PDA

View Full Version : schema telecaster 5 standen schakelaar?



jan jansen
28 maart 2013, 08:28
Ik ben een tele aan het bouwen met in de brug een humbucker (correcte telecaster vorm) element. In de neck komt een standaard tele element. Nu heb ik van een strat nog een 5 standen schakelaar liggen (fender).
Ik wil al die 5 standen gebruiken maar zoek me rot naar een schema hoe te solderen (en dat is al niet mijn sterkste kant). Op fender en SD heb ik door zo`n beetje alles heen gebladert maar geen resultaat.
iemand een tip?

:rockon::rockon::rockon:

oigun
28 maart 2013, 08:32
Zie de humbucker als twee losse elementen en je kan een soort strat-wiring verzinnen.

Tabula Rasa
28 maart 2013, 08:42
Dan zit je wel met een humbucker in parallel, ipv in serie. Moet je wel van houden.

Ik weet niet wat een diode doet in een gitaarschakeling maar als het kan, dan zou je de vlgende schakeling kunnen makeną

1 Humbucker serie
2 humbucker serie met neckelement
3 neck element
4 neckelement met humbucker parallel
5 humbucker parallel.

Plant
28 maart 2013, 13:51
Dan zit je wel met een humbucker in parallel, ipv in serie

Hangt af van de schakelaar, als die meerpolig is kan het wel. Je kunt de humbucker gewoon serie bedraden en in stand 5 (brugstand) als seriehumbucker gebruiken. Op de standen waarin je de humbucker als single coil wilt gebruiken (alleen of combi met halselement) kun je de niet gewenste humbuckerspoel met andere kontakten van de schakelaar kortsluiten.


Ik weet niet wat een diode doet in een gitaarschakeling

In serie met een element? Enkelfazig gelijkrichten. De positieve helft van het signaal doorlaten (als het > 0.6V is) en de negatieve helft sperren. Krijg je een soort fuzz.

Tabula Rasa
28 maart 2013, 14:06
In serie met een element? Enkelfazig gelijkrichten. De positieve helft van het signaal doorlaten (als het > 0.6V is) en de negatieve helft sperren. Krijg je een soort fuzz.

Crap. Je hebt gelijk, dat werkt dus niet.

Die schakeling waar je het over had, dat is de Ibanez HsH schakeling?

jan jansen
28 maart 2013, 14:32
Dan zit je wel met een humbucker in parallel, ipv in serie. Moet je wel van houden.

Ik weet niet wat een diode doet in een gitaarschakeling maar als het kan, dan zou je de vlgende schakeling kunnen makeną

1 Humbucker serie
2 humbucker serie met neckelement
3 neck element
4 neckelement met humbucker parallel
5 humbucker parallel.

Dit zou idd de meest gewenste schakeling zijn...

Tabula Rasa
28 maart 2013, 14:55
Dit zou idd de meest gewenste schakeling zijn...
Krijg het met een gewone switch niet uitgedokterd. Een diode gaat niet werken, dus mijn plan valt af. Het kan wel als je een pushpulpotmeter zou gebruiken voor de humbucker of een rotaryswitch zou nog mooier zijn.

Plant
28 maart 2013, 16:59
Zoiets (http://www.dimarzio.com/sites/default/files/diagrams/1h1s1v1t_ep1112.pdf) dan?
Reversed polarity zal wel slaan op de hum-cancelling werking van de combi hals sc + split humbucker.

Tabula Rasa
28 maart 2013, 17:37
Zoiets (http://www.dimarzio.com/sites/default/files/diagrams/1h1s1v1t_ep1112.pdf) dan?
Reversed polarity zal wel slaan op de hum-cancelling werking van de combi hals sc + split humbucker.

Damn, dat is een mooie schakeling. Alleen mist ie de brug gesplit.

jan jansen
29 maart 2013, 07:26
QUOTE]

http://dl.dropbox.com/u/7440801/Guitar%20Wiring/Tele5-WayHOoP.jpg

bovenstaande gevonden via tdpri...weleens waar geen humbucker in de neck maar ik ga hem wel eerst zo solderen. Klinkt het nergens naar dan moet het anders...