PDA

View Full Version : Telecaster best of both worlds



gitaargod
30 maart 2013, 03:58
Een paar uur gegoogled en krijg het maar niet helder, daarom dus weer hier...

Ik wil eventueel een telecaster kopen, maar kan geen model vinden met de juiste specs. Wat ik ongeveer zoek is een combinatie van vroeger en nu, een aantal wensen:
Model: Telecaster
Merk: Fender
Neck: modern C, liefst wat dunner
Radius: 9,5
Toets: rosewood denk ik, hebben mijn strats ook
Body: geen idee, vaak zie je alder, waarom zou ik voor ash kiezen?
Frets: medium jumbo, absoluut geen vintage frets
Pickups: de oude fender tele sound denk ik, dus geen grensverleggende outputs
Schakeling: mag de oude manier zijn, dus ook wel dat donkere standje
Tuners: vintage style
Brug: die met 3 zadels (vintage), maar wel die schuine voor een betere intonatie
Lack: geen voorkeur
Gewicht: licht tot middelzwaar
Kleur: houtkleur of vintagekleuren, eigenlijk geen direkte voorkeur
Pots en bedrading: beste kwaliteit
Plastic parts: gewoon wit, eventueel mint green of zoiets
Met koffer zou handig zijn
Prijs: niet meer dan 1500

Kan natuurlijk naar een winkel gaan, maar dan moet ik al snel naar iets als music store in köln, daar hebben ze dan een hele lading van alles. In Nederland valt dat nogal tegen. Probleem in Duitsland s dat het personeel je niet de persoonlijke aandacht geeft, ze zijn te druk. In nederland daarentegen hebben ze weer te veel praatjes en wordt ik overdonderd door de eenzijdige mening van 1 verkoper.

Ik hoop een wat brede reactie te krijgen, dus dat ik wat meer inzicht krijg in mogelijkheden.

Ik heb tot nu toe 2 telecasters gehad: een Baja tele, de sound was teveel en de hals te dik. En ik heb CS 63 gehad, voelde goed, speelde slecht, sound was oké.

Graag jullie hulp.

kapepper
30 maart 2013, 08:00
Een paar uur gegoogled en krijg het maar niet helder, daarom dus weer hier...

Ik wil eventueel een telecaster kopen, maar kan geen model vinden met de juiste specs. Wat ik ongeveer zoek is een combinatie van vroeger en nu, een aantal wensen:
Model: Telecaster
Merk: Fender
Neck: modern C, liefst wat dunner
Radius: 9,5
Toets: rosewood denk ik, hebben mijn strats ook
Body: geen idee, vaak zie je alder, waarom zou ik voor ash kiezen?
Frets: medium jumbo, absoluut geen vintage frets
Pickups: de oude fender tele sound denk ik, dus geen grensverleggende outputs
Schakeling: mag de oude manier zijn, dus ook wel dat donkere standje
Tuners: vintage style
Brug: die met 3 zadels (vintage), maar wel die schuine voor een betere intonatie
Lack: geen voorkeur
Gewicht: licht tot middelzwaar
Kleur: houtkleur of vintagekleuren, eigenlijk geen direkte voorkeur
Pots en bedrading: beste kwaliteit
Plastic parts: gewoon wit, eventueel mint green of zoiets
Met koffer zou handig zijn
Prijs: niet meer dan 1500

Kan natuurlijk naar een winkel gaan, maar dan moet ik al snel naar iets als music store in köln, daar hebben ze dan een hele lading van alles. In Nederland valt dat nogal tegen. Probleem in Duitsland s dat het personeel je niet de persoonlijke aandacht geeft, ze zijn te druk. In nederland daarentegen hebben ze weer te veel praatjes en wordt ik overdonderd door de eenzijdige mening van 1 verkoper.

Ik hoop een wat brede reactie te krijgen, dus dat ik wat meer inzicht krijg in mogelijkheden.

Ik heb tot nu toe 2 telecasters gehad: een Baja tele, de sound was teveel en de hals te dik. En ik heb CS 63 gehad, voelde goed, speelde slecht, sound was oké.

Graag jullie hulp.

toch eens kijken eerst voor een tweede hands. voor dat budget kan je heel veel gitaar kopen...

ik heb een tijdje een avri 52 gehad. dat dark circuit vond ik maar niks, maar was een prima gitaar, maple neck

nu heb ik tele custom 78 met wrh, rw neck, en dat geeft dus wat meer dan de klassieke tele... absolute aanrader, en als je wat zoekt vind je die voor rond de 1500 euro (de originele seventies editie dan)

http://i169.photobucket.com/albums/u207/kapepper/P1020566.jpg

the sure thing
30 maart 2013, 08:56
... Ik ben een aantal jaar geleden naar Kees Dee geweest en heb letterlijk de hele dag lopen testen. Ze lieten me prima met rust en kon de hele dag alle Fenders uitproberen. De keus is daar ook ruim. Afdingen doen ze helaas niet aan, daar zijn ze wat star in vind ik. Dus toch een NL zaak? En idd: wat is je budget?

Martin_
30 maart 2013, 09:05
Wat bedoel je met "speelde slecht" bij de CS 63? Als ik zoek op de specificaties voor de hals, kom ik al gauw bij de "American Standard" uit. Alleen heeft die een brug met 6 losse zadels.

arjanb01
30 maart 2013, 09:22
Of laat er eentje custom made maken. Goeie bouwers zat, oigun die op dit forum zit bouwt mooie spullen binnen je budget denk ik, Smitty, iets duurder maar hele mooie gitaren, zwier is een erkent Tele bouwer. Wel iets boven je budget maar dan heb je wel je gitaar volgens jou wensen.

Brum
30 maart 2013, 09:40
Ja, maar dan staat er geen Fender op ey...

Tupelo
30 maart 2013, 09:44
Ik ben op een GN Telecastermeeting (mss nog wel een topic over te vinden met de zoek functie), waarbij een twintigtal telecasters door één member werden vergeleken toch wel tot de conclusie gekomen dat een ash-body noodzakelijk is voor de juiste bite en twang.

Forummember die de gitaren testte was Bluesbreaker, en die had een vergelijkbare afweging te maken voor een telecaster als jij.
Alle geteste gitaren zijn beschreven.

gitaargod
30 maart 2013, 10:33
Deze vind ik ook mooi, wijkt wel een beetje af van mijn wensen en budget. Maar dat compound dingetje vlak je niet zomaar even, en dan maar weer een geschikte gitaarboer vinden.
http://www.fender.com/en-NL/guitars/telecaster/fender-select-telecaster-birdseye-maple-fingerboard-violin-burst/

Belangrijk vind ik: het moet Fender zijn, alleen al is het vanwege de marktwaarde. De afwerking bij USA fender, en zelfs andere continenten, is gewoon supernetjes.

Dat kun ik niet zeggen van NL-bouwers, ooit een Nederlandse Strat gekocht waar een aantal parts niet helemaal goed zaten, de bouwer zei dan "ďk maak het wel even passend, hier met de beitel en het breekijzer", en ik stond erbij en keek er naar met al mijn verbazing!

Ik heb lang lopen zoeken in dit forum na een mooi overzicht van telecaster owners en hun mening, kannie vinden! Iemand misschien een link?

Hendriks
30 maart 2013, 10:39
AVRI 52 Hotrod .

gitaargod
30 maart 2013, 10:57
AVRI 52 Hotrod .
Ja mooi! maar wat moet ik met die humbucker? en is een U-shape niet gelijk aan een honkbalknuppel, ik heb maar bescheiden handjes.

Napoje
30 maart 2013, 11:02
Om nou alle gitaarbouwers van nederland op een hoop te gooien vanwege een negatieve ervaring vind ik erg kort door de bocht. Heb laatst bij oigun rondgekeken en garandeer je dat alles daar prima past.

gitaargod
30 maart 2013, 11:12
Om nou alle gitaarbouwers van nederland op een hoop te gooien vanwege een negatieve ervaring vind ik erg kort door de bocht. Heb laatst bij oigun rondgekeken en garandeer je dat alles daar prima past.
ja dat is ook zo, ik ken er maar vier en die zijn nogal ruig, bruut, trots, a-commercieel en geven hun tekortkomingen niet toe

Brum
30 maart 2013, 11:16
Belangrijk vind ik: het moet Fender zijn, alleen al is het vanwege de marktwaarde. De afwerking bij USA fender, en zelfs andere continenten, is gewoon supernetjes.

Dat kun ik niet zeggen van NL-bouwers, ooit een Nederlandse Strat gekocht waar een aantal parts niet helemaal goed zaten, de bouwer zei dan "ďk maak het wel even passend, hier met de beitel en het breekijzer", en ik stond erbij en keek er naar met al mijn verbazing!

Fender en mooi afgewerkt... Als je een betere kwaliteit zelfbouwer, of een in elkaar gezette gitaar hebt bespeeld, dan kom je daar nog van terug denk ik. Als ik iets niet van Fender vind, is het wel een mooie afwerking. Potmeters werken vaak niet fijn, de halsverbinding kun je vaak niet één kaartje tussen leggen, maar een compleet pakje, plastic topkam, geen geweldige elementen, etc. Maar je betaalt wel hetzelfde als wat je voor een redelijke zelfbouwer ook betaald. Mijn ervsring is ook dat Japanse Fenders vaak beter afgewerkt zijn dan Amerikaanse Fenders.

Geen idee wie de bouwer is waar je het over hebt, maar bij de bekendere bouwers zit je gewoon goed hoor.

Als je perse een Fender wilt, da's je goed recht natuurlijk, maar als ik een tip mag geven, kijk 's naar Zwier telecasters. Erg goed betaalbaar en van hele goeie kwaliteit. En anders, ja daar komt ie weer, kijk 's bij Warmoth. Al je eisen zijn daar geen probleem, die kies je zelf bij elkaar, online. Kan wel goed in de papieren lopen, maar nou ook weer niet zoveel meer dan bij Fender, waar je mijns inziens echt grotendeels voor de naam betaald, die ze vaak allang niet meer waarmaken. Maar veel gitaristen zijn wat conservatief op dat gebied en daarmee kan ik nog inkomen in behoud van waarde. Then again, ik ben er haast van overtuigd dat als je bij genoemde fabrikanten je telecaster vindt, dan wil je die echt niet meer verkopen. Been there, done that.;)

Hendriks
30 maart 2013, 11:23
Of een USA standaard met bv een Glendale brug , ben je ruim binnen je budget . Hij wil Fender , dus om nu alle Nederlandse bouwers te noemen is onzin.

gitaargod
30 maart 2013, 11:24
Ik wil het trouwens niet meer hebben over gitaarbouwers, ik wil het hebben over fender telecasters. Ik wil met veel voorkennis naar een grote winkel, daar niet luisteren naar de verkooppraatjes, maar wel naar goede adviezen, de hele dag bivakeren en niet weggekeken worden. Ik weet dat ik met 1500 Euro niet het beste van beste kan krijgen en gewoon een simpel klantje ben, maar het gaat over mij en mijn gitaar. Ik wil niet (mee)denken voor/aan de dealer/bouwer/whatever.

Ik heb veel nare ervaringen met bouwers en winkels, metname binnen onze landsgrenzen. Winkels en bouwers die op handen gedragen worden, je moet ze schijnbaar op een bepaalde manier benaderen, dat kan ik niet. Maar nu doe ik het zelf weer, zeiken en zeuren over ...

Laten we het hebben over telecasters!

Mr.Fingers
30 maart 2013, 11:35
Tsja, voor de specs die jij hebt heb je gewoon geen kant & klare fabrieks-Telecaster. Je gaat of concessies moeten doen, of gaan modden.

De beste kans die je gaat hebben is dat je een "American Std." of "American Special" telecaster koopt, de pickups vervangt door een setje Seymour Duncan Antiquities of NoCasters, en de brug vervangt door een 3-zadel exemplaar. Tuners kun je ook aanpassen, maar zal wat meer moeite vergen, wegens andere gaten (vintage tuners hebben 8mm gaten, de moderne 10mm, dus je gaat met een conversion-bushing moeten werken).

Maar met zo'n eisen qua specificaties ben je gewoon prijs/kwaliteit VEEL beter af dat je zelf gaat samenstellen* met kwaliteitsonderdelen (een Allparts hals heeft EXACT hetgene je wilt qua specs: 9.5" radius, medium jumbo frets, gaten voor vintage tuners, en doet qua kwaliteit echt niet onder voor een Fender-hals, integendeel). Okee, er staat geen Fender op de kop, maar dat hoor je niet, en dat voel je niet.


* En dat samenstellen is echt zo moeilijk niet. Het is een telecaster, dat ding kan in elkaar geschroefd worden door een chimpansee met zware mentale beperkingen en een afgebroken schroevendraaier. Zelfs ik kan het, en ik ben een Belg (en lelijk!)

Brum
30 maart 2013, 11:48
Ik wil het trouwens niet meer hebben over gitaarbouwers, ik wil het hebben over fender telecasters. Ik wil met veel voorkennis naar een grote winkel, daar niet luisteren naar de verkooppraatjes, maar wel naar goede adviezen, de hele dag bivakeren en niet weggekeken worden. Ik weet dat ik met 1500 Euro niet het beste van beste kan krijgen en gewoon een simpel klantje ben, maar het gaat over mij en mijn gitaar. Ik wil niet (mee)denken voor/aan de dealer/bouwer/whatever.

Ik heb veel nare ervaringen met bouwers en winkels, metname binnen onze landsgrenzen. Winkels en bouwers die op handen gedragen worden, je moet ze schijnbaar op een bepaalde manier benaderen, dat kan ik niet. Maar nu doe ik het zelf weer, zeiken en zeuren over ...

Laten we het hebben over telecasters!

Dat je niet met een bouwer of andere alternatieven in zee wilt, oke, ik begin er niet meer over, da's jouw keus. Maar de reden dat USA Fenders beter afgewerkt zijn, neh...:dontgeti: En daar laat ik het bij, gezien ik niets weet toe te voegen aan je eisenpakket.;)

barno
30 maart 2013, 11:56
Ben geen kenner zoals freaky Fingers maar kort door de bocht zou ik denken een aan japan 62 ri. worden die nog verkocht hier, weet ik niet.

Blijf dit soort wens speclijstjes wel vreemd vinden als voorwaarde. Want in mijn ervaring geeft de som der delen niet per definitie de juiste uitkomst bij gitaren. Wil er niet te zweverig over doen maar een gitaar heeft een soort persoonlijkheid die moeilijk is terug te brengen tot aantal onderdelen.

Dat je een tele van Fender wil, begrijp ik overigens wel. Zelfs al zou het niet kloppen dat fenders altijd beter zijn dan ander spul, als jij dat denkt, dan is dat gewoon zo.

Mr.Fingers
30 maart 2013, 11:57
62RI heeft een 7.25" radius met kleine, vintage fretjes, da's dus een no-go (alle classic-reeksen van Fender hebben die specs qua hals)

barno
30 maart 2013, 12:03
62RI heeft een 7.25" radius met kleine, vintage fretjes, da's dus een no-go (alle classic-reeksen van Fender hebben die specs qua hals)

ben geen kenner QED :) dacht dat vanaf 62 alles 9,5 was ... niet dus
herradiussen en herfretten is goed te doen, maar niet voor iedereen waarschijnlijk :)

at Kapepper: nondedju die tele custom, had ik nog niet gezien, beauty hoor!

gitaargod
30 maart 2013, 12:27
Ben geen kenner zoals freaky Fingers maar kort door de bocht zou ik denken een aan japan 62 ri. worden die nog verkocht hier, weet ik niet.

Blijf dit soort wens speclijstjes wel vreemd vinden als voorwaarde. Want in mijn ervaring geeft de som der delen niet per definitie de juiste uitkomst bij gitaren. Wil er niet te zweverig over doen maar een gitaar heeft een soort persoonlijkheid die moeilijk is terug te brengen tot aantal onderdelen.

Dat je een tele van Fender wil, begrijp ik overigens wel. Zelfs al zou het niet kloppen dat fenders altijd beter zijn dan ander spul, als jij dat denkt, dan is dat gewoon zo.

Het is net als in de politiek, je schreeuwt eerst heel hard wat je wilt en daarna is alles bespreekbaar. Maar een radius van 9,5 en medium jumbo zou wel heel fijn zijn. Ja Standard American, weet ik.

Martin_
30 maart 2013, 12:30
Ik heb lang lopen zoeken in dit forum na een mooi overzicht van telecaster owners en hun mening, kannie vinden! Iemand misschien een link?

hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140631-27-November-Tele-meeting-Utrecht/page18) is die tele-meeting terug te lezen. http://i227.photobucket.com/albums/dd260/alfa155_1995/icon_tele.gif

gitaargod
30 maart 2013, 12:32
hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140631-27-November-Tele-meeting-Utrecht/page18) is die tele-meeting terug te lezen. http://i227.photobucket.com/albums/dd260/alfa155_1995/icon_tele.gif
Bedankt, ik zal er mijn voordeel mee doen

Eko
30 maart 2013, 16:39
ga naar Kees Dee om eens te kijken. Denk na over wat je eenvoudig kunt wijzigen aan een gitaar. Ik wilde een CS `63 custom tele en vond bij Kees Dee een mooi voorbeeld. Toen ik er op speelde viel m`n oog op een AVRI `62 tele. Het verschil bleek jumbo frets en een relic job, naast 2000,-. Ik heb de AVRI `62 gekocht en hem laten herfretten. Ik heb de gitaar nu ca 7 jaar en binnenkort is er een herfret nodig, hij wordt dus echt gebruikt. Kwestie van even iets verder kijken dan een standaard instrument.

gitaargod
30 maart 2013, 17:43
ga naar Kees Dee om eens te kijken. Denk na over wat je eenvoudig kunt wijzigen aan een gitaar. Ik wilde een CS `63 custom tele en vond bij Kees Dee een mooi voorbeeld. Toen ik er op speelde viel m`n oog op een AVRI `62 tele. Het verschil bleek jumbo frets en een relic job, naast 2000,-. Ik heb de AVRI `62 gekocht en hem laten herfretten. Ik heb de gitaar nu ca 7 jaar en binnenkort is er een herfret nodig, hij wordt dus echt gebruikt. Kwestie van even iets verder kijken dan een standaard instrument.

Kees Dee, ben ik nog nooit geweest, even gekeken op de site, staat wel 1 en ander op wat leuk is, een tsunami van alles door elkaar. Is wel een stukje rijden, als ik er na toe ga bel ik ze wel eerst om te peilen wat er zoal ligt.

Hendriks
30 maart 2013, 18:38
Ik heb 2 gitaren die oorspronkelijk een 7.25 radius en vintage frets hadden , een maple neck die is gevlakt naar een radius van 10 en een rosewood die heeft een compound (7.25 - 10 ) radius , bij die laatste zie je niets van dat vlakken , bij de maple wel ,omdat je kleurverschil ziet met de lak , beide hebben medium jumbo's.
Wereld van verschil , lage actie en benden is nu probleemloos.

caliban
30 maart 2013, 18:59
* En dat samenstellen is echt zo moeilijk niet. Het is een telecaster, dat ding kan in elkaar geschroefd worden door een chimpansee met zware mentale beperkingen en een afgebroken schroevendraaier. Zelfs ik kan het, en ik ben een Belg (en lelijk!)

Niet zeveren! Alle Belgen zijn knap...

YannickH
30 maart 2013, 21:54
ik ga niet alles doorlezen maar wat dacht je van warmoth?

Tupelo
30 maart 2013, 23:37
ga naar Kees Dee om eens te kijken. Denk na over wat je eenvoudig kunt wijzigen aan een gitaar. Ik wilde een CS `63 custom tele en vond bij Kees Dee een mooi voorbeeld. Toen ik er op speelde viel m`n oog op een AVRI `62 tele. Het verschil bleek jumbo frets en een relic job, naast 2000,-. Ik heb de AVRI `62 gekocht en hem laten herfretten. Ik heb de gitaar nu ca 7 jaar en binnenkort is er een herfret nodig, hij wordt dus echt gebruikt. Kwestie van even iets verder kijken dan een standaard instrument.
Ik deel je gedachten.
Zelf ben ik helemaal verknocht geraakt aan mijn Blade TS1 (een 400 euro gitaar).
Deze gitaar deed me mijn Fender Strat Plus, Gibson The Paul & Fender Telesonic uiteindelijk de deur uit doen om toen de gitaar eindelijk wat slijtage begon te vertonen goed te laten modificeren naar meer expliciet eigen wensen.

Hoewel de gitaar me vanaf begin af aan goed beviel is het vooral de hals en de body die het voor me doen.
De elementen heb ik later vervangen door; SD Lil'59 voor Tele (serie, parallel, singlecoil laten schakelen), SD Vintage STR1, verder Gotoh; vintage locking tuners, jumbo frets, Guitar Fetish 20db mid/treble -boost/cut.
Er is geen mogelijkheid dat het ding er nog ooit uitgaat voor me, qua investering zit ik eraan vast, maar nog altijd ook in voorkeur; alleen de SD Lil'59 gaat er binnenkort een keer uit voor iets anders.

Btw; wat prijs en kwaliteit betreft; ik kan me herinneren dat de Koreaanse Lite Ash behoorlijk indruk op me maakte tijdens de tele-meeting (zit juist ook in een lager segment).

Rooker
31 maart 2013, 10:06
Ik heb alles een beetje doorgelezen. Ik ga met Hendrix mee: AVRI 52 Hot Rod.
Volgens mij van de USA serie het mooist afgewerkt en nog haalbaar voor de prijs.
Zelf had ik een Hod Rod versie van de '59 strat. Dit was de mooist afgewerkte strat die ik gehad heb.
Maar... elk voordeel heeft zijn nadeel. Ik had hem 1x laten vallen en omdat de halsbevestiging zo strak zat ontstonden er 2 lelijke scheurtjes bij de pocket.. Zo zie je maar.
Tegenwoordig speel ik op een USA deluxe met wat meer ruimte in de halspocket nogsteeds niet heel overdreven maar gewoon wat minder mooi. Maar nu kan hij tenminste eens stuiteren (uit ervaring) plus ik ervaar deze gitaar als resonanter.
Kees Dee goede tip! Je gaat je ogen uitkijken.

vulvasonic
31 maart 2013, 10:30
Ik lees hier toch echt gewoon een American Standard in. Zit je alleen met de brug. Maar....., waarom zou je eigenlijk zo'n vintage brug willen hebben?

Hendriks
31 maart 2013, 11:04
Ik lees hier toch echt gewoon een American Standard in. Zit je alleen met de brug. Maar....., waarom zou je eigenlijk zo'n vintage brug willen hebben?

Voor een paar tientjes koop je een 3 zadel brug , geen probleem.

caliban
31 maart 2013, 18:17
Ik lees hier toch echt gewoon een American Standard in. Zit je alleen met de brug. Maar....., waarom zou je eigenlijk zo'n vintage brug willen hebben?

Twang en mojo lijken me daarop de twee meest gegeven antwoorden :)

gitaargod
31 maart 2013, 18:59
Even een kort lijstje voor mezelf gemaakt:

Gewoon goed:
http://www.fender.com/en-NL/guitars/telecaster/american-standard-telecaster/
http://www.fender.com/en-NL/guitars/telecaster/american-special-telecaster/

Deze heeft wel een erg mooie sound, en natuurlijk de meest gewaardeerde/bekendste tele:
http://www.fender.com/en-NL/guitars/telecaster/american-special-telecaster/

Heel verleidelijk, wat mooi, maar het is compound radius, wie gaat dat vlakken in de toekomst, normale radius doe ik zelf, maar dit is een vak apart, speelt wel erg lekker zo', compound verloop.
http://www.fender.com/en-NL/guitars/telecaster/fender-select-telecaster-birdseye-maple-fingerboard-violin-burst/

Deze wil ik ook wel testen, ash body en weer compound:
http://www.fender.com/en-NL/guitars/telecaster/american-deluxe-tele-ash/

Misschien deze ook, heeft wel een humbucker waar ik normaal gesproken niet zo snel 1 zou willen hebben:
http://www.fender.com/en-NL/guitars/telecaster/vintage-hot-rod-52-telecaster-maple-fingerboard-butterscotch-blonde/

Van de fender tele select violin burts ga ik optisch gezien aardig van kwijlen, maar niet goedkoop en is het wel iets voor mij qua sound en bespeelbaarheid (en onderhoud).

Ik ga binnenkort wel een voorproefje nemen bij een gitaarwinkel (Kees Dee, Musik Produktiv, Music Store, ik zie wel...), je moet toch je oren en je vingers laten oordelen.

Ik zag net dat ik een aardig bedragje (XXX,XX) heb gewonnen met een loterij, dat kan mooi bij het budget! Yes!

driftkop
31 maart 2013, 19:04
Model: Telecaster
Merk: Fender

:seriousf:

gitaargod
31 maart 2013, 19:21
:seriousf:
Hoe goed moet je kunnen spelen voor een telecaster? En wat is goed? Mijn kennis gaat in de breedte, dus geen supersnelle solo's, wel gemiddelde snelheid. Veder kan ik veel stijlen spelen en muziek lezen. De tele wil ik gaan gebruiken jazz-pop, fushion, blues, country-pop, classic (soft) rock, funk en soul.

Vind het wel een beetje vreemd dat je dit vraagt.

stijnkenens
31 maart 2013, 19:25
Een paar uur gegoogled en krijg het maar niet helder, daarom dus weer hier...

Ik wil eventueel een telecaster kopen, maar kan geen model vinden met de juiste specs. Wat ik ongeveer zoek is een combinatie van vroeger en nu, een aantal wensen:
Model: Telecaster
Merk: Fender
Neck: modern C, liefst wat dunner
Radius: 9,5
Toets: rosewood denk ik, hebben mijn strats ook
Body: geen idee, vaak zie je alder, waarom zou ik voor ash kiezen?
Frets: medium jumbo, absoluut geen vintage frets
Pickups: de oude fender tele sound denk ik, dus geen grensverleggende outputs
Schakeling: mag de oude manier zijn, dus ook wel dat donkere standje
Tuners: vintage style
Brug: die met 3 zadels (vintage), maar wel die schuine voor een betere intonatie
Lack: geen voorkeur
Gewicht: licht tot middelzwaar
Kleur: houtkleur of vintagekleuren, eigenlijk geen direkte voorkeur
Pots en bedrading: beste kwaliteit
Plastic parts: gewoon wit, eventueel mint green of zoiets
Met koffer zou handig zijn
Prijs: niet meer dan 1500

Kan natuurlijk naar een winkel gaan, maar dan moet ik al snel naar iets als music store in köln, daar hebben ze dan een hele lading van alles. In Nederland valt dat nogal tegen. Probleem in Duitsland s dat het personeel je niet de persoonlijke aandacht geeft, ze zijn te druk. In nederland daarentegen hebben ze weer te veel praatjes en wordt ik overdonderd door de eenzijdige mening van 1 verkoper.

Ik hoop een wat brede reactie te krijgen, dus dat ik wat meer inzicht krijg in mogelijkheden.

Ik heb tot nu toe 2 telecasters gehad: een Baja tele, de sound was teveel en de hals te dik. En ik heb CS 63 gehad, voelde goed, speelde slecht, sound was oké.

Graag jullie hulp.

De helft van die specs zijn natuurlijk niet nodig om een goede gitaar te zijn. Dat kan je zelf, of in samenspraak met een bouwer wel allemaal goed krijgen .

Ook hier op het forum ga je van menig forumlid een eenzijdige mening krijgen.
Over die CS 63, die niet goed speelde: misschien had je er eerst eens mee naar een goede bouwer / hersteller geweest, om ze eens een goede beurt te geven? Ook een CS, die aan de andere kant van de wereld gemaakt wordt, in een ander klimaat heeft hier een afstelbeurt nodig !

Gewoon gaan uitproberen, en als je gitaar inderdaad aan al die specs moet voldoen, dan moet je waarschijnlijk langs een custom bouwer ...



s.

driftkop
31 maart 2013, 20:32
Hoe goed moet je kunnen spelen voor een telecaster? En wat is goed? Mijn kennis gaat in de breedte, dus geen supersnelle solo's, wel gemiddelde snelheid. Veder kan ik veel stijlen spelen en muziek lezen. De tele wil ik gaan gebruiken jazz-pop, fushion, blues, country-pop, classic (soft) rock, funk en soul.

Vind het wel een beetje vreemd dat je dit vraagt.

Zover ik weet heb ik geen vraag gesteld :???:

gitaargod
31 maart 2013, 20:59
Zover ik weet heb ik geen vraag gesteld :???:

Ja, ik zie het

Dat is zo'n regel tekst aan de onderkant. Ik dacht even dat het een gerichte vraag was. Maar wat was dan je vraag of opmerking?

vulvasonic
31 maart 2013, 21:23
Twang en mojo lijken me daarop de twee meest gegeven antwoorden :)

Twang is discutabel. Vele beroemde tele spelers spelen met een vintage brug, maar even zoveel beroemde tele spelers prefereren de moderne brug. En ik heb het dan enkel over de tele spelers die 'twang' hoog in het vaandel hebben staan.

En mojo is mijns inziens vrijwel per definitie iets wat je zelf in een instrument stopt. Ik herinner me een '53 (?) telecaster van Mike Stern. Dat ding had eigenlijk geen reet meer met een telecaster te maken, maar man, wat een mojo!!! :D

caliban
31 maart 2013, 21:35
Twang is discutabel. Vele beroemde tele spelers spelen met een vintage brug, maar even zoveel beroemde tele spelers prefereren de moderne brug. En ik heb het dan enkel over de tele spelers die 'twang' hoog in het vaandel hebben staan.

En mojo is mijns inziens vrijwel per definitie iets wat je zelf in een instrument stopt. Ik herinner me een '53 (?) telecaster van Mike Stern. Dat ding had eigenlijk geen reet meer met een telecaster te maken, maar man, wat een mojo!!! :D

Ik geef je gelijk, maar ik vind een three saddle bridge op een telecaster mooi staan, heeft denk ik dus meer met flauwe conservativiteit te maken. Eigenschap van heel veel gitaristen toch...

driftkop
31 maart 2013, 21:37
Maar wat was dan je vraag of opmerking?

Ik moest even grinniken omdat je een Telecaster van het merk Fender wilt kopen. Er zijn natuurlijk kopieën, maar een Telecaster is in mijn ogen per definitie altijd een Fender. :ok:

gitaargod
31 maart 2013, 22:02
Ik moest even grinniken omdat je een Telecaster van het merk Fender wilt kopen. Er zijn natuurlijk kopieën, maar een Telecaster is in mijn ogen per definitie altijd een Fender. :ok:
Ja dat klopt, ik zou natuurlijk ook een Haar kunnen halen of zoiets. Nee, het moet een Fender zijn! Het maakt niet uit hoe "goed" andere merken zijn, een Fender haal je er zo uit.

vulvasonic
31 maart 2013, 22:04
Ik geef je gelijk, maar ik vind een three saddle bridge op een telecaster mooi staan, heeft denk ik dus meer met flauwe conservativiteit te maken. Eigenschap van heel veel gitaristen toch...
Ik vind het stiekem ook veel mooier, maar ik heb me er overheen gezet en inmiddels ben ik al jaaaaaaaren enorm in mijn nopjes met mijn volledig twangloze telecaster (little '59 in de brug). :D

stijnkenens
31 maart 2013, 22:10
Het maakt niet uit hoe "goed" andere merken zijn, een Fender haal je er zo uit.

Ha, heel flauw, dat is een waardeloze bedenking !

Het enige waar je zeker van bent is dat er 'fender telecaster' op de kop staat ! En dat wil echt niets zeggen.
Doorverkoopwaarde, phoe, voor een recente gitaar: wat de zot er voor geeft !

Als je dan toch zo'n specifieke eisen stelt, dan vind ik het idee van doorverkoopwaarde echt niet de moeite om hier nog tijd aan te besteden ...

Iedereen geeft hier zijn mening en ervaring op jou vraag, inclusief zelfbouw en custom build, en jij blijft halsstarrig naar dat fender logo staren. Ik denk dat de discussie dan wel over is. Omdat je 1 slechte ervaring hebt met een bouwer die de hamer en beitel wil bovenhalen om de hardware juist te zetten. Als ik zoiets lees zie ik direct ironie en sarcasme, om de gitarist op stang te jagen (ik hoop echt dat hij het niet meende ...)

s.

gitaargod
1 april 2013, 00:11
Ha, heel flauw, dat is een waardeloze bedenking !

Het enige waar je zeker van bent is dat er 'fender telecaster' op de kop staat ! En dat wil echt niets zeggen.
Doorverkoopwaarde, phoe, voor een recente gitaar: wat de zot er voor geeft !

Als je dan toch zo'n specifieke eisen stelt, dan vind ik het idee van doorverkoopwaarde echt niet de moeite om hier nog tijd aan te besteden ...

Iedereen geeft hier zijn mening en ervaring op jou vraag, inclusief zelfbouw en custom build, en jij blijft halsstarrig naar dat fender logo staren. Ik denk dat de discussie dan wel over is. Omdat je 1 slechte ervaring hebt met een bouwer die de hamer en beitel wil bovenhalen om de hardware juist te zetten. Als ik zoiets lees zie ik direct ironie en sarcasme, om de gitarist op stang te jagen (ik hoop echt dat hij het niet meende ...)

s.
Je begrijpt denk ik niet wat ik bedoel. Ik kan me voorstellen dat anderen kiezen voor een telecaster of een ander model dat precies voldoet aan hun wensen, of er nu nog fender op staat zal hun worst zijn. Ik vind en ook mijn ervaring is (ook met fender versterkers) dat ik het moet zoeken binnen fender, met al zijn "tekortkomingen". Op dit moment heb ik zelf een fender kloon (Tone King) versterker, goed ding, maar ik mis gewoon een paar procent aan mijn beleving van een fendertoon. Dit heb ik ook met gitaren van Fender, ook al had het beter gekund, het is gewoon precies goed. En dat heeft niets met de decal te maken. Mijn Strat bijvoorbeeld is eigenlijk wat te zwaar en de pickups zijn te schel, maar het is Fender all te way. De telecaster die ik zoek moet gewoon op een aantal punten wat meer aan mijn wensen voldoen, de rest is te accepteren. Ik hoop dat het wat duidelijker is en heeft dus niets met sarcasme te maken. Wat ik jammer vind aan sommige andere gitaarbouwers dat ze fender proberen te overtreffen met fender modellen, daar zie ik helemaal niets in.

barno
1 april 2013, 00:33
Ik begrijp helemaal dat TS persé een Fender wil. Goede gitaren vind je tegenwoordig bij heel veel merken, maar een gitaar is veel meer een bouwpakketje, het is een image, een droom, een history enz. En daar is iedereen in minder of meerdere mate gevoelig voor. totaal niks mis mee.

De reden waarom ik een fender fan (en Gibson, en Gretsch, enz...) is niet in de eerste plaats omwille van de kwaliteit van hun gitaren, maar omwille van de "legend" die ze op een of andere manier hebben kunnen vestigen (oa door goede en mooie gitaren te maken)

losjansen
1 april 2013, 00:40
Ik heb een 51 Nocaster (Relic) reissue. En kan alleen maar zeggen: als je een echte telecaster zoekt: Dit is m.
En nou heb ik ook nog de versie (ja die zijn er) met een dunne hals, dus niet zo'n honkbal knuppel (ik heb niet van die grote handen, vandaar). Gaat bij mij nooit meer weg.

Toaster
1 april 2013, 01:23
Zonder dat ik de hele discussie heb gelezen zeg ik:
American Vintage Thin Skin Nitro Telecaster, deze wordt voor een paar amerikaanse winkels gebouwd.

Ik heb een paar jaar geleden dezelfde zoektocht gehad. Ik had ook bijna de 62'er gekocht maar ik vond deze ook net niet 100% ok.

Ik wist van het bestaan van de Thin Skin's af. En per ongeluk vond ik een verzamelaar die hem wegdeed. (ongebruikt exemplaar)
Ik moest hem eerst laten shielden omdat ik er verschillende radio zender op kon ontvangen. Maar dit ding speelt fantastisch. Helaas voor jou dan wel vintage fretjes. maar die kunnen eruit natuurlijk
Maar de rest komt goed in de buurt.
Het vervelende is dat de 62 en de 65 RI niet meer worden gemaakt. Ik zie nu alleen maar jaren 50 RI's op de sites. Je zal dus even moeten zoeken.
Er zijn 3 winkels die de gitaren nieuw verkopen (alleen aan US klanten...) maar ik kan er in de gauwigheid maar 2 vinden.
http://davesguitar.com/products/fender/series/thin-skin
http://www.wildwoodguitars.com/electrics/fender/avts/index.htm