PDA

View Full Version : Guitar Looping #10: Where the Edge meets Jeff Beck



Eezz
4 april 2013, 13:18
De inspiratie voor de looping video van deze week komt van het gitaarnet forum. In een thread over de TC Electronic 2290 zag ik een 2290 video met die prachtige 2e helft 80's The Edge sound. Hele cleane, heldere delays met veel modulatie. In een poging die sound te benaderen met behulp van de TC Nova Delay kwam ik op de riff voor de video. Door de akkoorden vervolgens wat in een andere hoek te zoeken heb ik er mijn eigen draai aan gegeven. De inspiratie voor de solo komt van Jeff Beck.


http://www.youtube.com/watch?v=V5BeXdIJ9iE

Wat nog wel vermeldenswaardig is misschien, is de manier waarop ik mijn setup heb ingezet. Normaal is het bij mij gitaar > pedalenbord > twee amps > twee speakersimulators. Nu heb ik het als volgt gedaan: gitaar naar het pedalenbord, na de overdrives naar de versterker (Vox AC15 H1TV) en de speakersimulator (Koch Loadbox), vanaf de speakersim terug naar de tweede helft van mijn pedalenbord waar de stereo time based effecten zitten, en vanaf daar dan naar de audio interface.

Een mooie manier om met 1 versterker toch stereo te spelen en op te nemen. Een soort virtuele wet/dry/wet. Ook zeer bruikbaar voor gigs met in ear monitors!

USofguitar
4 april 2013, 14:15
Ben fan van je, Evert! :)

paulusdeBKB
4 april 2013, 17:02
Mooi gedaan hoor, en goed gespeeld ook. Ik had je nog niet ontdekt maar je blijkt flink aan de weg te timmeren. Leuk! Ik ga je volgen.

sandert1978
4 april 2013, 18:22
Meesterlijk! Ook ik heb er erg van genoten. Zeer subtiel met een mooie cleane touch en spel. Goeie sound ook! Ga zo door man!

Welke settings gebruik je (ongeveer) op de Nova?

peter_heijnen
4 april 2013, 18:37
Mooi man! :)

Eezz
4 april 2013, 19:47
Meesterlijk! Ook ik heb er erg van genoten. Zeer subtiel met een mooie cleane touch en spel. Goeie sound ook! Ga zo door man!

Welke settings gebruik je (ongeveer) op de Nova?

Thanks! De 2290 achtige setting is ongeveer als volgt: delay line setting, 8ste punt, feedback ongeveer 50 (?), color bijna helemaal open (richting digital), mod helemaal open, mix ongeveer 30.

Voor de melodische gedeelte gebruik ik een stereo delay line met een kwartnoot aan de ene kant en een achtste punt aan de andere kant. De feedbackknop op 50, color knop op een kwart ongeveer, mod op de helft, mix ongeveer 20.

Het is wel een beetje giswerk want de Nova delay heeft bij mij weten geen manier om je instellingen te achterhalen.

muffstuff
4 april 2013, 20:33
lekker sfeertje hoor.

pasqual
4 april 2013, 23:28
Serieus mooi en goed! Niet voor niets geabonneerd op jouw kanaal!

TimoSomers
5 april 2013, 17:40
Mooi man! Wat voor reverb gebruik je? (If any)

Eezz
5 april 2013, 18:26
Thanks Timo, ik gebruik de Strymon Blue Sky. Geniale reverb vind ik!

TimoSomers
5 april 2013, 19:32
Cool, thanks! Zal ze eens een bezoekje brengen op de Messe. Ben nog op zoek naar een goeie reverb, en deze is wel heel gaaf indd.

Eezz
5 april 2013, 22:40
Oh, je gaat naar de Messe! Tof, dat wil ik ook nog een keer doen.

Duhsjaak
6 april 2013, 10:37
Hi E
Hij is weer heel mooi!
Vriendelijke groet, Gus

Eezz
6 april 2013, 13:50
Dank je, Gus!

grayfink
6 april 2013, 14:16
Ja, prachtig!

Braddie
11 april 2013, 05:05
Nou, ik heb mezelf moeten verschonen. Damn! Je nailed echt die sound van Beck! én je komt héél eng dicht in de buurt van The Edge met die riff! Fantastisch!

*Op iPhone zet*

cale0
11 april 2013, 13:42
Net ook je nieuwe gehoord die je 15 minuten geleden gepost hebt.. wat een heerlijke sound! toptop!

Nekojiru
12 april 2013, 02:04
Wow, fantastisch... Dit is een sound die me meteen pakt en meeneemt! Je speelt echt met je soul, geweldig!