PDA

View Full Version : Burny Les Paul Custom info gevraagd



Jay75
2 april 2013, 10:46
Ik zoek een toffe Les Paul, hoeft niet perse een Gibson te zijn en ik wil graag een custom uitvoering.

Nu heeft iemand deze Burny Les Paul te koop staan, als ik een beetje zoek kan ik er weinig over vinden, de meeste hebben een diamanten logo op de kop namelijk. Ik lees veel goede dingen over Burny maar zie verschillende prijzen en er zijn veel uitvoeringen. Ik ga woensdag even kijken en misschien weet iemand er iets meer over dan ik kan vinden.
Is de prijs okay bijvoorbeeld en hoe staan deze replica's bekend?

http://link.marktplaats.nl/653266861

Ik hoor het graag.
Groeten Jeroen

Agent_Smith
2 april 2013, 12:04
Ik heb een Burny LC-70 RR van de eerste helft jaren '80. Dus een Randy Rhoads copy. Echt een heel erg goeie gitaar! Hier mijn thread van toendertijd: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151394-HNGD-ook-een-witte-jap

Ik weet er niet heel erg veel van, maar ik denk dat degene die jij linkt veel jonger is. De mijne heeft de correcte inleg in de kop en deze een heel andere. Maar dat is uiteraard helemaal geen bad thing!
Persoonlijk vind ik bij vergelijk van de drie bekendste LP-cloners uit die tijd (Burny, Greco en Tokai) Burny veruit de beste en Tokai veruit de slechtste. Ik realiseer me dat dat ongetwijfeld per exemplaar zal verschillen en mijn ervaring is gebasseerd op ongeveer 5 stuks van elk merk. Tokai's wel iets meer bespeeld, maar geen enkele voelde aan als een Gibson. De Greco's veel meer en de Burny's ook.
Prijs is denk ik zeker redelijk, dus als hij goed is zoi ik m nemen!

iWishmaster
2 april 2013, 12:49
Is dit niet een 'nieuwe' Burny? Ik herken de inlay in de headstock niet namelijk: Burny's hadden zover ik weet allemaal varianten op de Gibson diamand inlay. De oude zitten echt hele goede tussen. De twee die ik heb gehad en vastgehad waren beide geweldig goed. Naar verluidt zijn de latere (eind 80 begin 90) soms van mindere qualiteit (qua hardware, zoals andere pickups). Maar dat kan een internet fabel zijn natuurlijk.
Ze worden weer gemaakt namelijk, maar de nieuwe hebben qua oorsprong / bouwer niets te maken met de oude uit eind jaren 70-80. Neemt niet weg dat het best prima gitaren kunnen zijn, maar ik heb er nog nooit één vastgehad.

Agent_Smith
2 april 2013, 13:08
Oh, nog even wat verder gezocht en het lijkt een RLC-55 te zijn van hooguit een paar jaar jong. Op zich geen punt (hoewel dus niets te maken met de oudjes), maar ze zijn nieuw te koop voor 595 euro...

Jay75
2 april 2013, 13:21
Volgens de verkoper is het een jaren 70 model, maar als ik daarop zoek vind ik inderdaad alleen maar de diamanten headstock uitvoering. Maakt me op zich ook niet uit hoor, maar ook ik lees inderdaad over de kwaliteitsverschillen tussen de bouwjaren.

Mocht iemand nog uitsluitsel kunnen geven dan lees ik het graag. Ik wil uiteraard ook de waarde betalen die zo'n gitaar waard is, maar als een nieuwere voor stel rond de 500 euro gaat, wil ik me achteraf niet bekocht voelen ;)

Nu ken ik de verkoper ( ook een handelaar ) wel van vorige aankopen en dat is een aardige kerel, dus het zal allemaal wel goed zijn, even zelf checken kan dan weer geen kwaad natuurlijk. En uiteraard moet ik 'm sowieso even vasthebben/horen.

Misery Signals
2 april 2013, 13:47
Inleg en trussrod cover verraden eind jaren 80- begin jaren 90. Geen slechte plank maar doorgaans beduidend minder dan die je moet hebben, begin jaren 80.

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=169064

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m637265969-burny-les-paul-gold-top-jaren-80.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

Dit zijn de Burny's die je moet hebben. Beide gitaren zijn goed geprijsd.

Een Burny uit begin jaren 80 is zowat de beste LP (van eender welk merk) die je kan kopen, laat staan voor dit geld. En dit zeg ik uit ervaring, na pakweg 20 LP's van Studio over Classic en Standard naar Custom ben ik bij een Burny Super Grade LRG50 uit 82-83 blijven plakken en de LP die daarmee matcht moet ik nog in mijn handen krijgen.

MS

E-J
2 april 2013, 14:13
Let erop dat alle Japanese merken toen (en nu trouwens ook) een tamelijk uitgebreide modellenreeks hadden. Burny, Greco en Tokai produceerden gitaren van ieder budget, van instapmodelletjes naar zeer dure gelimiteerde examplaren. Het is dan ook moeilijk een goede voorstelling te maken van een dergelijk merk als je enkel een goedkoper exemplaar in je handen heb gehad.

Dit is een goede introductie tot de Burny's, Greco's en Tokai's van de jaren '70 en '80...
http://www.japanguitars.co.uk/Page%201%20history.html

Ik kan je aanraden erachter te komen welk typenummer de betreffende gitaar precies heeft, dan kun je vaak meteen een voorstelling maken van zowel de kwaliteit als een reele prijs.

Jay75
2 april 2013, 14:52
Het is een RLC-115 hoor ik zojuist van de verkoper.
Even snel googlen zou dat een prima instrument kunnen zijn.

Toch?

Hendriks
2 april 2013, 15:01
Het is dan inderdaad een duurdere versie . Valt in dezelfde klasse als deze : http://link.marktplaats.nl/653504269 , nieuw rond de 1200-1300 .

Misery Signals
2 april 2013, 15:38
Zoals ik al zei zou het wel een goed instrument zijn.

Die van begin jaren 80 zijn daarin echter de toppers, en als je daar een Custom model van kan vastkrijgen zoals de link die ik je gaf, heb je een instrument dat waarschijnlijk een betere investering gaat zijn...

Een verkoper die zo'n instrument heeft en het eerst (bewust) adverteert als zijnde eind jaren 70 weet best dus waar de klepel hangt...

BTW Agent_Smith je gitaar OMG... Drool...

MS

Dutch66
2 april 2013, 15:59
@ Jay75 Ik ben toevallig net zelf druk bezig een Fernandes (=Burny) Super Grade te dateren;

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?160459-Fernandes-Les-Paul-(Gold-Top-met-P90-s)-MIJ-RLG-60-uit-83

Ik denk dat je de nodige informatie hier wel kan vinden...

Jay75
2 april 2013, 16:28
Iedereen in ieder geval bedankt voor alle info, ik ben heel wat wijzer, ik zal er eens op gaan spelen en beluisteren morgen, eens kijken of we het eens kunnen worden over een betere prijs dan, deze is nu ietwat aan de hoge kant toch, als laatste vraag ;)

Die gouden en andere kleur zijn ook mooi, maar ik wil toch liever een zwarte trouwens. Ik laat wel weten wat het geworden is als je dat leuk vind vandeweek.

Tupelo
2 april 2013, 16:42
Ik heb een early 80's gehad vroegah, en ik kan beamen dat de gitaar hetzelfde voelde en de dikke toon had die ook de early 70's Gibson LP Custom van mijn medegitarist had, alleen stond de brug op mijn gitaar precies zo dat de gitaar net niet te intoneren was, wat je er ook aan deed...

Dutch66
2 april 2013, 18:31
Inleg en trussrod cover verraden eind jaren 80- begin jaren 90. Geen slechte plank maar doorgaans beduidend minder dan die je moet hebben, begin jaren 80.

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=169064


http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m637265969-burny-les-paul-gold-top-jaren-80.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

Dit zijn de Burny's die je moet hebben. Beide gitaren zijn goed geprijsd.

Een Burny uit begin jaren 80 is zowat de beste LP (van eender welk merk) die je kan kopen, laat staan voor dit geld. En dit zeg ik uit ervaring, na pakweg 20 LP's van Studio over Classic en Standard naar Custom ben ik bij een Burny Super Grade LRG50 uit 82-83 blijven plakken en de LP die daarmee matcht moet ik nog in mijn handen krijgen.

MS

Help is, in jouw voorbeeld klopt de trossrod cover toch ook niet, of mis ik iets...

Brum
2 april 2013, 18:47
Kijk ook zeker 's naar Edwards. Die hebben wel een ebony toetsenbord, Seymour Duncan elementen, nitro gelakt, enz. Hier een verkoper, met heel veel Les Pauls, nieuw en ze zijn absoluut goed te betalen!

http://www.ebay.nl/sch/yasoohmusic1109/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

Schiet me te binnen dat m'n bandmaat ook een Burny Les Paul Custom heeft en da's absoluut een goeie gitaar!

Bassa
2 april 2013, 18:51
Kijk ook zeker 's naar Edwards. Die hebben wel een ebony toetsenbord, Seymour Duncan elementen, nitro gelakt, enz. Hier een verkoper, met heel veel Les Pauls, nieuw en ze zijn absoluut goed te betalen!

http://www.ebay.nl/sch/yasoohmusic1109/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

Schiet me te binnen dat m'n bandmaat ook een Burny Les Paul Custom heeft en da's absoluut een goeie gitaar!
Maar die verzend alleen binnen de US.

Brum
2 april 2013, 18:53
Nee hoor, staat duidelijk bij dat ie wereldwijd verzend.

Bassa
2 april 2013, 19:57
Nee hoor, staat duidelijk bij dat ie wereldwijd verzend.
Oeps mijn fout. Zat verkeerd te kijken.

E-J
2 april 2013, 20:18
Ik heb een dergelijke Edwards gehad en verkocht omdat ze die lekkere duw in het laag missen. Prima gitaren maar ik vind ze meer vergelijkbaar met LTD gitaren dan Gibsons, meer modern en wat dunner qua klank.

Als je per se een goede Japanse Custom wilt, kun je in feite Greco en Tokai wegstrepen. Die zijn namelijk verschrikkelijk zeldzaam (of je moet een nieuwe Tokai willen). Dan houd je Burny en Orville by Gibson over. Burny's zijn vaker te vinden maar het zijn vaak de modellen lager in de reeks. Ik weet niet wat je budget is maar persoonlijk zou ik kijken naar een Orville by Gibson Les Paul Custom '57 reissue. Op japanguitars.co.uk staat er eentje maar je kunt er vast één goedkoper krijgen.

Pepe
2 april 2013, 20:32
Japanguitars.co.uk is van villager, via zijn ebay account Generalunrest is het goedkoper.

Waarom Greco wegstrepen? Ik zou niet weten waarom hun Customs minder zijn dan de standards?

Het is vooral veel de Japanse Ebayers die al jaren vintage verkopen in de gaten houden bijvoorbeeld Chingo123, karafutomasu, mijguitar, mijsixstringskatana, stjjjj, tokyowax, ookini55, koiz enz enz.

E-J
2 april 2013, 21:18
Japanguitars.co.uk is van villager, via zijn ebay account Generalunrest is het goedkoper.

Waarom Greco wegstrepen? Ik zou niet weten waarom hun Customs minder zijn dan de standards?

Het is vooral veel de Japanse Ebayers die al jaren vintage verkopen in de gaten houden bijvoorbeeld Chingo123, karafutomasu, mijguitar, mijsixstringskatana, stjjjj, tokyowax, ookini55, koiz enz enz.

Goed opgemerkt Pepe, ik heb mijn post aangepast. Ik bedoelde meer dat oude Customs van Greco en Tokai erg zeldzaam zijn. Nieuw zijn ze vast beter te krijgen maar voor een goede zit je al gauw aan de prijs van een tweedehands Gibson LP Standard.

Jay75, wat zijn precies je criteria en wat heb je te besteden? Wil je nitro lak, een wat lager gewicht etc?

Brum
2 april 2013, 21:21
Ik heb een dergelijke Edwards gehad en verkocht omdat ze die lekkere duw in het laag missen. Prima gitaren maar ik vind ze meer vergelijkbaar met LTD gitaren dan Gibsons, meer modern en wat dunner qua klank.

Is het misschien niet exemplarisch, of dat je de versie met Seymour Duncan SH-6jes had (keramisch)? Ik kan me voorstellen dat die combinatie een wat killer geluid geeft, iets meer bite ook. Ik lees wel erg veel goeie dingen over de huidige Edwards gitaren en zit er zelf ook aan te denken er eentje in de toekomst aan te schaffen.

E-J
2 april 2013, 21:34
Is het misschien niet exemplarisch, of dat je de versie met Seymour Duncan SH-6jes had (keramisch)? Ik kan me voorstellen dat die combinatie een wat killer geluid geeft, iets meer bite ook. Ik lees wel erg veel goeie dingen over de huidige Edwards gitaren en zit er zelf ook aan te denken er eentje in de toekomst aan te schaffen.

Ik wil niemand ervan weerhouden er ééntje te kopen, maar het lijkt standaard te zijn bij Edwards. Ik heb een aantal gesprekken gehad met andere eigenaren van Edwards gitaren en die verklaarden ook wat laag te missen in verhouding tot bijvoorbeeld een Tokai of Gibson. Vandaar de vergelijking met een LTD Les Paul achtige. Ik had er één met de '59/JB pickup combinatie, die ik uiteindelijk door een setje PAF replica's heb vervangen. Nogmaals, een goede gitaar maar als je echt de Les Paul klank zoekt zou ik voor iets anders gaan. Maar zowieso: altijd proberen voordat je koopt.

Misery Signals
2 april 2013, 23:22
Help is, in jouw voorbeeld klopt de trossrod cover toch ook niet, of mis ik iets...
Het is de bell shape...

MS