PDA

View Full Version : Zoektocht naar een nieuwe versterker



rudolf
2 april 2013, 18:37
Afgelopen week mijn Marshall TSL 601 de deur uitgedaan. 4 jaar met plezier op gespeeld, maar liep het laatste anderhalf jaar toch tegen wat irritaties aan.

Laatste tijd veel versterkers getest en alles tegen elkaar afgestreept kom ik op 2 versterkers uit:

een Marshall Vintage Modern 2266 head en een Orange Thunder 30 Head en ik kan geen keuze maken.

Ter info:
Ik heb een 2x12 cabinet met v30's.
Speel in een poprock - hardrock - alternative bandje.

Pro's VM
- Gewoon echt een hele vette sound op hoog volume komt aardig in de buurt bij wat ik onder HET Marshall geluid versta en wat ik gewoon het mooiste geluid vind.
- Goede clean
- Reverb < al vond ik deze niet super
- 50 watt meer dan genoeg power voor wat ik er mee doe.
- veelzijdig in te stellen

Con's VM
- volume verschil tussen de 2 "kanalen" / standen.
- ik vond 'm lastig in te stellen, maar dat had ik met mijn TSL al helemaal, daar bleef ik maar aan draaien.
- heb me laten vertellen dat deze pedaaltjes slecht slikt, weet niet of het waar is.

Pro's Thunder
- Mooie warme clean
- Moddervet drive kanaal, bakken met gain die ik in mijn bandje waarschijnlijk nooit ga gebruiken, maar wel voor stoner wat ik thuis graag speel.
- Makkelijk in te stellen
- vermogen switchen
- hele andere sound dan wat ik normaal zou kiezen maar het klonk eigenlijk wel super goed allemaal
- Orange <3 ziet er gewoon te gek uit

Con's Thunder
- geen reverb
- misschien te weinig instelmogelijkheden?
- maar 30 watt (misschien juist pro? :) )
- niet het geluid waar ik normaal voor zou gaan

De vintage modern zou voor mij de veilige keus zijn, waar ik de komende paar jaar weer mee vooruit kan. Tot nu toe vond ik Marshall de heilige graal eigenlijk kwa sound die ik zou willen hebben. Maar de Orange Thunder heeft me zoveel verrast, die vind ik eigenlijk ook geweldig, maar ik weet niet of ik deze over 2 jaar ook nog zo gaaf vind.

Ik hoor over beide versterkers eigenlijk veelal positieve verhalen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met
één of beide versterkers. Misschien helpt het wat in het maken van mijn keuze. Ga ik voor safe of neem ik de gok?

Alvast bedankt als je de moeite neemt om mijn verhaal te lezen, anders TL;DR:
Marshall vintage modern 2266 head of Orange Thunder 30 head

Brum
2 april 2013, 19:02
De Vintage Modern heb ik gehad en die slikte juist heel goed pedalen. Ik heb er destijds wel een andere trafo choke in laten zetten, maar ook origineel deed ie het goed met pedalen.

De TH30 heb ik ook flink aan de tand gevoeld, een middagje bij Dijkmans en die vond ik echt te gek. Mooi clean, geweldige scheur, echt veeeeeel bang for the buck.

Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar de TH30 en laat die nu ook juist de meest veelzijdige zijn, door z'n goed in te stellen twee kanalen. De reverb van de Vintage Modern is geen plus kan ik je vertellen, die was niet geweldig en ik gebruikte daar dan ook gewoon een pedaal voor. Volgens mij is de TH30 nog goedkoper ook.

rudolf
2 april 2013, 19:11
je zegt gehad, mag ik vragen waarom je de VM weggedaan hebt? Beviel deze niet?

Brum
2 april 2013, 21:23
Ruimtegebrek, geldgebrek en destijds gestopt met een bandje, anders had ik de versterker wellicht nog steeds gehad.

rudolf
3 mei 2013, 09:09
Inmiddels de TH30 aangeschaft met een 2x12 cabje van Harley Benton. (de orange cab vond ik nog iets te duur maar die komt er nog wel een keer).

Ik kan alleen maar zeggen: WAUW!

wat een sprankelend clean kanaal zit er op zeg. Heerlijk. En was was mijn TSL eigenlijk een kut versterker.

Ook het "Dirty" kanaal is erg lekker. Prikt goed door de mix heen met m'n band. Gebruik wel af en toe een EQ pedaaltje om mijn tone wat extra af te kunnen regelen.

Dit is gewoon recht toe, recht aan rocken zonder al te veel poespas.

Hopelijk ga ik hier nog lang plezier aan beleven.

edit: Ik twijfelde trouwens of 30watt genoeg zou zijn.. Nou.. met ik heb 'm met de repetitie teruggeschakeld naar 7.5watt. meer dan genoeg. Terwijl onze drummer toch aardig door kapt.

petpas
3 mei 2013, 13:40
Goeie keus. Ik heb na lang zoeken en veel testen gekozen voor de TH30 combo met een orange ppc112 cabinet. Geweldig ding. Moest wel ff wennen aan de warme klank maar top bakkie.

VAn de TH30 ga je veel plezier beleven ;o)

B~Rock
3 mei 2013, 15:12
Grappig: ik las je openingspost en zou op basis daarvan wel durven voorspellen dat je onbewust een duidelijke voorkeur voor de Orange had...veel plezier er mee!