PDA

View Full Version : Epiphone Explorer (Goth) probleem



Loowee
30 maart 2013, 15:16
Hallo,

dit is mijn eerste keer op dit forum dus ik weet niet of ik nou de goede plek post.
Ik heb zo'n 4 jaar geleden een Epiphone Explorer Goth gekocht (http://www.thomann.de/nl/epiphone_gothic_explorer.htm?gclid=CK2c9N7PpLYCFfD JtAod40UAvA).
Ik heb er nooit problemen mee gehad, maar sinds 3 weken ben ik heel veel vermogen kwijt op mijn Neck-element. Mijn Brug-element werkt nog erg goed en geeft nog (bijna) al het vermogen als ik elektrisch speel. Mijn nek-element daarentegen geeft alleen heel zacht een geluid alsof de volume knop zo goed als dicht is gedraaid. Ik heb de knoppen schoongemaakt en open gedraaid.

Ik vraag me dus daarom af of een van jullie bekend zijn met dit probleem en of je hier een oplossing voor weet :)

Mocht je vragen hebben dan hoor ik ze wel!

Alvast bedankt!

Marbles
30 maart 2013, 15:32
Hey Loowee,

Welkom op het forum. Ik ben zelf geen technisch wonder, maar het zou ook goed aan de switch kunnen liggen. Ik heb ook een epiphone waar (omdat op deze onderdelen nou eenmaal wordt bespaard) de switch niet van hele goede kwaliteit is. Na verloop van tijd kan het zijn dat de switch minder goed contact maakt in een bepaalde stand (slijtage/vuiligheid). Als je daar een beetje mee speelt, komt er dan af en toe beter/harder geluid uit?

Ik zou even controleren/ beetje mee spelen om te kijken of het daar aan ligt.

Is de humbucker om 1 of andere reden gaan zakken? Misschien ligt deze nu te laag?

Het kan uiteraard ook aan de humbucker zelf liggen, hoe je dat zou kunnen testen met een meter zijn anderen op dit forum beter mee bekend dan ik..

Loowee
4 april 2013, 14:19
Hey,

bedankt voor je reactie!
De humbucker zit evenhoog als de humbucker bij de brug.
Ik heb de switch geprobeerd, maar heeft geen effect gehad.
Zou het kunnen zijn dat de bedrading die de knoppen verbind beschadigd is?

frekie
4 april 2013, 14:39
Waarschijnlijk de switch. Even wat contactspray erin spuiten en dan een paar keer heen en weer schakelen. De switch mijn mijn toen splinternieuwe Richwood LP copie weigerde de 1e keer dat ik hem meenam naar de oefenruimte al...

jimihattricks
5 april 2013, 08:13
Ter informatie: hoe en waarmee heb je de potmeters gereinigd?
Mijn gok zou ook de switch zijn, en die is gelukkig vrij eenvoudig te vervangen..

Loowee
18 april 2013, 13:32
Potmeters? Wat zijn dat als ik vragen mag?
Ik denk inderdaad dat ook de switch kaduuk is, ik krijg nu alleen maar geluid als ik de switch helemaal naar beneden zet en niet meer op de middelste stand.
Het is me ook opgevallen dat het vermogen van de gitaar voor meer dan de helft is weggevallen. Alsof de volume knop niet helemaal openstaat bij mijn brugelement, hierdoor moet ik mijn gain op zowel mijn amp (marshall JCM900 combo) en multi-effect-pedaal (Boss nogwat) openzetten terwijl normaal 60% van de gain genoeg was op de map zelf. Uit het nek element krijg ik vrijwel geen geluid momenteel. Is dit ook door de switch?

DarknessAwaits
19 april 2013, 17:12
Misschien even een bezoekje bij iemand in de buurt om te kijken of hij er wat van kan maken? http://www.gitaarhulp.nl/

Jasper.
19 april 2013, 18:43
Ik gok ook op de switch. Ditzelfde probleem heb ik een tijdje terug ook gehad. Ik kon het gelukkig verhelpen door alleen de draden aan de switch even opnieuw te solderen.