PDA

View Full Version : Klankgat pick up, welke?



Eric van Esch
2 april 2013, 17:08
Omdat ik soms de mogelijkheid wil hebben mijn akoestische gitaar te kunnen opnemen zonder al teveel gedoe met microfoons e.d. wil een klankgat pick up gaan gebruiken. De bedoeling is om deze weg neembaar te laten, oftewel als ik hem niet nodig heb wil ik de pick up weg kunnen nemen uit het klankgat. Pick up wil ik inpluggen voor het opnemen in mijn Line POD X3, welke ook een akoestische versterker simulatie kan doen, via de POD gaat dan het geluid naar de computer om op te nemen (in sAmplitude Studio). Ik kwam de Seymour Duncan Woody SA-3XL (http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_woody_xl_serie.htm) tegen en gezien de aanbevelingen om verstelbare pole pieces te nemen leek met dit een mooie keuze. Zit ik op de goede weg hiermee? Zijn er andere goede alternatieven voor de SD Woody SA-3XL?

duckman
2 april 2013, 22:29
Heb zelf de LR Baggs M1 Active ophet oog, wel duurder maar wat ik hoorde klonk erg goed.

Eric van Esch
2 april 2013, 22:40
Wordt zo'n actieve pick up niet erg zwaar om in het klankgat te hangen? Ik kan me hierbij voorstellen dat het geluid van je gitaar daarmee wezenlijk veranderd. Ik heb daar ook een beetje mijn schrik voor met een passieve pick up, niet zozeer het gewicht maar met het verhogen van de stijfheid van het bovenblad.

Plant
3 april 2013, 01:33
Heb zelf de LR Baggs M1 Active ophet oog, wel duurder maar wat ik hoorde klonk erg goed.

Dat zou ik toch niet bepaald 'uitneembaar' noemen. Je zet hem toch vast met een kabeltje intern naar de endpin jack.

Zelf gebruik ik de Schaller Western III, die heeft geen volume control e.d. maar je had (want ik zie deze serie niet meer op de Schaller site) ook een model met controls en dan krijg je zoiets:

http://www.touchstonetonewoods.co.uk/system/cache/schaller-acoustic-guitar-western-ii-pick-up_cms_site_products_images_1202-1-141_800_800_False.png

Door de afneembare kabel kun je het element laten zitten, maar uitnemen is ook zo gepiept. Behalve de verstelbare polepieces kun je het hele element in hoogte verstellen en op de snaarhoogte instellen.

-Martijn-
3 april 2013, 13:10
Ik ben toch wel benieuwd waarom je je specifiek op klankgat pickups richt, vooral omdat je het voor opnames gaat gebruiken. Dat geluid vind ik nooit erg mooi klinken.

Een simpele usb microfoon werkt ook prima, en dan hoef je ook geen akoestische versterkersimulaties en dergelijke toe te voegen.
Als je geen externe microfoon wilt in verband met bijgeluiden of iets dergelijks dan kan je zoiets overwegen, is wel wat duurder: www.youtube.com/watch?v=K878aq7vFWg Let vooral op het microfoontje wat aan het eind nog even ter sprake komt.
De beste prijs/kwaliteit heb je met een K&K Pure Mini, dan ben je voor zo'n 100 euro klaar als je hem zelf kunt monteren.

Eric van Esch
3 april 2013, 13:43
Zal eerst de reden van opname dan even uitleggen, het is niet bedoeld om producties te maken, maar vooral om mezelf te kunnen opnemen en terug te kunnen luisteren. De reden om dit via de POD te doen is, is dat ik dan met een backing meespelend alles in een keer kan mixen en beluisteren cq terug luisteren.
Microfoon: lijkt me onhandig in die zin dat je redelijk gefixeerd bent met spelen en ik ben bang dat met opnemen niet een gelijk geluid krijg, iets wat ik nu juist wil kunnen controleren. De positie van de microfoon lijkt mij nogal belangrijk en dat zou met een pick up opgelost zijn in mijn idee.
K&K Pure Mini: heb ik ook even naar gekeken, vroeg me af of dat eenvoudig te plaatsen was via het klankgat. Als ik de beschrijving lees is het plaatsen nog wel even een werkje in die zin dat de positie achter de bracing niet eenvoudig te bereiken lijkt via het klankgat, maar wellicht kijk ik er te moeilijk tegen aan en hebben anderen een andere ervaring (tips dus welkom!).
Een extra reden voor een wegneembare klankgat pick up is dat ik twee akoestische gitaren heb en dus met 1 element toe zou kunnen. Nu speel ik op een (een Blueridge BR140-A) het meest en dit is kwalitatief ook de gitaar die in principe als eerst voor een montage van een K&K Pure Mini voor mij in beeld komt. Vroeg me trouwens wel af bij de K&K Pure Mini, deze kan je zonder pre-amp installeren?

Buzz
3 april 2013, 13:59
Heb zelf de LR Baggs M1 Active ophet oog, wel duurder maar wat ik hoorde klonk erg goed. Duckman, je hebt PM

barno
3 april 2013, 14:01
ik heb voor opnames nog nooit iets beter gevonden dan een goede condensator / ribbon mike. Opnemen van acoustische instrumenten vergelijk ik met opnemen van zang. je wil het geluid dat hoorbaar is nadat het de bron verlaat. Bij acoustische gitaar kan je net als bij zang de mike gebruiken om dynamiek te maken. (de meeste) ingebouwde mikes geven net door dat equalizen een onnatuurlijk geluid imo

-Martijn-
3 april 2013, 14:27
De positie van de microfoon is inderdaad belangrijk, maar zelfs op de slechtste plek klinkt ie beter dan een magnetische pickup.. Met backings zit je wel meteen vast aan een koptelefoon, even een stekker inpluggen in je gitaar is inderdaad makkelijker.
Het plaatsen van een K&K lijkt moeilijker dan het is. Er zit een uitgebreide beschrijving bij, waar in 15-20 foto's stap voor stap uitgelegd wordt hoe je hem moet plaatsen. Ik was er de eerste keer een uurtje mee bezig. Je kunt hem eventueel ook laten monteren dor gitaarbouwer Gerrit van Bergeijk, die verkoopt ze ook.
Preamp vond ik niet nodig, ik speel altijd via m'n eigen versterker en die heeft ook een gain en volume knop. Bij TFOA probeerden ze hem wel aan te smeren, trap daar niet in. Degene die ik aan de telefoon had begreep geloof ik niet dat die knoppen op een versterker precies hetzelfde doen als zo'n losse preamp.

Plant
5 april 2013, 16:47
Heb zelf de LR Baggs M1 Active ophet oog, wel duurder maar wat ik hoorde klonk erg goed.

Blijkbaar moet ik mijn post #4 herzien, misschien niet makkelijk uitneembaar maar je hoeft 'm niet intern vast te bedraden.

De passieve versie staat trouwens op gitaarmarkt (http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=semigit&md=details&id=170016) te koop. Heb er niets mee te maken en heb ook geen ervaring met LR Baggs, maar misschien een leuke tip als je zoiets zoekt. Adverteerder heeft ook een pre-amp te koop zie ik.

joesman
5 april 2013, 21:52
Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van de nieuwste LR Baggs, nl de M80! Ben er echt van onder de indruk, het verschil met mijn M1a is echt groot, je krijgt veel warmere klanken, je hoort ook echt meer de klank van de gitaar zelf erdoor. Ik heb een akoestische Guild D-40ce, met zowat het duurste fishman systeem erin, maar die kan versterkt niet meer tippen aan mijn recording king ros-616. Van alles wat ik al geprobeerd heb, klinkt deze het meest natuurlijk. En ja hoor, het blijft natuurlijk gekleurd en niet hetzelfde als gewoon een mic ervoor, maar de kleuring vind ik persoonlijk heel mooi en hij neemt ook heel mooi de trillingen van de klankkast mee. Je kan hem trouwens gewoon vastschroeven en de kabel eruit laten hangen, dan is hij op 2 minuten ook weer verwijderd, mocht je dat al willen.