PDA

View Full Version : Mesa boogie Express combo met een cabinet



Ibanez44
1 april 2013, 12:50
Ik heb sinds 2 jaar een heerlijke Mesa Boogie express 25 watt combo. Hij is echt snoeihard maar ik heb voor buiten gigs onlangs een cabinet met 2x 100 watt 8 ohm celestion aangeschaft. Hoe kan ik deze nu het beste aansluiten op mijn combo.

Op de achterkant van de Mesa zit 1, 8 ohm speaker uitgang. Hier zit de speaker van het combo in. Verder zitten er 2x 4 ohm uitgangen in. Als ik het cabinet op de 8 ohm uitgang aansluit klinkt hij nagenoeg het zelfde als dat ik hem op de 4 ohm aansluit. Ik heb dit alleen nog maar thuis uitgeprobeerd.

Wat is nu de beste combinatie? En kan ik wanneer ik het cabinet op de 4 ohm aansluit de speaker van het combo meelaten janken?

Bijl
5 april 2013, 10:51
De info over die cabinet is me niet helemaal duidelijk. Het zijn dus 2x 8ohm speakers, of is de hele cabinet 8 ohm?

Als het 2 speakers zijn van 8 ohm dan wordt het 16 ohm in serie of 4 ohm parallel voor de hele cab.
Als er 2 speakers van 16 ohm in zitten dan zal het 8 ohm (parallel aangesloten) voor de hele cab zijn.

Mesa een beetje kennende zal de combo een uitgang hebben voor 1 speaker of cab van 8 ohm, en twee van 4 ohm.

Als je cabinet in totaal 8 ohm is, dan hang je de interne speaker aan de meest rechtse en de cabinet aan de middelste. Dus de twee uitgangen waar 4 ohm bij staat.

Als je cabinet 4 ohm is: sluit de interne speaker niet aan en de cab op de 4 ohm uitgang.

Als je cabinet 16 ohm is: Vraag het de klantenservice van Mesa

Mesa zet zelf in de handleiding dat een verkeerde match niet erg is, maar als je dus graag een correcte match wil in weerstand, dan moet je cab 8 ohm zijn als je die samen met de interne speaker wil gebruiken.

cluseau
5 april 2013, 11:56
De 4 Ohm uitgangen staan inwendig parallel. Het is dus de bedoeling dat je één van die uitgangen belast met één 4 Ohm cab of twee (4 Ohm) uitgangen met 8 Ohm cabs.

Als ik het goed begrijp heeft je nieuwe cab twee 8 ohm speakers.

Wat heb je voor interne speaker(s). De impedantie is belangrijk.

Mogelijkheid 1
Op 4 Ohm is de externe cab alleen single te gebruiken op jouw Mesa. De interne speaker laat je dan los. Deze mogelijkheid zou mijn voorkeur hebben.

Mogelijkheid 2
Zou je hem serie bedraad aansluiten heb je een 16 Ohm externe cab, deze kun je vervolgens aansluiten op de 8 Ohm uitgang waarbij het rendement niet hoog zal zijn maar je Mesa is dan niet zo zwaar belast. Je interne speaker laat je op één van de 4 Ohm uitgangen zitten. Realiseer je dat je buizen wel iets harder achteruit zullen gaan.

Mogelijkheid 3
Dit is kwa impedantie de beste maar lastigste mogelijkheid. Je bedraad de externe cab als 4 Ohm. De speakers staan dan parallel. Je gebruikt een y splitter om de externe en interne speaker in serie aan te sluiten op de 8 Ohm uitgang. Of het allemaal lekker klinkt is nog de vraag want de speaker oppervlakken zijn niet bepaald gelijk.

peter_heijnen
5 april 2013, 16:52
Ik denk dat het nu heel verwarrend wordt voor ts. ;)

Wat heb je voor cab, wat voor speakers zitten erin, en wat voor speaker zit er in de combo? Info uiteraard graag met ohmage/impedantie!