PDA

View Full Version : Hohner SE 400.....?



bass42
23 juni 2003, 12:47
Ik heb in mijn bezit een semi-acoustische Hohner gitaar type SE 400. Wie heeft hier wat info over. Bijvoorbeeld het bouwjaar, de waarde, etc.etc. Ik kan hier nergens info over vinden. En op de Hohner site staat het ook al niet! :???:

Alvast bedankt.

angorawol
25 juni 2003, 00:25
Je kan steeds een op eBay gaan kijken wat men er daarvoor vraagt.
(toch zeker dat het geen Hofner is?)

willem1940
25 juni 2003, 03:01
Het type duikt op Internet wel af en toe op in berichtjes / homepages van sommige artisten en ook op forums maar inderdaad meestal zonder verdere gegevens.

bass42
25 juni 2003, 10:17
Ik weet inderdaad wel zeker dat het geen hofner is. Er is gewoon echt helemaal niks over te vinden....

telecastermaster
25 juni 2003, 11:48
Over Hohner gitaren is idd buitengewoon weinig informatie te vinden op internet. De waarde van je Hohner hangt sterk af van het land waar die gebouwd. Hohner is een hele oude duitse firma (100 jaar of zo) die van oorsprong accordeons en mondharmonica's bouwde. Later zijn ze zich ook gaan toeleggen op gitaren, versterkers, keyboards, drumstellen etc.
Bij mijn weten werden er tot in de jaren 80 gitaren door Hohner gebouwd in Duitsland maar is thans alle productie overgeplaatst naar Korea. Hoewel ik zelf een koreaans electrische gitaar heb van Hohner (een G3T) die ik van zeer hoge kwaliteit vindt, en Hohner een aantal innovatieve (en inmiddels zeer gevraagde instrumenten) op de markt heeft gezet zoals hun electrische piano's (waar zelfde de groten der aarde op speelde) is Hohner toch vooral een budget en/of middenklasse merk. (vergelijkbaar met de positie van Skoda of Volkswagen op de automarkt).

Het beste kun je zoeken op duitse sites. Ebay.de is ook een goeie om in de gaten te houden. Al ie echt uit duitsland komt is de waarde zeer waarschijnlijk veel hoger dan wanneer ie uit het verre oosten komt. Het is waarschijnlijk niet makkelijk om informatie te achterhalen, maar m.i. niet onmogelijk. Al was het maar omdat de productie in Duitsland relatief kort geleden gestopt is en wellicht veel medewerkers nog in leven zijn in Duitsland.

Succes en laat ons wat weten als je meer te weten komt.

telecastermaster
25 juni 2003, 11:56
Ik weet niet hoe je duits is maar je zou je vraag misschien ook eens kunnen plaatsen op een duits gitaarforum. (in het engels kan natuurlijk ook) Dat lijkt me eerlijk gezegd het beste. Daar moet de kennis over Hohner zitten.

angorawol
25 juni 2003, 12:03
Je kan eens naar deze site van deze verzamelaar gaan en met het hem vragen (in het Duits of het hopelijk/ eventueel Engels)
http://www.windata-gmbh.de/guitars/page_01.htm

bass42
25 juni 2003, 15:43
Ik heb een mailtje gestuurd naar windata.nl En ik heb wat foto's toegevoegd. Ik ben benieuwd of ik er wat van hoor. Ik ben ook nog van plan om op een duits gitaarforum een oproep te plaatsen. Alhoewel ik de vergelijking met een skoda niet helemaal terecht vind als het om het merk gaat. Het is echt een top gitaartje en hij speelt echt heerlijk. Je hebt dan ook wel het gevoel dat je kwaliteit in je handen hebt. Niet alleen het gewicht maar ook het houtsoort wat gebruikt is, voelen zeer proffesioneel aan. Plus de verdere onderdelen van deze gitaar.

Ik wacht even af voordat ik er mee naar een gitaarbouwer of i.d.ga. Eerst is even via het net proberen info te krijgen. Iedereen in ieder geval bedankt voor het reageren en ik hou jullie op de hoogte!

bass42

angorawol
25 juni 2003, 16:16
Het zijn inderdaad niet enkel de Amerikanen die wisten hoe ze een gitaar moesten bouwen, Duitsers zijn dikwijls even goed (geweest?). Ze hadden de kennis en de redenen (volksmuziek) en niet te vergeten het hout.

angorawol
25 juni 2003, 16:18
Ik wacht even af voordat ik er mee naar een gitaarbouwer of i.d.ga. Eerst is even via het net proberen info te krijgen.

bass42
Een gitaarbouwer weet toch wel snel of het een goed instrument is, je kan er toch maar baat bij hebben.

groetjes

willem1940
25 juni 2003, 19:14
Hohner was nooit prutswerk en in de 50-60-er jaren waren er ook een paar zeer goede Oostduitse merken zoals Marma en Tannhäuser waar je je nu nog de vingers bij zou aflikken om de gunstige kwaliteits/prijs-verhouding (nee, niet echt heel goedkoop maar wel veel beter dan wat dan ook in die prijsklassen van toen). O ja, ook nog OTWIN.

angorawol
25 juni 2003, 20:20
De voorvader van de Amerikaanse gitaren bij uitstek, Martin, kwam trouwens uit Saksen. :wink: