PDA

View Full Version : stukje jazz, hoe verder?



Joppnl
27 maart 2013, 17:43
Goeden,

in een andere thread op dit forum staat een linkje naar dit stukje muziek:

http://www.youtube.com/watch?v=oTNlbJksTu8

Nou zie ik dat ie volgens mij een F# min9 (e..e: x 9 9 7 9 x) B13 (x 9 8 7 x 7) en dan zelfde setting naar Emin9 en A13 speelt.

Leuke progressie, kende ik nog niet maar hoe zou je dat nou verder kunnen afmaken en volgens welke theorie? (net zoiets als ii vi-i of zo?)

Bekend of dit uit een bestaand jazz-nummer komt?

bedankt,

aaronstonebeat
27 maart 2013, 18:45
Ik zou de posities andersom noteren, van dikke E naar dunne e; dat is gebruikelijker.

Een progressie betekent naar mijn idee pas iets in combinatie met een melodie; het zou alles kunnen zijn. Maar kijkend naar bijvoorbeeld Fism, Em en A zou ik denken aan de toonaard D (met die B als een tussendominant naar Em).

x-9-7-9-9-x
7-x-7-8-9-x
x-7-5-7-7-x
5-x-5-6-7-x
x-5-7-6-7-x

Dat zou dan iv-VI-ii-V-I zijn.

Joppnl
27 maart 2013, 21:06
Super, dank je, die Dmaj7 als i ontbrak inderdaad aan het geheel,

Nog 1 vraagje: je schrijft


het zou alles kunnen zijn. Maar kijkend naar bijvoorbeeld Fism, Em en A zou ik denken aan de toonaard D


Hier mis ik de link: wat is hier het verhaal achter: waarom denk je dan aan toonsoort D?

Je hoeft uiteraard niet het hele verhaal hier uit te leggen maar misschien kan je me een richting opsturen zodat ik verder kan zoeken.

Heeft het iets met de ezelsbrug Geef De Boeren Een Bord Fis te maken??? (toonsoort G heeft 1 kruis, de F#, toonsoort D 2 kruizen etc)...

Aan de andere kant zien ik maar 1 "kruis" accoord en dat is de F#, dat zou dan betekenen dat het meer in G zou staan (want toonladder G heeft 1 kruis toch...?)

Maar die D klopt wel perfect!

Alvast bedankt!
Groet,

aaronstonebeat
27 maart 2013, 22:01
Toonaard D: Dmaj7 Em7 Fism7 Gmaj7 A7 Bm7 Cism7b5 (in Bm en B zit ook een fis: b d/dis fis, en in A - en in Fism - zit een cis).

Maar ik had het ook als A kunnen interpreteren hoewel ik dan eerder op een Amaj13 zou uitkomen.
A: Amaj7 Bm7 Cism7 Dmaj7 E7 Fism7 Gism7b5.
Dan zou ik waarschijnlijk ook de E majeur maken:

x-9-7-9-9-x
7-x-7-8-9-x
x-7-6-7-7-x
5-x-6-6-7-x

De 'truc' is het harmoniseren van toonladders en kijken in hoeverre je akkoorden vindt die overeenkomen met de gegeven reeks.

terrasbeest
27 maart 2013, 22:23
In die A13 heb je je 2de # ( C# ).De toonaard is dus idd D majeur, wat betekent dat Dmajeur7 het 'thuisakkoord' is, officiele benaming: ' de tonica'.
Ga eens aan de slag met volgende links, mogelijk is het dan duidelijker :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tonica

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dominant_(muziek)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dominant_septiemakkoord

http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_dominant

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jazzharmonie

http://www.youtube.com/watch?v=ywjb3nNpZ3U

Gesualdo
28 maart 2013, 07:54
De 'truc' is het harmoniseren van toonladders en kijken in hoeverre je akkoorden vindt die overeenkomen met de gegeven reeks.

De 'truc' is het gebruiken van je oren om te luisteren welk akkoord als thuis klinkt.

Nu maakt degene uit het filmpje het wel erg aannemelijk door in D majeur te spelen aangezien er een cirkelprogressie die daalt
in kwarten: F# > B > E > A (> D). Nu hebben 13-akkoorden als intrinsieke eigenschap (in mindere mate 9-akkoorden ook) om veel spanning te creeeren welke niet zo goed oplost in andere akkoorden zoals de 7-akkoorden door hun quaternale karakter. Een stuk neigt snel naar atonaliteit door het gebruik van 13-akkoorden. Vandaar het vele gebruik van dergelijke akkoorden in jazz.

Om het nader toe te lichten schrijf ik even een 13-akkoord volledig uit;
A13 = 1 3 5 b7 9 11 en 13 = A C# E G B D en F#. Dit kun je ook zien als het stapelen van kwarten:
Als ik begin met C# > F# > B > E > A > D > G.

Als ik achter F#m9 - B13 - Em9 - A13 nu een C#dim speel dan een B en dan een C#m dan klinkt de C#m opeens als 'thuis'. En speel ik iv - VII - iii - VI - i* - VII - i in C# mineur. De C#dim fungeert dan als een soort 'pivot' van D majeur naar C# mineur.

Die A13 geeft een zwakke resolutie naar Dmaj7 want die A13 heeft:
A G C# F#

De Dmaj7 heeft (niet in rootposition, maar voor de duidelijkheid):
A D C# F#

Totaal geen resolutie!

De enige noot die verandert is de G die naar een D gaat en dat is notabene een kwint die harmonisch altijd een slechte functie heeft (zeg maar gerust geen).

Kort samengevat; de D is voor de handliggend, maar vrij saai en de progressie geeft een zwakke resolutie (door de neiging naar atonaliteit). Moduleer een beetje rond en ga op zoek naar een spannender slot dan A13 > Dmaj7 ;)

Joppnl
28 maart 2013, 08:54
Dank voor jullie antwoorden....hier ga ik eens een weekendje op 'zitten' om dit te snappen maar vriendelijk dank!

Makaai
28 maart 2013, 13:45
Goeden,

in een andere thread op dit forum staat een linkje naar dit stukje muziek:

http://www.youtube.com/watch?v=oTNlbJksTu8

Nou zie ik dat ie volgens mij een F# min9 (e..e: x 9 9 7 9 x) B13 (x 9 8 7 x 7) en dan zelfde setting naar Emin9 en A13 speelt.

Leuke progressie, kende ik nog niet maar hoe zou je dat nou verder kunnen afmaken en volgens welke theorie? (net zoiets als ii vi-i of zo?)

Bekend of dit uit een bestaand jazz-nummer komt?

bedankt,

* Een akkoord mag worden voorafgegaan door zijn relatieve V7: Dmaj mag voorafgegaan worden door A7

* Een dominant-septiemakkoord mag worden voorafgegaan door zijn relatieve IIm7: A7 mag voorafgegaan worden door Em7

Gesualdo
28 maart 2013, 18:32
Alles mag :)

terrasbeest
28 maart 2013, 20:28
Alles mag :)

Op voorwaarde dat het resultaat muziek is.;)

aaronstonebeat
28 maart 2013, 23:23
De 'truc' is het gebruiken van je oren om te luisteren welk akkoord als thuis klinkt.

... intrinsieke eigenschap ... creeeren ... quaternale karakter ... atonaliteit ... jazz ...'pivot' ... zwakke resolutie ... Totaal geen resolutie! ... kwint ... harmonisch altijd een slechte functie ... handliggend ... vrij saai ... progressie ... zwakke resolutie ... atonaliteit ... spannender slot ;)

Beste Gesualdo,
Met 'de truc' verwees ik impliciet naar mijn truc om de gegeven progressie te interpreteren als een modale toonaard; dat je je oren moet gebruiken, lijkt me nogal wiedes omdat het om muziek gaat (en tegelijk weinig uitleggend voor iemand die op zoek is naar harmonische verbanden) en ik heb er uitdrukkelijk bij vermeld dat het alles kan zijn.
Fijn dat je de oplossing 'voor de hand liggend maar vrij saai' vindt en adviseert rond te moduleren en op zoek te gaan naar een spannender slot.

En wat is in hemelsnaam 'quaternaal'? Ik heb er woordenboeken op nageslagen en gezocht op het internet in verschillende talen maar ik kan het niet vinden. Bedoel je dat een septiemakkoord uit vier tonen bestaat of zit ik er weer helemaal naast?

Afsluitend met een vriendelijke Gitaarnetgroet zou ik haast zeggen:


http://www.youtube.com/watch?v=xxL7kVPGXXY

terrasbeest
28 maart 2013, 23:34
Om het nader toe te lichten schrijf ik even een 13-akkoord volledig uit;
A13 = 1 3 5 b7 9 11 en 13 = A C# E G B D en F#. Dit kun je ook zien als het stapelen van kwarten:
Als ik begin met C# > F# > B > E > A > D > G

Quaternaal ?

Voor alle ' duidelijkheid ':

http://www.youtube.com/watch?v=ZPLrTbdr9mQ

aaronstonebeat
29 maart 2013, 00:01
Het stapelen van kwarten, en kwinten, ken ik, net als het stapelen van tertsen; maar dan als bouwsteen om akkoorden te maken. Zou het dan 'kwartaal' zijn? En welk licht doet dit schijnen op de zin 'Nu hebben 13-akkoorden als intrinsieke eigenschap (in mindere mate 9-akkoorden ook) om veel spanning te creeeren welke niet zo goed oplost in andere akkoorden zoals de 7-akkoorden door hun quaternale karakter.'?
Slaat het 'quaternale karakter' wellicht op de 13-akkoorden? Daar kan ik me in vinden (na zes stappen vanaf de grondtoon - tertsen, kwarten of kwinten - heb je een akkoord dat alle tonen uit de ladder bevat), gegeven dat ik nog steeds gis naar de betekenis van 'quaternaal'.
;)

Gesualdo
29 maart 2013, 06:12
Beste Gesualdo,
Met 'de truc' verwees ik impliciet naar mijn truc om de gegeven progressie te interpreteren als een modale toonaard;

Een modale toonaard? Ik snap niet zo goed wat modi ermee te maken hebben, kun je dit toelichten?

De rest van je post vind ik maar vrij cynisch.

Zoals terrasbeest schrijft bedoel ik met quaternaal inderdaad harmonie gebaseerd op het stapelen van kwarten in plaats van tertsen (dacht dat de context dat zou verduidelijken). Aangezien ik alleen Engelse leerboeken heb gehad, kan het zo zijn dat het een neologisme is ;), maar een ander woord voor harmonie gebaseerd op kwarten in het Nederlands ken ik niet. Kwartale harmonie? Kun je dat zo zeggen? Volgende keer doe ik het wel weer in het Engels: 'quartal harmony', zodat iedereen het begrijpt.

Mijn excuses voor dit misverstand.

terrasbeest
29 maart 2013, 08:54
@ Gesualdo : Engels zal voor de meesten geen praktisch bezwaar zijn. Ik zit trouwens met net hetzelfde ' probleem' : als autodidact heb je niet veel andere keuze dan met Engelstalige boeken aan de slag te gaan.
Ik wil er wel nog bij vertellen dat ik meer heb opgestoken door te spelen met muzikanten die beter waren dan ik : je leert meer met je oren dan met je ogen.

Wat de cynische toon van Aaronstonebeat betreft. Die jongen is een rocker ' pur-sang', met een brede interesse, en hij is niet dom.
Hij heeft dus wel eerst de moeite genomen om zich door die post van jou te worstelen, toch ?

Probeer het wat eenvoudiger te houden ? Dan heeft iedereen er wat aan.

terrasbeest
29 maart 2013, 09:33
Het stapelen van kwarten, en kwinten, ken ik, net als het stapelen van tertsen; maar dan als bouwsteen om akkoorden te maken. Zou het dan 'kwartaal' zijn? En welk licht doet dit schijnen op de zin 'Nu hebben 13-akkoorden als intrinsieke eigenschap (in mindere mate 9-akkoorden ook) om veel spanning te creeeren welke niet zo goed oplost in andere akkoorden zoals de 7-akkoorden door hun quaternale karakter.'?
Slaat het 'quaternale karakter' wellicht op de 13-akkoorden? Daar kan ik me in vinden (na zes stappen vanaf de grondtoon - tertsen, kwarten of kwinten - heb je een akkoord dat alle tonen uit de ladder bevat), gegeven dat ik nog steeds gis naar de betekenis van 'quaternaal'.
;)

Moeilijk om uit te leggen zonder de mogelijkheid om te laten ' horen'.
Een 13 akkoord bevat idd alle 7 de noten van de toonladder.
De sterkte van de resolutie wordt bepaald door de sterkte van de ' tension' het V akkoord dat aan die I voorafgaat.
Daarom is het ' beter' om aan dat V akkoord ' tension ' noten toe te voegen, noten die niet behoren tot de gegeven toonladder.Daar gaat het IMO over, in een ' gewoon' 13 akkoord zit geen enkele tensie noot, een V13 bevat nog eens dezelfde noten als een I13 akkoord :crazyhappy:.
Dan krijg je akkoorden als V7b9, V7b13, enz...... Tussendominanten vervullen soms ook die rol ...
Eerste beste voorbeeldje dat ik tegenkwam om Youtube :


http://www.youtube.com/watch?v=y62ClfhyM1k

Gesualdo
29 maart 2013, 09:35
Dat de oren bij muziek belangrijker zijn dan de ogen wilde ik dus verduidelijken aan de hand van mijn post. Die progressie neigt naar atonaliteit en volgens mij redelijk uitgelegd wáárom dat zo is. Omdat je je atonale wateren bevindt kun je alle kanten op met die progressie en daar heb ik ook een voorbeeld van gegeven.

Dat hij de moeite neemt om mijn post te lezen vind ik alleen maar leuk, maar dat filmpje van Teeuwen doet mij twijfelen over de welgemeendheid van die moeite. Komt over alsof het hem geen bal interesseert. Prima, maar reageer dan niet.
Ik reageer ook niet op onderwerpen die mij niet interesseren.

Over het eenvoudig houden...soms kan dat toch niet? Althans niet als je iets grondig wilt uitleggen. Ik had kunnen zeggen: 'klinkt atonaal, maar speel maar gewoon een Dmaj7 op het einde. Ik vind de educatieve waarde daarvan wat karig en vraag me dan af of TS hiermee geholpen is. Op lastige vragen (want dat is deze vraag best wel) heb je soms wat complexere antwoorden nodig. Sommige dingen gaan wat vaak kort door de bocht, waardoor verwarring ontstaat. En begrijpt iemand een antwoord niet, dan kan diegene zich daar in verdiepen of op doorvragen.

Muziek blijft namelijk een abstract iets waarbij er nooit een absolute waarheid is, maar wel een theoretische grondslag. Mijn intentie is om dit spanningsveld te nuanceren. Mijn intentie is niet om mensen aan te vallen. Ik ben ook vaak genoeg op m'n bek gegaan door theoretici en muzikanten die meer wisten. Daar leer je alleen maar van. Wat me ook in een ander topic opviel is dat iemand zich meteen aangevallen voelde, omdat ik het niet met hem eens was. Vind ik nogal vreemd want ik ben juist geďnteresseerd in verschillende opvattingen. Daar leren beiden iets toch van?

Maar goed, genoeg off topic ;)

-edit- naar aanleiding van je 2de post :)

Een mooi voorbeeld van 'quartal harmony' en daardoor atonaliteit is het stuk van Joe Hisaishi - One summer's day:


http://www.youtube.com/watch?v=d1ni1sVCgEk

Joppnl
29 maart 2013, 20:08
Ik probeer t te volgen maar kom toch nog op iets uit wat ik niet snap / niet overeenkomt met de theorie.

De in het youtube gespeelde zijn dus F#min9 B13 Emin9 A13

Ik heb een schemaatje gemaakt waarin ik alle grondnoten 'harmoniseer' en als ik dan zoek welk accoord een F#min7 EN Emin7
bevat dan kan dat inderdaad alleen een D accoord zijn.

Maar:

D accoord: Dmaj7 Emin7 F#min7 Gmaj7 A7 Bmin7 C#min7b5 (dan wel toevoegingen met een 9,13 etc)

Nu zijn dus de gespeelde accoorden
F#min9 --> F#min7 : zit erin
B13 --> B7
Emin9 --> Emin7: zit erin
A13 --> A7 : zit erin

Maar ie B7 zou dus, volgens het schema van de toonsoort D een Bmin7 (dan wel Bmin13) moeten zijn maar het is een majeur.

is dat nog theoretisch te verklaren? (of gewoon 'dichterlijke / muzikale' vrijheid...??)

terrasbeest
29 maart 2013, 20:29
Ik probeer t te volgen maar kom toch nog op iets uit wat ik niet snap / niet overeenkomt met de theorie.

De in het youtube gespeelde zijn dus F#min9 B13 Emin9 A13

Ik heb een schemaatje gemaakt waarin ik alle grondnoten 'harmoniseer' en als ik dan zoek welk accoord een F#min7 EN Emin7
bevat dan kan dat inderdaad alleen een D accoord zijn.

Maar:

D accoord: Dmaj7 Emin7 F#min7 Gmaj7 A7 Bmin7 C#min7b5 (dan wel toevoegingen met een 9,13 etc)

Nu zijn dus de gespeelde accoorden
F#min9 --> F#min7 : zit erin
B13 --> B7
Emin9 --> Emin7: zit erin
A13 --> A7 : zit erin

Maar ie B7 zou dus, volgens het schema van de toonsoort D een Bmin7 (dan wel Bmin13) moeten zijn maar het is een majeur.

is dat nog theoretisch te verklaren? (of gewoon 'dichterlijke / muzikale' vrijheid...??)

Da's makkelijk te verklaren : dat is een tussendominant.( Niet moeilijk, wel beetje ingewikkeld;) )

Ik geef je een voorbeeldje : Bluesette, de eerste maten ( de melodie, niet de intro).

De akkoorden zijn Gmaj7, F#min7b5, B7, Emin7, A7,Dmin7, G7, Cmaj7 enzoverder, und so weiter.
De toonaard is G.
Let op de 7 akkoorden....B7 is de V van Emin7, A7 is de V van Dmin7, G7 is de V van C....: Tussendominanten ( de laddereigen V zou een D7 moeten zijn- in de toonaard van G).
( Je kan het ook zien als ii-V 's F#+B, E+A enz... F#+B+E is zelfs een mineur ii-V-i.... ).

Dat zijn gewoon dingen die je in duizenden nummers kunt horen / zien. Het klinkt ' goed',wat ik hierboven schrijf is gewoon een analyse.

http://www.youtube.com/watch?v=Oi4G6UmYK9U

Ben je mee ????

terrasbeest
29 maart 2013, 20:33
Over tussendominanten :


http://www.youtube.com/watch?v=F3C40W_mEPs

Gesualdo
29 maart 2013, 20:59
Yup, dat zijn secundaire dominanten die een soort micromodulatie geven naar het akkoord dat volgt (nieuwe tonica). Mozart maakte ontiegelijk veel gebruik van secundaire dominanten en is vrij kenmerkend voor het classicisme.

De meest voorkomende secundaire dominanten zijn de V/ii en V/V. In C majeur dus respectievelijk
A > Dm en D > G. Dit worden ook wel functionele secundaire dominanten genoemd. Een niet-funcionele
secundaire dominant is een dominant die niet gevolgd wordt door de nieuwe korte tonica.

Je kunt dus een V/ii hebben die niet gevolgd wordt door de ii. In C majeur bijvoorbeeld:
A - D - G - C (V/ii - V/V - V - I) waarbij de V/ii wordt gevolgd door een V/V.

terrasbeest
29 maart 2013, 21:03
@TS : dit soort notatie V/V, V/ ii enz, heet roman numerals analyse.


http://www.youtube.com/watch?v=kAZUUbaHZnQ

Gesualdo
29 maart 2013, 21:08
@TS : dit soort notatie V/V, V/ ii enz, heet roman numerals analyse.


http://www.youtube.com/watch?v=kAZUUbaHZnQ

Ik ben in de veronderstelling dat hij dat weet aangezien hij het zelf in de OP noemt ;)

Joppnl
29 maart 2013, 21:36
mmmmm....begin er iets van te snappen, dank!

Maar: even bij t begin beginnen.

Je schrijft:

De akkoorden zijn Gmaj7, F#min7b5, B7, Emin7, A7,Dmin7, G7, Cmaj7 enzoverder, und so weiter.
De toonaard is G.

Maar even heel primair: Dmin7 zit niet in de toonladder van G.......(toch?) Dat moet een D7 zijn.
(Gmaj7 Amin7 Bmin7 Cmaj7 D7 Emin7 F#min7b5 Gmaj7)

Verder lees/begrijp ik dat wat de "truc" is dat je een V 7 van het accoord wat je er na wilt spelen er voor zet.

In het oorspronkelijke geval:
F#min9 B13 Emin9 A13

F#min9 = iii
Emin9 = ii
A13 = V

en de V-de van E is een B dus die B13 is de V van de Emin9 (YES!!!!)

Hoe worden tussendominanten gespeeld? In dit geval dus in een 13 vorm maar kan dat ook mineur zijn of...??

Wordt zo trouwens met die tussendominanten wel lastig om te bepalen in welke toonsoort iets staat.....

Trouwens....hoe een simpele vraag zoveel theorie op kan leveren, nooit gedacht, super!!

Gesualdo
29 maart 2013, 21:50
Niets moet in muziek, zo lang het maar mooi klinkt. Je focust je nu heel erg op diatonische akkoorden, maar niet alles is puur diatonisch. De bekendste is de V in een mineur progressie ipv de v. Zo wordt er in majeur ook vaak een iv - I cadens gespeeld ipv IV - I. Waarom zou een Dm7 in G niet kunnen als het mooi klinkt?

Secundaire dominanten (maar alle non-diatonische akkoorden) maken het op papier inderdaad moeilijker om te kijken in welke toonsoort iets staat. Vandaar dat ik in mijn eerste post ook zei dat je je oren moet gebruiken.

terrasbeest
29 maart 2013, 21:54
Voor de partituur van Bluesette : Gesualdo wees al op de micromodulaties met verschillende ii-V's. Laten we het voorlopig maar even eenvoudig houden .
Wat betreft de moeilijkheid om de toonaard van een nummer te bepalen door de aanwezigheid van die tussendominanten.
Als je de relatie tussen de akkoorden ' ziet' wordt dat heel wat makkelijker. Daarom heb ik beide filmpjes gepost, o.m. dat over het systeem van roman numerals analyse. Gewoon even rustig bekijken, het zal wel ' klikken'.

terrasbeest
29 maart 2013, 21:59
@Joppnl : Proficiat dat je doorzet !:ok:

Joppnl
30 maart 2013, 10:15
@Joppnl : Proficiat dat je doorzet !:ok:

en jullie, alle 'antwoorders' heel hartelijk dank voor jullie geduld om t uit te leggen

(1 gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.....)

Ik ga eens beginnen met een simpele progressie en er dan iedere keer wat meer tussendominanten tussen zetten, kijken en vooral luisteren wat wel/niet werkt.

Dan weer alle tips op deze thread lezen, weer toepassen, lezen etc, en ook al snap ik maar 20%: dat is toch al heel erg meegenomen en die overige 80% blijft wel hangen, als ik later weer tegen iets aanloop komt t wel weer boven.

Nogmaals bedankt!

terrasbeest
30 maart 2013, 11:58
Toch nog een klein advies.Als je met wat meer gesofistikeerde akkoorden aan de slag gaat is het belangrijk dat je die akkoorden op een mooie manier met elkaar kan verbinden ( voice-leading ),en wat daarvoor dan weer essentieel is , is dat je je akkoorden in alle omkeringen kent.

Een absolute aanrader is de Truefire lessenreeks van Howard Morgen ( RIP) waar ik graag reclame voor maak . Bekijk even dit introductuctiefilmpje (en nog een paar gratis samples), en je zal me gelijk geven :


http://www.youtube.com/watch?v=2ojEu8xsIS8


Ben je echt 'een paar maanden' mee zoet.....:seriousf:

Joppnl
31 maart 2013, 12:08
Sja...

de theorie lijkt zo mooi maar mijn oren zeggen iets anders.....

Ik heb alle toonladders uitgeschreven en wil wat 'pielen' met de toonladder van C.

Ik speel een ii-V-I progressie, Dmin7 G7 Cmaj7


1) als eerste: tussendominant.

Ik had hier een heel verhaal staan omdat t niet klonk.... had ik een foutje gemaakt (de tussendominant is de V van het accoord waar je naar toe wilt, als je dat doet met het accoord waar je vandaan komt dan klinkt t (mij) niet..... (Dmin7 A13 G7 Cmaj7), de A13 is de (foute) tussendominant (V van D) maar moet een V van G zijn).

Toch gaat het hier niet werken want elke tussendominant V is al in een ii V I 'benoemd':
Dmin7 G7 Cmaj7

V van I (Cmaj7) is een G maar ja, dat accoord zit er al in....
V van V (g7) is een D maar ook die zit er al net voor.....
Wat nog zou kunnen is een V van de ii, dat is een A

Maar een A is weer de vi uit de toonl van C dus die zit er ook al in...

Verkeerde voorbeeld dus?

2) Na die ii V I ga ik verder met de vii: Dmin7 G7 Cmaj7 Bm7b5

Echter NA die vii 'hoor' ik een E(7) maar zeker geen Em7, dat klinkt me ook vreselijk in de oren.

Toch is die Em7 de iii uit de toonladder van C en een E is dat niet.

Als tussendominant ....Dat klopt dan weer wel van t de V van het accoord wat ik erna wil spelen (de Am7) is een E. Klopt dat dat dit dus een tussendominant-voorbeeld is?? (zo ja: GEVONDEN !! :-) )

Kortom: loopje wordt Dmin7 G7 Cmaj7 E(7) Am7

Maar waarom klinkt een Em7 dan (mij absoluut) niet?

Ligt dat aan mijn 'oren' die nog niet jazzy genoeg zijn of is het iets anders?


Wederom alvast bedankt voor jullie moeite van het uitleggen !

terrasbeest
31 maart 2013, 12:43
(Ik snap je verhaal niet helemaal).

In de toonaard van Cmaj is de G7 de 5detrap ( dominant ) , géén TUSSENdominant. Tussendominanten zijn niet diatonisch ( toonladder-eigen), worden enkel toegepast op de andere akkoorden :
Voor Dm7 = A7
Em7 = B7
Fmaj7 = C7
G7 = D7
Am7 = E7
Bmin7b5 = F#7.

Ben je mee ?

Joppnl
31 maart 2013, 14:03
Een docent die 'werkt' op de 1e Paasdag, waar vind je dat nog :-) !! Super!

Ja, ik ben helemaal 'mee' : die septiemaccoorden zijn de V van het toon-ladder-accoord waar je naar toe wilt en die 7's kunnen dus als tussendominant voor het 'toonladderaccoord' komen.

Wat ik probeerde te zeggen dan wel wat ik 'gevonden' had is dat in het voorbeeld ii - V - I de tussendominanten eigenlijk al de accoorden zijn die je speelt in deze progressie....

Dus: Dmin7 - G7 - Cmaj7 (= ii - V - I)

Met (tussendominanten):

Dmin7 - (D7) - G7 - (G7) - Cmaj7 waarbij die G7 dus vervalt.

Maar om de 1 of andere reden is dus het tussendominant gelijk aan het accoord wat je al speelt in de ii - V - I progressie (Dmin7 -> D7 G7 --> G7) vandaar dat de ii - V - I progressie kennelijk een slechte keus is om iets met tussendominanten te willen proberen.


Klinkt trouwens wel wat raar in mijn oren, die overgang van Dmin7 naar D7 maar het kan met wat moeite wel volgens mijn oren...

als je dus alles met tussendominanten zou willen doen wordt de ii - V - I progressie:

(A7) - Dmin7 - (D7) - G7 - Cmaj7 Tussen haakjes de tussendominanten.

Volgens mij begin ik het tussendominant verhaal nu wel te snappen, ga straks weer eens alle post vanaf het begin lezen en luisteren naar de clips.

Mijn 2e puntje wat ik 'ontdekt' had, die E ipv Emin7 en dat die E dus een tussendominant zou zijn in de progressie


Dmin7 - G7 - Cmaj7 - Bmin7b5 - E(7) - Amin7 (ii - V - I - vii - tussendominant - vi)


Omdat eigenlijk een Emin7 in de toonladder van c zou thuis horen en omdat de E de V is van de naliggende Amin7.

Klopt die redenatie (dat die E(7) dus een tussendominant is?

Dank je voor je geduld!

Gesualdo
31 maart 2013, 15:19
Een secundaire dominant is natuurlijk niet PER DEFINITIE mooi, het moet passen in een progressie. De overgang van Dm7 naar D7 is vrij abrupt.

Laten we de volgende progressie nemen in C majeur:

C - Dm - Em - F - Am - G - C (I - ii - iii - IV - vi - V - I)

Als we secundaire dominanten gebruiken, kun je een progressie krijgen als:

C - A7 - Dm - B7 - Em - C7 - F - E7 - Am - D7 - G - G7 - C
(I - V7/ii - ii - V7/iii - iii - V7/IV - IV - V7/vi - vi - V7/V - V - V7(/I) - I)

Hier breek je de A7 en Am, D7 en Dm en E7 en Em op, waardoor het niet zo abrupt klinkt.

En ja, die E7 in jouw voorbeeld is een secundaire dominant.

terrasbeest
31 maart 2013, 16:19
Wat Gesualodo zegt .(+ Niet uit het oog verliezen dat er nog andere dan enkel die ii-V-I progressies zijn. )

Joppnl
1 april 2013, 20:53
Prima,

wederom, allen bedankt voor t geduld en t uitleggen.

Voor mij een beginnetje, ik moet het met qua spel nog eigen maken maar ik snap wat er bedoeld wordt dus ik kan er mee ad slag, bedankt!