PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Standard's uit 1957-1960 in Nederland?



fantastik_badr
27 maart 2013, 15:18
Puur uit nieuwsgierigheid:
Zijn er in Nederland (en misschien ook actief op dit forum) ooit wel eens mensen gesignaleerd met een echte "holy grail" Les Paul Standard burst uit 1957-1960??
De laatste tijd mezelf mee aan het inlezen over de exacte historie van Les Paul's en dan kom je op youtube en Amerikaanse fora (mylespaul.com) nog wel eens wat van die Les Paul's tegen, maar ik was benieuwd of er van deze aardig zeldzame en prijzige gitaren in Nederland ook een paar een gelukkige eigenaar hebben?

hulst
27 maart 2013, 15:34
Kijk maar eens naar dit Amerikaanse topic:

http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=183663

bosnialove
27 maart 2013, 15:41
Eigenaar van MaxGuitars heeft er een uit '60.

JeroenP
27 maart 2013, 15:42
Hier een stukje erover, recent geschreven:
http://www.maxguitarstore.com/gitaristartikel.jpg

Duhsjaak
27 maart 2013, 16:10
Hi
Veel zullen het er niet zijn.
Ben benieuwd naar de reacties.
Vriendelijke groet, Gus

orangerocker
27 maart 2013, 16:28
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2p6mroF34Sc#! hier het bijpassende filmpje bij het interview. Die Custom Shop klinkt (voor zover je dat uit een youtube-filmpje op kan maken) toch relatief modderiger. Die Collecter' Choice komt qua 'bite' toch een stuk dichter in de buurt van de originele imo. Dan betaal je die 5500 toch niet voor niets :seriousf: Wat zou die originele nu opbrengen? Nog steeds in de richting van de 5 ton of heeft de crisis ook deze prijzen omlaag gegooid?

JeroenP
27 maart 2013, 16:33
Even een citaatje van zijn facebook, voor de geinteresseerden:

"Donderdagavond 28 maart is Robbert met de Gibson 1960 Les Paul Burst te zien bij DWDD. gewoon kijken!"

Marc Oblivian
27 maart 2013, 16:39
Leuk: ben wel benieuwd!

arjanb01
27 maart 2013, 16:58
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2p6mroF34Sc#! hier het bijpassende filmpje bij het interview. Die Custom Shop klinkt (voor zover je dat uit een youtube-filmpje op kan maken) toch relatief modderiger. Die Collecter' Choice komt qua 'bite' toch een stuk dichter in de buurt van de originele imo. Dan betaal je die 5500 toch niet voor niets :seriousf: Wat zou die originele nu opbrengen? Nog steeds in de richting van de 5 ton of heeft de crisis ook deze prijzen omlaag gegooid?

Een 59er LP kost nog steeds iets van 500000-tot 750000 euro, dus gekken zijn er genoeg die dit ervoor neertellen. Is zeker niet crisis gerelateerd !
Wil je een authentiek LP geluid check die Joe Perry 59-er signature die net uit is:

http://www.youtube.com/watch?v=n096jEzqn1g

Authentieker wordt het niet, toch ?

Eko
27 maart 2013, 17:05
American Guitarstore had er 1 een paar jaar geleden. Was aangekocht voor een bekende gitarist die er per se 1 wilde hebben. Budget vrij , zullen we maar zeggen. Sommigen hebben geen last van de crisis.
Bedenk dat niet iedereen graag wil laten weten wat hij heeft, vanwege inbraakrisico e.d. Niet alles is immers te verzekeren.

loveu2man
27 maart 2013, 17:15
Wow, zwaar vet dat die gast van maxguitar zo'n gitaar heeft! Ik betwijfel echter dat er anderen zijn op dit forum, welke zo'n gitaar hebben. Maar misschien zijn er wel mensen die er op gespeeld hebben? Alleen dat zou al geweldig zijn!

fantastik_badr
27 maart 2013, 17:19
Dat filmpje van de Gitarist met die dude van Max Guitars ga ik absoluut even kijken als ik thuis ben van werk, lijkt me sowieso erg leuk!


Bedenk dat niet iedereen graag wil laten weten wat hij heeft, vanwege inbraakrisico e.d. Niet alles is immers te verzekeren.

Is absoluut een goed punt en ik denk dat om die reden ook veel van die gitaren niet het daglicht zullen zijn bij vele liefhebbers en vanuit het eigenaar's point of view ook logisch. Toch kun je op het internet redelijk anoniem blijven denk ik, dusja...

Best "grappig" eigenlijk, het lijkt me wel het type gitaar waar je mee zou willen pronken, maar anderzijds wil je 't zo geheim mogelijk houden gezien de waarde ervan :')

heavy-metal-thunder
27 maart 2013, 18:00
American Guitarstore had er 1 een paar jaar geleden. Was aangekocht voor een bekende gitarist die er per se 1 wilde hebben. Budget vrij , zullen we maar zeggen. Sommigen hebben geen last van de crisis.
Bedenk dat niet iedereen graag wil laten weten wat hij heeft, vanwege inbraakrisico e.d. Niet alles is immers te verzekeren.

ik kijk af en toe op Discovery naar "Chasing Classic" cars. Was eens een steenrijke producer (naam vergeten, Mark of zoiets), die vond dat het tijd was om wat te investeren in Klassieke auto's. Op een weekendje met zijn privé jet wat rondgevlogen in de States en Canada en hij had enkele oude karretjes gekocht. Was ook snel voor een bedrag van een Les Paul 59. Er is echt nog wel geld in de wereld.

maar ben wel benieuwd of er hier in de lage landen van die Les Pauls zitten. Kennis van me heeft een 55 Goldtop, maar dat is toch nog betaalbaar i.vgl.m. '59.

Floris.
27 maart 2013, 18:53
Als ik er een had, dan zou ik hem niet posten.
Ik vrees namelijk dat ik hem een week later in het gestolen gedeelte van dit forum nogmaals mag plaatsen.

kassie
27 maart 2013, 19:16
Als ik er één had lag hij op een hele veilige plek. Bank kluis ofzo ergens... wat rijstzakjes in de koffer. Briefje erbij voor het nageslacht met info voor de leek. Paar keer per jaar er naar toe met de amp. Hoeveel zal hij waard zijn over 40 jaar?

mesaman
27 maart 2013, 20:44
En ik denk dat hij dan minder waard zou zijn, de liefhebbers van nu met geld zien de waarde. De generaties van nu en later zien minder de waarde er in. Dus zullen ook de prijzen zakken al worden ze natuurlijk nooit echt goedkoop.

B-stone
27 maart 2013, 23:21
Onzin lijkt mij. Je blijft toch altijd de geschiedenis houden van de eerste gen les pauls/ gibbies. En of het nou hear say is of history freaks zijn. Mensen blijven altijd drang hebben naar zo'n instrument.

Al denk ik wel dat de prijs exponentieel toeneemt en niet lineair.



En ik denk dat hij dan minder waard zou zijn, de liefhebbers van nu met geld zien de waarde. De generaties van nu en later zien minder de waarde er in. Dus zullen ook de prijzen zakken al worden ze natuurlijk nooit echt goedkoop.

fantastik_badr
27 maart 2013, 23:41
Hulde voor iemand als Joe Bonamassa die z'n 59's gewoon gebruikt op tour, waar die gitaar ook voor gebouwd zijn. Niet in een kluis of opslag of wat dan ook, wat heb je er dan aan??
Betekent niet dat ik er niet zuinig/voorzichtig mee zou zijn, maar hoe zonde is het om er hoofdzakelijk naar te kijken..... Niet?

frekie
28 maart 2013, 12:32
Ik heb Eelco Gelling (ex Cuby) ooit eens gezien met een sunburst LP, ik weet niet of dat zijn eind 50er was. Hij had geen standaard bij zich en zette de gitaar gewoon tegen de muur en liep naar de bar. Toen zag je die gitaar langzaam omvallen...

Swaag
28 maart 2013, 12:38
Is dat die LP waar hij later Strat volume en tone knoppen op gezet heeft, gewoon om de gitaar-puristen te zieken?

Bassa
28 maart 2013, 12:42
Ik heb Eelco Gelling (ex Cuby) ooit eens gezien met een sunburst LP, ik weet niet of dat zijn eind 50er was. Hij had geen standaard bij zich en zette de gitaar gewoon tegen de muur en liep naar de bar. Toen zag je die gitaar langzaam omvallen...
En, was ie gevallen???

FruscianteFan
28 maart 2013, 14:12
Hulde voor iemand als Joe Bonamassa die z'n 59's gewoon gebruikt op tour, waar die gitaar ook voor gebouwd zijn. Niet in een kluis of opslag of wat dan ook, wat heb je er dan aan??
Betekent niet dat ik er niet zuinig/voorzichtig mee zou zijn, maar hoe zonde is het om er hoofdzakelijk naar te kijken..... Niet?
Denk ook niet dat een gitaar, hoe kostbaar ook, snel in waarde zou dalen doordat JB ermee tourt...


Overigens, los van de onmetelijke mojo van een antieke Les Paul, het kan natuurlijk aan de opname- en vooral afspeelkwaliteit liggen maar vond die oude Les Paul in dat filmpje nou niet zo heel bijzonder klinken eigenlijk. Duidelijk wat helderder, wat meer dikke twang enzo, maar als ze juist donkerder had geklinkt zouden ze/we er net zo lovend over zijn geweest denk ik.

loveu2man
28 maart 2013, 14:24
Hulde voor iemand als Joe Bonamassa die z'n 59's gewoon gebruikt op tour, waar die gitaar ook voor gebouwd zijn. Niet in een kluis of opslag of wat dan ook, wat heb je er dan aan??
Betekent niet dat ik er niet zuinig/voorzichtig mee zou zijn, maar hoe zonde is het om er hoofdzakelijk naar te kijken..... Niet?

Joe Bonamassa heeft dan ook een heel team achter zich die zijn gitaren in de gaten houden en onderhouden. Dat is niet voor elke 59 bezitter weggelegd.

fantastik_badr
28 maart 2013, 16:59
Joe Bonamassa heeft dan ook een heel team achter zich die zijn gitaren in de gaten houden en onderhouden. Dat is niet voor elke 59 bezitter weggelegd.

Point taken.

Scarface
28 maart 2013, 17:54
Les Paul 1959 sunburst,maar 1.000.000,00??????:seriousf:


http://youtu.be/KjGaJj_-itE

En toch is het super geil al is het maar voor de heb.....:mmmm:

Ooit,ooit,ooit.................................... ........trouw ik een rijke vrouw..;)

Groet,
Marco

bosnialove
28 maart 2013, 18:00
Ik heb liever een een '54 en een '57 Goldtop dan een '58, '59 of '60 Les Paul.. :soinnocent:

Venlonaer
28 maart 2013, 18:52
Maar jij bent ook raar...

GuitarL91
28 maart 2013, 19:45
Vanavond bij DWDD een Item over een Les Paul 1960 Sunburst!

fastfolkert
28 maart 2013, 19:59
Vanavond bij DWDD een Item over een Les Paul 1960 Sunburst!

Ja, net gezien, leuk!
14-4 wordt -ie opgemeten door Gibson voor een (re-re-re-) issue, hoorde ik....

Marbles
28 maart 2013, 20:05
Inderdaad, een paar butsen meer of minder maakt niet zo veel uit. Ben ooit in een niet nader te noemen winkel geweest die een hoop vintage gitaren voor enkele duizenden euro's in het bezit had. Een kleine hummel liep daar ook wat rond en speelde op wat gitaren. Mij leek dat in eerste instantie niet verstandig maar aan de andere kant: Als er 25000 voor een beat-up junior wordt betaald: Dan maakt een kras meer of minder ook niet uit. (mij in ieder geval niet).

bat
28 maart 2013, 20:24
Ja, net gezien, leuk!
14-4 wordt -ie opgemeten door Gibson voor een (re-re-re-) issue, hoorde ik....
Yep. Wat een ontzettend mooie bak. Doe mij die maar. Hoeft niet eens ingepakt.

Scarface
28 maart 2013, 20:28
Ik heb liever een een '54 en een '57 Goldtop dan een '58, '59 of '60 Les Paul.. :soinnocent:

Daarom,heb ik ook een 57 Goldtop................re issue dan.....:soinnocent:


Maar als je toen toch zo'n gitaar had gekocht voor $150,had je een rente/winst gehad van $13.888 per jaar..:dontgeti:
Dat brengt een pensioenfonds niet op......:seriousf:

Zo zie je maar,geduld en een hoop gekke...loont van zelf..;)

Groet,
Marco

Han S
28 maart 2013, 20:33
Er werd in DWDD gemeld dat er een bod op was van twee ton. Dat is toch iets minder dan wat hier eerder werd gesuggereerd. Ik vind het nog steeds absurd veel voor een Les Paul want een Stratocaster klinkt beter, is algemeen bekend. :hide:

bosnialove
28 maart 2013, 20:42
Stratocasters klinken leeg. Een Les Paul klinkt veel beter.

Scarface
28 maart 2013, 20:46
Er werd in DWDD gemeld dat er een bod op was van twee ton. Dat is toch iets minder dan wat hier eerder werd gesuggereerd. Ik vind het nog steeds absurd veel voor een Les Paul want een Stratocaster klinkt beter, is algemeen bekend. :hide:

Klopt,en 200.000 is ook absurd...die hoge bedragen komen van die maffe amerikanen af...:seriousf:

En dat een Stratocaster beter klinkt als een Les Paul!!!! Anders,Han,klinkt anders...;)

Groet,
Marco

Han S
28 maart 2013, 20:54
Je begrijpt dat ik een geintje maakte. Of je het geluid van een gitaar mooi vindt is een persoonlijke kwestie. Ik heb een SG van 1961 en die klinkt ook erg goed, maar voor cleane geluiden ga ik idd voor de Strat.

Ik vond die LP vanavond wel beter klinken dan de remake van Rob Winter.

Tabula Rasa
28 maart 2013, 21:10
Stratocasters klinken leeg. Een Les Paul klinkt veel beter.

Leeg? Nou, niet echt.


http://www.youtube.com/watch?v=gVoDVyMY3m4

nickofzo
28 maart 2013, 21:14
Gitaren klinken als gitaren. De gitaristen zijn degene die het verschil maken.

bosnialove
28 maart 2013, 21:24
Leeg? Nou, niet echt.

Vergeleken hiermee, toch wel. Ik zou het in ieder geval weten, mocht ik kiezen. Uiteraard zullen de versterkers erg veel maken.

@ 3:52


http://www.youtube.com/watch?v=H9ZvSrQ4jl4

Brum
28 maart 2013, 21:43
Een stratocaster kan wat een Les Paul niet kan en vice versa, het één is niet beter dan het ander, da's onzin.

Han S
28 maart 2013, 21:49
Vergeleken hiermee, toch wel. Ik zou het in ieder geval weten, mocht ik kiezen. Uiteraard zullen de versterkers erg veel maken.

@ 3:52


http://www.youtube.com/watch?v=H9ZvSrQ4jl4

Wat een lelijke gitaar. :D

Jasper.
28 maart 2013, 23:02
Beter dan een strat iig


edit: oeps, die discussie is al gevoerd zie ik nu. Op de vorige pagina

nickofzo
28 maart 2013, 23:12
Nee, zolang je gelijk hebt vind ik je discussies prima Jasper.

soundbound
28 maart 2013, 23:42
Maar die Les Paul van van der Ende klonk wel fantastisch zeg, vooral in handen van Rob Winter :-)

Bassa
29 maart 2013, 00:02
Er werd in DWDD gemeld dat er een bod op was van twee ton. Dat is toch iets minder dan wat hier eerder werd gesuggereerd. Ik vind het nog steeds absurd veel voor een Les Paul want een Stratocaster klinkt beter, is algemeen bekend. :hide:
Maar een 59 is meer waard dan een 60.

Han S
29 maart 2013, 00:16
Ik vind een sunburst veel mooier dan een goldtop iig. Een vriendje van me die 20 jaar geleden bij me woonde had een 57er en hij zou zelf even de frets vernieuwen. Trok hij hele stukken hout uit de toets.

bosnialove
29 maart 2013, 00:43
Geef mij maar een '59 Eldorado als het per se iets uit '59 moet zijn.

Blokkie
29 maart 2013, 08:04
Leuk item bij DWDD. Erg grappig dat ze als voorbeeld hoe een Les Paul moet klinken Layla lieten horen. Klein foutje.

Marbles
29 maart 2013, 09:29
Wat ik me nou afvraag.. De magie van zo'n oude gitaar (vooral die) is natuurlijk niet te ontkennen, maar: Mensen vinden die gitaren te gek omdat al die klassiekers daar op zijn gespeeld. Ook het doorleefde hout is vaak een argument.

Die knakker die er gisteren naast zat had een custom shop replica toch? Alle magie negerend zou je dan toch zeggen: Die knakker met die custom shop zou toch veel dichter in de buurt moeten komen van die sound dan die vintage gitaar? Toen Clapton en Page erop speelden was de gitaar ook niet zo oud. Die gasten speelden niet op doorleefde gitaren van 40/50 jaar oud. Je zou dus met een nieuw ingespeelde gitaar dichterbij moeten komen dan een oude.

Is het verschil in hout/onderdelen zo groot? Tuurlijk bespaart Gibson wat op onderdelen, maar dat zal toch wel meevallen? Of is het vooral de zeldzaamheid en niet zo zeer het geluid die het zo achterlijk duur maakt? (En ik er dus vanuit kan gaan dat ik van de customshop die ik 10 jaar terug kocht niet over 35 jaar kan rentenieren haha)

Mr.Fingers
29 maart 2013, 09:47
Een deel is hype natuurlijk, maar het houtwerk van vroeger is gewoon van een andere orde dan tegenwoordig. Toen was er geen schaarste qua hout, en werden alleen de beste stukken gebruikt. Tegenwoordig wordt uit iedere stam zoveel mogelijk profijt geperst.

arjanb01
29 maart 2013, 10:00
Inderdaad. Maar eerlijk gezegd vond ik de Collectors choice versie beter klinken dan die ouwe barrels. Puur mening maar ik vond die CC versie veel opener en veel veelzijdiger klinken, maar dat zou aan mij kunnen liggen natuurlijk.
Verder is het inderdaad zo dat er vroeger minder schaarste was dus goed hout was makkelijker te vinden waardoor je niet van die waanzinnige prijzen hebt als nu het geval is. 6500 euro voor een CC versie vind ik absurd. Mocht ik ooit geld over hebben wordt het toch een LP Standard 58 VOS, waanzinnig ding en nog enigszins betaalbaar. 10 jaren plan... zucht.....

soundbound
29 maart 2013, 10:06
Plus de wijze waarop het hout geveld werd, getransporteerd (vroeger veelal via water), gezaagd, gedroogd etc etc. Mineralen en zouten hebben invloed op het hout. Het is een illusie om hout met dezelfde specificaties als vroeger te kunnen reproduceren, maar het is uitermate leuk dat het wel geprobeerd wordt. Levert toch weer een stroom mooie en goede gitaren op!

Scarface
29 maart 2013, 10:20
Een deel is hype natuurlijk, maar het houtwerk van vroeger is gewoon van een andere orde dan tegenwoordig. Toen was er geen schaarste qua hout, en werden alleen de beste stukken gebruikt. Tegenwoordig wordt uit iedere stam zoveel mogelijk profijt geperst.

Hype,natuurlijk...maar de schaarste van hout is ook een hype..en ik zeg niet dat het goed is....of niet waar is dat er hele regenwouden worden gekapt. Tuurlijk is er schaarste van exotische hout soorten,maar er is genoeg vervanging...dus zal ik nooit de stelling aannemen dat de gitaren uit de jaren 50 en 60 beter zijn,ze zijn exotischer...en dat maakt ze wel ontzettend geil!!! :mmmm:

En vroeger was bijna alles nog handwerk,dus was de productie ook lager..volgens mij verkocht Gibson ook nog eens eind jaren 50 bijna geen enkele Les Paul omdat ze gewoon niet gewild waren.En dat maakt ze dat ze zo schaars zijn en duur. Geen enkele gitaar of banjo van Gibson uit de jaren 50 of 60 brengt nu zoveel op als een Les Paul uit die tijd..zelfs een Fender Strat uit 1957 is niet zo duur.

Groet,
Marco

Kakihara
29 maart 2013, 10:50
Een deel is hype natuurlijk, maar het houtwerk van vroeger is gewoon van een andere orde dan tegenwoordig. Toen was er geen schaarste qua hout, en werden alleen de beste stukken gebruikt. Tegenwoordig wordt uit iedere stam zoveel mogelijk profijt geperst.

Plus het hout kreeg toen nog rustig de tijd om te drogen (en Gibson had toen al een redelijk stapeltje hout liggen voor hun akoestische gitaren), tegenwoordig worden hele stammen voor een paar uur in een oven geduwd.

@Scarface: houtschaarste, een hype? Hoe dat zo? Genoeg vervanging? Wat dan? Nu heel Europa is leeggekapt, het Amazonewoud flink inkrimpt, moeten we de rest (Afrika (ook al flink uitgedund, me dunkt), Azië) ook maar leegkappen? En wat wil jij gebruiken als vervanging voor Cubaans mahonie of de verschillende soorten palissander? Goed gedroogd essen is al zeldzaam. Niet vergeten dat een boom als esdoorn niet even snel groeit als een spar. En bovendien droogt niet elke houtsoort even stabiel. Mooi voorbeeldje zijn de fruitboomhoutsoorten: kersen, peren, pruimen; allemaal mooi en stevig hout, ideale vervangers voor esdoorn, alleen kan je dat niet zomaar in een oven steken want dan krijg je geheid interne scheuren. Ze worden best luchtgedroogd, maar dat duurt enkele tientallen jaren. En laten we vooral niet vergeten dat die bomen ook nog eens voor onze zuurstof zorgen. En zonder dat kan je geen gitaar spelen.
Er moet in de muziekindustrie maar eens gedacht worden aan en werk gemaakt worden van hergebruik van materialen en het gebruik van kunststof.

Scarface
29 maart 2013, 11:07
Plus het hout kreeg toen nog rustig de tijd om te drogen (en Gibson had toen al een redelijk stapeltje hout liggen voor hun akoestische gitaren), tegenwoordig worden hele stammen voor een paar uur in een oven geduwd.

@Scarface: houtschaarste, een hype? Hoe dat zo? Genoeg vervanging? Wat dan? Nu heel Europa is leeggekapt, het Amazonewoud flink inkrimpt, moeten we de rest (Afrika (ook al flink uitgedund, me dunkt), Azië) ook maar leegkappen? En wat wil jij gebruiken als vervanging voor Cubaans mahonie of de verschillende soorten palissander? Goed gedroogd essen is al zeldzaam. Niet vergeten dat een boom als esdoorn niet even snel groeit als een spar. En bovendien droogt niet elke houtsoort even stabiel. Mooi voorbeeldje zijn de fruitboomhoutsoorten: kersen, peren, pruimen; allemaal mooi en stevig hout, ideale vervangers voor esdoorn, alleen kan je dat niet zomaar in een oven steken want dan krijg je geheid interne scheuren. Ze worden best luchtgedroogd, maar dat duurt enkele tientallen jaren. En laten we vooral niet vergeten dat die bomen ook nog eens voor onze zuurstof zorgen. En zonder dat kan je geen gitaar spelen.
Er moet in de muziekindustrie maar eens gedacht worden aan en werk gemaakt worden van hergebruik van materialen en het gebruik van kunststof.

Hi,

Ik wist dat ik met deze reactie een tegen reactie zou krijgen..:ok:

Allereerst ben ik er absolute geen voorstander van alles maar weg te kappen. En weet ook dat alles jaren nodig heeft om aan te groeien.Het droog proces duurt ook nog eens jaren,en niet alles is te gebruiken qua hout.Dus daar heb je een heel goed punt.

Waar je mee eindigt is eigenlijk ook mijn gedachten,1,hergebruik en 2,kunststof...maar als je dan de discussie leest over de fredboards van Gibson die dan bestaan uit 2 lagen die zouden dan een stuk slechter zijn als uit een stuk?!!Pffffff.....dan denk ik dat het tijd word om die conservatieve wereld van muzikanten(gitaristen enz) eens goed over hoop te halen...maar ja,vroeger was alles beter volgens mijn ouders.....:seriousf:

Maar we gaan of topic....:D

Groet,
Marco

Marbles
29 maart 2013, 11:21
Ok, hoe slecht het ook is: Er kan nu wel makkelijker overal hout vandaan worden gehaald. Het is dus ook mogelijk dat er tegenwoordig betere gitaren worden gemaakt? Natuurlijk speel ik advocaat van de duivel, maar dit kan dus? Het vervoer van vroeger en de invloed daarvan was dus eigenlijk dom geluk, een exacte replica is dan inderdaad een illusie maar met de kennis van nu beter kunnen zelfs? Met de hand bouwen is ook nog steeds mogelijk.
Maar als een oven inderdaad niet hetzelfde effect zou kunnen hebben als jaren laten rusten dan hou(d)t het op.

Ik overdrijf het allemaal natuurlijk, maar ben gewoon erg benieuwd waarom een les paul junior uit 58 125000 kost en een customshop nu 2000. Deze gitaar was om te beginnen 50$(uiteraard andere tijden) en is niet veel meer dan een goed stuk hout met een p90.
Als het hout in de custom shops van tegenwoordig niet zo fantastisch is als vroeger, betaal ik dan echt alleen voor de naam?

Ik vind het een heerlijke gitaar, en zou geen kunststof willen (ik denk dat dat toch minder organisch meetrilt met me, maar misschien verbeeld ik dat me). Maar ben benieuwd.

Napoje
29 maart 2013, 11:58
Als vroeger toen alles beter was alleen het aller, allerbeste hout gebruikt werd, waarom hebben er dan maar zo weinig les pauls uit de heilige periode een bijzondere mooi getekende top? De gemiddelde reïssue heeft een veel mooiere top.... :soinnocent:

beruk
29 maart 2013, 12:08
Die ouwe klonk een pak beter. Verder deed het er niet toe, het blijft een raar modelletje. Miepen over flame tops en craquelé is gay.

Napoje
29 maart 2013, 12:15
Miepen over flame tops en craquelé is gay.

Ja ja... "gay". Vandaar dat ze zoveel gewilder zijn dan goldtops. Ik geloof er niets van. Ze pakten het hout dat ze toevallig konden krijgen en dat was waarschijnlijk gewoon goed. Ik kan me voorstellen dat ze gewoon honduras mahonie gebruikten omdat dat lichter was en niemand op een enorm zware gitaar zat te wachten. Maar of er nou een echt beleid in zat. Ze kregen ze niet eens consequent gespoten...

loveu2man
29 maart 2013, 13:20
Voor de mensen die het stukje over de 60's Les Paul van de eigenaar van Max Guitar hadden gemist; hier is een linkje naar dat fragment:
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/222235

arjanb01
29 maart 2013, 13:37
Gvd, ik weet precies wat Rob voelt, waaaaanzinnig. Zal wel druk worden 14april in het ambassador hotel in den haag als die gitaar opgemeten wordt! Beetje jammer dat layla niet met een lp is ingespeeld dus niet relevant voor deze gitaar is. En Matthijs toont weer eens aan totaal geen kennis van muziek te hebben, gelukkig dat corton aan tafel zit om de boel qua kennis te redden.

Bassa
29 maart 2013, 13:43
Op het begin maakte die ook nog een fout om 80's te zeggen ipv 60's
En slash een 58-59-60 les paul???? Klopt geen zak van.

Henri H
29 maart 2013, 14:02
Wat ik me nou afvraag.. De magie van zo'n oude gitaar (vooral die) is natuurlijk niet te ontkennen, maar: Mensen vinden die gitaren te gek omdat al die klassiekers daar op zijn gespeeld. Ook het doorleefde hout is vaak een argument.

Die knakker die er gisteren naast zat had een custom shop replica toch? Alle magie negerend zou je dan toch zeggen: Die knakker met die custom shop zou toch veel dichter in de buurt moeten komen van die sound dan die vintage gitaar? Toen Clapton en Page erop speelden was de gitaar ook niet zo oud. Die gasten speelden niet op doorleefde gitaren van 40/50 jaar oud. Je zou dus met een nieuw ingespeelde gitaar dichterbij moeten komen dan een oude.

Is het verschil in hout/onderdelen zo groot? Tuurlijk bespaart Gibson wat op onderdelen, maar dat zal toch wel meevallen? Of is het vooral de zeldzaamheid en niet zo zeer het geluid die het zo achterlijk duur maakt? (En ik er dus vanuit kan gaan dat ik van de customshop die ik 10 jaar terug kocht niet over 35 jaar kan rentenieren haha)Mijn broer heeft een half jaar geleden een '68 SG bij Max Guitar gekocht, en mijn broer is er lyrisch over. Ik moet zeggen, hij haalt er een goeie authentieke Angus sound uit, maar dat zal ook aan (combi van) de amp liggen wellicht; een JMP combo.
Ik heb er ook even op gespeeld, maar vond het maar 3 x niks, zou hem nooit gekocht hebben. Het voelde aan als een rammelbak.
Robbert zegt in dat Youtube filmpje van Gitarist Magazine in antwoord op een vraag van Winter eigenlijk hetzelfde: http://youtu.be/2p6mroF34Sc?t=11m28s

Of een gitaar goed is, is exemplarisch en persoonlijke smaak.


Die ouwe klonk een pak beter.....Bij de wereld draait door gebruikten ze volgens mij 2 verschillende amps.

access
29 maart 2013, 14:29
Leuke uitzending.

Twee verschillende versterkers en beide een ander element geselecteerd.
Beetje lastig om te oordelen of die oude nou zo veel beter klonk.

Wel supervet trouwens dat ie de gelegenheid kreeg om er een te kopen.


Slash is wel degelijk eigenaar geweest van een echte burst (nu weer in bezit van Joe Perry). De AFD les paul was inderdaad geen echte burst maar een Max gitaar (kopieen/replica's met vaak originele onderdelen, die tegenwoordig ook voor 20.000+ van eigenaar wisselen)


Ik geloof niet dat ik met een blinddoek op, de echte er uit zou kunnen halen. Dat zegt misschien meer over mij dan over de kwaliteit van de gitaren ;)

peter_heijnen
29 maart 2013, 14:34
Op het begin maakte die ook nog een fout om 80's te zeggen ipv 60's
En daar gaan we weer, dwdd en muziek, echt verschrikkelijk gewoon.... Die 80 staat dus op de autocue, dus heeft een muts van de redactie verkeerd zitten copy/pasten. Mijn ergernis bestaat er uit dat een redactie toch echt veel meer moet zijn dan een copy paste afdeling waar fouten dan zelfs niet gecorrigeerd worden.

Trouwens, de zaken gaan blijkbaar best aardig voor max guitars.
[/haatsmurf]

peter_heijnen
29 maart 2013, 14:35
Bij de wereld draait door gebruikten ze volgens mij 2 verschillende amps.
En dat de een op het halselement zit en de andere op de brug maakt mss ook nog een beetje uit? ;)

Edit: ik zie dat acces me al voor was.

arjanb01
29 maart 2013, 14:44
Max gitaar het aardig voor mekaar? Nah, weet niet hoor. Hij zit ook al jaaaaaren prssen tegen 70% aan te bieden en geen hond die ze koopt. Max zal de crisis ook wel voelen, en tegen minimale marges z'n handel verkopen ben ik bang.
En dat er een Miep op de redactie zit fout te copy paisten.... Zou het dan toch met de bezuinigingen op publieke omroepen te maken hebben dat men inlevert in het leveren van kwaliteitsmensen om programma's te maken? Je ziet maar weer teveel bezuinigen=inleveren in kwaliteit.

beruk
29 maart 2013, 14:49
Ze hadden die dingen gewoon onversterkt moeten laten horen. Maar da's weer niet rok en rol natuurlijk.

peter_heijnen
29 maart 2013, 14:54
Max gitaar het aardig voor mekaar? Nah, weet niet hoor. Hij zit ook al jaaaaaren prssen tegen 70% aan te bieden en geen hond die ze koopt. Max zal de crisis ook wel voelen, en tegen minimale marges z'n handel verkopen ben ik bang.
En dat er een Miep op de redactie zit fout te copy paisten.... Zou het dan toch met de bezuinigingen op publieke omroepen te maken hebben dat men inlevert in het leveren van kwaliteitsmensen om programma's te maken? Je ziet maar weer teveel bezuinigen=inleveren in kwaliteit.
Als ik 2 ton voor een gitaar kan neerleggen gaan de zaken prima. Als dwdd geen fatsoenlijke mensen in dienst heeft, heeft dat te maken met verkeerde aanstellingen.

Je kunt er dan van alles bij bedenken zoals bezuinigingen enzo, maar personeel dat wel wat te vertellen heeft is niet perse duur. Wel is het aannemelijk dat dat soort mensen minder snel je reet likt. Verder zijn die mensen die hun reet laten likken diegenen die de fouten er uit hebben te halen. Maar die zijn dan net met heel wat anders bezig... ;)
[/haatsmurf]

yanto
29 maart 2013, 14:57
Dit is wel een leuk filmpje. Wie hoort verschillen en wat de echte vintage les pauls zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=Lpfs1M4HV6s

heavy-metal-thunder
29 maart 2013, 15:12
Op het begin maakte die ook nog een fout om 80's te zeggen ipv 60's
En slash een 58-59-60 les paul???? Klopt geen zak van.

Slash heeft echt wel 58 en 59's. Check beauty of the Burst maar.

Han S
29 maart 2013, 16:09
Gvd, ik weet precies wat Rob voelt, waaaaanzinnig. Zal wel druk worden 14april in het ambassador hotel in den haag als die gitaar opgemeten wordt! Beetje jammer dat layla niet met een lp is ingespeeld dus niet relevant voor deze gitaar is. En Matthijs toont weer eens aan totaal geen kennis van muziek te hebben, gelukkig dat corton aan tafel zit om de boel qua kennis te redden.

Eric Karton wordt er af en toe bijgehaald als deskundige, maar die kan ook zeer uit zijn nek lullen hoor. Laatst zat hij te zwammen over audiocassettes en dat sloeg echt nergens op. Hij heeft kennelijk nog nooit gehoord van een deckje als de Nakamichi 582.

Scarface
29 maart 2013, 16:46
Eric Karton wordt er af en toe bijgehaald als deskundige, maar die kan ook zeer uit zijn nek lullen hoor. Laatst zat hij te zwammen over audiocassettes en dat sloeg echt nergens op. Hij heeft kennelijk nog nooit gehoord van een deckje als de Nakamichi 582.

Hi,

Nakamichi 582,mijn vader heeft hem nog en gebruikt hem ook nog af en toe. Dat ding is ruim 30 jaar oud...:dontgeti:


Zat net nog even naar die uitzending van DWDD te kijken,het kwijl loopt alweer uit mijn mond...Wat is die Les Paul toch mooi...:mmmm:Maar dat heb ik ook bij een oude Fender...:soinnocent:

Groet,
Marco

arjanb01
29 maart 2013, 17:11
Om het nog enigszins te redden wordt corton van stal gehaald en giel debiel ook, omdat dat de enige bekenden bij het gemiddelde dwdd publiek zijn die men kent en uit de stal van die omroep komen. En dat corton iets niet weet over een of ander Japans tapedeckje Tsjaad, dat vergeef ik hem want dat is iets voor freaks als jij, Han ! Dat weet je zelf ook wel.
Maar heeft max echt 2 ton neergelegd voor die lp? Zakenman als hij is wordt dit ding nagebouwd door Gibson en zal robbert er wel voor zorgen dat hij z'n investering op z'n minst terugverdient en dat kan als Gibson er 350 laat bouwen voor misschien 9000 EUR retailprijs waarvan robbert een deel van de marge mee gaat pakken. Anders neem je zo'n risico voor 2 ton want zo goed draait max ook niet.

peter_heijnen
29 maart 2013, 17:15
Mastermind? ;)

Han S
29 maart 2013, 17:18
Het ging een tijdje geleden over cassettes in DWDD en dan in het algemeen, niet over hi end deckjes als de Nakamichi. Het ging over de portastudio's met de vier spoortjes en Karton wekte de indruk daar alles van te weten. Hij zwamde wat over kwaliteitsverlies, ruis en dat soort zaken, maar voor een kenner kraamde hij niet meer dan zwakke onzin uit.

Niets over de kopjes schoonmaken, demagnetiseren en niets over de buitengewoon hoge kwaliteit van sommige decks met metalbandjes. Want denk nooit dat een cassette niet goed kan klinken. Er lopen hier zat mensen rond die heel goed weten hoe goed een cassettedeck kan klinken. Karton zette het min of meer weg als inferieure zooi dat gelukkig voorbij is.

Ik mag die man niet, net als dat Beelen ventje.

peter_heijnen
29 maart 2013, 17:20
Corton lult ook mbt andere zaken geregeld uit zijn nek.

Giel daarentegen vind ik wel een topper.

Han S
29 maart 2013, 17:31
Leuk item bij DWDD. Erg grappig dat ze als voorbeeld hoe een Les Paul moet klinken Layla lieten horen. Klein foutje.

Was toch een Strat hé?

arjanb01
29 maart 2013, 17:37
Layla was inderdaad een strat met een fender champ op 10, eindbuisoversturing uit een 10 inch speakertje.

Agent_Smith
29 maart 2013, 17:43
8 inch toch?

soundbound
29 maart 2013, 17:54
Layla is ingespeeld met Brownie, een sunburst strat uit 1956

Marbles
29 maart 2013, 18:01
Maar heeft max echt 2 ton neergelegd voor die lp? Zakenman als hij is wordt dit ding nagebouwd door Gibson en zal robbert er wel voor zorgen dat hij z'n investering op z'n minst terugverdient en dat kan als Gibson er 350 laat bouwen voor misschien 9000 EUR retailprijs waarvan robbert een deel van de marge mee gaat pakken. Anders neem je zo'n risico voor 2 ton want zo goed draait max ook niet.

Hij heeft een bod ontvangen van 2ton.. Ik vind het een aardige peer hoor, maar hij heeft er nog geen ton voor betaald, geloof ik nooit. Ik denk dat hij best goed boert en genoeg (betere) connecties heeft met fabrikanten en zat gitaren buiten nederland verkoopt, maar 2 ton voor en gitaar neerleggen doet hij niet. Hij zal er veel voor hebben neergelegd maar los van een gitaarliefhebber is het zeker een zakenman die inderdaad een rekensommetje heeft gemaakt hoeveel het hem op zou leveren.

Ik geef hem groot gelijk hoor, en bedoel het niet negatief. Ik heb er altijd goeie deals kunnen sluiten en vast voor een deel aan die les paul meebetaald haha

driftkop
29 maart 2013, 18:15
En dat er een Miep op de redactie zit fout te copy paisten...

Volgens mij was het een geintje van de redactie.

Solist
29 maart 2013, 20:31
Kom op jongens ken uw klassiekers ;-)
Er is maar een beroemde Les Paul in Nederland en dat is die van Eelco Gelling!
Die ook nog eens waanzinnig klonk maar dat is van voor jullie tijd.

Voor info:
http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=179137
http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=91712

Voor een prachtfoto:
http://www.mylespaul.com/forums/vintage-les-pauls/224058-eelco-gelling-burst.html

Nu nog zo leren spelen als die ouwe rakker ;-)

Hoezo havy relic?

Napoje
29 maart 2013, 20:35
Rob is een handige zakenman en dat kan ik weten want ik heb ooit voor m gewerkt toen ie in amsterdam nog mijnheer gitaar runde. ( en daarvoor feedback)

Dutch66
29 maart 2013, 21:56
nee het gaat echt heel erg slecht met de gitaar detailhandel toch....

Maar goed wel een ongelofelijk mooie bak, waar de geilheid gewoon van afstand al vanaf druipt.... (ik wist ff niks beter :))

Ik moet het zo weer doen met eentje uit '89...

LGK
30 maart 2013, 10:16
Hij heeft er idd geen 2 ton voor neergelegd. Hij zei dat er een bod was van 2 ton. Maar zelf had hij er een "nette prijs" voor gegeven.

Maar ik vind het een beetje raar want hoe duur is nou "de" strat. bijvoorbeeld een uit 1959, of 1962. Die gaan toch maar tot zo'n 30 40 a 50 duizend euro?
En een les paul betaal je ff 2 ton voor...?

access
30 maart 2013, 11:56
Gokje: het aantal geproduceerde les pauls in 58-60 was een stuk kleiner.

Een 54-57 les paul is een stuk goedkoper.

Han S
30 maart 2013, 13:12
Ergens in 1961 speelde ik op een LP in een winkel in Amsterdam. Die kostte toen 2100 gulden, in een tijd dat een arbeider rond 90 gulden per week verdiende. Je kunt je voorstellen dat er niet zo veel van die gitaren werden verkocht en daarom zijn ze nu zeldzaam.

dorrus
30 maart 2013, 13:16
Ik twijfel niet aan de kwalitiet van Robberts oude gibson en zeker weten is het een geweldige gitaar, maar het vergelijk klopte inderdaad niet
zoals gezegd had Robbert het halselement geselecteerd op de 60er en Rob Winter de neck pickup op de 50er reissue
Dan wordt het verschil natuurlijk wel een stukje groter
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1334473

turboblues
30 maart 2013, 14:27
Layla is ingespeeld met Brownie, een sunburst strat uit 1956

Waarop speelde Duane Allman (want die speelde ook mee)?

bat
30 maart 2013, 15:47
zoals gezegd had Robbert het halselement geselecteerd op de 60er en Rob Winter de neck pickup op de 50er reissue
Behalve dat de één in het Nederlands is en de andere in het Engels, is het hetzelfde element... ;) Je bedoelde het anders, denk ik...

heavy-metal-thunder
30 maart 2013, 16:08
Rob is een handige zakenman en dat kan ik weten want ik heb ooit voor m gewerkt toen ie in amsterdam nog mijnheer gitaar runde. ( en daarvoor feedback)

hij heeft inderdaad handig ontweken hoeveel hij er voor betaald heeft. Maar ik denk dat het behoorlijk veel zal geweest zijn, want anders zou hij echt wel stom zijn om nu met die gitaar op TV te komen en te zeggen dat er 2 ton voor geboden is. Trouwens, die 2 ton lijkt me niet echt ernstig. Wie de prijzen van 59 -60 LP's kent, die weet dat ze een pak meer gaan. Zeker in deze staat en als je de juiste kanalen kent. En gans dat gedoe met Gibson dat zal hem inderdaad geen windeieren opleveren.

Antoon
30 maart 2013, 16:44
Zou best kunnen dat hij van plan is het ding te verkopen en dat hij daarom de publiciteit zoekt. Meestal gaat dat zo. Ik geef hem ook geen ongelijk, de waarde van vintage gitaren is aardig naar beneden gegaan laatste jaren en het kan goed dat de vraag zoals die in 2005 was (onder investeerders) nooit meer terug zal komen. De reden voor de hoge waarde waarde van sommige oude gitaren is niet meer omdat ze nou zo goed zijn. Dat was misschien 30 jaar geleden zo maar toen kocht je nog steeds een 'player' 1957 Strat voor minder dan $1000,- terwijl juist in die tijd de vraag onder muzikanten naar pre CBS Fenders het hoogst was. Nu is die vraag er onder muzikanten nauwelijks meer (begrijpelijk vanwege de prijzen).

fred dons
30 maart 2013, 19:40
Waarop speelde Duane Allman (want die speelde ook mee)?

een 59 maar die speelde alleen de slide stukken

Napoje
30 maart 2013, 19:47
Door dit soort topics wordt het gehype steeds groter en de prijzen steeds hoger.

heavy-metal-thunder
30 maart 2013, 20:06
ik dacht dat hij dat op de tobacco '58 speelde, maar hij had ook nog een 57 goldtop en een '59. en als ik me niet vergis had hij de pu's van de goldtop in de 59 burst gestoken

fred dons
30 maart 2013, 23:14
je hebt gelijk, het was niet zijn 59 maar zeer waarschijnlijk zijn 57 goldtop

driftkop
31 maart 2013, 12:13
Kom op jongens ken uw klassiekers ;-)
Er is maar een beroemde Les Paul in Nederland en dat is die van Eelco Gelling!
Die ook nog eens waanzinnig klonk maar dat is van voor jullie tijd.

Voor info:
http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=179137
http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=91712

Voor een prachtfoto:
http://www.mylespaul.com/forums/vintage-les-pauls/224058-eelco-gelling-burst.html

Nu nog zo leren spelen als die ouwe rakker ;-)

Hoezo havy relic?

http://i1236.photobucket.com/albums/ff458/Mountainjam333/Eelco20Gelling.jpg


Heeft ie nu Fender knoppen op zijn potmeters? :chicken:

sjoerd5
31 maart 2013, 12:20
Ja, met een knipoog naar alle 'vintage puristen'.

graus
31 maart 2013, 13:35
En dat verhaal van Corton over de les Paul van Peter green/ gary moore klopte van geen kant! Wat een onzin alsof gary had gesmeekt om die gitaar en hem pas mocht kopen nadat ie een album vol pg songs had gespeeld. Dat album (blues For greeny) was een tribute en wel 25 jaar gemaakt nadat gary de gitaar min of meer had gekregen omdat Peter green de gitaar aan het talent gary moore gunde. En pg überhaupt niet hecht aan spullen en zaken aks geld en royalty's.

frekie
31 maart 2013, 13:45
Wat ik er van begrepen heb is dat PG die LP uiteindelijk voor pakweg 100 pond aan GM verkocht heeft. Jaren later is die gitaar voor pakweg 2 miljoen dollar verkocht...

YT filmpjes zijn een wankele basis om sounds te kunnen beoordelen maar ik meen toch verschil te kunnen horen in het filmpje bij MAX Guitars. De ouwe LP klinkt helder en "houtig" zeg maar. De reissues klinken zoals we Lp's kennen: veel mid, vet maar ook wat zompig en modderig. Gibson is er in 30 jaar dus niet in geslaagd om een reissue te bouwen die klinkt als het origineel.

Mitch
31 maart 2013, 13:55
Ik kreeg sterk de indruk bij DWDD dat ze niet in dezelfde versterker zaten en die van Robbert (uiteraard) harder stond. Zo klonk het tenminste voor mij, maar goed, als het eenmaal door de uitzend-compressie heen is weet je 't ook niet echt natuurlijk.
Overigens: gitaren kunnen ze al jaren prima bouwen bij Gibson, maar de pickups lijken er nog steeds niet op. Dáár ligt nog de grootste winst te halen.

frekie
31 maart 2013, 14:04
Klopt. Dat DWDD filmpje is idd appels met peren. Ik bedoel het langere filmpje geschoten bij Max. Daar prikt Rob Winter de verschillende Lp's in hetzelfde pedaaltje in dezelfde amp.

Brum
31 maart 2013, 14:10
Qua geld heb ik gauw gekozen natuurlijk, maar als ik mag kiezen tussen een goeie Les Paul Custom, ongeacht welk jaartal en een originele '59er Standard...:hide: Qua geluid, qua looks, alles, ik heb dan gauw gekozen. Wellicht is het dan ook handiger toch die '59 Standard te kiezen en er dan een x-aantal Customs voor terug te kopen.:D Maar ja, ik hecht dan ook geen enkele waarde aan gitaren uit een bepaald jaartal, waar een mythe aan verbonden is, hoewel ik best wil geloven dat ze erg goed zijn.

showband
31 maart 2013, 14:49
terug naar de originele vraag.

in 1960 waren de tielman brothers net bekend geraakt.
de eerste winkel die zich bezig ging houden met de popscene was servaas. Nico is pas half jaren zestig begonnen zich op die groep te richten.
De golden earring is pas in 64 / 65 doorgebroken!

Gibsons uit 59 of 60 zijn er dus vrijwel niet Nederland binnengekomen. Voor +/- 1963 was er gewoon geen "vast kanaal" om aan amerikaanse kwaliteitsgitaren te komen! Zo makkelijk is het. Er zijn er wel tweedehands gekocht. Nico heeft bijvoorbeeld nog gitaren van de who en hendrix in de winkel als tweedehandsjes gehad.... Het verhaal van de gibson van Andy tielman (zie filmpje onder) is dan ook ongeveer het verhaal van alle gibsons die Nederland origineel bereikt hebben. via via via. (http://www.golden-earring-museum.nl/articles/art0520.htm)

dit is DE nederlandse gibson les paul:
andy tielman -> op de film bespeeld door Hans Bax -> ingeruild bij nico servaas -> george kooymans

http://www.youtube.com/watch?v=NjikWWkLU-0

Leuke historie. Maar ik hoef geen gitaar van 2 ton.
Daar ga ik niet lekker mee spelen op het toneel of onder weg of slapen thuis of of.....
Ik speel objectief dus beter met een flutgitaar ;)

driftkop
31 maart 2013, 14:56
Kooymans kocht een zwarte LP bij Servaas, die LP in dit clipje is lichter, Andy is toch de sologitarist?

showband
31 maart 2013, 15:04
Klopt. De middelste gitarist is Andy met een burst. Maar rechts in beeld staat hans Bax met die zwarte special. Andy heeft hem ook maar gekregen.... Daaraan kun je ook zien dat gitaren in die tijd gitaren waren en geen museumstukken. Na een GAS aanval verhuisde de gitaar naar de slaggitarist.
En zodra de fenders hip worden ruil je die special in. (en Nico kennende heeft ie niet veel betaald ;) )

Martin_
31 maart 2013, 15:25
Hier (http://pmouse.jimdo.com/breda/the-tielman-brothers/) is ook nog een stukje over de Tielman Gibson's te vinden.

Tijdens een nacht zijn op de Expo al hun Egmond gitaren en versterkers verbrand. Andy's schoonvader de Brusselaar Roger M. importeerde peperdure Gibson Les Paul gitaren voor de jongens. Ze waren de allereerste rock & roll artiesten die op dergelijke gitaren in Europa speelden.

Martin_
31 maart 2013, 15:28
en ergens anders

Wij gingen Jazzmasters gebruiken omdat deze een stuk
goedkoper dan Gibsons waren en veel lichter, wat makkelijk was bij
het overgooien’.

Oranjeaap
31 maart 2013, 15:49
Wat een prachtige gitaar. Mijn ultieme droom op het gebied van gitaren is het bezitten van exact zo'n Les Paul. Mooie kleur burst ook.

dorrus
31 maart 2013, 16:25
Behalve dat de één in het Nederlands is en de andere in het Engels, is het hetzelfde element... ;) Je bedoelde het anders, denk ik...

Klopt, foutje van mijn kant;)

mikeyaxeman
1 april 2013, 13:24
Ik heb het filmpje van DWDD net effe gekeken bij uitzending gemist.
Ik krijg ook idd het idee dat de 1960'er veel harder staat en de reissue een stuk zachter.
Zal denk ik wel opzettelijk zijn gedaan om voor de leken (hey we horen idd verschil!) natuurlijk ook een interessant item neer te zetten en om wat meer te boeien.
Wij gitaristen hebben natuurlijk een meer getraind gehoor en dat filmpje op YT van Max geeft mij ook een beter beeld.
Omdat er van de zelfde apparatuur gebruikt wordt gemaakt zoals Mitch hier al zei.
Ik heb via het filmpje het idee dat de 1960 Burst een mooiere vollere ronde en toch transparante klank geeft (op de hals PU) dan de reissue.
Maar ja je krijgt live natuurlijk een veel beter idee hiervan.

Han S
1 april 2013, 13:31
Het is al eerder gezegd, je kunt je afvragen hoe dat komt. In dat verband vraag ik me af hoe een Stradivari viool geklonken zal hebben toen hij nieuw was. Oud hout klinkt anders dan nieuw hout.

mikeyaxeman
1 april 2013, 13:37
Het schijnt toch ook te maken te hebben met o.a. de afname van het magnetisme in de pick ups door ouderdom dat ze wat mooier ronder gaan klinken?
Ook ooit eens ergens gelezen.

harryw
1 april 2013, 13:48
ik zeg tulpenbollen,tijdje geleden.
persoonlijk vind ik de kleur niet mooi van die 60er,de echte doorleefheid dan weer wel.
enne 2 ton voor dat ding?zeker van een omhoog gevallen filmster of olieboef.
ik denk dat de hoofdreden is dat grootheden als clapton page mr.green mike bloomfield erop speelden.
en er zijn er natuurlijk niet veel van.
hij heeft hem al in 2006 gekocht(afgetroggeld?)
peter green zei overigens ,not that good that one.
en pas op als je het een keer op je heupen krijgt en wat kleingeld te besteden hebt..
voor die prijzen loont het zeker om vervalsingen te fabriceren.
maar moet toegeven klinken goed,ik zie gretchen voor me met de '59 van dimarzio mmm.


http://www.youtube.com/watch?v=HxbFcugk6yY

http://www.youtube.com/watch?v=smRXnyUWktg

enjoy

Tupelo
1 april 2013, 15:53
Als beginnende gitarist heb ik eens op een oude Gibson Melodymaker (ik geloof '59, deed erg happy days aan voor me, monday, tuesday, happy days) van Arie de Vocht (een luthier) mogen spelen.
Ik herinner me dat de man een punt wilde maken hiermee ten aanzien van de door mij gebrachte te modificeren strat en ik herinner me dat ik bij mezelf dacht; 'niet zo bijzonder'.
Nu was ik toen jong, stoned, en een beginnende gitarist, geen idee hoe het me nu zou bevallen.

Denk dat een gitaar van het kaliber vintage van zowel de zeldzame Les Pauls van dit topic als andere zeldzame oude gitaren vooral leuk zijn voor de heb.
Waarom kopen mensen antiek, gewoon omdat het leuk is oude shit te kopen uit een tijd zonder Ikea, Mark & Spencers, Gamma etc.
Een feel-good-hebbe-dingetje; ik heb mijn eigen verlanglijstje, maar maak mezelf daarbij geen illusie in sounds.

driftkop
1 april 2013, 15:59
Klopt, foutje van mijn kant;)

Natuurlijk is het foutje 'van jouw kant', het zou te gek voor woorden zijn wanneer iemand anders jouw foutje maakte. :ok:

groovieguitarguus
1 april 2013, 19:57
Wat ik begreep, was de afstelling van beide amps identiek... ook het gebruikte pedaal.
Lex Bos SuperDrive -> Two Rock.
Natuurlijk is 200.000,- een onwijs bedrag... Maar goed in de jaren '58 tot '60 zijn er circa 1.600 Les Pauls gemaakt.
Wellicht een deel 'omgekomen' of verzaagd... Dat jaagt de prijs uiteraard enorm op.
Is het het waard... Nee... maar tja als een gek het er voor geeft...
Het blijft een Uniek instrument... Als je Clapton of Bonamassa, Slash, Joe Perry heet... dan heb je wellicht het geld liggen... en gezien je passie tja... geef je het ervoor uit. Dat het bij een Oliesjeik in een kluis terecht komt is jammer. Maar bij mij aan de muur zou ook niet heel 'veilig' voelen...

Moet zeggen dat ik van de Collectors Choice serie ook wel kriebels krijg... dat is met veel sparen wellicht nog binnen handbereik....

oehoe
1 april 2013, 20:11
Heb zo'n vijtien tot 11 jaar geleden alles gedaan op mijn '57 reïssue goldtop. Lekker dikke hals (daar hielden mijn kleine handen wel van zo gek als 't klinkt) en 'n Bigsby B7 laten monteren. Frets laten vlakken en sindsdien nooit meer echt 't "thuisgevoel" ervaren op 'n electrische gitaar. Nooit ook de sound van die humbuckers geproeft ergens anders.

the sure thing
1 april 2013, 21:21
Het is al eerder gezegd, je kunt je afvragen hoe dat komt. In dat verband vraag ik me af hoe een Stradivari viool geklonken zal hebben toen hij nieuw was. Oud hout klinkt anders dan nieuw hout.

Hier is uitgebreid wetenschappelijk (dubbelblind!!) onderzoek naar gedaan. Men heeft 10 violen willekeurig laten rouleren onder 10 top-violisten. 2 van die violen waren stradivarius-violen, de andere 8 top-violen gebouwd in 2010/2011. De violisten kregen de opdracht de stradivarius-exemplaren er uit te halen op basis van klank. Niemand lukte het: de mooiste klinkende violen waren de modernere.

peter_heijnen
2 april 2013, 09:44
dit is DE nederlandse gibson les paul:
-> op de film bespeeld door Hans Bax ->

Normaal gesproken zou dat toch echt reggy tielman moeten zijn... ;)

showband
2 april 2013, 10:07
I stand corrected. Hans kwam pas later bij de band...

peter_heijnen
2 april 2013, 13:07
Ach, jij kunt er toch ook niets aan doen dat die indo's maar raak deden? :)

kassie
5 april 2013, 18:32
Hier is uitgebreid wetenschappelijk (dubbelblind!!) onderzoek naar gedaan. Men heeft 10 violen willekeurig laten rouleren onder 10 top-violisten. 2 van die violen waren stradivarius-violen, de andere 8 top-violen gebouwd in 2010/2011. De violisten kregen de opdracht de stradivarius-exemplaren er uit te halen op basis van klank. Niemand lukte het: de mooiste klinkende violen waren de modernere.

Het stradivarius instrument is al ontzettend vaak gekopieerd door vioolbouwers... tot exacte specs.. ze zijn er d.m.v. wetenschappelijk onderzoek achtergekomen dat meneer stradivarius het hout bewerkte met een chemische substantie wat ook zijn bijdrage aan de klank heeft gegeven. Met name toen dit ontdekt werd was er geen houden meer aan om kopieën te maken die nagenoeg hetzelfde klinken. Voorheen was al bekend dat het hout uit extreem koude gebieden moet worden gehaald (hoe dichter bij de noordpool hoe beter). Dit schijnt ook iets met de dichtheid van het hout te doen. Als je er dan bij bedenkt dat er jaarlijks flinke competities en awards zijn omtrent vioolbouw waarbij vele, vele bouwers hun meesterschap willen aantonen. Dan is het wel een markt die nauwelijks te vergelijken is met een gitaarbedrijf als Gibson die monopolie heeft op één model, en gewoon puur in de naam der winst die reissues verkoopt.

groovieguitarguus
6 april 2013, 01:06
En..... al die vioolbouwers doen het om????
- De wereld te verbeteren?
- Om geprezen te worden in het hiernamaals?
- Of om faam te maken... violen te verkopen... dus geld te verdienen?

kassie
6 april 2013, 01:27
En..... al die vioolbouwers doen het om????
- De wereld te verbeteren?
- Om geprezen te worden in het hiernamaals?
- Of om faam te maken... violen te verkopen... dus geld te verdienen?

Het begint met liefde voor het vak, ze maken trouwens ook instrumenten voor orkesten, waarvan het gros op de been gehouden wordt door belastinggeld.... sorry ken jij een vioolbouwer die op een zak geld zit als de directeur bij Gibson? Altijd typisch hey, je hoeft maar iets te zeggen ten nadele van Gibson hiero en je gooit meteen de knuppel in het hoenderhok. Waarom denk je dat Gibson eerst met de reissues begon, daarna VOS, daarna murphy aged, daarna Collectors choice.. het is één grote inflatie. Zowel in prijs als schijnbaar in kwaliteit. Die eerste reissues hadden al nagenoeg kopieën moeten zijn van origineel. Maar meer dan 10 jaar verder hebben ze het schijnbaar nog niet echt te pakken. Ondertussen wel 10 ruggen neertellen.

vulvasonic
6 april 2013, 05:14
Het schijnt dat de arbeidsomstandigheden bij Gibson ook al te wensen overlaten. Aan de andere kant moet je er wel van uit kunnen gaan dat de mensen die er werken het werk doen vanuit een soort liefde voor de gitaar. Maar goed, uiteindelijk wordt het ook voor hen lopende band werk. En ze zullen hun vak ook echt wel goed verstaan, maar als spoed geëist wordt......, tsja.

Ik denk alleen dat dit niet een exclusief Gibson probleem is.

peter_heijnen
6 april 2013, 10:00
.....Waarom denk je dat Gibson eerst met de reissues begon, daarna VOS, daarna murphy aged, daarna Collectors choice.. het is één grote inflatie.....
.....Zowel in prijs als schijnbaar in kwaliteit. Die eerste reissues hadden al nagenoeg kopieën moeten zijn van origineel. Maar meer dan 10 jaar verder hebben ze het schijnbaar nog niet echt te pakken. Ondertussen wel 10 ruggen neertellen.
Inflatie: als je op het forum gaat afvinken, heeft echt een groot aantal mensen een of meerdere lp's staan. Onder het motto 'iedereen een lp' hebben de directeuren dat, gebruik makend van inflatie, goed gedaan en zitten derhalve op een zak geld. De inflatie meet je af aan die lp van 10k van nu. Die doet de gemiddelde portemonnee precies zo veel pijn als het bedrag waar je in 1975 een custom voor kocht.

Geld vertegenwoordigt een relatief getal, een stukje van de taart. Wil je echt zo'n mooi stuk, gaat het je ook echt kosten.

Mitch
6 april 2013, 12:45
De inflatie zit 'm juist in het constant afzeiken van Gibson. Er lijken altijd meer haters dan tevreden gebruikers als je sommige fora moet geloven. Ik ben geen blinde fanboy hoor, maar dat eeuwige afzeiken vanwege de aanschafprijs begint strontvervelend te worden (niet persoonlijk bedoeld).

Scarface
6 april 2013, 12:53
De inflatie zit 'm juist in het constant afzeiken van Gibson. Er lijken altijd meer haters dan tevreden gebruikers als je sommige fora moet geloven. Ik ben geen blinde fanboy hoor, maar dat eeuwige afzeiken vanwege de aanschafprijs begint strontvervelend te worden (niet persoonlijk bedoeld).

+ 10 tekens....:ok:

Het zijn gewoon schitterende gitaren zowel de oude Les Paul als de nieuwe Les Paul....en welke zijn de beste of beter? Ik weet het niet.
Oude Ferrari's zijn ook mooi en ja,nieuwe ook...het is maar waar je voor gaat en wat je kan betalen.;)

Groet,
Marco

kassie
6 april 2013, 16:36
Nouja, ik ben geen Gibson hater, mijn favourite gitaar.. maar ik ben absoluut niet gecharmeerd ben van hun business model. En ja ik vind hun prijs/kwaliteit verhouding gewoon ruk. Het is niet voor niets dat die 59 les pauls nu zo schreeuwend duur zijn. Gaandeweg is Gibson toch wel achteruit gehold en is het nu meer marketing dan daadwerkelijk kwaliteit. Maargoed. We hadden offtopic even over vioolbouw. Als je dit filmpje bekijkt en het afzet tegen de fabriek van Gibson... als je het dan nog niet snapt laat dan ook maar.
https://www.youtube.com/watch?v=0fUixINRBZY

heavy-metal-thunder
6 april 2013, 16:47
Waarom denk je dat Gibson eerst met de reissues begon, daarna VOS, daarna murphy aged, daarna Collectors choice.. het is één grote inflatie. Zowel in prijs als schijnbaar in kwaliteit. Die eerste reissues hadden al nagenoeg kopieën moeten zijn van origineel. Maar meer dan 10 jaar verder hebben ze het schijnbaar nog niet echt te pakken. Ondertussen wel 10 ruggen neertellen.

1 ding begrijp ik inderdaad niet: jaren terug begonnen ze met de reïssues. pakweg 10 jaar geleden was de catalogusprijs rond de 8.000 euro. Nadien kwamen de VOS (wat ik helemaal niet begrijps is, dat er daar chambered modellen tussen zitten... Vintage original specifications???) en nu hoor ik weer dat er de collector's choice komt die werkelijk zoals toen wordt gemaakt, met een burst die gaat faden (ook meen ik). WTF, voor de prijs van de eerste ri's had het al een ri moeten zijn. Ik vind dat Fender het op dat vlak beter doet: heb al wat gewone 62 AVRI's gehad en ook uit de custom shop en qua klank, gevoel scheelt dat niet zo veel met mijn 61 en 62 Strats.

Mr.Fingers
6 april 2013, 17:00
De 62RI van Fender was ook totaal niet vintage-correct hoor.

heavy-metal-thunder
6 april 2013, 17:28
De 62RI van Fender was ook totaal niet vintage-correct hoor.



weet ik, maar ze verschillen niet gek veel in sound en feel. en voor veel meer geld kan je een Time machine kopen, die dat dan weeral wel zou moeten zijn, maar verschilt ook niet zo veel in sound

heavy-metal-thunder
6 april 2013, 17:29
en, vergeet niet dat je een 62ri voor pakweg 16-1800 euro koopt, een 59 ri is een pak meer, hé. En 10 jaar geleden was dat dus winkelprijs 5500 euro en dat moest je al dikke korting krijgen.

Antoon
6 april 2013, 17:42
Gibson moet geld verdienen om overeind te blijven. Gibson produceert alleen in de VS (ja, alleen in de VS). Gibson lakt uitsluitend met nitrocellulose (10x zo veel werk als je iets van lakken af weet). Bij Gibson weigeren mensen voor 50ct per uur te werken zoals in China (ik weiger dat ook trouwens). Tien keer liever een bedrijf zoals Gibson dan zoals Samick. Gibson is cool, ga een keer naar Tennessee en bij Gibson binnen kijken en praat eens met mensen die daar werken. Ga ook maar een keer bij Foxconn kijken.

FruscianteFan
6 april 2013, 17:47
Ik heb anders diverse keren gelezen dat Gibson haar medewerkers ook niet zo fijn behandelt. O.a. juist vanwege die nitrocellulose.

Antoon
6 april 2013, 17:53
Ik heb anders diverse keren gelezen dat Gibson haar medewerkers ook niet zo fijn behandelt. O.a. juist vanwege die nitrocellulose.

ze betalen in ieder geval meer dan 50ct

Tabula Rasa
6 april 2013, 17:53
Gibson lakt uitsluitend met nitrocellulose (10x zo veel werk als je iets van lakken af weet).

Ik lak meestal met nitro en het is zeker niet 10x zoveel werk. Het kost wel 10x zoveel tijd, maar dat is alleen maar droogtijd. Kwestie van uitwasemen.

Nitro is vooral rotzooi om mee te werken (voor je gezondheid). Verder is het ideaal spul.

Scarface
6 april 2013, 18:43
Nouja, ik ben geen Gibson hater, mijn favourite gitaar.. maar ik ben absoluut niet gecharmeerd ben van hun business model. En ja ik vind hun prijs/kwaliteit verhouding gewoon ruk. Het is niet voor niets dat die 59 les pauls nu zo schreeuwend duur zijn. Gaandeweg is Gibson toch wel achteruit gehold en is het nu meer marketing dan daadwerkelijk kwaliteit. Maargoed. We hadden offtopic even over vioolbouw. Als je dit filmpje bekijkt en het afzet tegen de fabriek van Gibson... als je het dan nog niet snapt laat dan ook maar.

Hi,

Als je al meer dan 10 jaar zo genaamde vintage correcte gitaren produceert en je steeds verbeteringen moet toe passen heb je het naar mijn mening niet voor elkaar. En lijkt het op waspoeder reclame nu significant verbeterd laat mij niet lachen,zit al jaren in de commercieel wereld en snap het verhaal wel. Je moet tenslotte verkopen dussssss.En er zijn zoveel lulletje rozenwaters die er in trappen..

Even jou verhaal....waarom is een 59 Les Paul zo duur? Omdat hij weinig is geproduceerd..de Les Paul was helemaal niet populair in die tijd..vandaar dat ze met de SG op de markt kwamen..het heeft dus helemaal niets met kwaliteit te maken.

Het is een mythe,omdat een aantal bekende gitaarspelers op deze gitaren speelt,wat dus commercieel weer heel goed te gebruiken is.

Ik vind dat een gitaar bij mij moet passen...en uiteraard wat ik kan betalen...en wie weet misschien koop ik wel eens zo'n echte oude Les Paul of Fender...maar dan gewoon omdat hij bij mij past ;)......of hij moet van Slash zijn...:D

En hun business model!!!Laatst was ik weer eens Italië,was daar net weer een malafide bedrijf opgerold waar chinezen kleren maakte voor Armani,onderbetaald met werkdagen van 12 uur en 6 dagen per week!! En dat komt daar vaak voor...en er staat op deze kleding ook nog eens "Made in Italy" ...hahahahaha,triest eigenlijk.

En voor de rest ik koop wat ik mooi vind,wat bij mij past en wat ik kan betalen....en dan nog zijn de handjes het belangrijkst....


Groet,
Marco

Groet,
Marco

mountainman
6 april 2013, 19:29
Als je al meer dan 10 jaar zo genaamde vintage correcte gitaren produceert en je steeds verbeteringen moet toe passen heb je het naar mijn mening niet voor elkaar. En lijkt het op waspoeder reclame nu significant verbeterd laat mij niet lachen,zit al jaren in de commercieel wereld en snap het verhaal wel. Je moet tenslotte verkopen dussssss.En er zijn zoveel lulletje rozenwaters die er in trappen..

Off topic, maar het kan nog gekker. Van de week een sticker gezien op de pizza bij Appie Heijn: binnenkort verbeterd recept. Huh? Dan moet deze dus wel heel vies smaken. :stop:

7string
15 april 2013, 18:57
Ik heb hem gehoord, gevoeld en het is echt een unieke axe. Wat een geluid zeg!
Tijdens het Gibson Event van Max Guitars/ Robbert van der Ende :)

http://img842.imageshack.us/img842/7729/img0869hd.jpg

frekie
15 april 2013, 19:39
Kort na het nemen van deze foto liet je hem zeker vallen? :hide:

mesaman
16 april 2013, 08:47
Kort na het nemen van deze foto liet je hem zeker vallen? :hide:

En is dit niet CID? Want voor je straks ergens op een afgelegen parkeerplaats af moet spreken?

Mooi Engels tapijt!

driesenries
21 november 2013, 22:30
Wat ik begreep, was de afstelling van beide amps identiek... ook het gebruikte pedaal.
Lex Bos SuperDrive -> Two Rock.
Natuurlijk is 200.000,- een onwijs bedrag... Maar goed in de jaren '58 tot '60 zijn er circa 1.600 Les Pauls gemaakt.
Wellicht een deel 'omgekomen' of verzaagd... Dat jaagt de prijs uiteraard enorm op.
Is het het waard... Nee... maar tja als een gek het er voor geeft...
Het blijft een Uniek instrument... Als je Clapton of Bonamassa, Slash, Joe Perry heet... dan heb je wellicht het geld liggen... en gezien je passie tja... geef je het ervoor uit. Dat het bij een Oliesjeik in een kluis terecht komt is jammer. Maar bij mij aan de muur zou ook niet heel 'veilig' voelen...

Moet zeggen dat ik van de Collectors Choice serie ook wel kriebels krijg... dat is met veel sparen wellicht nog binnen handbereik....

Ik heb een '62 SG custom (met ebony block) en daar zijn er maar 25 (!!) van gemaakt. Geen idee hoeveel er daarvan nog overgebleven zijn.:cooler:

nickofzo
21 november 2013, 22:40
Dat is toevallig, ik heb er nog 24 van liggen :sssh:

Natuurlijk wil ik wel foto's zien van jouw SG :rockon:

Brum
21 november 2013, 23:40
In dat geval kan ik melden dat er dan toch 26 zijn gemaakt.

vulvasonic
22 november 2013, 01:56
Och, ik heb een aantal gitaren die echt uniek zijn en waarvan er maar één op deze aardkloot bestaat. En toch denk ik niet dat ik daar ooit meer dan een paar honderd euro voor zou kunnen krijgen. :D

Ik heb trouwens ook nog een Fender Stratocaster liggen, gemaakt van een houtsoort waarvan ik weet dat daar slechts iets meer dan tweehonderd exemplaren zijn gemaakt. Als je dat combineert met de kleur en het feit dat het een hardtail strat betreft, zou het me niets verbazen als zou blijken dat er letterlijk maar 5 of 6 van gemaakt zijn.
Maar ook hier geldt, mocht ik 'm willen verkopen, dan zal ik er naar alle waarschijnlijkheid echt niet meer dan €1200,- voor beuren.
Zeldzaamheid zegt dus lang niet alles. De grote namen des te meer. En laten we eerlijk wezen, die Les Pauls uit 58/61 waren nu ook niet bepaald de lulligste gitaren. :D

driesenries
22 november 2013, 07:36
hier wat foto's van mijn '62 SG.
Op de stop tail na is hij origineel. Het ebony block (dat aan de tremolo vast hoort te zitten) is bevestigd op de originele schroefgaten van de tremolo.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1010454_643226879039363_1150745474_n.jpg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1016629_643226862372698_248514597_n.jpg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1235475_706009899427727_601092918_n.jpg

vulvasonic
22 november 2013, 08:31
Hij is fraai. :)

Jay75
22 november 2013, 10:15
Mooie SG zeg, en ligt tenminste niet in een kluis :)

Dutch66
22 november 2013, 10:47
Kort na het nemen van deze foto liet je hem zeker vallen? :hide:

Wel nee, hij staat er nog steeds....

"nou kom, we echt nu echt sluiten, kom u moet nu echt gaan, het was leuk zo, anders komt u morgen terug"....

groovieguitarguus
23 november 2013, 10:53
hier wat foto's van mijn '62 SG.
Op de stop tail na is hij origineel. Het ebony block (dat aan de tremolo vast hoort te zitten) is bevestigd op de originele schroefgaten van de tremolo.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1010454_643226879039363_1150745474_n.jpg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/1016629_643226862372698_248514597_n.jpg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1235475_706009899427727_601092918_n.jpg


Ik ben niet zo'n SG liefhebber... maarrrrrr.... Dit is andere koek!!! Mooi... en GAS!!!

Hoe oud zijn de Vibrolux amps? Rechts een Reissue en Links een oudere???

Brum
23 november 2013, 11:57
Dries, echt verschrikkelijk mooie gitaar, m'n complimenten. Ik ben sowieso groot SG fan, maar dit is wel een heel mooi exemplaar!:ok:

driesenries
23 november 2013, 21:32
Ik ben niet zo'n SG liefhebber... maarrrrrr.... Dit is andere koek!!! Mooi... en GAS!!!

Hoe oud zijn de Vibrolux amps? Rechts een Reissue en Links een oudere???

Vibrolux reverb rechts is slechts een paar jaar oud, de bruine is een vibroverb reissue uit '92.
Beide amps zijn gemodificeerd en klinken echt als brownface amps.
De modificaties zijn van Mike Moyer.
De combinatie met de SG is hemels. Pure PAF sound zoals in de sixties! (Cream, Stones (Mick taylor) en Beatles. Met wat overdrive zit je direct in de Led Zeppelin tot Wolfmother area.

soup
4 december 2013, 22:33
Een 59er LP kost nog steeds iets van 500000-tot 750000 euro, dus gekken zijn er genoeg die dit ervoor neertellen. Is zeker niet crisis gerelateerd !


500-750 000 euro? Waar haal jij die prijzen vandaan?

Op Gbase staat er nu eentje voor 220k dollar, hoogste dat ik heb gezien is iets van 300.

Majmun
4 december 2013, 22:47
Haha, €500. - €750.000.-

Swaag
5 december 2013, 11:05
Guitarpoint in Duitsland had er eentje voor 249.000,- euro maar die blijkt inmiddels verkocht.

soup
10 maart 2014, 21:11
Keek net even op hun site en kwam dit tegen:

http://www.maxguitarstore.com/products/gibson-custom-shop-collectors-choice-18-dutchburst-2/


Blijkbaar heeft Gibson er een CC versie er van gemaakt.

Swaag
10 maart 2014, 21:22
Klopt, Gibson heeft 'm opgemeten etc. Ik neem aan dat ze daar ook nog wel een leuk centje voor overmaken.


http://www.youtube.com/watch?v=6TcTDG98HW4

soup
10 maart 2014, 21:41
Denk je? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik las trouwens op het mylespaul forum dat niet elke CC even goed is (ondanks de prijs) of even populair is (wat ook logisch is). Vraag me dus af of deze reeks wel uitverkocht raakt.

arjanb01
10 maart 2014, 21:55
Denk je? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik las trouwens op het mylespaul forum dat niet elke CC even goed is (ondanks de prijs) of even populair is (wat ook logisch is). Vraag me dus af of deze reeks wel uitverkocht raakt.

Dat niet alle cc's goed zijn bewijst dit filmpje:

http://youtu.be/jCYsP4UBvkI

Voor die prijs echt niet een lekker exemplaar. Totaal niet open en gedefinieerd klinkend. Maar misschien is het ook smaakgebonden.

soup
9 december 2014, 09:56
Hij staat te koop

http://www.maxguitarstore.com/products/gibson-1960-les-paul-the-dutchburst-original/

benwave
9 december 2014, 11:22
Hij staat te koop

http://www.maxguitarstore.com/products/gibson-1960-les-paul-the-dutchburst-original/

Wel een beetje tenenkrommend die foto met Joe Bonamassa erbij.
Het was ozo duidelijk dat Robert de gitaar aan JB wou verpatsen, maar hij had er totaal geen interesse in. Was grappig om te zien
Joe heeft al wat oude Gibsons staan namelijk. En ook wat mooiere mag ik wel zeggen.

showband
9 december 2014, 11:32
Als het in de oude traditie van feedback Den Haag gaat dan is op het moment dat je hem ophaalt ineens de koffer anders of weg of zoiets. ;)

munkie
9 december 2014, 11:58
Breek me de bek niet open. Ik heb ooit in Den Haag en Voorburg gewoond. Ik had een Ibbie AS200 in consignatie bij het Rockpaleis (nu Keymusic). Ik naar die winkel, wou hem weer ophalen. Was ie verkocht. Ok zei, hier met de poen. Nou nee hij was op afbetaling verkocht blabla. Ik moest nog zeker een maand op mijn geld wachten.

Oh oh Den Haag :makeup:

arjanb01
9 december 2014, 12:11
Wel een beetje tenenkrommend die foto met Joe Bonamassa erbij.
Het was ozo duidelijk dat Robert de gitaar aan JB wou verpatsen, maar hij had er totaal geen interesse in. Was grappig om te zien
Joe heeft al wat oude Gibsons staan namelijk. En ook wat mooiere mag ik wel zeggen.

Ik vind deze dutch burst foeilelijk en op de filmpjes in dwdd klinkt hij niet beter of specialer dan een cs 1969 lee Paul.
Tsja en Robbert blijft een zakenmannetje dus verpatsen dat ding. Als ik Joe B was had ik hem ook niet genomen, in de wetenschap dat ik 58 en 59er les Pauls heb. Bovendien gun ik Max Guitars die omzet niet, als ik het geld zou hebben😉
Ben wel benieuwd wat hij vraagt voor die Dutch burst.

arjanb01
9 december 2014, 12:13
1969=1960😉

soup
9 december 2014, 12:27
Joe heeft al wat oude Gibsons staan namelijk. En ook wat mooiere mag ik wel zeggen.
Hoeveel heeft hij er nu, 4 of nog meer? Want ik vind meerdere foto's online.

https://pbs.twimg.com/media/B2TOcJyCEAALI9n.jpg

https://twitter.com/JBONAMASSA/status/532777639233077249/photo/1


en deze van 2013
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=1279225

http://i241.photobucket.com/albums/ff76/coolhand78/jobo_bursts_zpse93448e5.jpg

benwave
9 december 2014, 12:46
Joe zit momenteel op 120-130 gitaren, hij weet het zelf niet precies zegt hij.
http://i105.photobucket.com/albums/m206/benwave1/Joe-Bonamassa-Gibson-Guitars1_zpsb54c730e.jpg

arjanb01
9 december 2014, 12:54
Wauwwww! Wat een collectie.
Als ik zo'n collectie had, zou ik m'n vrouw en kids nooit meer zien 😂

soup
9 december 2014, 13:31
Ik had het over zijn bursts uit 59.

beruk
9 december 2014, 15:16
Ik misgun niemand zijn verzamelingen, maar wat moet je met zoveel gitaren. Obsceen.

Ace 1.15.19
9 december 2014, 15:24
Dat lijkt me gewoon een kwestie van geld genoeg hebben en kopen waar je op dat moment zin in hebt. Verkopen? Waarom? Toch geld zat.

benwave
9 december 2014, 15:38
Ik misgun niemand zijn verzamelingen, maar wat moet je met zoveel gitaren. Obsceen.

Ach Wat moet je met een Picasso, die een veelvoud van dit totale bedrag kost.
Je zal maar van Ferrari's houden ... Ferrari 250 GTO Berlinetta 28 miljoen

Tis maar geld

arjanb01
9 december 2014, 15:54
Psies, als je geld verdient moet het rollen, ook als je minder verdient 😜

Buxtra
9 december 2014, 16:09
+1 Beruk.

Snap heus dat het zo werkt, met veel geld en specifieke interesse. Maar geen mens kan bij deze museumwaardige collectie komen. Hij zal met een beperkt aantal gitaren optreden. Meestal zijn dat dezelfde gitaren als ik de artiesten moet geloven bij die rig rundown's en dus blijven er wellicht 100 (mooi rond getal) voor het grootste deel van zijn leven onbespeeld?

Neefjes en nichtjes en het goede doel zullen er in de loop van de tijd wat kunnen verwachten. Zijn main gitaar zal wel naar een zoon of dochter gaan etc.

Tja.

Zijn al zijn gitaren collectoritems? Wat zou zijn goedkoopste gitaar zijn uit zijn verzameling eigenlijk?

Bux

Tabula Rasa
9 december 2014, 16:14
Ik heb er nu een stuk of 8 thuis staan, waarvan er 2 echt gebruikt worden.... Kan me niet voorstellen wat ik met 100+ gitaren zou moeten. Zonde, maar iedere gek heeft recht op zijn verzameling.....

arjanb01
9 december 2014, 16:16
Hij zal ongetwijfeld enkele productie gitaren in z'n collectie hebben, een Gibson R8 ofzo, dat zal de goedkoopste plank zijn lijkt me. Z'n duurste zal z'n goldtop met zwarte achterkant zijn, vanwege het lage serie nummer. Volgens hemzelf is het z'n eerste gitaar geweest uit de muziekwinkel die z'n pa had in New York.

Swaag
9 december 2014, 17:29
Hij heeft een paar 59 bursts, die doen normaliter meer dollars dan een Goldtop.

groovieguitarguus
9 december 2014, 18:46
Ach Wat moet je met een Picasso, die een veelvoud van dit totale bedrag kost.
Je zal maar van Ferrari's houden ... Ferrari 250 GTO Berlinetta 28 miljoen

Tis maar geld

Ik kan het wel waarderen als een gave gitarist... zijn geld investeert in mooie / zeldzame gitaren.
Mss deel belegging... Er zijn wellicht beter 'renderende' opties... maar dit is nu eenmaal de passie van mr. Joe...
Bevlogen gitarist... en begenadigd... denk ook sympathiek... maar dat maakt voor de discussie geen reet uit.

soup
9 december 2014, 19:41
Zoek even op hoeveel gitaren Billy Gibbons heeft, die heeft er over de 400. En koopt elk jaar tientallen stuks bij. Daar heb ik niks op tegen, ieder zijn ding.

Wat ik langs de ene kant jammer vind zijn gitaren die achter slot en grendel (lees: kluis) belanden en dan heb ik het over iemand zoals Dirk Ziff.



Here's a list of Dirk's bursts which appear in BOTB. With the exception of people who know Dirk personally, I doubt that anybody will ever see the other bursts that he owns.

8-5413
8-5489
8-5495
8-5502
9-0382
9-0913
9-1061
9-1876
9-1884
9-1885
9-1898
9-1999
9-2204
9-2229
9-0299
9-0310
9-1234
9-1927
9-2225
9-2324
9-2342
0-0154
0-0208
0-1494
0-7170
0-7615
0-1490
8-3324
9-0875
8-3688
X-XXXX (pg 154)
http://www.mylespaul.com/forums/newreply.php?do=newreply&p=3324189




http://i162.photobucket.com/albums/t270/johncatto/Other things/perry-margouleff2.jpg

D3nnis
9 december 2014, 20:04
http://i105.photobucket.com/albums/m206/benwave1/Joe-Bonamassa-Gibson-Guitars1_zpsb54c730e.jpg

Dit is toch fred dons zijn verzameling? B-)

arjanb01
9 december 2014, 20:09
Nee ik denk eerder die van Orpheo😜

showband
10 december 2014, 07:57
Als je echt speelt en het je liefde is, en je kunt het lijden. Dan zijn verzamelaars van instrumenten toch gewone mensen. De een verzameld postzegels de de andere bierviltjes.

Persoonlijk snap ik niet dat je ergens series van "meer van hetzelfde" van verzameld. Ik bedoel, na je tweede 1959 les paul zou je toch misschien eens een leuke telecaster zoeken? Niet nog miljoenmiljard les pauls?

fred dons
10 december 2014, 14:39
het klinkt erg cliche maar geen 59 lp is gelijk aan de volgende en als ik het het me financieel zou kunnen veroorloven zou ik ook meerdere originele 59's in mijn verzameling hebben. 59's werden voor een groot gedeelte met de hand gemaakt en geen nek is het zelfde, de topcarve is onderling afwijkend, de pafs zijn per exemplaar verschillend en zo zijn er nog wel wat verschillen te noemen (kleur bijvoorbeeld). Gary Moore had 2 59's en de Greeny was gek genoeg niet zijn favoriet, Stripe vond hij een veel betere les paul.
en een miljoenmiljard 59 les pauls gaat moeilijk worden, er zijn er maar een paar duizend gemaakt en daar zijn er nog honderden van "over" ;)

fred dons
10 december 2014, 14:44
Dit is toch fred dons zijn verzameling? B-)

ik heb niet zoveel versterkers (ik heb wel meer gitaren ;) )

groovieguitarguus
10 december 2014, 14:59
ik heb niet zoveel versterkers (ik heb wel meer gitaren ;) )

Belachelijk dat soort mensen.... ;-)

fred dons
10 december 2014, 16:07
ik weet het, ik zou me ook graag in een hoekje willen schamen maar ik heb er helaas geen plek voor :D

Swaag
17 december 2014, 15:33
De 1960 LP van Eelco Gelling heeft een refret (ja, ook God heeft wel eens een refret nodig) bij Max Guitar store gehad.
Op de Facebookpagina van die zaak staan een paar mooie foto's van de gitaar.

Martin_
28 maart 2015, 15:31
Geen idee in welk kader dit was. Wel leuk om te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=63mgMroGEtI

arjanb01
28 maart 2015, 16:16
Top! Heeft jb hem ook tijdens het optreden in Carré gebruikt? Volgens mij is die zaal Carré....
Heel open klinkt deze, rauw, minder rond maar heel gedefinieerd, topgeluid!

Gearjunkie
28 maart 2015, 16:30
Mooi geluid, doet me sterk denken aan onze eigen optredens dit. Ook altijd meer bandleden dan publiek...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Martin_
28 maart 2015, 18:41
https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/s720x720/11075147_10153124697859659_5152193234820266900_n.j pg?oh=9cf8104de6fbfbe5676c05494bc49b7c&oe=5572DDB6

Skinny Neck Funk Party here in Amsterdam. Great hanging with Eelco today at soundcheck!!

Van Joe Bonamassa zijn FB-pagina (15 maart j.l.)

Pepe
28 maart 2015, 19:56
Eelco heeft de stratknoppen er af gehaald?

Joe zal ongetwijfeld een bod hebben uitgebracht op die gieter. Hebben!
Maarja, Eelco & het slijk der aarde, ik denk niet dat onze Groninger heel erg onder de indruk is van veel nullen.

soup
28 maart 2015, 22:12
Ik dacht dat Bonamassa al eerder had aangegeven dat hij niet geïnteresseerd was en onder de indruk was van deze gitaar.

mrweird
7 januari 2017, 22:21
Ik ga ff een oud topic kicken, want ik zat net "Andere tijden" te kijken over de cats. En de gitaris (Jaap Schilder lees ik op wiki) heeft op een hoop ouwe opnamens een LP vast. Een goldtop met eoa grote extra knop op de onderste hoorn. Nog een 57-60 LP in NL?

Joost de Ruig
7 januari 2017, 22:29
Zo'n goldtop met rare pickup ringen.

fred dons
8 januari 2017, 08:14
volgens mij was dat op zijn vroegst een 68, lijkt grote headstock en drukke inlays, double ring klusons

je kunt hem in deze clip ook zien, het lijkt er wel op dat de kop opnieuw gelakt is, rond het logo zie je nogal wat "kleur" verschil rond 3:45, maar het is in ieder geval behoorlijk oud en als het ene 68 is dan zou hij nieuw gekocht zijn , de clip is uit 1970
https://www.youtube.com/watch?v=uOF6Wd4bD-E

arjanb01
8 januari 2017, 08:52
Als je die clips van The Cats bekijkt, vind ik het altijd knap dat je les Pauls voorbij ziet komen maar je ze niet hoort.
Ik vraag me dan ook altijd af waarom men voor de Cats sound les Pauls gebruikte.
Wanstaltige productie trouwens met die bakken galm en meerstemmigheid, krijg ik altijd weer rillingen van.

fred dons
8 januari 2017, 09:11
ik denk dat dat met name is omdat er regelmatig andere muzikanten voor de daadwerkelijke opnames werden gebruikt, en om nu met lege handen in zo'n clip te gaan staan is ook zo'n gedoe :D (ik geloof dat Jan Akkerman ook nog studio werk voor de cats heeft gedaan )

Erik de Perik
8 januari 2017, 13:28
Akkerman heeft voor half Volendam ingespeeld, hij woont er zelfs.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
8 januari 2017, 16:23
Eelco heeft de stratknoppen er af gehaald?

Joe zal ongetwijfeld een bod hebben uitgebracht op die gieter. Hebben!
Maarja, Eelco & het slijk der aarde, ik denk niet dat onze Groninger heel erg onder de indruk is van veel nullen.

Ik weet het, ik reageer op een hele ouwe post, maar om het toch even recht te zetten: Eelco Gelling is een Overijsselaar.;)

arjanb01
8 januari 2017, 16:30
Zwartsluis, nabij Zwolle om precies te zijn😉
Hoe is het met Eelco? Speelt hij alweer volle bak?

Joost de Ruig
8 januari 2017, 16:33
Joe zal ongetwijfeld een bod hebben uitgebracht op die gieter. Hebben!
Maarja, Eelco & het slijk der aarde, ik denk niet dat onze Groninger heel erg onder de indruk is van veel nullen.


Gieter is inderdaad een juiste omschrijving. Met al die schroefgaten kan ik mij voorstellen dat die gitaar niet de helft van de waarde haalt die het anders bij normale gebruikssporen had gehad. Geen idee wat er dan aan waarde over blijft.

arjanb01
8 januari 2017, 16:38
Die gitaar van Gelling is verre van origineel, hij mag blij zijn als hij er 35/40k voor krijgt.

Brum
8 januari 2017, 16:52
Ik vraag me bij Gelling wel 's af of die het nog wel doorheeft als je z'n '60 Gibson Les Paul omwisselt voor een 2017 Epiphone Les Paul.

Joost de Ruig
8 januari 2017, 16:53
Heeft Adje van den Berg ook niet een mooie '59-er?

arjanb01
8 januari 2017, 16:58
Nee, die heeft een Gibson les Paul Heritage 1959er reissue dacht ik, eentje uit begin jaren '80?

Joost de Ruig
8 januari 2017, 17:02
Nee, die heeft een Gibson les Paul Heritage 1959er reissue dacht ik, eentje uit begin jaren '80?

Ik meende in een interview (DWDD??) te horen dat hij ook een '59 had, maar ik kan mij vergissen.

Erik de Perik
8 januari 2017, 17:08
Nee, die heeft een Gibson les Paul Heritage 1959er reissue dacht ik, eentje uit begin jaren '80?

Klopt. En tien

Oranjeaap
8 januari 2017, 18:56
Die gitaar van Gelling is verre van origineel, hij mag blij zijn als hij er 35/40k voor krijgt.

Toch een waanzinnig instrument hoor. Ik zou het geld er zeker voor over hebben als ik het had. Als is het puur om de geschiedenis.

fred dons
8 januari 2017, 19:31
Heeft Adje van den Berg ook niet een mooie '59-er?

hij heeft een originele 60 en inderdaad zijn favoriet de heritage 80

Joost de Ruig
8 januari 2017, 19:45
hij heeft een originele 60 en inderdaad zijn favoriet de heritage 80


Dank Fred :) Ik zat er weliswaar een jaartje naast, maar mijn geheugen was prima op de goede weg ;)

fred dons
8 januari 2017, 20:00
:D, ik kan me nog herinneren in een oud interview waarin hij zei dat die 60-ger inmiddels wel 10.000 gulden waard was

Joost de Ruig
8 januari 2017, 20:09
:D, ik kan me nog herinneren in een oud interview waarin hij zei dat die 60-ger inmiddels wel 10.000 gulden waard was

Volgens MAX is dat inmiddels 225K, maar die loopt er al een tijdje mee te leuren. :)

arjanb01
8 januari 2017, 20:14
Ik heb op een vintage gitaar site ergens geleden dat een 58er les Paul rond de 80k moet kosten. Dan lijkt me 225k voor een 1960er lp erg overdreven. 10.000 gulden is dan weer een koopje 😂
Het is maar wat de gek ervoor geeft en of Clapton, Page of Moore ze bespeeld hebben.

Rick trodat
9 januari 2017, 07:48
Volgens mij zijn de 59ers het duurste. Eddy Vegas heeft er wel eens 1 verkocht voor 480.000 dollar. Was die van max nou niet een 1960 er? Die zijn minder waard.

Overigens heb ik uit zijn directe omgeving opgepikt dat hij aan de eigenaar veel, maar niet een rechtvaardig bedrag heeft betaald. Ik weet hoeveel, maar dat zal zijn reputatie geen goed doen.

Joost de Ruig
9 januari 2017, 08:37
Volgens mij zijn de 59ers het duurste. Eddy Vegas heeft er wel eens 1 verkocht voor 480.000 dollar. Was die van max nou niet een 1960 er? Die zijn minder waard.

Overigens heb ik uit zijn directe omgeving opgepikt dat hij aan de eigenaar veel, maar niet een rechtvaardig bedrag heeft betaald. Ik weet hoeveel, maar dat zal zijn reputatie geen goed doen.


Dutch Burst is een '60er. Het verhaal gaat dat de zoon van de overleden eigenaar een Customshopper mocht uitkiezen plus een bedrag van een x-aantal tienduizenden euro's. Dat zal wel tussen de 30-50 hebben gelegen gok ik.

fred dons
9 januari 2017, 09:18
jammer dat de Dutcht burst gewoon niet mooi is en een akelig dun nekje heeft

btw de prijzen zijn weer aan het stijgen
http://www.normansrareguitars.com/gibson-1960-les-paul-standard-original-hang-tags-and-case.html
http://guitarcollecting.co.uk/2009/12/28/gary-moores-1958-gibson-les-paul-standard-for-sale/
en Joe Bonamassa heeft 1 van zijn 59's te koop (Carmelitta)

Oranjeaap
9 januari 2017, 09:32
gewoon niet mooi is



Waaaaaaaaaaat??

Da Vinci
9 januari 2017, 09:48
Joe Bonamassa heeft 1 van zijn 59's te koop (Carmelitta)

Weet je ook de reden? Voor een verzamelaar én LP speler lijkt een '59er nou niet iets wat je snel weg doet.

fred dons
9 januari 2017, 10:24
Weet je ook de reden? Voor een verzamelaar én LP speler lijkt een '59er nou niet iets wat je snel weg doet.
ja hij heeft een historisch strat en Fender versterker gekocht, de allereerste custom Color strat (En Joe houd nog een paar 59 lp's over )
http://stringswest.com/sw/iconic-guitars/

fred dons
9 januari 2017, 10:24
Waaaaaaaaaaat??

niet mee eens ? ik vind de kleur lelijk en de vlam niet mooi :(

Da Vinci
9 januari 2017, 11:38
ja hij heeft een historisch strat en Fender versterker gekocht, de allereerste custom Color strat (En Joe houd nog een paar 59 lp's over )
http://stringswest.com/sw/iconic-guitars/

Gewoon een ordinaire geldkwestie dus? :seriousf:

fred dons
9 januari 2017, 11:55
purcies, hij had ook zijn eerste jaar chinese squier met US Hardware (de kenners weten genoeg) kunnen verkopen maar dit was makkelijker, anders krijg je al tirekickers die de gitaar willen ruilen voor een Boss metalzone met bijbetaling van zijn kant ;)

Joost de Ruig
9 januari 2017, 12:23
Freddie D plus 1 :D

Da Vinci
9 januari 2017, 12:35
Ach, er gaat niks boven een good old metalzone met een paar vegetarische aardappelrösti's on the side :soinnocent:

Rick trodat
9 januari 2017, 16:10
Wel vrij bizar dat een 59 les paul meer waard is dan de eerste 1954er stratocaster met serienummer 0100

Oranjeaap
9 januari 2017, 19:51
niet mee eens ? ik vind de kleur lelijk en de vlam niet mooi :(

Nee, ik vind hem super cool. Niet de mooiste vlam nee maar vind het dan wel weer perfect bij de kleur passen.

https://www.maxguitarstore.com/wp-content/uploads/2014/12/Dutchburst-5-van-25.jpg

Joost de Ruig
9 januari 2017, 20:02
Ach, als backup wil ik hem best achterin mijn bussie gooien. :D

D3nnis
9 januari 2017, 20:18
Ik ben wel benieuwd hoe die gitaar er uit ziet als Fred dat ding eens fatsoenlijk lakt!

fred dons
10 januari 2017, 09:29
zoiets wellicht ?
https://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_59_aurora_borealis.htm

Nellyrocks
10 januari 2017, 10:39
Ik zou er een floyd rose op zetten.

Oranjeaap
10 januari 2017, 10:52
En vergeet de EMG pickups niet. En natuurlijk een lockingnut voor de Floyd!

Ooit van een B-bender gehoord? Is ook nog wel ruimte voor denk ik

MikeD
10 januari 2017, 11:14
Ik ben wel benieuwd hoe die gitaar er uit ziet als Fred dat ding eens fatsoenlijk lakt!

het refinishen van een originele oude LP Standard vermindert de waarde allergruwelijkst.... Dus ik denk dat ook Fred er beter vanaf kan blijven. Overigens schijnt de Dutchburst in het verleden eens een extra lakje te hebben gekregen toen ie nog in gebruik was bij de vader van de vent die hem aan Robert vd E heeft overgedaan...(z'n jazzcomobo-maten vond het verschrikkelijk dat ie op dat oude ding bleef spelen...)

fred dons
10 januari 2017, 11:24
ik heb geen plannen om deze te refinishen maar originele 59's blijven behoorlijk waardevast zelfs na een refinish (Jimmy Page' no1 heeft een refinish, de neck is reshaped, alle onderdelen zijn vervangen en ik geloof niet dat dat ik hem daardoor voor een vriendenprijs kan krijgen ;) ) Maar ben het verder wel met je eens dat deze zoveel mogelijk origineel moet blijven

Da Vinci
10 januari 2017, 11:31
ik heb geen plannen om deze te refinishen maar originele 59's blijven behoorlijk waardevast zelfs na een refinish (Jimmy Page' no1 heeft een refinish, de neck is reshaped, alle onderdelen zijn vervangen en ik geloof niet dat dat ik hem daardoor voor een vriendenprijs kan krijgen ;) )

Het feit dat ie van JP is (geweest) en jullie band zal daar ook wel wat mee te maken hebben :)

fred dons
10 januari 2017, 11:47
dat helpt, maar gezien het beperkte aantal 59's en 60's les Paul waardoor nagenoeg iedere originele 59 op een gegeven moment wel van een of meerder bekende gitaristen is geweest heb je dat al snel :D (Summers naar Clapton, Walsh naar Page, Green naar Moore naar Hammet, Joe Perry naar Eric Johnson naar Slash en weer terug naar JP etc)

Rick trodat
10 januari 2017, 14:19
Waar ik op youtube soms zo moe van word zijn die eeuwige vergelijkingsfilmpjes tussen, in dit geval een 59 les paul, en een dure custom shop. Soms kan ik het niet laten om, once in a while, erop te klikken en dan begint zo'n filmpje al met een enorme ruis vanwege de microfoon van de iphone camera. Ik vraag me dan al af wat het doel is van de videomaker.

Maar ook als er wel een degelijke opname zou worden gemaakt, zal een verschil hooguit door een kenner als miniem worden ervaren. En dan nog is geen 59 les paul gelijk.

Ik was vroeger ook in de veronderstelling dat mijn ''strat'' uniek klonk en in mijn oren de beste strat was die ik ooit had gehoord. Totdat ik ging opnemen en nu eigenlijk ben vergeten met welke stratocaster het nummer nou was opgenomen. Mijn eigen, of die van een goede vriend van mij. En de snaren halzen en pickups ( wel single coils) zijn van beide compleet gitaren compleet anders.

De feel en werkelijke ervaring van beide gitaren is wel heel anders in het echt en dat aspect zal vooral meespelen bij een vintage instrument. Je raakt er ook aan gehecht. Het idee dat een 59 les paul al een rijke geschiedenis heeft maakt de gitaar specialer vooral voor een verzamelaar.

Ik vind het mooi om te zien dat bekende gitaristen nog op die ouwe rotten spelen. Knopfler heeft een aantal 58 en 59 les pauls en een aantal 60's strats en Bonamassa heeft ook 500 vintage gitaren. Maar persoonlijk vind ik wel dat de focus bij Bonamassa verkeerd ligt. Hij is nu meer bekend om zijn gear dan om zijn muziek en dat heeft ie aan zichzelf te danken. Volgens mij is het een prima kerel en aardige vent, maar hij zou zijn talent moeten gebruiken om muziek te maken. Verzamelen kan elke rijke stinkerd.

Erik de Perik
10 januari 2017, 14:27
Wie had ooit gedacht dat bijv. Richard Gere een verzamelaar zou zijn...

Da Vinci
10 januari 2017, 14:39
persoonlijk vind ik wel dat de focus bij Bonamassa verkeerd ligt. Hij is nu meer bekend om zijn gear dan om zijn muziek en dat heeft ie aan zichzelf te danken. Volgens mij is het een prima kerel en aardige vent, maar hij zou zijn talent moeten gebruiken om muziek te maken. Verzamelen kan elke rijke stinkerd.

Je zegt het alsof het verzamelen van een hoop gitaren betekent dat je je talent niet aan het maken van muziek besteed. Volgens mij staat dat volledig los van elkaar. Als je 12 uur per dag met muziek bezig bent blijven er ook nog 12 over om gitaren te kopen, postzegels te verzamelen of met kleine kindjes te spelen op Neverland.

Toevallig vorige week op YT een fimpje van Bonnemassa en z'n Bonnaseum zitten kijken. Best een vermakelijk filmpje waarin hij honderuit vertelt over een aantal gitaren en daarbij ook zegt dat hij zich realiseert dat het bij sommige mensen wat protserig overkomt om alles zo ten toon te spreiden (check ook z'n FB pagina maar eens) maar hij het vooral doet om unieke instrumenten te delen met hen die het interessant vinden. Ik vind het iig altijd wel leuk om de gitaren voorbij te zien komen en dat hij bijvoorbeeld een ticket voor z'n LP koopt om 'm tijdens een vlucht naar Australië naast 'm op de stoel te kunnen houden.

Het alternatief is dat het bij eoa onbekende rijke stinkerd achter slot en grendel verdwijnt en dan zie of hoor je er nooit iets van.

roger
10 januari 2017, 14:40
Er staat nu een 1969 les Paul op marktplaats...:)

http://link.marktplaats.nl/m1124980674

Philippe
10 januari 2017, 14:50
Behoorlijk droge advertentie. Ben geen Les Paul expert maar bij een dergelijke advertentie krijg ik direct argwaan. Als eigenaar zou ik gedetailleerdere foto's maken en toch iets meer info verschaffen over de originaliteit, herkomst, en niet dat ik er een "koffer, versterker, enz" bij krijg.

EDIT: in zijn andere advertenties verkoopt hij een antieke piano en een antieke tafel dus wellicht komt het uit een erfenis en heeft adverteerder van iemand ingefluisterd gekregen dat hij maar 12.000 moet vragen?

Revolver
10 januari 2017, 15:24
Zou zo maar kunnen. De verkoper lijkt geen enkele verstand van zaken te hebben en zet dit onder het mom van niet geschoten is altijd mis op Marktplaats. Ik sluit trouwens niet uit dat het een echte Gib is van een paar jaar oud en dat de verkoper per ongeluk een nulletje teveel heeft getikt.

Voor 1200 wil ik 'm dan wel hebben :cheerup:

Da Vinci
10 januari 2017, 15:27
Iedereen die een Gibson Les Paul Custom aanbiedt met advertentietitel niet meer dan "Gitaar" kan ik eigenlijk al niet meer echt serieus nemen.
Dat nulletje te veel had ik ook bedacht, maar dan biedt je een gitaar met een huidige nieuwprijs van $ 5.500 dollar (volgens Gibson site) aan voor € 1.200 euro en dat helpt nou ook niet echt.

humbucker
10 januari 2017, 15:57
Heeft ook een maple toets. Kan dus geen '69er zijn. Als ik het goed heb kwamen die maple toetsen pas mid 70 jaren op de markt.

Joost de Ruig
10 januari 2017, 16:40
Wie had ooit gedacht dat bijv. Richard Gere een verzamelaar zou zijn...


Net als Frank Stalone en Steven Seagal, die hebben ook enorme collecties vintage gear. Norman doet goede zaken met ze :)

Joost de Ruig
10 januari 2017, 16:43
Iedereen die een Gibson Les Paul Custom aanbiedt met advertentietitel niet meer dan "Gitaar" kan ik eigenlijk al niet meer echt serieus nemen.

Als ik naar de naam van de verkoper kijk, zou ik haast gaan denken dat het om een alias van jou ging :D