PDA

View Full Version : 55Hz en 75Hz versies greenbacks



the sure thing
31 maart 2013, 10:22
Hallo,
Bij mijn weten werden destijds de 55Hz voor bas gebruikt en de 75Hz versies voor gitaar. En dat betekende dat de 55Hz versies ook later minder populair waren. Maar... Ik zie nu steeds meer advertenties waarin voor de 55Hz versie bijna nog meer geld wordt gevraagd! Veel 55Hz versies worden ook gewoon als "gitaarspeakers" verkocht. Is bovengenoemd onderscheid achterhaald? Of gaat deze kennis een beetje verloren? Of.... Is er geen verschil te horen tussen beide types?

heavy-metal-thunder
31 maart 2013, 23:02
Hallo,
Bij mijn weten werden destijds de 55Hz voor bas gebruikt en de 75Hz versies voor gitaar. En dat betekende dat de 55Hz versies ook later minder populair waren. Maar... Ik zie nu steeds meer advertenties waarin voor de 55Hz versie bijna nog meer geld wordt gevraagd! Veel 55Hz versies worden ook gewoon als "gitaarspeakers" verkocht. Is bovengenoemd onderscheid achterhaald? Of gaat deze kennis een beetje verloren? Of.... Is er geen verschil te horen tussen beide types?


De 55 Hz werd verkocht als bass speaker. Nu weten we wel dat vroeger het verschil tussen tussen bas- en gitaarversterking niet zo groot was als nu. De Fender Bassman was in eerste instantie voor Bass, een Marshall superbass en een vox AC30B verschilt maar enkele componenten t.o.v. van zijn gitaarbroer. Je kan deze versterkers zonder modificatie voor gitaar gebruiken (ik vind de Marshall 50 en 100W bass van eind jaren 60 en begin 70's beter dan het lead model).

Wat de Greenbacks betreft: je kan ze zeker voor gitaar gebruiken. En ze klinken zelfs erg goed, ze hebben strakker en voller laag. Maar, omdat het laag meer domineert vind ik dat midden en hoog anders klinkt. Beter of slechter? is persoonlijke smaak, type gitaar en versterker en vooral wat je speelt (clean vind ik ze beter dan de 75Hz versie, maar voor overdrive hoor ik liever de M25 75hz, omdat die mids zo leuk in de band klinken)

Agent_Smith
1 april 2013, 09:17
Ik speel al zo'n 15 jaar uitsluitend door een 1978 Marshall 1935 kast, dus met 4x 55Hz greenbacks. Ongeveer de helft van deze jaren door een DSL50. Met deze combi werd het laag idd als je niet oppast een beetje te 'boomerig'. (omdat imo de DSL erg goed is maar hier en daar wel een beetje kunstmatig laag lijkt te hebben).
Nu alweer heel veel jaren op mijn 2205 JCM800 en ik zou absoluut niets anders willen (terwijl de 2205 toch behoorlijk crazy is qua overdrive. Dit is voor mij de limit aan gain en higain grind/gruis metalbakken zijn aan mij niet besteed en die vereisen ook andere speakers).
Nooit echt 1-op-1 trouwens vergeleken met een 75Hz kast. Maar goed, het werkt voor mij.

DaveItUp
1 april 2013, 10:59
Ook jaren een 1935 gehad met 55hz blackbacks. Temde het hoog van m'n mid 70's superlead prima, geweldige speakers. Zelfs een 2205 klonk er goed op idd :P

Agent_Smith
1 april 2013, 12:23
Zelfs een 2205 klonk er goed op idd :P

Haha, ja ieder zīn meug he ;-) Les Paul erin en hij doet gewoon precies wat ik wil horen qua geluid.

Maar ik kan het je nog sterker vertellen: zelfs een 900 DR klinkt goed over zulke speakers :P Wel hard genoeg zetten natuurlijk :-)

DaveItUp
1 april 2013, 12:29
Ik geloof 't best. Op de dag dat er kopers voor de 2205 kwamen, kreeg ik die dag ook precies die 1935 cab. Die 2205 gelijk verkocht want het klonk echt geweldig met een lp en die kast eronder :D

Moet zeggen dat het nog beter klonk met een sound city B100 erop en later de 1959, maargoed zeker niet slecht :)