PDA

View Full Version : Eindbuizen misschien kapot? hoe nu verder?



Cokacola
2 april 2013, 15:27
Hallo iedereen,

Ik heb een Epiphone blues custom 30. Toen ik hem wou aanzetten ging hij kapot. De ledjes voorop deden het niet. Er bleken twee zekeringen door te zijn gebrand. ik heb deze toen vervangen. maar toen ik hem weer aanzette ging hij weer kapot. Deze zekeringen zaten op het circuit van de ventilator en de eindbuizen. De eindbuizen zijn ongeveer 5 jaar oud. Het zijn electro harmonix 12AX7 buizen. Hoe kan ik weten welke kapot is? want aan de buitenkant is het nauwelijks te zien. Of kan het de ventilator zijn?

Weet iemand wat nu te doen?

Hendriks
2 april 2013, 15:40
Als de zekeringen doorbranden is er toch meer aan de hand . 12xa7 zijn overigens voorversterkerbuizen. Dit zo lezend zou ik je adviseren de versterker naar een reperateur te brengen.

Cokacola
2 april 2013, 15:54
Bedankt voor je reactie
Ik zou heel graag de versterker zelf willen repareren. weet iemand misschien wat te doen?
Hieronder staat de schematische tekening van de versterker
http://www.ppwatt.com/files/ppwatt/EPIPHONE_BLUES_CUSTOM_30_SCHEMATIC_VER01_DPPT_0.pd f

cluseau
2 april 2013, 16:17
Kun je aangeven welke zekeringen zijn doorgegaan want de zekering van de eindbuizen (ga ervanuit dat je de hoogspanning bedoeld) heeft niets met de fan te maken. De fan staat op de gloeidraden en dan is er geen logische relatie met de eindbuizen..

nico verduin
2 april 2013, 16:17
Bedankt voor je reactie
Ik zou heel graag de versterker zelf willen repareren. weet iemand misschien wat te doen?
Ik zou zeggen begin met de basiskennis. Want die ontbreekt. Anders had je deze vraag niet hoeven stellen. Tenzij je de versterker wilt slopen omdat je niet weet waar je mee bezig bent?

tommus42
2 april 2013, 17:23
Ah, ik heb die bak ook, ongelofelijk mooi ding ding voor het geld. Speel je meest op 15W?

HaroldA
2 april 2013, 17:30
Ik zou zeggen begin met de basiskennis. Want die ontbreekt. Anders had je deze vraag niet hoeven stellen. Tenzij je de versterker wilt slopen omdat je niet weet waar je mee bezig bent?

Mag ik weer de "dodelijke voltages" uit de kast trekken? :crazyhappy:

Dutch66
2 april 2013, 18:03
Bedankt voor je reactie
Ik zou heel graag de versterker zelf willen repareren. weet iemand misschien wat te doen?
Hieronder staat de schematische tekening van de versterker
http://www.ppwatt.com/files/ppwatt/EPIPHONE_BLUES_CUSTOM_30_SCHEMATIC_VER01_DPPT_0.pd f

Waarom laat je er eerst niet is iemand naar kijken joh, mocht reparatie te duur worden dan zou je alsnog kunnen overwegen het zelf te proberen..


Succes!

Dirk_Hendrik
2 april 2013, 18:13
Ik sluit me aan bij alle voorgaande posters. Ga niet zelf sleutelen als je (blijkbaar) geen idee hebt waar je aan zit te klooien.

Ik wou een jaar terug ook heel graag zelf m'n CV ketel repareren (want dat is goedkoper) maar heb 0 ervaring met gasinstallaties. Ik heb daarom niet op en klusforum gevraagd wat er stuk was maar ik heb een reparateur mét kennis en kunde laten komen. Om 1 of andere reden is dat bij muziekapparatuur blijkbaar niet van toepassing.

Ga niet klooien als je niet weet waaraan je klooit. In het beste geval verneuk je iets. In het slechtste geval verneuk je jezelf en moet er een begrafenisondernemer worden gebeld. Cru? vertel dat maar aan m'n klasgenootje in 4 havo die z'n pickup repareerde. Die overleefde dat dus niet.

tommus42
3 april 2013, 00:00
De reverblus is erg interessant:).
Weet je overigens zeker dat de gelijkrichtbuis goed werkt?
En geen standby gebruiken.

nico verduin
3 april 2013, 07:20
De reverblus is erg interessant:).
Want? 't is een normale reverb driver met een dubbele 12AX7 trap als driver ipv. 12AT7. En aan de ontvangst kant de 12AX7 dubbel uitgevoerd. Nog meer reverb (lagere uitgangsimpedantie). Alsof Fenders nog niet genoeg reverb hebben

tommus42
3 april 2013, 13:06
Nog steeds het plan om een effectlus bij te plaatsen, op papier heb ik 'm, nu nog even doen enzo.
Ik zou overigens niet weten wat het zou kunnen zijn, mooi is dat alles apart gezekerd is, maar ik had daar gelukkig geen problemen.
Heb een tijd lopen kloten met de gelijkrichtbuis. Met name op 15W trekt ie veel stroom, belastend voor de buis. Heb nu een goede, al een jaar probleemloos.

nico verduin
3 april 2013, 17:04
Met name op 15W trekt ie veel stroom, belastend voor de buis. wat is veel?

tommus42
3 april 2013, 17:23
Weet ik niet. De kathodeweerstand (250ohm) heeft een 'capaciteit' van 25W, ik denk dat zeker de helft daarvan ook echt nodig is.

cluseau
3 april 2013, 18:03
Weet ik niet. ...... ik denk dat....

:???:

Dat is vaag....heel vaag.

Je zal zo langzamerhand toch moeten weten dat je bij ons niet met veronderstellingen moet aankomen. Meetwaarden, daar kunnen we wat mee.

nico verduin
3 april 2013, 18:50
:???:

Dat is vaag....heel vaag.

Je zal zo langzamerhand toch moeten weten dat je bij ons niet met veronderstellingen moet aankomen. Meetwaarden, daar kunnen we wat mee.ach 't went.....

tommus42
3 april 2013, 19:11
:D, V=iR, verder ben ik eigenlijk niet. Heb het idee dat ie meer stroom sleurt in class-A stand dan in de 30W stand.
Binnenkort ga ik de loop aanpakken, zal ik eens meten:ok:.
Maar standby niet gebruiken spaart de gelijkrichter.

Cokacola
3 april 2013, 19:37
Ah, ik heb die bak ook, ongelofelijk mooi ding ding voor het geld. Speel je meest op 15W?

Ik speel het meest op de 30W. die klinken net wat voller.

Ik weet wat ik doe en kan samen met een vriend de reparatie best zelf doen, we weten wat we wel en niet kunnen op zo'n printplaat.
De schakeling van de fan en de VOORversterkerbuizen(zoals Hendriks zegt) zit aan de onderkant van de schematische tekening. Misschien kan het de fan zijn, deze deed voordat de versterker kapot ging al een beetje raar. Maar kan deze wel kapot gaan?
Het kunnen dus ook de buizen zijn, maar hoe kan ik zien of deze kapot zijn? Ik kan niet kijken of ze opwarmen, want de zekeringen slaan gelijk door als ik ze vervang.

tommus42
3 april 2013, 19:50
De Blues Custom heeft alles en niets gezekerd. Kun je daar niet een clou uit halen?

Cokacola
3 april 2013, 19:56
De Blues Custom heeft alles en niets gezekerd. Kun je daar niet een clou uit halen?

Alleen dat de buizen of de ventilator kapot is..

tommus42
3 april 2013, 19:58
Als een gloeidraad kortsluiting zou maken gaat de primaire zekering door (meestal). In dit geval heeft ie een aparte zekering...

nico verduin
3 april 2013, 20:22
Ik zou eerst eens vaststellen welke zekeringen springen. En adhv het schema te bepalen waar het zit.

Cokacola
3 april 2013, 20:28
Ik zou eerst eens vaststellen welke zekeringen springen. En adhv het schema te bepalen waar het zit.

Dat weet ik al, de zekeren F1 en F2 springen. Staan onderaan het schema

nico verduin
3 april 2013, 20:32
Preamps eruit trekken en fan loskoppelen. Aanzetten. Springen ze weer, dan heb je sluiting in de gelijkrichting. Anders een voor een de buizen erin stoppen en elke keer weer testen. Idem met de fan. Als je die verdenkt zet je die als eerste (na de test met de gelijkrichting). Maar je weet wat je doet zei je toch..... Dan had je dit zelf ook kunnen verzinnen

Het heeft tot op heden nog niets te maken met de eindbuizen cq. de gelijkrichting van de hoogspanning

cluseau
3 april 2013, 21:05
Dat weet ik al, de zekeren F1 en F2 springen.

Als je dat nou na post 4 had gezegd had ik je kunnen vertellen dat de brug en/of C37 er uit ligt.

Cokacola
3 april 2013, 21:49
Als je dat nou na post 4 had gezegd had ik je kunnen vertellen dat de brug en/of C37 er uit ligt.

Er zijn geen tekens dat deze kapot zijn, niet doorgebrand ofzo. Ik ga binnenkort de ventilator is doormeten.

tommus42
3 april 2013, 21:51
U bent te goed voor deze wereld, ik drink er één op N.:cooler:

tommus42
3 april 2013, 21:52
Oh, on you dan maar:ok:

cluseau
3 april 2013, 21:53
Er zijn geen tekens dat deze kapot zijn, niet doorgebrand ofzo. Ik ga binnenkort de ventilator is doormeten.

Als jij denkt dat je defecte diodes kan "zien" zou ik me idd concentreren op de FAN, die gaan heel vaak stuk namelijk.

Succes

nico verduin
4 april 2013, 07:46
Als je dat nou na post 4 had gezegd Hij wil Larsje voorbij :)

cluseau
4 april 2013, 08:22
Hij wil Larsje voorbij :)

Lukt niet, ben niet van gisteren :soinnocent: