PDA

View Full Version : "Sample speler" om met je voeten te bedienen?



HaroldA
4 april 2013, 22:15
Hoeft niet op te kunnen nemen, alleen maar wav/mp3/etc van een SD-kaartje te spelen en met de voeten te bedienen zijn.

Bestaat dat? Of kom ik dan gelijk in de "dure hoek" van de JamMan, RC30, etc terecht?

DemolitionColorScheme
5 april 2013, 12:02
Moet het een pedaal zijn? Want dan kom je inderdaad uit op dingen zoals de JamMan Solo of zo (dus de kleine versie). Anders zullen er vast een shiteload aan kleine recorders zijn.

Dus: moet het door je amp? Of een andere source? Waar wil je het precies voor gebruiken?

HaroldA
5 april 2013, 14:10
Dus: moet het door je amp? Of een andere source? Waar wil je het precies voor gebruiken?

Nee, direct in PA en om samples (tussen nummers door) af te spelen. Als je dat iemand laat doen met een CD-speler gaat dat altijd fout.

Ik ben bang dat de JamMan Stereo de enige optie is? Mono is zo 60's.

N.D.
5 april 2013, 14:56
Gewoon even zoeken naar een sampler dus als het niet met je voeten en over je gitaarversterker hoeft.
Bijv:
http://www.bax-shop.nl/sampler/akai-mpx8-compacte-sampler-machine/product-details.html

HaroldA
5 april 2013, 14:58
Gewoon even zoeken naar een sampler dus als het niet met je voeten en over je gitaarversterker hoeft.
Bijv:
http://www.bax-shop.nl/sampler/akai-mpx8-compacte-sampler-machine/product-details.html

Klinkt leuk, maar is niet met de voeten te bedienen en heel die "touch sensitive" pads zijn ook niet echt nodig ...

Edit: hij heeft wel midi in/out maar om hier nou ook een midi controller van €50-100 aan te hangen is ook een beetje overkill en dan kan ik toch beter de JamMan kopen.

DemolitionColorScheme
5 april 2013, 17:28
Nee, direct in PA en om samples (tussen nummers door) af te spelen. Als je dat iemand laat doen met een CD-speler gaat dat altijd fout.

Ik ben bang dat de JamMan Stereo de enige optie is? Mono is zo 60's.
Of anders de BOSS RC-3? Die is ook stereo. Ik weet alleen niet of je daar dingen in kan laden. Vast wel!

HaroldA
6 april 2013, 18:16
Of anders de BOSS RC-3? Die is ook stereo. Ik weet alleen niet of je daar dingen in kan laden. Vast wel!

"USB 2.0 port voor een PC import/export WAV exchange verbinding"

Maar wel duurder dan de JamMan.

Marbles
6 april 2013, 18:56
Ik denk toch dat een Jamman de beste optie is. 2ehands zullen ze niet zo duur zijn?
Ik heb het een tijdje met een boss rc-2 geprobeerd door wat dingen op te slaan, maar vond het niet lekker werken. Ben de uitgebreide kant op gegaan met laptop en ableton enz.

Je kunt als je een Iphone of Ipod hebt volgens mij ook wel een appje downloaden en een midi footcontroller er op aansluiten, maar het lijkt me niet ideaal.
Een Jamman gaat volgens mij rond de 120 2ehands en daar zijn toch de meesten enthousiast over..

Midwolda
6 april 2013, 19:11
Hier staat ook een JamMan Stereo, met precies dat doel, backingtracks afspelen met de voet.
Doet alleen WAV's, geen andere formaten (dus eerst converteren op je PC en dan naar SD card).
Hij kan wel veel meer dan jij (of ik) zoekt, maar het is echt verdomd leuk speelgoed.
Ik zie mezelf ook nog wel eens wat met die looper gaan doen, werkt allemaal prima.
Tweedehands z.g.a.n. gekocht voor 135,- euro.

obiwanjacobi
6 april 2013, 19:28
Koop een oude sampler en een foot controller die ook note numbers kan uitsturen (bijv Roland FC-200)...? Duurste is waarschijnlijk de foot controller...?

[2c]

HaroldA
6 april 2013, 20:34
Koop een oude sampler en een foot controller die ook note numbers kan uitsturen (bijv Roland FC-200)...? Duurste is waarschijnlijk de foot controller...?

[2c]

En ook het grootste ;) Zelfs de FC50 vind ik eigenlijk al te groot...

Zijn er eigenlijk wel leuke oude samplers van na de floppygeneratie?

ErikM
7 april 2013, 12:22
Een roland sp202 of 404 met een tech 21 midi mouse is waarschijnlijk de meest compacte set die aan de eisen voldoet. Maar is ook kostbaar... Ik zou toch gaan voor een rc3 of 30 of een jamman.

DemolitionColorScheme
7 april 2013, 13:07
Een roland sp202 of 404 met een tech 21 midi mouse is waarschijnlijk de meest compacte set die aan de eisen voldoet. Maar is ook kostbaar... Ik zou toch gaan voor een rc3 of 30 of een jamman.
Dan is die eerste optie toch niet de meest compacte, haha?! Je hebt dan die Roland, die groter is dan een reguliere stompbox čn dan nog een MIDI Mouse.

Gewoon gaan voor de JamMan dan; probleem opgelost.
Ik zie jou eigenlijk ook niet sjouwen met een laptop, een soundcard en een MIDI controller, Harold. ;)

HaroldA
20 april 2013, 15:44
De Jamman Stereo is deze week bezorgd ;)

Bedankt voor het meedenken!

Marbles
20 april 2013, 20:03
Te gek! Laat weten hoe hij bevalt! Ben erg benieuwd :)

Midwolda
20 april 2013, 22:20
Have fun! :cheerup:

mattihafler
28 december 2014, 09:45
Sorry for the bump: @HaroldA, heb je de jamman nog steeds en gebruik je m live?
Wat is de max lengte van een sample en hoe is de kwaliteit?
En speel je t dan direct op je amp of via pa?

Thnx!

HaroldA
28 december 2014, 11:52
He Matti,

Lang verhaal kort: ik heb 'm nooit echt gebruikt. Ik zat er gisteren zelfs aan te denken 'm te koop te zetten ;)

Je speelt de samples va de PA af, dus volledig gescheiden van je eigen gitaar.


Now, DigiTech® has raised the bar with the new JamMan Stereo Looper with the ability to store 35 minutes of CD-quality loops in 99 internal memories as well as having an SD memory card expansion slot giving you the ability to store over 16 hours* of material in an additional 99 slots.


A/D/A 24-bit
Sampling Rate 44.1 kHz

Is dat genoeg info? Kom maar halen als hij naar wens is ;)

woldhek
28 december 2014, 12:31
He Matti,

Lang verhaal kort: ik heb 'm nooit echt gebruikt. Ik zat er gisteren zelfs aan te denken 'm te koop te zetten ;)

Je speelt de samples va de PA af, dus volledig gescheiden van je eigen gitaar.





Is dat genoeg info? Kom maar halen als hij naar wens is ;)

Wat vraag je er voor?

HaroldA
28 december 2014, 13:10
Wat vraag je er voor?

Ze worden tussen de €130 en 160 2ehands verkocht. Ik zie je bod via PM wel verschijnen ;)

Ik zou 'm aan Joost mee kunnen geven zodat je 'm in Breda op kan halen.

woldhek
28 december 2014, 13:35
Hmm, is het deze? http://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and-Basgitaar/DigiTech-JamMan-Stereo-Looper-Phrase-Pedaal/CRF

HaroldA
28 december 2014, 13:41
Hmm, is het deze? http://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and-Basgitaar/DigiTech-JamMan-Stereo-Looper-Phrase-Pedaal/CRF

Jep. Ik gok dat het bod dichter bij de 130 zal liggen ;)

woldhek
28 december 2014, 15:43
Je hebt een PM , vriend!:crazyhappy:

HaroldA
12 juli 2015, 01:04
Jaren later speelt dit "probleem" nog steeds; er is geen enkel apparaat op de markt wat gewoon wat wave files af kan spelen. Ik heb geprobeerd er zelf 1 te maken, maar dat bleek toch niet de gewenste audio kwaliteit op te leveren ...

Dus ... ik heb nog ergens een Jamman Stereo liggen; die zal ik morgen maar eens gaan uitproberen ;)

toddzilla
13 juli 2015, 12:00
Waarom wil je je samplespeler perse met je voet kunnen bedienen? Als het om samples gaat die je tussen nummers in wil afspelen is het toch ook prima mogelijk zo'n ding met de hand te bedienen? Je zou eens kunnen kijken naar een Akai MPX8 / MPX16 of een tweedehands MPC500.

HaroldA
13 juli 2015, 12:17
Waarom wil je je samplespeler perse met je voet kunnen bedienen? Als het om samples gaat die je tussen nummers in wil afspelen is het toch ook prima mogelijk zo'n ding met de hand te bedienen?

1) Bukken en op knopjes drukken vind ik niet fijn ;)
2) "Tussen nummers door" is (vermoedelijk) maar het begin. Zodra we een sample-mogelijkheid heb zullen we er meer gebruik van gaan maken, en dus ook tijdens het spelen.


Je zou eens kunnen kijken naar een Akai MPX8 / MPX16 of een tweedehands MPC500.

De MPX8 heeft velocity; als je een sample start door te zacht te drukken op een knop dan klinkt hij heel zacht. En ik heb gelezen dat het laden van een sample van 50 seconden ongeveer 55 seconden duurt. :???:

MPX8 is dus leuk voor hele korte samples (drums) die touch sensitive moeten zijn.

toddzilla
13 juli 2015, 12:55
1) Bukken en op knopjes drukken vind ik niet fijn ;)
2) "Tussen nummers door" is (vermoedelijk) maar het begin. Zodra we een sample-mogelijkheid heb zullen we er meer gebruik van gaan maken, en dus ook tijdens het spelen.

De MPX8 heeft velocity; als je een sample start door te zacht te drukken op een knop dan klinkt hij heel zacht. En ik heb gelezen dat het laden van een sample van 50 seconden ongeveer 55 seconden duurt. :???:

MPX8 is dus leuk voor hele korte samples (drums) die touch sensitive moeten zijn.

Ah ok, ik snap 'm. Dan is die MPX inderdaad niet de meest handige oplossing voor je. Maar als je er echt meer mee wil gaan doen dan alleen ruimte tussen nummers opvullen ga je met een Jamman best druk worden met tapdansen aangezien je als ik het goed zie maar een loop / sample tegelijk kunt bedienen. Ik zou echt eens kijken naar een MPC. Moet je wel met je handen bedienen, maar met wat oefening wissel je vrij snel en soepel tussen zo'n sampler en gitaar. Velocity kun je op zo'n apparaat instellen of uitschakelen en je hebt altijd 12 (bij de 500) / 16 (bij de 1000) samples direct bereikbaar en onder je banks een veelvoud daarvan. Plus een sequencer, handig als je meerdere samples achter elkaar wil afspelen. Ik heb een MPC1000 die ik live gebruik voor beats en samples. Echt ideaal. Hoef ik trouwens niet voor te bukken want ik hem 'm op zo'n kleine standaard staan.

HaroldA
13 juli 2015, 13:00
Mijn plan is nu om te starten met de Jamman Stereo, en in de tussentijd een oplossing te zoeken voor mijn "custom pedaaltje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?119422-Custom-pedaaltjes&p=3162405&viewfull=1#post3162405)".

De MPC500 en MPC1000 zijn nogal duur, ook 2e hands.

Kim Wilson
13 juli 2015, 13:17
En zoiets dan, en het door de drummer laten doen: http://www.bax-shop.nl/midi-drumpads/alesis-samplepad-drumpad-met-sample-bank?gclid=Cj0KEQjww42tBRCO-sfEiO3DvYMBEiQAHeqMKDmxk3rpVvAlYr_uQ8e-HGN3ew_21Dpc3xEuyCTY_IIaAqEQ8P8HAQ

Kim Wilson
13 juli 2015, 13:20
Of deze: http://www.bax-shop.nl/sampler/akai-mpx16-sample-recorder-player

HaroldA
13 juli 2015, 13:20
moet te doen zijn met een pc(geluidskaard) en een usb footswitsch

Ja. Het moet portable zijn, op mijn pedalboard passen en het liefst met 9 of 12vDC gevoed worden.

Een Jamman past niet, heeft een eigen voeding nodig, maar is wel portable en is zeer simpel aan te sluiten.

HaroldA
13 juli 2015, 13:23
En zoiets dan, en het door de drummer laten doen: http://www.bax-shop.nl/midi-drumpads/alesis-samplepad-drumpad-met-sample-bank?gclid=Cj0KEQjww42tBRCO-sfEiO3DvYMBEiQAHeqMKDmxk3rpVvAlYr_uQ8e-HGN3ew_21Dpc3xEuyCTY_IIaAqEQ8P8HAQ

Sound file format: sounds must be mono, 16/8-bit, 48/44.1/32/22.05/11.205 kHz.
Maximum total sample memory: 14MB

Daar gaat geen stereo wav van een paar minuten in.


Of deze: http://www.bax-shop.nl/sampler/akai-mpx16-sample-recorder-player

Zie hierboven; heeft velocity (kan ook niet uit) en het laden van samples duurt langer dan de sample zelf duurt.

HaroldA
13 juli 2015, 13:40
notebook-> geluids kaart ->usb midi foot switch

Mij veel te veel gerotzooi. 1 apparaat met een paar knoppen moet genoeg zijn.

showband
13 juli 2015, 13:42
akai sampler mpx8
99 euro
http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/musical-instruments/detail-page/mpx_8_top_large.jpg

HaroldA
13 juli 2015, 13:43
akai sampler mpx8

:seriousf:

(is al 10x genoemd; en niet geschikt)

Kim Wilson
13 juli 2015, 13:46
Maar ben jij de enige die hem mag bedienen? Als de zanger het ook mag doen, is dat toch veel makkelijker? Laptopje achter de PA-speaker en klaar.

HaroldA
13 juli 2015, 13:48
Maar ben jij de enige die hem mag bedienen? Als de zanger het ook mag doen, is dat toch veel makkelijker? Laptopje achter de PA-speaker en klaar.

"Zanger" ;)

En we gaan echt geen laptop met een compleet OS, DAW, geluidskaart, etc meesjouwen en/of opbouwen. Kost ook te duur :ok:

HaroldA
13 juli 2015, 13:49
:seriousf:

(is al 10x genoemd; en niet geschikt)

En wel hierom:


Samples load via SD card. Slowly. Painfully slowly. Small samples load quickly, of course, but once you go over 3 seconds, things get hairy. I tested by loading a sample that is 80 seconds long. It took... 85 seconds to load.

http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=388955

Kim Wilson
13 juli 2015, 13:50
Oh ja, instrumentaal...

HaroldA
13 juli 2015, 13:55
tja dan blijf je afhankelijk van de mensen die deze combi voor je in een doosje stoppen

en dat kan imo maar 2 kanten uit
kut maar wel lekker goedkoop
goed maar ott duur

Of goed maar slechte interface: Digitech Jamman
Of goed* met goede interface: zelf bouwen


*) Op dit moment nog niet goed genoeg; maar het gaat me ooit lukken! :ok:

HaroldA
13 juli 2015, 14:17
hoop voor je dat het lukt

kan je nog een leuk zakcentje opleveren :)

Dat is niet mijn insteek, maar bij mijn zoektocht ben ik wel veel mensen tegengekomen met dezelfde wensen/eisen. Dus er is zeker markt voor!