven is hij veel te hoog. Dus moet hij vakkundig worden ingevijld.
Daar moet hij als eerste goed staan. Dit is op zich ook persoonlijk natuurlijk, maar zeker voor een beginner is het belangrijk dat hij op die plek goed staat afgesteld.
Dan werk je toch meestal met open akkoorden.

Jorikm
9 april 2013, 08:34
In principe niets toe te voegen aan het verhaal en de uitleg van Luca. Gitaar laten afstellen maakt echt een wereld van verschil. Breng hem naar een gitaarwinkel, leg je verhaal uit en de rest zullen zij wel weten.

Heb ooit eens in de winkel (4jaar terug) een goed afgestelde beginnerswestern verkozen boven een martin die 14 maal zo duur was. Puur vanwege de slechte afstelling. (had toen ook bar(re)weinig verstand van gitaren maar dat terzijde).

Jorik