PDA

View Full Version : finishen swamp ash, wat zijn de mogelijkheden?



Napoje
3 april 2013, 09:59
Ik zal binnenkort mijn swamp ash gitaar gaan beitsen en lakken met nitro. Hierover heb ik wat vraagjes aan ervaringsdeskundigen...

Ik ga hem oranje beitsen met clou poederbeits. Maar eerst moeten de nerven gevuld worden. Ik las dat clou filler beits opneemt en dat is dus een vereisde. Moet ik dat met lichtgekleurde of mahoniekleur doen om de nerf beter te laten uitkomen?

of...

Ik beits hem eerst tot ik een goed resultaat heb en dan vul en seal ik de body met epoxy. Gaat dat werken?

RS-Rik
3 april 2013, 11:29
Een beits-opnemende filler is wel aan te raden. Als je het hout vult met "gewone" epoxy (ik weet niet of z-poxy een uitzondering is) dan hecht de beits daar sowieso niet op.

De filler moet je .denk. ik in 2x aanbrengen. Ik heb hier een gitaar van swamp ash (stratje) die ik nu 2x gerefinished heb. 1x met alleen blanke lak (veel lagen poly) en daarbij moest ik laag na laag aanbrengen en veel tussentijds schuren/slijpen om het oppervlak n beetje netjes te krijgen. Daarna heb ik die transparante laag er weer af gehaald (wilde m blauw) en heb hem zonder filler blauw gebeitst. De beits gaat heel erg "in" de nerf zitten, de nerven zijn donkerder blauw dan het hout wat er tussen zit. Misschien dat dit minder zou zijn als ik een filler had gebruikt.

Dit is het effect: de nerflijnen/vlam (wat is t officiele woord?) zijn erg donker. Hier is de gitaar nog ongelakt, alleen gebeitst. Dit is overigens wel n beetje een beunstratje met beschadigingen.

http://i49.tinypic.com/ru1md2.jpg

Napoje
3 april 2013, 12:01
Thanks! Wat voor beits gebruik jij? Want volgens mij neemt die transparante lak geen waterbeits op.

Wat ik bedoel met epoxy... eerst beitsen. Als dat een bevredigend resultaat heeft oplevert epoxycoat en dan lakken. Weet alleen niet of epoxy over clou goed gaat.

fred dons
3 april 2013, 12:25
wateropnemende filler heeft 1 nadeel, het lost op wanneer je er met waterbeits over heen gaat waardoor je weer een beetje filler verwijderd :D
indien je voor de wateroplossende versie gaat dan eerst fillen, beitsen, blanke lak (1 a 2 laagjes om de kleur te sealen) dan weer fillen
en (heel) voorzichtig de excess filler verwijderen, met titebond filler gaat dat prima, die schuurt zeer gemakkelijk of de nieuwe Stew Mac filler die is echt heel erg goed

sowieso zou ik voor een donkere filler gaan omdat dat een mooi effect geeft bij Ash, afhankelijk van de eindkleur kun je de filler bijkleuren wanneer je een niet wateroplossende filler gebruikt (zoals Gupta) omdat hij inderdaad niet meer meekleurt met de beits (mahonie kleurige filler met blauwe beits is niet echt mooi :D )

Martin_
3 april 2013, 19:56
Wat je ook kiest; maak eerst een proefstukje. Dit was mijn experimentje met Amerikaans essen.
Zelf vond ik de mate waarin clou vuller (naturel) de beits opneemt, tegenvallen.
Dit stuk hout heb ik eerst gewoon gevuld met de Clou vuller, daarna geschuurd en vervolgens met noten (midden) beits behandeld.
Het rechtergedeelte heb ik daarna weer flink geschuurd. Vooral links zie je de naturel vuller er uit springen.
http://i227.photobucket.com/albums/dd260/alfa155_1995/naturelmetbeits.jpg

Vervolgens heb ik, buiten het blikje op een stuk plastic, eerst de naturel vuller gemengd met de beits en daarna pas op het hout aangebracht. Dit liet de nerf wel wat meer uitkomen.
http://i227.photobucket.com/albums/dd260/alfa155_1995/vullermetbeits.jpg

Uiteindelijk heb ik ook een gedeelte alleen naturel gelaten.
http://i227.photobucket.com/albums/dd260/alfa155_1995/naturelvuller.jpg

Met seethrough Olympic white gaf de bruine vuller dit resultaat.
http://i227.photobucket.com/albums/dd260/alfa155_1995/IMG_0458.jpg

en gewoon naturel vuller dit resultaat.
http://i227.photobucket.com/albums/dd260/alfa155_1995/IMG_0456.jpg

Van het gedeelte met helemaal bruinhout en wit seethrough heb ik nog geen foto gemaakt. Dat ziet er echt niet uit.

Napoje
3 april 2013, 20:34
Bedankt ik ga de volgende proefjes doen

Meteen beitsen, schuren en als het resultaat naar wens is met epoxy eroverheen

Epoxy met kleurstof aanmaken, fillen schuren en stainen

Vullen met clou mahonie, dan stainen

Clou naturel met kleurstof fillen, dan stainen


We zien wel wat het beste resultaat geeft

da Liks
3 april 2013, 21:08
wat ik heb gedaan, en wat me ook het meest logisch lijkt:

-beitsen
-fillen/sealen met 2co-lux (2componenten filler die goed hard wordt)
-aflakken

waarom zou je niet als eerste stainen?

Napoje
3 april 2013, 21:18
nou dat was mijn eerste optie. zie bovenstaande... 2co-lux ken ik niet. Kan je daar iets meer over vertellen?

fred dons
3 april 2013, 22:27
de filler moet je na aanbrengen weer vlakschuren en je gaat gegarandeerd door de kleurlaag heen, je zult dus sowieso na het fillen weer bij moeten stainen en dan lost de filler weer een beetje op (catch 22 :D) (met 2 componenten filler heb je natuurlijk niet het probleem dat de filler oplost maar die moet je wel colourmatchen)
hier een swampash sunburst die ik gefilled heb met stewmac rosewood filler
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/600038_527172553962249_2107532536_n.jpg

RS-Rik
3 april 2013, 23:46
Fillen - Stainen - Lakken - Lakken - Lakken. Die extra fill-laag na het lakken heb ik geen ervaring mee maar als Fred het zegt zou ik er blind op vertrouwen.


Lak kan ook re-de-lijk oppervlakte glad krijgen mits je goed kunt slijpen (schuurblokje, en niet te hard drukken). Dan ga je, als je het goed doet, niet meer door de lak heen waarna je de kleur weg schuurt.

Je kunt ook na het beitsen 3 dunne lagen nat-in-nat spuiten (10 min droogtijd met gemiddelde spuitbus.. kweetniet hoe het met nitro zit). Na die 3 lagen wacht je 3 dagen zodat de lak goed is uitgehard. Dan doe je weer 3 dunne lagen en wacht je weer drie dagen en dan pas ga je schuren-slijpen en eventueel nog meer lakken met tussentijds slijpen.

Als laagdikte van belang is en je niet door je laag heen wilt gaan moet je gewoon meer lagen aanbrengen zonder tussentijds het risico van schuren te nemen. Zo werkte het bij mijn bladgouden gitaar ook. Dat spul is zoooo kwetsbaar. En dat is ook goed gelukt.

Wat kleurcombinaties betreft, ik zou proefstukjes doen.

Napoje
8 april 2013, 10:40
Ik heb van het weekend een aantal testjes gedaan.

Clou houtpasta (licht) neemt maar matig beits op. Ik heb het gemengd met bruine en rode ecoline maar het blijft een beetje melkachtig. Geen goede optie vind ik.

Z-poxy gemengd met bruine ecoline. Deze epoxy laat zich zeer goed mengen met kleurstof. Ik heb met bruin (ecoline) en oranje (clou) gemengd. Als je dit later wegschuurt en daarna beitst krijg je een contrastrijk hout. Zoiets als de foto van fred hierboven. Aangezien epoxy geen beits opneemt kan je ook experimenteren met andere kleuren.

Aangezien ik het contrast wat te dramatisch vond heb ik een stuk direct gebeitst en na het drogen gevuld met z-poxy. Dit gaf voor mij het beste resultaat. De epoxy lost de beits niet op, integendeel, hij laat het zelfs wat meer contrasteren. Aangezien het hout hiermee ook mooi glad geschuurd kan worden en direct geseald is (na een paar lagen epoxy), is dit voor mij wel het ei van columbus. Voordeel is ook dat de nitrolak niet meer zo diep in de nerf kan trekken tijdens het uitharden.