PDA

View Full Version : Ceder of mahonie neck?



Luca P
27 maart 2013, 17:18
Waar gaat je voorkeur naar uit en waarom?

-Martijn-
27 maart 2013, 18:26
Dat valt niet te vergelijken. Tenminste, ik ben nog nooit twee gitaren tegengekomen die afgezien van de nek exact hetzelfde zijn.

Pepe
27 maart 2013, 21:04
Ceder is een zachte houtsoort en zal een hoop vibratie in de neck opnemen.. veel dode plekken schat ik in.

synapse
27 maart 2013, 21:23
Bestaat dat, een ceder hals?
Ceder is toch meer een bovenblad materiaal?
Misschien bij klassieke gitaren?

Rizz
27 maart 2013, 21:30
Bestaat dat, een ceder hals?
Ceder is toch meer een bovenblad materiaal?
Misschien bij klassieke gitaren?Cedrela halzen zijn gewoon bij klassieke gitaren. Minder bij staalsnarige, omdat het flink lichter en minder sterk is als "gewoon" mahonie (Sipo, Swietenia). Daar valt wel wat aan te doen, maar standaard bouwers zullen het niet zo snel doen, omdat de benodigde versteviging duurder is. Tenminste, dat denk ik. Het is ook geen naaldboom, maar een mahoniesoort..

Ik neem aan dat de TS dit ook bedoelt..

stijnkenens
29 maart 2013, 23:36
Je mag loofhout ceder niet vergelijken met naaldhoutceder. Dat heeft inderdaad niets te maken met elkaar.
Loofhout ceder word gebruikt voor potloden en humidors.

Minder sterk en licht zou ik het niet noemen, zeker niet vergeleken met sipo, dat is gewoon veel te zwaar !

Loofhoutceder is gekend om zijn stabiliteit en sterkte/taaiheid als het onder spanning komt. Dat is de reden waarom het in klassieke gitaarbouw gebruikt wordt voor halzen. Dat hout zit in duurzaamheidsklasse 1 !

Mits een trussrod zou het evengoed kunnen werken.

honduras mahonie, sipo en loofhoutceder hebben trouwens dezelfde botanische naam: Meliaceae.




s.