PDA

View Full Version : Brug schoonmaken, hoe?



ronalddus
29 maart 2013, 10:07
Beste forumleden,

Laatst heb ik een ibanez prestige (RG 3120) overgenomen van iemand en deze stamt uit 1999. Echt een heerlijke gitaar, maar volgens mij is de vorige onderhoudsbeurt alweer een tijdje geleden. Nu heb ik nog niet heel veel ervaring met werkzaamheden aan een elektrische gitaar en had ik een vraagje.

De brug ziet er aardig verweerd uit, alleen weet ik niet welk materiaal dit is en hoe ik het moet oplappen/schoonmaken. Hier een paar pics ervan. Ik heb zelf wel even op het internet rondgekeken en ik zou raden naar een 'cosmo' laag, geen idee wat dit is.

http://i473.photobucket.com/albums/rr93/ronalddus/IMG_8940_zpsacebf455.jpg

http://i473.photobucket.com/albums/rr93/ronalddus/IMG_8938_zps960aacc6.jpg

http://i473.photobucket.com/albums/rr93/ronalddus/IMG_8939_zps4e8a83b9.jpg


Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen,

Bedankt,
Ronald

Scarface
29 maart 2013, 10:44
Hi,

Sorry kerel,vind het nog mee vallen...
Ik zou het zo laten...gewoon een borstel overheen halen en spelen....

Groet,
Marco

Buzzel
29 maart 2013, 12:07
Als de brug vies is gaat hij niet minder werken. Behalve daar waar de snaren in de zadels zitten, dat zou je misschien eens met een heel fijn stukje schuurpapier kunnen opschuren zodat het weer glad is en glimt.

Of kijk eens hoe deze meneer zijn gitaar onderhoud:

http://www.youtube.com/watch?v=gS0buMq7ZiA

ronalddus
29 maart 2013, 22:42
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat hij niet minder gaat werken hierdoor, maar wil hem gewoon een beetje oplappen ;)
Ik vraag me af of dit wel kan bij deze 'coating'.

jerome
30 maart 2013, 00:07
Sj*s*s, alsjeblieft GEEN schuurpapier gebruiken, dan krijg je er allemaal krassen in!
Ook geen pannenspons of zo!!

Ik denk dat het een verchroomde brug is of misschien wel vernikkeld.
Ik zou het met het met chroompoets doen.
Bijvoorbeeld met de tubes "Metal Polish" van Autosol, vaak bij een motorzaak te krijgen
Inpoetsen met een héél klein kloddertje van dit spul en uitpoetsen met een schone pluisvrije doek...
Hier kan je ook de fretjes mee schoonpoetsen (polijsten) als er een oxideaanslag op zit.

Desnoods een paar maal achter elkaar, net zo lang tot het weer glimt

Buzzel
30 maart 2013, 00:20
Om de zadels braam vrij en glad te maken werkt een fijn stukje schuurpapier top hoor...

ronalddus
30 maart 2013, 10:29
Sj*s*s, alsjeblieft GEEN schuurpapier gebruiken, dan krijg je er allemaal krassen in!
Ook geen pannenspons of zo!!

Ik denk dat het een verchroomde brug is of misschien wel vernikkeld.
Ik zou het met het met chroompoets doen.
Bijvoorbeeld met de tubes "Metal Polish" van Autosol, vaak bij een motorzaak te krijgen
Inpoetsen met een héél klein kloddertje van dit spul en uitpoetsen met een schone pluisvrije doek...
Hier kan je ook de fretjes mee schoonpoetsen (polijsten) als er een oxideaanslag op zit.

Desnoods een paar maal achter elkaar, net zo lang tot het weer glimt


Ja precies. Ik heb dit al een klein beetje geprobeerd (met metal polish), alleen haal je dat wel de bovenste laag eraf. Maar dat kan niet anders denk ik. Bij de laatste foto heb het bovenste vlakke deel zie je het.

Johannes
30 maart 2013, 12:18
De kleur van de hardware is cosmo. De afwerking hoort half mat te zijn, met een poetsmiddel oid help je de afwerking vakkundig naar de klote. Ik zeg schoonmaken en verder niks aan doen.

universe777
30 maart 2013, 15:48
De kleur van de hardware is cosmo. De afwerking hoort half mat te zijn, met een poetsmiddel oid help je de afwerking vakkundig naar de klote. Ik zeg schoonmaken en verder niks aan doen.

Exact. Deze trem is van zichzelf mat. Op sommige plekken is de cosmo laag een beetje afgesleten.
Gewoon eerst even met een kwast oid de stof en andere muck weg halen en dan opwrijven met een zachte doek. Als je echt een goede onderhouds beurt wil, haal je hem bij een snaar wissel even helemaal uit elkaar ontbraam je de messen en reinig je het schroefdraad met wd40. Je daarna wel de boel weer intoneren etc.

Edit, op de foto lijkt het ook alsof de trem iets te veel naar achter hangt. Het lijkt mij een lo-pro edge. die hebben aan de zijkant een "streepje" wat parallel aan de body moet lopen. De fijnstem mechanieken liggen dan iets hoger.

ronalddus
30 maart 2013, 20:04
Exact. Deze trem is van zichzelf mat. Op sommige plekken is de cosmo laag een beetje afgesleten.
Gewoon eerst even met een kwast oid de stof en andere muck weg halen en dan opwrijven met een zachte doek. Als je echt een goede onderhouds beurt wil, haal je hem bij een snaar wissel even helemaal uit elkaar ontbraam je de messen en reinig je het schroefdraad met wd40. Je daarna wel de boel weer intoneren etc.

Edit, op de foto lijkt het ook alsof de trem iets te veel naar achter hangt. Het lijkt mij een lo-pro edge. die hebben aan de zijkant een "streepje" wat parallel aan de body moet lopen. De fijnstem mechanieken liggen dan iets hoger.
Ok, dus geen polish :)
Ik moet hem inderdaad ff opnieuw afstellen. Omdat ik toch er nieuwe snaren opgooi wilde ik hem ook meteen goed schoonmaken. Voor de brug laat ik hem dan zo, het uiterlijk dan ;)

Bedankt voor de tips