PDA

View Full Version : HNGD: Fender American Special Strat - Surf Green



mountainman
2 april 2013, 17:42
Ik heb 'm al een paar weken in huis maar hier is-ie dan: Mijn nieuwe Fender American Special Strat!
Mijn eerste Fender, en ook meteen mijn eerste kennismaking met een maple toets en met de Fender tremolo.

Ik moet zeggen dat deze maple toets erg fijn speelt. Er zit een bescheiden laklaag op die helemaal niet stroef is. Maple staat nu voor mij op nummer 2 na ebben.
Wat ik wel jammer vind zijn de jumbo frets maar goed, dat wist ik. Ik kan er op zich goed mee overweg maar liever speel ik op vintage frets. Ik ben zelf namelijk ook redelijk vintage.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik de headstock van deze gitaar normaal vind. Hoezo oversized? In mijn jeugd had iedere strat die je zag zo'n headstock. ;)

Maar dan die tremolo... ik denk dat ik verwend ben met de Floyd Rose op mijn Ibanez. Niet dat ik verwacht had dive-bombs te kunnen maken, maar hier kan ik niet veel mee. Daarbij ontstemde de gitaar in het begin al bij het minste rukje aan de tremolo. Gelukkig was dat te verhelpen door de topkam sleuven te smeren.
Wat ik wel een voordeel vind is dat ondanks de zwevende tremolo bij het optrekken van een snaar de andere snaren niet meteen omlaag gaan. Dat gebeurt pas als je een snaar over de halve halsbreedte sleurt. Toch denk ik dat ik de tremolo vast tegen de body ga zetten zodat hij alleen nog omlaag kan buigen.

En het geluid? Typisch strat zou ik zeggen: lekkere belletjes en als je stevig aanslaat dat funky kwaakje. Zo'n geluid haal ik niet uit mijn andere gitaren. Mijn Ibanez heeft dan wel single coils maar die klinken toch weer anders. Een prima aanvulling dus.

http://i135.photobucket.com/albums/q134/DLanor_Uru/Guitar/fender_am_special_strat_2_zpsd8d62daf.jpg

http://i135.photobucket.com/albums/q134/DLanor_Uru/Guitar/fender_am_special_strat_1_zpsae01adc6.jpg

Hotpepper01
2 april 2013, 17:48
Mooi hoor !! Van harte gefeliciteerd, surf green vind ik een hele mooie kleur (net als Daphne Blue trouwens). Hij ziet er nog wel heel erg nieuw uit.

mountainman
2 april 2013, 18:00
Mooi hoor !! Van harte gefeliciteerd, surf green vind ik een hele mooie kleur (net als Daphne Blue trouwens). Hij ziet er nog wel heel erg nieuw uit.

Dank je! Ik heb toch wel een aantal uren op de gitaar gespeeld hoor. Niet zoveel als ik zou willen maar ja... verjaardag, paasdagen en zo. Voor de foto heb ik even het bijgeleverde Fender doekje er overheen gehaald :) (dat overigens nogal pluizig is).

Shredder Mike
2 april 2013, 18:29
Ja, maar in je jeugd hadden ze ook een fretje minder ;). Gefeliciteerd met je aankoop. Had je in de winkel ook nog andere (Fender) strats geprobeerd ?

mountainman
2 april 2013, 18:54
Ja, maar in je jeugd hadden ze ook een fretje minder ;). Gefeliciteerd met je aankoop. Had je in de winkel ook nog andere (Fender) strats geprobeerd ?

Deze is online besteld, maar in de loop der tijden heb ik aardig wat strats uitgeprobeerd in winkels. Ik wist al dat ik een amerikaan wilde maar dat ik de American Standard eigenlijk niet fijner vond klinken dan de American Special.
Toen zag ik dus deze in de aanbieding bij Thomann... Achteraf bleek dat het om een algemene Fender aanbieding ging (tot 31 maart) die Thomann gewoon als eerste op zijn website had staan. En ja, surf green he? Dat gaf extra GAS.
Maar goed, als het nu toch een maandagmorgen exemplaar was geweest dan had ik 'm in ieder geval wel kunnen terugsturen binnen 30 dagen.

Tabula Rasa
2 april 2013, 21:03
Altijd leuk een surf green strat. Mooi exemplaar.

B-stone
2 april 2013, 22:43
Super gitaar! Kwam hem een aantal weken ook al tegen. Alleen had ik hem dan liever iets blauwer, 60s headstock en met rosewood toets gezien. Daarom heb ik hem ook nog niet in mn bezit. Maarja das smaak :)

Veel plezier ermee!

Scarface
3 april 2013, 02:06
Hi,

Strat is altijd super! Maar die kleur!! Had ik noooooiet gedaan...

Veel speelplezier maar dat zal wel lukken..

Groet,
Marco

yavin
3 april 2013, 07:07
...die seventies headstock is vet!

Buzzel
3 april 2013, 08:45
Tof, die gitaar wordt alleen maar mooier als hij slijt :)

frekie
3 april 2013, 13:04
Tja, de vintage Fender pisbakken stalen tremolo. Zijn bibliotheken, websites en apps vol over geschreven....

-Graphtec topkam en snaargeleiders.
-middelste 4 gaatjes vd schroeven waarmee de tremolo vastzit uitboren. (Tip van Scott Henderson)
-middelste 4 schroeven waarmee de tremolo vastzit losdraaien.
-tremolo afstellen op intervallen. Carl Verheyen heeft een Youtube filmpje hierover. Als ik het me goed herinner 1-2-3 halve noten interval op de hoge E,B en G snaar als je de tremolo helemaal optrekt. Dus E-F enz.
-alle frictiepunten smeren met grafietpoeder.
-zorgen dat de snaren zoveel mogelijk in een rechte lijn lopen van boven af gezien. Als de snaargeleiders de snaar onder een hoek zetten ahw dan gaat ie ontstemmen.
-minimaal 010 snaren gebruiken van een goed merk en niet al te oud...
-kost echt geld : Sperzel locking tuners.

andyv
3 april 2013, 13:19
Gelukkig was dat te verhelpen door de topkam sleuven te smeren.

Proficiat met de gitaar en bedankt voor deze tip, ik kamp op mijn USA Strat met hetzelfde probleem :)

Tabula Rasa
3 april 2013, 13:31
Tof, die gitaar wordt alleen maar mooier als hij slijt :)

En smeriger. Hoop dat er nitro op zit, dan wordt ie ook lekker gelig

http://i48.tinypic.com/2akn1gn.jpg