PDA

View Full Version : Versterker voor thuis en jamsessie



Nielsje_8
1 april 2013, 19:10
Maximaal budget: 300 euro
Bedoeld gebruik: Thuis oefenen en jammen in cafeetje
Niveau: 2 jaar akoestisch en enkele maanden elektrisch (dus beginner)
Muziek: Rock en moderne pop

Na wat speurwerk leek vooral de Fender Mustang serie geschikt voor wat ik wilde, maar ik vroeg me ook af hoeveel watt ik nodig heb (en of als ik een te grote versterker pak ik de buren niet gek maak).
De Mustang II v2 leek me erg geschikt, maar ook de mustang I en III spreken me aan, dus ik twijfel waar ik het beste mee kan beginnen.

Daarnaast heb ik ook gekeken naar de Roland cube en de Line6 Spider. Wat ik ervan gelezen heb lijken het me goede versterkers voor een beginner, maar met iets minder mogelijkheden en voor mij iets minder geschikt. Wat denken jullie?

piker
1 april 2013, 21:15
Met zo een cube 80 kun je toch wel wat mee doen. 3-kanaals. Werkt ook goed met pedalen. Ik gebruik hem ook voor repetities en heb er al mee opgetreden, maar op een groter podium als een cafe of een parochie-zaal is ie dan te plat. Ik ben dan ook van plan een buizenbak te kopen. Maar het is een prima ding! Tweedehands zeker te vinden voor minder dan uw budget.

Bassa
1 april 2013, 21:19
Zo'n mustang 3 klinkt wel heel goed en past binnen je budget.
Ik weet ook nog wel een leuke marshall:soinnocent:

TW-Pieter
5 april 2013, 14:30
Die Mustangs zijn leuk om mee te starten. Met de II zal je genoeg vermogen hebben om in een bandje mee te komen. Geluid is voor de prijs naar mijn mening helemaal prima. Ook leuk is dat je met die software gewoon lekker aan kunt rommelen en alles kunt uitproberen wat je leuk lijkt, genoeg mogelijkheden.

Heb je al wat dingen getest of heb je enkel nog op internet gezocht?

Nielsje_8
5 april 2013, 22:51
Bedankt voor jullie reacties. Tot nu toe heb ik alleen op internet gezocht. Volgend weekend ga ik een paar versterkers testen, en tenzij ik echt een heel goed alternatief tegenkom neem ik denk ik meteen een mustang mee. Ik vroeg me alleen af of 40w van de mustang II niet teveel is voor een klein appartement? Of kan ik wellicht zelfs een mustang III aanschaffen (ben een beetje bang dat dat overkill is en ik de buren gek ga maken)

arcane
5 april 2013, 23:13
transistor en modelingversterkers klinken over het algemeen goed op laag volume.

mfmeijer
7 april 2013, 17:43
Ik heb nu 4 dagen een roland cube 40 xl en ben nu al een enorme fan! Het is een modeling amp met veel aspecten een 80sec looper en veel effecten! Prijs €225,-

Nielsje_8
1 juni 2013, 18:49
Bedankt voor alle reacties. Ik heb rond gezocht en wat versterkers geprobeerd. Een vriend van me verkoopt een oude versterker van hem, een Line 6 Spider III, hij vraagt er 100 euro voor. Een heel mooie prijs volgens mij, maar ik heb nog nooit op een Line 6 gespeeld, en ik vroeg me af wat de reden zouden zijn om juist wel of niet voor de spider te kiezen. Binnenkort ga ik er sowieso eens even op spelen, maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen ermee zijn. Alvast bedankt!

PS. De versterker is overigens ruim drie jaar niet meer gebruikt, heeft dat nog invloed op de kwaliteit? Of kan een versterker jaren uitstaan, en op het moment dat je hem weer aanzet komt er weer precies hetzelfde geluid uit?

arjanb01
1 juni 2013, 18:57
Blijf weg van die line 6 spider. Heb je voor gigs niets aan. Beter alternatief is een mustang 2 of fender champ xd, veel meer kwaliteit. Hele mooie organische fender sounds en dikke rock kan je er ook mee spelen.

grayfink
1 juni 2013, 19:10
Deels mee eens, heb zelf een Fender Mustang II (115€ marktplaats), fijn dingetje, klinkt beter dan de roland cube imho (Heb ik ook gehad). Maar als ik de Spider III check op youtube hoor ik toch ook heel aardige klanken.
De Spider III komt in verschillende wattages, de 15 watt zal wel dozig klinken door het kleine speakertje. De 75 watt zal je ook wel op een podium kunnen gebruiken. Waarom zou dat niet kunnen Arjanb01?

arjanb01
1 juni 2013, 19:37
Ikzelf heb op een spider 3 gespeeld tijdens een gig in een kroeg, geluid viel totaal weg, bleef niks van over en ik had de 75 watter👎
Standalone klinkt het aardig in de mix onbruikbaar.

grayfink
1 juni 2013, 20:22
Ja ok, maar dan heb je toch ook niet echt de tijd gehad om een fatsoenlijke setting te vinden lijkt mij. :confused:

michke
3 juni 2013, 06:10
Ik was een paar maanden geleden ook op zoek naar een nieuw versterkertje voor thuis, had ook hoge verwachtingen van de Line 6 Spider III,maar viel me tegen, maar toen ik de Roland Cube 40xl teste was ik helemaal verkocht, wonderbaarlijk wat ik uit dat ding haal, veel mogelijkheden voor relatief weinig geld en ideaal voor thuis. Ik weet niet of je er genoeg uithaalt in een band of voor een optreden, ik speel enkel thuis onder men ééntje, en daar kan ik hem absoluut voor aanraden.