PDA

View Full Version : Anton's-Ibanez-GSA60-met-Fender Tele/Squier Jazzmaster-hardware-projectje



MyGreenLady
2 april 2013, 21:27
Vandaag een oude Ibanez GSA 60 (Made in Indonesia) van een vriend overgenomen voor een paar 10t-jes. Hij deed er niks mee want hij vond de hals niet prettig en volgens hem waren de fretten te dik. Er miste ook nog een (net als de rest verroest) brugzadeltje en tijdens de inspectie onder motorkap leek de elektronica ook niet helemaal sjofel. Vervangen dus!

Van alle hardware waren de tuners er nog het ergst aan toe, even losgemaakt even tijdelijk (goudkleurige) locking tuners er op (waren de enige die ik heb liggen die pasten). 't ziet er een beetje uit als een lullige kerstboom zo.

De hals is ook nog eens behoorlijk vies en het ruikt nogal naar iemand die rookt, wat kan kloppen want eerder genoemde vriend heeft er geen moeite mee een aantal van die tabaksstaafjes per dag weg te paffen, en wie zal hem ongelijk geven? Die gitaar dus, want die zit dus onder de troep. Heeft het ding pech met mij want ik rook sigaar en pijp.

Prima, ik was al een tijdje naar iets dergelijks op zoek, want ik wilde een Tele-hals- en een Jazzmaster-brug-element in een plank verwerken, en het mag er allemaal best uitzien alsof het van een schroothoop komt, over krassen hoef ik me zo ook niet druk te maken.

nu heb ik dus dit:

http://img6.imageshack.us/img6/3628/imag2117.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/6/imag2117.jpg/)

De elektronica ga ik even op een ander avondje doen, ik wil sowieso ook eerst even nieuwe brugzadeltjes en tunerts er op hebben alvorens ik het zwikje ga doen.

Heeft iemand een leuke suggestie voor de tuners en brugzadels? Ik hoor het graag.

Tabula Rasa
2 april 2013, 21:36
Kijk in ieder geval even naar de spacing van de brug voor de zadeltjes. Kan in totaal over 6 zadels 2 mm verschil in zitten. Wat betreft de tele hals. Is deze gitaar gebouwd in een 25.5 inch scale? Is de pocket van de juise breedte?

MyGreenLady
3 april 2013, 00:44
Hoi TR. Ik somde op maar zie nu dat het misschien geen verstandige manier van schrijven was. Het hals-element is een Fender Telecaster element (ik geloof van een MIM) en de brugbucker is een van een Squier Jazzmaster.

Qua bedrading wil ik eigenlijk gewoon 2 volumepotjes voor elk element. Probeer daar nu even een schemaatje voor te vinden.

Edit: Hmz, ik kom er toch even niet uit. Ik zal even een tekeningetje maken van hoe ik het ongeveer wil en misschien komen we er met z'n allen uit.

Edit 2: http://img404.imageshack.us/img404/2085/1singlecoil12wirehumbuc.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/404/1singlecoil12wirehumbuc.jpg/)

Heb ik 't zo goed gezien?

MyGreenLady
4 april 2013, 00:24
Het bovenstaande schema werkt. Het effect is best interessant, laat ik binnenkort even een soundclipje van horen!

MyGreenLady
18 april 2013, 13:45
Soundclipje komt nog, wat niet helemaal tevreden dus de boel weer losgemaakt van achter. Ondertussen heb ik even een mock-up voor een LP-stijl slagplaatje gemaakt. Ik moet nog wat met de vorm spelen als ik het zo bekijk, dit is iets te lomp.

http://img809.imageshack.us/img809/4003/imag2129a.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/809/imag2129a.jpg/)

MyGreenLady
18 april 2013, 18:31
Reden dat ik de elektronika weer uit elkaar heb gehaald is dat als ik de volumeknoppen helemaal uit-draai er nog steeds geluid is, en ik weet niet zo goed hoe ik dit nu moet oplossen. Ik heb dus het bovenstaande schema gebruikt.

Ik overweeg om een 3-way switch met 1 volumeknop te installeren. Ik wil sowieso de potjes vervangen want ze kraken wat, en doen pas bij het laatste stukje echt hun werk.

Tabula Rasa
18 april 2013, 20:26
Zet de hotdraadjes eens op het buitenste pootje, dus ruilen met het middenpootje van de pots. Kijk dan eens wat er gebeurd.

Vraag me niet waarom, maar probeer het eens.

MyGreenLady
18 april 2013, 21:49
Ga ik eens proberen, we zullen eens zien!

MyGreenLady
19 april 2013, 15:09
Zet de hotdraadjes eens op het buitenste pootje, dus ruilen met het middenpootje van de pots. Kijk dan eens wat er gebeurd.

Vraag me niet waarom, maar probeer het eens.

Nou, dat werkte in ieder geval niet. De boel begon ineens veel harder te brommen. Back to the drawing board!

Ik denk dat ik even een weekje moet wachten, even 2 nieuwe potjes bestellen en dan een 3-way switch erin, zoals een Telecaster. Slagplaatje is al goed onderweg, zsm plaatjes!

Tabula Rasa
19 april 2013, 16:42
Crap! Je merkt dus wel veel verschil, maar juist niet wat je wilt hebben. Jammer. Dat wordt inderdaad back to the drawingboard.

Eigenlijk heb je gewoon dit schema aan gehouden zonder switch:

http://cdn.seymourduncan.com/images/support/schematics/tele_2v_no_tone.jpg

Tabula Rasa
19 april 2013, 16:46
Zit net naar mijn plaatje te kijken en zie dat sd bij de ene pot het 1e lipje aan massa heeft en bij de andere het 3e lipje.... ? Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Ik snap het ff niet meer.

Duhsjaak
19 april 2013, 19:31
Hi GL
Leuk! Geinig trouwens dat ik dit draadje nu pas zie.
Mijn tabacco burst GSA 60, dus dezelfde, is een kladblok.

Daarin zit nu
Nek: Telenek replacement AxesR Us
midden: Tele brug van dezelfde club
brug: surf P90 achtig ding van GFS

Beetje crap allemaal, maar het is gewoon ook een rammelgitaartje. Speel er relatief veel op. Maar het is technisch nog alles behalve top. Mijn volume pot werk precies anders om. En de blade switch heb ik vervangen door drie kleine individuele kleine aan uit knopjes.

Ben niet zo'n humbuckertype. Een werkelijk prima gitaar die net twee maanden oud ik kan ik om die reden geen vriendjes mee worden. Ik veronderstel dat dat soort argumenten voor jou niet spelen.

Voordeel is dat Ibanez maatvoering en dergelijke goed documenteert.
Succes!
Vriendelijke groet, Gus

MyGreenLady
20 april 2013, 11:53
Zit net naar mijn plaatje te kijken en zie dat sd bij de ene pot het 1e lipje aan massa heeft en bij de andere het 3e lipje.... ? Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Ik snap het ff niet meer.

Goed punt. Het ene potje is "gespiegeld". Die van mij zijn dat niet. Ik doe over het algemeen ook maar wat en kijk dan of het werkt. Ik moet dus eerst nieuwe potjes alvorens ik verder kan. Heb niks liggen met een lange schacht en ik wil die humbucker eigenlijk over een 500K.


Hi GL
Leuk! Geinig trouwens dat ik dit draadje nu pas zie.
Mijn tabacco burst GSA 60, dus dezelfde, is een kladblok.

Daarin zit nu
Nek: Telenek replacement AxesR Us
midden: Tele brug van dezelfde club
brug: surf P90 achtig ding van GFS

Beetje crap allemaal, maar het is gewoon ook een rammelgitaartje. Speel er relatief veel op. Maar het is technisch nog alles behalve top. Mijn volume pot werk precies anders om. En de blade switch heb ik vervangen door drie kleine individuele kleine aan uit knopjes.

Ben niet zo'n humbuckertype. Een werkelijk prima gitaar die net twee maanden oud ik kan ik om die reden geen vriendjes mee worden. Ik veronderstel dat dat soort argumenten voor jou niet spelen.

Voordeel is dat Ibanez maatvoering en dergelijke goed documenteert.
Succes!
Vriendelijke groet, Gus

Ik ben veel bezig met soundscapes enzo, vandaar dat ik ook iets dergelijk-hybride-achtigs er bij wilde hebben. Het dunne geluid van een Tele naast een Humbucker geeft smerig veel contrast. Ik wil misschien nog een sustainer ofzo in de middelste positie inbouwen, of iets anders met een uniek geluid. Het LP achtige slagplaatje waar ik aan werk is ook bijna af, in prototype vorm. Als die goed is dan doe ik het over.

Straks nog een plaatje, eerst mijn pannekoek opeten.

(Ik ben ook bezig met een Telemaster met 2 Tele-brug elementen, maar heb ik nog niet genoeg materiaal voor in huis)

Ps: Oh ja, plaatje! Die van mij krijgt uiteindelijk ook nog een ander kleurtje. Misschien zo'n Danelectro-achtige blueburst. Gewoon met Action-verf natuurlijk.

MyGreenLady
1 mei 2013, 16:58
Poeh hee, 15 potjes liggen en geeneen is 500k. :P Langs Westerhaven gefiets vorige week en was Don er niet. Vandaag geen tijd gehad dus misschien morgen even een ophalen. Zucht, wat is het allemaal moeilijk hè? :dontgeti: