PDA

View Full Version : 1965 Geloso G 3.227A veilig maken



VanMeekeren
5 april 2013, 12:01
Heren,

Onlangs, ergens eind vorig jaar, heb ik een Geloso G 3.227A gekocht. Deze zat bij de '72 G12H30 Greenback waar het mij eigenlijk om te doen was. Plan was om de Geloso weer te verkopen.

Maar sinds de aankoop hebben er maar een handjevol mensen gereageerd op de versterker en was het hoogste bod enkele tientjes. Met de POPE EL34's en de Telefunken ECC83's die erin zitten, dan houd ik hem liever zelf voor die prijs.

Nu is het zo dat het oude ding een beetje stof staat te happen. Ergens vind ik dit wel zonde. Ik heb de versterker net na mijn aankoop bespeeld en ik vond dat het een prachtig mooi clean was. Nu rees het idee om de versterker maar te houden en haar als cleane amp naast mijn - spoedig aan te schaffen - Marshall JCM900/DSL/VintageModern komt. De Peavey Classic 30 is zo goed als verkocht. Eén dezer dagen koop ik een lege 212 waar ik mijn beide G12H30's uit '71/'72 in doe, en dan heb ik een heel mooi setje dacht ik.

Eén van de redenen waarom ik de Geloso amper aanzet is omdat het een link apparaat is. Ik wil haar natuurlijk wel veilig maken voor ik er wat meer gebruik van ga maken.

Nu de hamvraag: Wat moet er dan allemaal aan gebeuren? Ik meen mij te herinneren dat er sowieso een randaarde is moet? Ik kan wel solderen, maar heb verder geen verstand van electra. Ik heb de hts gedaan, maar op werktuigbouwkundig vlak.

Alvast bedankt,
Harmen

cluseau
5 april 2013, 12:06
Nou dit (http://www.amps-unlimited.nl/projects/geloso.html) bijvoorbeeld.

Daar staat redelijk omschreven wat je NIET moet doen. Als het niet duidelijk is of als je vragen hebt hoor ik het wel.

nico verduin
5 april 2013, 12:07
Harmen
Randaarde op het chassis
Evt. elco's vervangen.
Als je twijfelt, wegbrengen. Of dat ding ff opzij doen en beetje basis kennis opdoen. En dan sleutelen

VanMeekeren
5 april 2013, 12:12
Heren. Om Uw harten weer in rustigere regionen te verkrijgen.

Ik weet dat buizenversterker linke apparaten zijn om in te rommelen. Zeker als je eigenlijk geen flauw benul hebt wat je aan het doen bent.

Versterker is al geruime tijd (maanden) spanningsloos.

Ik zal de link even bekijken. Bedankt! :-)

Mocht er eventueel meer specifieke informatie handig voor mij kunnen zijn, ik houd mij graag aanbevolen.

nico verduin
5 april 2013, 12:21
Heren. Om Uw harten weer in rustigere regionen te verkrijgen.

Ik weet dat buizenversterker linke apparaten zijn om in te rommelen. Zeker als je eigenlijk geen flauw benul hebt wat je aan het doen benMaak je geen zorgen :) Ik ben geen probleem hebber in deze :) Tikkertje tikt gewoon door

cluseau
5 april 2013, 12:25
Maak je geen zorgen :) Ik ben geen probleem hebber in deze :) Tikkertje tikt gewoon door

Sterker nog, zo'n jetser doet je ook wel eens goed:blast:

VanMeekeren
5 april 2013, 12:27
Goed, een randaarde maken in een versterker.

Is dat een beetje wat te doen voor een leek als ik? Ik heb zitten googlen naar het fenomeen, maar echt vruchtbare dingen heb ik nog niet ontdekt aldaar.

cluseau
5 april 2013, 12:53
......Ik heb zitten googlen naar het fenomeen,.....

Spreken de plaatjes niet voor zich dan? In dat geval zou ik het uitbesteden.

VanMeekeren
5 april 2013, 13:50
Concludo

Stekker vervangen voor een ge-aard exemplaar. Waarvan je de aardedraad vast soldeert aan zo'n mooi ringetje die je vervolgens geborgd vastmaakt aan het chassis? Intern zal het wel 1:1 overzetten worden neem ik aan. + en -?

Tweede wat mij handig lijkt: 6.3mm jack uitgang voor naar het cabinet. Nu zitten er nog van die vage dingen op waarmee je een legio verschillende impedanties kunt ''samenstellen'', zie figuur. Meende van 0.5 tot 600 Ohm (oid). Deze zou ik dan graag vervangen voor een enkele 8 ohms (indien niet al te moeilijk twee uitgangen. Enkele 8 ohms en enkele 16 ohms.). Met veiligheid en uitvoerbaarheid in het oog, doen?

Foto van het internet:
http://img713.imageshack.us/img713/9529/003ms.jpg

cluseau
5 april 2013, 13:57
De uitgangstrafo is nogal gecompliceerd. Ik boor altijd een gaatje voor een jack en haal die draden welke van die jack afkomen weer naar buiten door het aansluit paneel. Met de verbindingen op de tabel kun je dan de juiste impedantie selecteren.

edit
hieronder een voorbeeld. Er zitten gaatjes in het paneeltje waar je zo de draden doorheen kan steken.

http://www.amps-unlimited.nl/images/geloso/3758.jpg

http://www.amps-unlimited.nl/images/geloso/3759.jpg

VanMeekeren
5 april 2013, 14:04
Ik snap wat je bedoeld. En op zich lijkt mij dat ook wel een goede oplossing.

Voordelen zijn dat je nu wel gewoon je top lost kunt verplaatsen. Ook dat je nog gewoon een gewenste impedantie kunt blijven selecteren. Je kunt nu een gewone speakerkabel gebruiken.

Nadeel is dat je nog steeds draden en contactpunten "buitenboord" hebt.

cluseau
5 april 2013, 14:09
Nadeel is dat je nog steeds draden en contactpunten "buitenboord" hebt.

Who care's. Je kan die verbindingen zeer kort houden, ik heb daar een beetje overdreven speling toegepast.

Je kan er iets leuks van maken hoor.......

http://www.amps-unlimited.nl/images/geloso/5592.jpg

7ender
5 april 2013, 15:01
[QUOTE=cluseau;2969235]De uitgangstrafo is nogal gecompliceerd. Ik boor altijd een gaatje voor een jack en haal die draden welke van die jack afkomen weer naar buiten door het aansluit paneel. Met de verbindingen op de tabel kun je dan de juiste impedantie selecteren.

edit
hieronder een voorbeeld. Er zitten gaatjes in het paneeltje waar je zo de draden doorheen kan steken.

http://www.amps-unlimited.nl/images/geloso/3758.jpg


ik zou helemaal in de war raken zeg ,als ik "stroom" zou zijn ,.....kon ik door een geel EN een rood draadje.....

.....ik zou 't effe niet meer weten ..... :soinnocent:

:ok::ok:

cluseau
5 april 2013, 15:08
ik zou helemaal in de war raken zeg ,als ik "stroom" zou zijn ,.....kon ik door een geel EN een rood draadje.....

.....ik zou 't effe niet meer weten ..... :soinnocent:

:ok::ok:

Ach, die Italianen kunnen goed met splagatie omgaan.

driftkop
5 april 2013, 16:38
Heren,

Dames mogen niet reageren? :stop:

VanMeekeren
5 april 2013, 16:42
Graag zelfs, alleen uit ervaring weet ik dat over het algemeen het allemaal mannen zijn die zich interesseren voor dit soort praktijken.

Mochten er dames zich buitengesloten voelen in deze discussie; ik neem de blaam geheel op mij. Geen reden om driftig te worden.

Frits van Mourik
6 april 2013, 00:04
Concludo

Stekker vervangen voor een ge-aard exemplaar. Waarvan je de aardedraad vast soldeert aan zo'n mooi ringetje die je vervolgens geborgd vastmaakt aan het chassis? Intern zal het wel 1:1 overzetten worden neem ik aan. + en -?

Handiger lijkt mij, om een Euro-chassisdeel in te dremelen/boren/zagen/vijlen,
dan heb je geheel geen vaste snoeren meer aan je amp hangen.
Dat maffe "stopcontact" boven de zekeringhouder/spanningscaroussel sowieso afkoppelen.
En: er is vast nog wel een plekje voor een aparte zekeringhouder voor de hoogspanning te vinden...

Een degelijk handvat bovenop is ook geen luxe!

Succes,

VanMeekeren
8 april 2013, 09:25
Nou.. Ik heb het even in mij om laten gaan en heb besloten om in ieder geval het volgende te doen:

Randaarde + EuroStekker
Hoe meer ik lees over die oude bakken, des te meer ik het een wonder vind dat er vroeger niet meer mensen aan ongeaarde buizenversterkers dood zijn gegaan. Het lijkt mij een vrij simpele ingreep om te doen. Voor het gemak maak ik er ook zo'n bekende EuroStekker ingang van. Even een klein stukje uit het apparaat dremelen en mooi zo'n flensje erop zetten. Kun je zo het hele snoer afkoppelen en de versterker mooi verplaatsen zonder dat lange snoer eraan.

Bestellijstje:
- eurostekker met flens
- oogje, boutje, (borg)moertje, gekarteld ringetje? Maat M4/M6?

6.3 mm Jack Connector achterop
Hier heb ik even wat meer info nodig. Ik denk dat een simpele jack-uitgang voor de speakers best wel te doen valt (a la cluseau buitenom). Maar ik wil eigenlijk wel twee erop. Eén voor 8 Ohm en één voor 16 Ohm. Is dit realiseerbaar met zo'n verdeelplaatje achterop? Of is het beter om gewoon één jackuitgang en gewoon altijd de impedanties te veranderen op die ene jack?

Bestellijstje
- n-Polige 6.3mm jack (2 polig genoeg?)


Extra kabeltje scoor ik wel op school, en waarschijnlijk ook de boutje/moertje dingen wel. Hopelijk hebben ze ook nog zo'n inbouw-eurostekker.

cluseau
8 april 2013, 09:38
4 en 8 Ohm is misschien wel mogelijk maar zul je zel uit moeten meten. De secondaire wikkeling is er één van het gecompliceerde soort en de tabel gaat uit van een enkele aansluiting. Toch zijn er meerdere wikkelingen welke gecombineerd worden in de tabel. Als je er zin in hebt mag je het uitvogelen.

Het is uiteraard wel handig twee jacks parallel aan te sluiten zodat je er altijd twee cabs op kan aansluiten zonder gehannes met extra verbindingen buiten de amp. De impedantie kun je altijd zelf instellen volgens de tabel.

Heb je jacks met een switch kun je zelfs voor serie schakeling van je cabs kiezen, lijkt me nog beter. Zou je namelijk twee 4 ohm cabs hebben kom je al op 2 ohm. 8 Ohm is in zo'n geval altijd gunstiger omdat je moet streven zo dicht mogelijk bij de impedantie van de buizen te komen.

tommus42
8 april 2013, 09:42
Ah, Cluseau is me voor, idd twee jacks en een schakelaar voor 4, 8, en 16 ohm (en evt. zelfs 2 ohm). Ben je flexibel wat luidsprekers betreft.

cluseau
8 april 2013, 09:48
Het is geen wedstrijd hoor ;).

Schakelbaar is in dit geval lastig omdat er wikkelingen gecombineerd moeten worden om een bepaalde impedantie te verkrijgen. alles kan maar het wordt dan wel puzzelen.

VanMeekeren
8 april 2013, 09:54
OK

Ik weet dat die impedanties nogal nauw komen. Er zijn heel veel mogelijk op de Geloso, maar sommige moet je dan inderdaad achterop doorverbinden.

Uitgaande van de voor- en nadelen, denk ik dat het toch het beste is in dit geval om er een enkele jack op te maken voor 8 Ohm. Mocht er een andere impedantie nodig zijn, dan schroef ik opties aan de achterzijde wel bij. Ik ben van plan om de Geloso alleen thuis te gebruiken en denk niet dat ik er ooit een dubbel cabinet aan hang. Dus een enkele uitgang lijkt mij voldoende.

nico verduin
8 april 2013, 10:41
Schakel die jack wel zo dat als er geen speaker aan hangt dat de uitgang wordt kortgesloten. Da's beter voor je uitgangstrafo en eindpitten.

VanMeekeren
8 april 2013, 10:51
Goede tip, Nico! Ik heb nog nooit een versterker aangezet zonder load, maar je zult het beleven inderdaad.

Nog een vraagje over dit ding:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/02/IEC_60320_C14.svg/269px-IEC_60320_C14.svg.png

Ik weet dat de middenste ingang de aarde is. Maar welke is de fase- en welke de nuldraad?

Midwolda
8 april 2013, 11:05
Kurz um die Ecke: das macht kein Flaus aus.
Iedere 100ste van een seconde is één van die pootjes óf plus óf min.
Nul of fase, blauw of bruin is alleen handig in gebouwbekabeling.

nico verduin
8 april 2013, 11:21
Goede tip, Nico! Ik heb nog nooit een versterker aangezet zonder load, maar je zult het beleven inderdaad.

Nog een vraagje over dit ding:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/02/IEC_60320_C14.svg/269px-IEC_60320_C14.svg.png

Ik weet dat de middenste ingang de aarde is. Maar welke is de fase- en welke de nuldraad?Als het goed is staat het erop (L=Line, N=Neutral). Maar zoals Midwolda al zei het maakt voor stekkers in NL niets uit omdat je stekker anders om in het stopcontact kan doen.

cluseau
8 april 2013, 11:34
Kurz um die Ecke: das macht kein Flaus aus.
Iedere 100ste van een seconde is één van die pootjes óf plus óf min.


Ehhhh....das ist nicht ganz richtig

De stroomrichting veranderd wel maar de fase blijft fase en de nul blijft nul. Dat het kein flaus ausmacht klopt wel maar dat is alleen omdat de stand van de netstekker niet bepaald is.

Midwolda
8 april 2013, 11:35
Deshalb sagte ich auch: kurz um die Ecke. :D

VanMeekeren
8 april 2013, 11:36
Midwolda,

Ik snap het verhaal dat het niks uitmaakt. Maar gewoon voor de beeldvorming. (Frans en Nico). Ik denk namelijk dat de Nul nooit veranderd, maar de Fase wisselt tussen + en -. Ik heb het geprobeerd te visualiseren..

Het gaat mij niet om het gelijk krijgen, maar om mijn eigen beeldvorming.. Heb ik gelijk?

http://i384.photobucket.com/albums/oo286/VanMeekeren/spanning_zps6be80985.jpg

cluseau
8 april 2013, 11:38
Deshalb sagte ich auch: kurz um die Ecke. :D

achso, alles klar

cluseau
8 april 2013, 11:39
Midwolda,

Ik snap het verhaal dat het niks uitmaakt. Maar gewoon voor de beeldvorming. (Frans en Nico). Ik denk namelijk dat de Nul nooit veranderd, maar de Fase wisselt tussen + en -. Ik heb het geprobeerd te visualiseren..

Het ligt er aan tov wat je meet.

We zeggen dat de fase tussen plus en min wisselt tov de nul. Maar de nul ligt in de centrale aan aarde vandaar dat de nul niet bijt en de fase wel.