PDA

View Full Version : Voor degene die 'alles' al hebben



telecastermaster
23 juni 2003, 11:49
Beste GAS-ers,

In plaats van mijn 10e of 11de gitaar aan te schaffen heb ik nu eens besloten iets anders aan te schaffen, namelijk een Peterson VS-1 tuner.
Dit een digitale stroboscoop tuner en het apparaat werkt fantastisch! Het is apparaat is zeer nauwkeurig en je kunt er verschillende stemmingen op instellen (zoals een getemperde gitaar stemming).

De prijs van het ding was even slikken (260 Euro voor een stemapparaatje !) maar het ding werkt echt geweldig. (Bovendien ben ik van plan erg oud te worden zodat ik er nog lang van kan profiteren :) ).
Ik heb gelijk al mijn gitaren eens goed geintoneerd.

Zeer aanbevolen


http://www.sospubs.co.uk/sos/may03/images/petersonvs1.gif


Zie ook hier:

http://www.sospubs.co.uk/sos/may03/articles/petersonVS1.asp

http://www.petersontuners.com/products/modelvs1/index.cfm

Ik heb 'm hier aangeschaft:
http://www.haarguitars.nl/Parts.htm#Peterson

Barret Wallace
23 juni 2003, 12:11
Wow dat is nog eens een gaaf tunertje :D gefeliciteerd 8-)

Ik zou er ook zo 1 willen hebben alleen heb ik er geen 260 ypo voor over ( nog niet )

skabouter
23 juni 2003, 12:43
DAMN, dat je zoiets uitgeeft aan een tuner..............
ik zie ook wel een van die 19" rack tuners voor 300 euro. dan denk ik echt WTF, zoveel voor een stemmertje ?
ook al had ik 10 gitaren, als ik een leuke zag voor 300 zou ik die kopen, en geen stemapparaatje :D

Dirk_Hendrik
23 juni 2003, 13:15
echt WTF, zoveel voor een stemmertje ?

Jahaa maar zoals TC master al zegt. Deze is zo pittig prijzig dat je er heel oud van wordt!!! :-D

skabouter
23 juni 2003, 13:25
ohw, wacht, DAN koop ik er ook 1 :-D

musicmaniac
23 juni 2003, 14:17
Zal wel ouderwets zijn, maar ik stem nog steeds op het gehoor... :) Maar, het lijkt mij een heel mooi apparaat, wat zeer ven pas kan komen met intoneren....

moretel
23 juni 2003, 14:22
Enn op een lawaaiig podium is het ook wel handig!

Barret Wallace
23 juni 2003, 14:24
en op een donker podium ;)

niels5150
23 juni 2003, 14:32
ik zie er eerder het nut van in in de studio. je gitaren super zuiver stemmen en intoneren! hebben jullie nog tips hoe je het beste je gitaar kan intoneren?

telecastermaster
23 juni 2003, 14:47
Ja het is handiger voor in de studio idd. Een van de redenen dat ik 'm heb aangeschaft is dat ik graag zelf mijn gitaren wil kunnen intoneren.

Ik heb mijn gitaren als volgt geintoneerd:

1) Stem je gitaar op flageoletten van de 12e fret.
2) speel nu een gefrette noot op de 12e positie
3) als de gefrette noot te laag is tov de flageolet, de zadel naar voren brengen (snaar korter maken) en omgekeerd.

pimmetje
23 juni 2003, 15:18
Misschien ben ik achterlijk... maar dat intoneren werkt toch 'tzelfde bij andere stem-apparaten? Of is dat ding echt ENORM veel preciezer dan bijvoorbeeld een Boss TU-12?

Het is wel leuk dat je ook lichtelijk valse stemmingen makkelijk in kan programmeren en zo... maar ik geloof niet dat ik daar enorm naar snak :D.

De reden waarom ik 't echt niets voor mij vind, heeft bert wallage al gegeven... er staat op de site dat je 't schermpje onder de goede hoek en van lekker dichtbij moet kunnen zien. Dat vind ik dus helemaal niets bij een optreden. En de meeste keren dat ik stemmen echt belangrijk vindt, is dat na de eerste 2 nummers live als ik de zooi warm heb gespeeld of als ik bij een optreden een snaar heb gebroken en die een beetje in de gaten moet kunnen houden... twee rode lichtjes geven op afstand aan dat ik goed genoeg sta :D.

Tel daarbij nog de gevoeligheid voor meppen op en ik moet er persoonlijk dus echt nooit aan beginnen...

Voor jou kan 't best wat zijn, maar ik zie 't als 260 -/- 90 = 170 euro gemist biergeld :D.

Mithrandir
23 juni 2003, 15:18
Heb je daar nou echt een tuner van 260 euro voor nodig? Wat een nutteloze geldverspilling zeg......

Want wat kan hij nou eigenlijk meer dan bijvoorbeeld de TU2 die ook al vrij duur is, voor een tuner, behalve snel naar andere stemmingen (en dan niet drop d of alles halve noot omlaag) kunnen stemmen, wat niet vaak voorkomt.

telecastermaster
23 juni 2003, 15:47
Of is dat ding echt ENORM veel preciezer dan bijvoorbeeld een Boss TU-12?


Ja dus. Accuracy To 1/10 Cent (1/1000 Semitone)

Als je niet overtuigd bent ga naar:
http://www.petersontuners.com/products/modelvs1/index.cfm

en vervolgen "see a demo" en/of "hear a demo"

Mithrandir
23 juni 2003, 15:51
Hear a demo? Wat moet ik me daar bij voorstellen.

'This guitar is tuned with the real 'overprized' Peterson Tuner. And this guitar is tuned with a normal 'cheap' tuner. Can you hear the difference, it's a just wonderful, and with one push on the button your guitar is tuned in a alternative tuning'

'Well that's just wonderful mike, yet another amazing discovery!'

Anavrin
23 juni 2003, 15:55
ik heb bij mijn eerste gitaar een ELTO tuner gekregen van de verkoper, werd toen verkocht voor 40 gulden, en dat ding is bijna perfect ( bijna want D# geeft ie niet aan... Nu heb ik een effectbank van 760 gulden erbij, en daar zit een tuner ingebouwd (die ook D# aangeeft), dus die Elto gebruik ik alleen nog voor mijn acoustische bak. Ik vind 260 euro dus wel veel te duur, en voor die muziek die ik maak (grunge) moeten de gitaren half ontstemd zijn dus....

pimmetje
23 juni 2003, 16:08
heheheh... hear a demo!!! Wel briljant verzonnen. Is op z'n minst WAT van die 260 euro waard :D.

Hij is dus idd een stuk preciezer dan een TU-12... 10x zo precies. En dan gaan we nu van papier naar de praktijk. Met een TU-12, zou je dus - in theorie - tot op 1/100 van een halve toon precies kunnen stemmen. Dat lukt je vaak al niet helemaal omdat door minder exacte vingers en stemmechanieken en veranderende temp door spelen. Die 1/1000 is dus eigenlijk nog minder realistisch. Maar ok... het apparaat biedt tenminste wel 't voordeel van extra precizie.

Dan moeten we ook nog kijken hoeveel honderdsten van een toon je ernaast gestemd moet hebben voordat je 't hoort... de stap naar duizendsten lijkt ook hier weer een hele mooie extra technologische stap, maar voor werkelijk gebruik vrij nutteloos.

Maar ik ben dan ook zo'n lul die bij de meeste soorten 'vooruitgang' op gitaargebied 't niet echt ziet of hoort en nog steeds gecharmeerd is van de meest archaïsche muzikale instrumenten :D.

AntY
23 juni 2003, 16:17
270 euri he :)

maar volgens hun werkt t zo geloof ik:

stel je hoort een afwijking van 1/75.
stel de afwijking in je stemmechanieken is 1/100, en de afwijking van je tuner ook. heb je dus een maximale afwijking van 2/100 als je pech hebt.

stel de afwijking van je peterson tuner is 1/1000, dan heb je een maximale afwijking van 11/1000, wat ongeveer 1/100 is, en dus niet hoorbaar! eureka!

Neals
23 juni 2003, 17:15
als mijn gehoor zegt dat hij zuiver is dan issie toch ook zuiver?

niels5150
23 juni 2003, 17:50
jeetje wat een sukkels hier zeg. Jullie hebben duidelijk nog nooit gedacht over het probleem dat een gitaar niet getempereerd is zoals een piano, en dat dat allerlei stemtechnische problemen met zich meebrengt. Je stempapparaat kan niet precies genoeg zijn. Er is zelfs een nieuw systeem voor je gitaar. Het Buzz Feiten tuning systeem. Satriani heeft zijn hele crystal planet cd ermee gespeeld. Retezuiver!

Als jullie een beetje studiowerk zouden doen zou je het nut van zo'n belachelijk GOEDE tuner inzien. elke fatoenlijke gitaarbouwer/reparateur heeft bijna zo'n ding, en stelt daar je gitaar zuiver mee af. Voor 260 euro kan je dat de rest van je leven zelf doen, en spaar je aardig wat uit dacht ik zo!

Hiemee sluit ik mijn betoog! gegroet

telecastermaster
23 juni 2003, 17:52
Bedankt Niels. :)

Negative K3 fan
23 juni 2003, 17:55
niels, als je je wat beter hebt verdiept weet je dat gitaren nooit 100% zuiver kunnen zijn door allerlei factoren, daarom (juist) heeft zon 1/1000 tuner vrij weinig zin. Zelfs met zo'n buzz feiten systeem is je gitaar niet loepzuiver.

achja, 260 euro voor een tunertje, misschien als ik later hersenchirurg ben ofzo, maar voorlopig niet.

roppie
23 juni 2003, 17:57
wil je hersenchirurg worden? :D

Negative K3 fan
23 juni 2003, 18:01
weet ik nog niet, maar dat verdient wel goed toch?

roppie
23 juni 2003, 18:02
dat wel...

niels5150
23 juni 2003, 18:02
altijd nog 10 keer zuiverder dan die gitaar van jou

Negative K3 fan
23 juni 2003, 18:05
dat jij zo laag moet zinken t ot persoonlijke aanvallen om de discussie te winnen betekent dus dat ik gelijk heb, dankje.

jorrit
23 juni 2003, 18:10
mensen mensen, laten we allemaal blij zijn dat telecastermaster een geweldig stem apparaat heeft gekocht waar hij zijn hele leven mee kan doen en ontzettend zuiver kan stemmen. andere mensen hebben het geld er niet voor over (waar onder ik..) maar dat betekend niet dat het geen goede aankoop is ofzo en zeker geen reden om elkaar persoonlijk te gaan aanvallen.

telecastermaster ik ben hartstikke blij voor je maar persoonlijk had ik een setje elementen gekocht van geld.

Mithrandir
23 juni 2003, 18:15
ok, telecastermaster, natuurlijk ben ik blij voor je :) Alleen ik ben van mening dat het zelfs voor studiowerk overdone is, maar het is maar een mening he......trouwens, allemaal even vals is ook zuiver.

pimmetje
23 juni 2003, 18:15
jeetje wat een sukkels hier zeg. Jullie hebben duidelijk nog nooit gedacht over het probleem dat een gitaar niet getempereerd is zoals een piano, en dat dat allerlei stemtechnische problemen met zich meebrengt. Je stempapparaat kan niet precies genoeg zijn.

Je stemapparaat kan - en daar gaan we weer - IN THEORIE natuurlijk niet precies genoeg zijn. Maar als je allerlei factoren erbij ingooit die een enorm veel grotere onzuiverheid vertonen dan die onzuiverheid van je stemapparaat, dan moet je je af gaan vragen of het in de praktijk nut heeft.

Anty deed daar bijvoorbeeld een goede gooi naar met een wiskundige benadering. Als je die door hem opgeworpen 1/100 onzuiverheid van de mechaniekn verandert, zie je wat 't precies scheelt. Bij zijn berekening was 't dus een factor twee op een (waarschijnlijk) onhoorbare orde van grootte. Als je gelooft dat je mechanieken en je vingers preciezer zijn dan 1/100 van een halve toon, dan zal 't dus meer nut hebben om een beter stem-apparaat te kopen.

Hij had berekend dat 't maximale voordeel bij die 1/100 onzuiverheid van mechanieken zo'n 9/1000 van een halve toon is. Dit is dus zeg maar in 't rotste geval voor de minder exacte tuner. Ik zelf denk dat die 1/100 voor de meeste situaties nog niet eens haalbaar is, dus 't verschil is dan - vooral relatief gezien - NOG kleiner.

Dat is 't volgens mij belangrijkste wat het verhaal van Anty duidelijk maakt. Die 1/100 versus 1/1000 mag een factor 10 suggereren, maar in de praktijk zal dat heel anders zijn.

En als je zo enorm prat gaat op retezuiver en preciezie... waarom heb je dan een 5150 in je nick en niet iets meer digitaals? :D.

telecastermaster
23 juni 2003, 18:17
telecastermaster ik ben hartstikke blij voor je maar persoonlijk had ik een setje elementen gekocht van geld.

Dank je Jorrit. Maar die had ik ook al.
De titel van de topic is niet voor niets "voor degene die alles al hebben" :wink:

pimmetje
23 juni 2003, 18:18
dat jij zo laag moet zinken t ot persoonlijke aanvallen om de discussie te winnen betekent dus dat ik gelijk heb, dankje.

Een persoonlijke aanval op jou hoeft niets met een discussie of het winnen ervan te maken te hebben, lennart. Dat is iets dat jij gewoon in mensen oproept... fysieke en psychische repulsie, zelfs over 't internet :D.

telecastermaster
23 juni 2003, 18:29
ok, telecastermaster, natuurlijk ben ik blij voor je :) Alleen ik ben van mening dat het zelfs voor studiowerk overdone is, maar het is maar een mening he......trouwens, allemaal even vals is ook zuiver.

Hee guys,

Jullie reacties vallen me een beetje tegen. Ik had tenminste van medemuzikanten verwacht dat die wel het nut wel van zouden inzien van zo'n precisie instrument. Als jullie het al niet snappen hoe moet ik dan straks nog aan mijn ouders uitleggen dat ik 260 Euro heb betaald voor een stemapparaatje, terwijl ik mijn gitaar ook wel gratis kan stemmen.

Negative K3 fan
23 juni 2003, 18:38
dat jij zo laag moet zinken t ot persoonlijke aanvallen om de discussie te winnen betekent dus dat ik gelijk heb, dankje.

Een persoonlijke aanval op jou hoeft niets met een discussie of het winnen ervan te maken te hebben, lennart. Dat is iets dat jij gewoon in mensen oproept... fysieke en psychische repulsie, zelfs over 't internet :D.

maar mensen gaan daarmee wel de werkelijke kern uit de weg omdat ik ze gewoon uit positie getoverd heb en dat pikkenz e natuurlijk niet van een 16-jarige twentse boeren puber (beetje veel pleonasmen) en dan gaan ze maar een beetje zeiken...

en pimmetje, ik hou wel van jouw, maar dat komt vooral door je sexy kale kop

jorrit
23 juni 2003, 18:57
[/quote]Als jullie het al niet snappen hoe moet ik dan straks nog aan mijn ouders uitleggen dat ik 260 Euro heb betaald voor een stemapparaatje, terwijl ik mijn gitaar ook wel gratis kan stemmen.[/quote]


haha daar dacht ik ook net aan..... :-?

succes!

Dirk_Hendrik
24 juni 2003, 09:30
Hee guys,

Jullie reacties vallen me een beetje tegen. Ik had tenminste van medemuzikanten verwacht dat die wel het nut wel van zouden inzien van zo'n precisie instrument. Als jullie het al niet snappen hoe moet ik dan straks nog aan mijn ouders uitleggen dat ik 260 Euro heb betaald voor een stemapparaatje, terwijl ik mijn gitaar ook wel gratis kan stemmen.

Maar TC Master, ik ben ook blij voor je en ik begrijp ook dat je het ding hebt gekocht daar je alles inderdaad al hebt (Behalve een Shin-Ei WahFuzz :wink: ). Verder kun je een lange discussie hebben over het wel of niet veel geld maar is het een feit dat Peterson de naam is op het gebied van Tuners. Ik heb een Yamaha tunertje wat heerlijk is voor live maar waar je niet mee moet gaan proberen af te stellen. Met een wat betere gaat dat best lukken maar hoe snel doe je dat.

Samengevat, mag ik binnenkort even aanwippen om mijn laatst gescoorde Ibbie af te stellen? :wink:

telecastermaster
24 juni 2003, 10:11
Samengevat, mag ik binnenkort even aanwippen om mijn laatst gescoorde Ibbie af te stellen? :wink:

Sure! Ik heb nog wel een beter idee: ik kan ook bij jou langskomen met mijn tuner, dan kan je de rest ook afstellen/controleren. (volgens mij heb jij namelijk ook al alles, behalve een Peterson tuner :wink: )
Ik heb me overigens nog niet gewaagd aan het intoneren van gitaren met een tremolo.(dat lijkt me nog wel een klus).

Mail me maar ff om wat af te spreken.

alhambra
24 juni 2003, 11:40
Mijn god wat ben ik blij voor jouw overigens ben ik nog blijer voor de fabrikant, briljant dat je mensen geld uit de zak kan kloppen met zulke onzin. :-D he kijk een smiley

Ic3gl0vE
24 juni 2003, 11:43
altijd fijn, die opmerkingen van alhambra

Metoshade
24 juni 2003, 15:18
Die demo's klinken echt voor geen ene meter zeg!! Ja, dat gestemde is inderdaad gestemd, maar de "normaal" gestemde gitaren klinken behoorlijk vals!! Grappig hoor :razz:

LordRiffenstein
24 juni 2003, 15:47
Hier is een testje voor al de ongelovigen:

Neem eens 3 of 4 verschillende stemapparaten. Stem je gitaar met eentje en check dan eens met de 3 anderen. Je zal zien hoe 'nauwkeurig' sommige tuners wel zijn :-?

Toaster
24 juni 2003, 15:58
En ga dan daarna nog eens met je stemapparaat langs een keyboard staan. Die kunnen in principe eniet vals staan. Maar of j stemapparaat het ermee eens is?

shredneck
7 juli 2003, 00:28
Wat een heersend stemapparaat! Ik heb een Korg Racktuner en een wat kleinere Korg...daar zit ergens een miniem verschil in, no kidding!

Ik wil een Peterson.


ehm...geld? (c) Hans Teeuwen.

bert k
7 juli 2003, 01:00
Volgens mij worden we genaaid. Het is helemaal geen strobe-tuner. Dat werkt met stroboscoop lichtjes, net zoals je wel eens op een draaitafel ziet.
Het is een VIRTUAL Strobe tuner. Ik kan op de site van die fabriek niet ontdekken waarin dat ding verschilt van andere stemapparaten.
Volgens mij werkt hij net zo als alle andere stemapparaten; ik lees gewoon over een jack-ingang. Hij zal het best wel goed doen, maar ik kom er niet achter wat er beter aan is dan bijvoorbeeld een Boss TU-12

maestro_nl
7 juli 2003, 12:19
Koop eerst maar eens een Earvana nut voor 25 euro.

Dirtypool
8 juli 2003, 01:22
Er staat er een op marktplaats..prijs onderhandelbaar, voor de liefhebber

Grtz Richard