PDA

View Full Version : Beginnen met opnemen, welke laptop!?



jarick96gitaar
28 maart 2013, 20:41
Beste mensen,
ik wil gaan beginnen met opnemen, maar nou zit ik met het probleem dat ik niet weet wat voor laptop ik daarvoor nodig heb, of wat de eisen er voor zijn. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

paulusdeBKB
28 maart 2013, 21:14
Koop een laptop met een fatsoenlijke processor. Intel i3, i5 of i7. GEEN Atom!!
Verder: ruim voldoende intern geheugen - liever 8GB dan 4 GB
Veel USB-poorten is handig en een hoge-resolutie beeldscherm ook. 17".
Kijk even op hoeveel toeren de interne schijf draait: 7200 is beter dan 5000.

Ik ben zelf gecharmeerd van de Apple Macbook Pro (met Retina display), maar dat is een duur apparaat.

Robdop
28 maart 2013, 23:01
Bovenstaande tips opvolgen inderdaad!

Zelf alleen totaal niet gecharmeerd van Apple, ik raad je aan een goede windows laptop te kopen, scheelt je geld op alle fronten.
(kan je dat weer mooi investeren ;) )

jarick96gitaar
29 maart 2013, 09:55
Thanx, laat k dan maar is ff beryje robd gaan kijken xD.

obiwanjacobi
29 maart 2013, 12:13
Mijn ervaring is anders...

Als je net begint heb je echt geen super dure laptop nodig. De capaciteit van een beetje recente laptop is zat om simpele multitrack recordings te maken. Als je met gebruik van veel plugins merkt dat er haperingen in het geluid komt, dan kan je een submix freezen en zo weer resources vrij maken.

Ik zou een 2e hands laptop kopen (of misschien een desktop?) en vooral een goede audio interface (die kan je meenemen naar de volgende laptop).

my 2c.

andyv
29 maart 2013, 14:10
Ik raad je aan om een PC te kopen met minimum een i5 processor. Ik heb met lichter geprobeerd, maar voor bepaalde plugins en VST instrumenten (bv. Superior Drummer) liep dit voor geen kant.

Koop geen laptop, die zijn over het algemeen niet performant genoeg (of je moet al een dure i7 kopen).

Bovendien heb je niets aan een 17" scherm. Ik heb een 24" en die is al niet bijster breed om in Cubase alle schermpjes (mixer, tracks, plugins, etc) open te zetten.

Een i5 heb je al voor 500€, een 24" scherm voor amper 150€. Voor 650€ vindt je geen goede i5 laptop.

Als het is om DJ te spelen of mee rond te trekken, dan is het natuurlijk een andere zaak ;)

paulusdeBKB
29 maart 2013, 14:11
Obiwanjacobi heeft zeker een punt: het is niet nodig om > 1000 euro uit te geven aan een laptop om goed te kunnen opnemen. Toch zou ik voorzichtig zijn met het hopen van 2e-hands laptops ivm ontbrekende garantie, veroudering van hdd, beeldscherm (toch echt wel een dingetje bij laptops van meer dan 3 jaar oud) en de batterij.

Mijn Macbook Pro is van begin 2008; ik ben conservatief in mijn plug-ingebruik en ik loop zelden (maar niet nooit) tegen de grenzen van mijn systeem aan.

Een andere optie is natuurlijk om voor een standalone recorder te gaan, bijvoorbeeld van Tascam of Roland.

jarick96gitaar
29 maart 2013, 15:26
Naja het is voornamelijk om gitaarspel op te nemen. ben nu voornamelijk bezig met covers, via de telefoon opgenomen. en dat is gewoon slechte kwaliteit. Het is de bedoeling om inderdaad ook een interface te kopen. We zijn nog erg klein, dus de laptop is voor meerdere doeleinden.Het is nog een hobby (nog wel xD), maar we willen gewoon betere geluidskwaliteit.

smullie
29 maart 2013, 17:13
Ik heb een line 6 UX1, verbind die met usb aan mijn Acer netbookje van 400€ en dat werkt ook.

Het zal waarschijnlijk niet optimaal zijn zoals met een state of the art desktop of laptop of consoorten, maar als je al ergens een laptop hebt liggen, probeer daar dan eens ff een interface alla Line 6 UX1 op. Negen van de tien werkt het en is het genoeg voor wat je er voorlopig van verwacht.

Heb je geld over en kriebelt het: laat je dan zeker gaan met de tips die hierboven gegeven zijn. Als je echt goede kwaliteit wil, dan zijn die tips zeker heel waardevol!!!:ok:

paulusdeBKB
6 april 2013, 10:56
Ik kwam dit topic tegen op de website van het Nederlandse blad Interface, over het hoe en wat van recording met laptops. Lees dat ook nog even door.

http://www.interface.nl/nieuws/content.php?id=9692&cat=53&title=laptops-en-audio