PDA

View Full Version : Gitaar op het vliegtuig



Anti
4 april 2013, 14:38
Hallo allemaal,

ik woon tegenwoordig in Kopenhagen en pendel regelmatig terug naar België (en binnenkort ook Londen). Ik zou graag en af en toe eens één van mijn gitaren willen meenemen; maar de maatschappij waarmee ik meestal vlieg (SAS) laat niet toe om ze als handbagage mee te nemen, enkel als ingecheckte bagage.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er andere maatschappijen die flexibeler zijn?

barno
4 april 2013, 15:19
verschilt van maatschappij maar soms ook van cabinepersoneel. valt geen pijl op te trekken. Al is er nu een of andere maatregel goedgekeurd die muzikanten toelaat instrumenten als handbagage mee te nemen, las ik onlangs in krant.
Gemakkelijkst is een tele: gewoon neck losschroeven, samen met body in tas kan dat mee als handbagage. losse snaren moeten in principe bij bagage (possible weapon... no kiddin'). aangekomen: vier schroeven en snaartjes opleggen, hooguit 10 minuten werk.

lauke_101
4 april 2013, 15:20
Inchecken zou ik niet aan durven beginnen, er wordt wat gesmeten met die bagage...
Geen mogelijkheid met een andere maatschappij te vliegen? Mijn ervaringen zijn tot nu toe positief, kon een gitaar altijd afgeven aan de cabin crew waar hij achter slot en grendel ging en kreeg deze weer netjes terug bij het uitstappen. Dat was met Delta en Finnair, als ik me goed herinner.

Duhsjaak
5 april 2013, 07:39
verschilt van maatschappij maar soms ook van cabinepersoneel. valt geen pijl op te trekken. Al is er nu een of andere maatregel goedgekeurd die muzikanten toelaat instrumenten als handbagage mee te nemen, las ik onlangs in krant.
Gemakkelijkst is een tele: gewoon neck losschroeven, samen met body in tas kan dat mee als handbagage. losse snaren moeten in principe bij bagage (possible weapon... no kiddin'). aangekomen: vier schroeven en snaartjes opleggen, hooguit 10 minuten werk.

Begrijpelijk, die snaren. Zoals ik mijn kaas (hele kazen dus) portioneer, een snaar met aan weerskanten een klosje. Dit is van oudsher een garotte. Een wapen om iemand zonder de minste moeite mee te onthoofden. En dat hebben ze echt liever niet in een vliegtuig. Dat geeft teveel troep. Dan moet ie weer worden schoongemaakt, dat vliegtuig. Dat proberen ze te vermijden.

Allemaal een kwestie van cost cutting.
Vriendelijke groet, Gus

Stillborn
5 april 2013, 22:49
Begrijpelijk, die snaren. Zoals ik mijn kaas (hele kazen dus) portioneer, een snaar met aan weerskanten een klosje. Dit is van oudsher een garotte. Een wapen om iemand zonder de minste moeite mee te onthoofden. En dat hebben ze echt liever niet in een vliegtuig. Dat geeft teveel troep. Dan moet ie weer worden schoongemaakt, dat vliegtuig. Dat proberen ze te vermijden.

Allemaal een kwestie van cost cutting.
Vriendelijke groet, Gus

Geweldig toch, die posts van jou :seriousf:

obiwanjacobi
11 april 2013, 19:17
Ik heb in het verleden regelmatig uit amerika wat moois mee gebracht. Body (en snaren!) in de koffer en hals in de rugzak, afgeven aan het cabinepersoneel en zelfs ingecheckt. Allemaal geen problemen mee gehad. Die gitaar die ik had ingecheckt heb ik wel even in de gang, in de dichte koffer laten aclimatiseren. Boven kan het behoorlijk koud zijn en wou hem niet te snel laten opwarmen (over de afkoel periode had ik niet zoveel controle - van sunny LA hop het vliegtuig in..).

Ik heb wel begrepen dat ze in nederland soms moeilijk doen bij de douane. Kan je bewijzen dat jij die gitaar al in bezit had en niet op je 'vakantiebestemming' hebt gekocht? Dan is het hebben (en meenemen) van de originele factuur wel handig...
Dit was bij mij nooit een issue, want ik had ze idd allemaal daar gekocht ;)

Martijn-w
12 april 2013, 15:11
Ik zou geen gitaar op het vliegtuig leggen.

XTZ
13 april 2013, 15:13
Mijn Strat is mee in het laadruim gegaan richting Zuid-Korea.
Mijn hele lak is naar de klote (het is zo'n redelijke dikke laag die er afscheurt), twee hele lange scheuren die je gewoon open kunt trekken en die met de dag langer worden. Ben benieuwd wanneer alle lak er af gaat donderen.
Technisch nog 100% in orde, dus ben helemaal blij. Gratis Road Worn, helemaal te gek toch.