PDA

View Full Version : 115 gitaarcabinet



blademan
30 maart 2013, 20:25
Ik zit te denken aan de bouw van een 1x15” cabinet voor mn peavey Classic 30 head. Zoals de Delta Blues dus eigenlijk. Heeft iemand ervring met 15 inch speakers? Welke zijn aan te bevelen? En heeft iemand de afmetingen van een goed 1x15 cabinet?

the sure thing
30 maart 2013, 21:25
Fender heeft in de jaren '80 cabinets van 1x15" gehad. Ik heb er lange tijd een gehad met een 15" celestion erin (type weet ik niet meer). Klonk erg goed!

tnijland
30 maart 2013, 21:33
Hat mooie van een 15" speaker is dat je naar verhouding hele mooie volle bastonen hebt. Werkt ook perfect samen met je gitaar aanslag techniek. Nadeel is weer het in de weg zitten van de basgitaar bij band gebruik (kun je wel wegdraaien met je eq). Grootste nadeel is natuurlijk het gewicht...

EdJ
31 maart 2013, 12:11
Ik ben nogal weg van de RFT 15 inch.Je komt ze soms voor een paar tientjes tegen.Klinkt érg goed vind ik.Wel even het aluminium stofkapje vervangen door een stoffen.

EdJ
1 april 2013, 22:17
Ik had,om eens uit te proberen,van underlayment en mdf een box gemaakt met de afmetingen van de box van een Fender pro.
Klonk helemaal niet verkeerd.Kostte iets van 3 tientjes.
Later vervangen door een oude Gibson(werd me verteld)box.
Klonk niet beter maar zag er wel beter uit.
Ik vond de baffle van mdf,12mm, erg goed klinken en wil dat nog eens vervangen.
Er was een site van een Engelse bouwer die boxen had voor 15"speakers maar die kan ik niet meer vinden.
Zagen er goed maar apart uit met vreemde openingen in de baffle en érg compact.

EdJ
1 april 2013, 22:19
De RFT weegt niet veel méér dan een doorsnee 12".Is van gegoten aluminium gemaakt.
Volgens mij is het italiaans maar dat weet ik niet zeker.Kon er nooit veel over vinden.

blademan
2 april 2013, 08:57
dank je EdJ. Ik ben me ook nog aan t orienteren op de afmetingen. Ik heb de afmetingen van o.a. een Fender 115 en een Peavey 115 inmiddels gevonden. Daar ga ik maar uit kiezen.

muziekschuur
2 april 2013, 09:14
Als driver een JBL 130 of een Ted Weber 15 inch... De nieuwe Fender Excelsior II heeft een Ted Weber. Dus even uitkijken met veel geld uitgeven want voor 300 euro heb je een hele amp met 15 inch.

Rick trodat
2 april 2013, 10:01
Ik heb zelf ervaring met de eminence legend 1518 en de jensen c15N. Deze zijn onderling totaal verschillend eigenlijk hetzelfde wat je ondervindt bij alle andere speakers van elke maat.

De legend is ( kneiterhard )hard, redelijk maar niet te diepe bas, redelijk mellow in het hoog. 8 ohm iets van 200 watt

De Jensen is stukken zachter maar een stuk transparanter, redelijke mellow bas, veel karakter in het hoog. 4 ohm iets van 50 watt. Ik gebruik deze momenteel icm een mod-10-50, een 10 inch speaker wat een hele goede combi is.

EdJ
3 april 2013, 11:01
Ik heb de originele speaker uit de gibson nog.Nooit gebruikt want hij is 2 ohm en ik heb geen trafo met die waarde.
Mocht je interesse hebben (of iemand anders)zoek ik het nummer wat op de zijkant staat wel even op.
Meen dat het een Utah is..

blademan
3 april 2013, 14:07
Die Jensen C15N heb ik inmiddels als serieuze optie op t oog, betaalbaar en in een 16 ohm versie leverbaar. Maat van t cabinet zal die worden van de Peavey 115E, het extension cabinet dat destijds bij de classic serie te krijgen was (57,5 x 60 x 27,5 cm; HxBxD)

blademan
9 april 2013, 17:53
Maar welk materiaal gebruik ik voor 't kabinet? Neem ik berkenmultiplex, pine (grenen?) of zijn er nog andere, mooiere opties?

hadv
9 april 2013, 19:08
Ik kan het beroemde EV ontwerp aanbevelen, dat is de 15 inch versie van de kasten die Mesa ook gebruikt. Werkt prima.
Een Black Widow speaker.
En natuurlijk multiplex van min. 18 mm.

muziekschuur
9 april 2013, 22:02
Voor blues 12mm massief vuren. Voor metal multiplex...

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk