PDA

View Full Version : Buizen of toch niet?



mfmeijer
3 april 2013, 19:05
Ik wil een nieuwe versterker maar ik weet nog niet precies wat. Ik dacht zelf aan een kleine buizenversterker of een roland cube 40xl. Deze ook vooral door de loop functie die hierin zit. Ik wil eigenlijk allerlei muziek spelen en weet nu dus niet wat ik moet..

zjanke
3 april 2013, 19:47
Waarom buizen, wat wil je er precies mee? Optreden, thuis spelen, welk volume..

grayfink
3 april 2013, 19:57
Buizen zijn niet heilig, zeker op thuisvolume moet je je van de meerwaarde niet teveel voorstellen. Een Cube is geinig, en de loopfunctie erg leuk. Zelf heb ik nu een Fender Mustang versterker, klinkt ook erg lekker, maar geen looper.
Maar goed, je moet doen waar je gelukkig van wordt.

mfmeijer
3 april 2013, 20:05
Ik wil vooral thuis spelen. Misschien een keer naar wat vrienden of straks in de zomer buiten met een groep vrienden. Qua tone wil ik Gun's n Roses, AC\DC, RHCP, Skynyrd en alles wat er maar op lijkt. Ook vind ik billy talent erg leuk. Ik heb een Yamaha Pacifica (HSS) gitaar misschien dat dat helpt, ;)

driftkop
3 april 2013, 20:33
Wat is je budget?

mfmeijer
3 april 2013, 20:41
Mijn budget ligt toch wel echt tot 200 en ook tweedehands is geen probleem.

the sure thing
3 april 2013, 22:36
Ik zou voor jouw doeleinden icm je budget zeker geen buizenamp nemen. Een Roland Cube die je zelf aanhaalt, is prima. Of een 2ehands modelling amp, bijv van Fender of VOX.

reckless_life
4 april 2013, 00:05
Het lijkt me geen goed idee om met dit budget uit te kijken naar lampenversterkers.

Een lampenversterker blijft wel geld kosten, nu en dan eens een onderhoud, nieuwe lampen kopen, bias regelen, nazicht,... om maar te zeggen dat dit alleen al je 200 euro kost. Zeker als je 2de hands een oudere versterker koop.

Voor 200 euro kan je een prima solid state versterker hebben, zonder achteraf nog kosten te hebben.

Buzzel
4 april 2013, 00:23
Ik vind de Roland cube zeer goed voor thuis. Buizen hebben inderdaad niet veel toegevoegde waarde in een thuis situatie.

mfmeijer
4 april 2013, 09:13
Ik heb tweedehands een Orange Micro Terror Stack gevonden voor weinig geld. Na wat reviews op YouTube lijkt dit me toch een leuk klein buizen versterkertje. En hij kan ook aardig hard mocht ik nog een x willen optreden.

grayfink
4 april 2013, 09:20
Grappig, je vraagt ons wat het verstandigst is, iedereen roept optie b en dan kies je optie a.
De micro terror heeft trouwens alleen een buisje in de pre-amp. Hoe dan ook, veel plezier er mee.

mfmeijer
4 april 2013, 09:29
Hahaha, ik vind hem leuk dat wil niet zeggen dat ik hem ook neem. Ik oriënteer gewoon wat breder. Ik kwam hem tegen en had niet eens door dat er een buis inzat eerst. En bij zon kleintje lijkt het onderhoud me ook wel mee te vallen.

Bijl
4 april 2013, 10:08
Ik snap die wilde verhalen over onderhoud van buizenversterkers niet? Als je een versterker koopt met een fixed bias en je draait 'm 2x per week flink ver open bij oefenen en optredens, dan heb je na een jaar of drie heeeel misschien een nieuw setje buizen van €60 nodig als het echt vreselijk tegenzit. Nou da's heftig zeg. Ik heb in 19 jaar oefenen en optreden 3 keer een nieuw setje eindbuizen en 1 keer voorversterkerbuizen moeten vervangen. En die kon ik er zelf inzetten, vanwege een fixed bias. Dus dat kost dan een tientje per jaar ofzo.

Als je liever geen buizen wil dan is het spul van AMT ook een geweldig analoog alternatief.

http://amtelectronicsusa.com/productpager2.html

Ze zijn ook te bestellen bij Thomann.

AMT Electronics is zeg maar de russische tegenhanger van Tech 21. Geen digitale modeling, volledig transistor. Ik heb zelf een Legend Amp 2 series D2 en dat klinkt echt precies als een Diezel VH4.

Ze hebben 3 outputs: Voorversterker, drive pedaal, of line out.
Het enige wat je dan nog nodig hebt is een willekeurige 100 watt eindtrap met één of twee 12 inch speakers, het liefst met een line in of fx return zodat je de voorversterker kan omzeilen. Het mag goedkoop zijn. Een Crate, Laney, Peavey of Hughes&Kettner combo is goed genoeg, maar een bastop of PA eindversterker werkt ook goed.

Ik gebruik zelf een Ashdown Little Giant 1000 Watt bastop met een 400 Watt 2x12 met EVM12L speakers. Ik prik 'm in de fx return als voorversterker.

Hier een vergelijking tussen een echte ENGL Powerball en de AMT E2:


http://www.youtube.com/watch?v=YjHU3fTq4Xs

En hun SS30 preamp met de 3 watt tubecake versterker:


http://www.youtube.com/watch?v=i7n2_6wuhys&feature=player_embedded

mfmeijer
4 april 2013, 18:35
Nou het is toch de 40xl worden na nogmaals versterkers testen en beluisteren! Dus ik ben eruit!