PDA

View Full Version : Nickel strings op een semi acoustische gitaar. Kan dat?



emileknol
30 maart 2013, 22:16
Hallo allemaal, ben nieuw op jullie forum en kon me niet ffe voorstellen, daar na driekwart regel, ik niets meer kon invullen. Foutje ergens.

Bij deze dan; Ik heet Emile, ben 57 jr. en heb vanaf mijn 3de levensjaar muziekles gehad op accordeon tot mijn 12de. 14 jaar geleden ben ik begonnen met een Dreadnought van fender en heb 2 jaar gitaarles gehad (online). Ik speel alleen van noten en kan vrijwel niets van buiten. Heb na die 2 jaar een Epiphone semi akoestische gitaar gekocht van Gibson. Model PR 200E NA. Deze gitaar heeft nu 12 jaar altijd in mijn verschillende huiskamers gestaan en ziet na vele verhuizingen nog altijd als nieuw uit. Ben heel zuinig op iets dat ik als bijzonder beschouw. Vrijwel nooit meer op gespeeld in al die jaren. Kom er nu achter dat die eigenlijk helemaal niet veel waard is, terwijl ik er toen meer dan 900 gulden voor betaald heb. Huidige Chinese massaproductie.

Mijn nijpende vraag volgt zo. Ben nu 3 maanden weer dagelijks aan het oefenen. Alle vingertoppen doen gruwelijk pijn. Ik heb altijd gespeeld met Light snaren van 012-053 en dan de polyweb of andere gecoate snaren van Elixir. Nu heb ik door een foutje van de verkoopster een setje light snaren van fender gekocht, maar dan voor een elektrische gitaar zonder coating en van pure Nickel. De 150L serie met een dikte van 009-042. Lichter is makkelijker, maar geeft niet zoon volle toon enz. Maar nu speel ik mijn gitaar meestal via een Irig en Amplitube op mijn Ipad. Deze doe ik dan op mijn koptelefoon of externe speakers. Ook snap ik dat mijn gitaar met veel lichtere snaren even aangepast moet worden. Maar met de nieuwe superlichte snaardikte heb ik het idee dat mijn gitaar niet meer zo onder spanning staat en daar ik toch via mijn Ipad speel, het verschil tussen akoestische snaren en elektrische misschien wel in mijn voordeel uitslaat. toch?

Met zeer vriendelijke groet,

Emile.

beruk
30 maart 2013, 22:29
Zou best eens kunnen. Ik heb geen idee wat het effect van de dikte van de snaren is op het electronische gedeelte van je gitaar. Is dat piezo?
Wellicht moet je deze de volgende keer eens Martin FX snaren (die met zijde) uitproberen.

Mr.Fingers
30 maart 2013, 22:34
Emile,

Een PR200, da's toch een akoestische gitaar? En die stuur je dan door je iRig? Beetje een vreemde methode, maar soit.

Je gevoel klopt wel, doordat het een akoestische gitaar is. Die heeft een bepaalde dikte van snaren nodig om het bovenblad voldoende in beweging te krijgen voor een volle klank (hoe zwaarder de snaar, hoe meer energie erin "opgeslagen" wordt bij het aanslaan, en hoe meer energie er doorgestuurd wordt naar het bovenblad (en het piezo-pickupje onder je zadel), en hoe voller de klank. Een elektrisch setje 0.009 gaat het gewoon echt niet doen, dus er gewoon afhalen, en er een setje akoestische snaren opzetten. Zelf vind ik 0.012 ook NET iets te zwaar, ik speel met 0.010. Da's erg licht voor een akoestische gitaar, maar voor mij werkt het, omdat ik een vrij stevige aanslag heb.

Qua iRig-setup. Je hebt een piezo-systeem, dat werkt niet met magnetisme zoals een normale elektrische gitaarpickup, maar louter met mechanische trillingen (die pickup zit onder het zadel, en de trilling van de snaren wekt een stroompje op in dat kristal). De piëzo "ziet" niet welk type snaren je erop legt, maar is wel gevoelig voor de hoeveelheid druk op het zadel. Hoe meer druk/zwaarder de trilling, hoe meer stroom, en hoe steviger het signaal.

emileknol
31 maart 2013, 00:02
@ beruk, bedankt voor je info. Martin FX met zijde staat genoteerd.
@Mr.Fingers, dat ik meestal speel via mijn Irig is door mij overdreven, ik oefen akoestisch en eindig dan een kwartiertje met de Irig.
Wel ben ik veel tijd kwijt met De app. Amplitube/ Irig om alle mogelijkheden te ontdekken. Ik heb de snaren er ook niet opzitten, daar ik eerst jullie kennis wilde. Zal ze maar bewaren als ik een elektrische gitaar erbij koop dit jaar. Vandaar voornamelijk het oefenen met de irig. Volgende week een nieuw setje akoestisch light. Wat er nu op zit, is te oud.
Thanks en met vriendelijke groet.

Emile.

Rizz
31 maart 2013, 11:22
Setje .011 is m.i. toch wel het minste wat een akoest nodig heeft om er een beetje vol geluid uit te krijgen en met een dread wil je dat ook wel. Ik speel graag met deze (http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/C.F.-Martin-MFX-775-Flexible-core/09030152.html) (<-klik). Hebben net iets meer warm dan bijv D'addario's en voelen ook een stuk soepeler.

Maar voor de rest ben ik een hoe dikker hoe beter fan, it's all about toooonnnnneeeeee.. :)

emileknol
31 maart 2013, 23:53
@ Rizz, Thanks, heb de snaren bekeken. Ik ga na de pasen zeker ook zoon setje erbij halen.