PDA

View Full Version : Capo klinkt een beetje dof



Dippides
29 maart 2013, 20:50
Hoi,

Ik heb een Eastman ac420 akoestische gitaar.

Ik speel soms met capo. Dit betreft een Dunlop capo. Nu blijkt dat de snaren minder helder klinken onder de capo dan onder mijn vingers. Dus als ik op bijvoorbeeld bij de tweede fret op de D snaar mijn vinger zet dan klinkt de snaar mooi helder. Zet ik de capo bij de tweede fret, dan klinkt diezelfde D snaar iets doffer. De snaar klinkt wel zuiver en sustain is op zich ook goed, de klank is gewoon anders. Het valt vooral op bij fingerpicking.

Ook helemaal open (op de nut), klinken de snaren mooi helder.

Zijn er ander capo's die dit probleem minder hebben? Of kan het ook nog aan iets anders liggen?

-Martijn-
29 maart 2013, 21:12
Waarschijnlijk zit je capo niet strak genoeg, of je zet hem bijvoorbeeld op de fret in plaats van er achter.

Muzieknono
30 maart 2013, 07:47
Wellicht is de veer van je dunlop wat slap geworden, ik ga er tenminste van uit dat het eentje is die met een veer is uitgerust, ik ben al jaren erg tevreden over min G7th capo.
Mvgr. Dirk Jan :B

Harald
30 maart 2013, 08:06
Als er niet hard genoeg geduwd word door de capo dan zou ik verwachten dat het gaat ratelen. Capo op de fret zou wel een dof geluid opleveren.

Dippides
30 maart 2013, 14:42
De capo zit echt wel op de juiste plek (ik speel "pas" 35 jaar gitaar).

Volgens mij zit de capo strak zat. Zelfs als ik de capo extra aandruk, blijft het geluid dof. Ik verdenk zelf het rubber een beetje. Maar kan dat ook niet verklaren.

Ik had deze capo al op mijn vorige gitaar, maar die klonk sowieso minder helder dan de Eastman. Nu op de Eastman valt het pas op. Heel oud is de capo nog niet (jaartje?). En ik gebruik 'm ook niet heel erg veel.

Ik kan wel een andere kopen, maar vraag me dan af welke (t.a.v. dit specifiek probleem).

Over de G7th lees ik veel positieve verhalen. Maar over Dunlop dan ook weer niet veel negatieve.

LaurentB
30 maart 2013, 15:34
En het fretje is niet wat uitgesleten op de plek van die snaren? G7th zijn wel erg goed trouwens, gebruik hem zelf ook.

barno
30 maart 2013, 16:07
Zou ook tussen de oren kunnen zitten, mss heb je het ooit gemerkt en let je er nu "te fel" op.