PDA

View Full Version : Live Music Instruments Arnhem stopt er mee



wiltin
27 maart 2013, 07:50
Ook voor Live Music Instruments in Arnhem is het doek gevallen.
Via hun site start een internet veiling om de hele hap weg te krijgen, misschien zit er iets interesants tussen.
http://www.livemusic.nl/Algemeen-Nieuws/Einde-van-een-tijdperk

Harry
27 maart 2013, 10:05
getver, triest.....

Napoje
27 maart 2013, 10:28
er staat niet dat ze failliet zijn. Ze stoppen er mee en dumpen hun voorraad... Triest dat wel.

Duhsjaak
29 maart 2013, 19:04
Ik doe een oproep aan GN'ers.

Ga eens uit van de kracht van het woord. Sta s.v.p. eens stil bij wat je zegt. Als de eigenaren hierna iets anders willen gaan doen, brengt het etiket 'faillissement' deze mensen onwaarschijnlijk veel schade toe, zonder dat zij in de gelegenheid zijn zich te verdedigen. Want (zakelijk) dus zij hebben geen account

Sorry als het wat fanatiek klinkt, maar op een forum heb je mogelijk invloed. Gebruik die goed.

Oproep aan de mod.
Het schijnt dat er ergens een knop zit waarmee ik dit kan rapporteren. Ik ben er nog niet achter waar ie zit.
Mag ik je/jullie vragen dit draad te kuisen?
Daaaaaaank!

Vriendelijke groet, Gus

Scarface
29 maart 2013, 19:24
Helemaal gelijk, Gus.
Ben zelf ondernemer, en het woord is vaak onbewust sterker dan de realiteit.

Groet,
Marco

P.s knop zit links onderin,heb ik nu op gedrukt.

The Bertman
29 maart 2013, 20:01
Ik vind dat een beetje muggenziften. Ik maak uit hun eigen verhaal alleen maar op dat ze failliet zijn. Dan kan je wel met grote woorden een heel verhaal ophangen, maar ik denk dat iedereen dezelfde conclusie trekt, namelijk dat ze failliet zijn. Als het anders ligt kan dat ook in dit topic gepost worden.

Han S
29 maart 2013, 20:25
Einde van een tijdperk
Na 34 jaar heeft Live Music haar deuren moeten sluiten.
De oorzaken zijn de wurggreep van de Deutsche Bank, samen met de teruglopende economie en de moordende internetconcurrentie.

Service en kennis hebben altijd de boventoon gevoerd, veel klanten hebben dat gewaardeerd en beloond, waarvoor grote dank.
De installatie-projecten hielpen Live Music de laatste jaren nog overeind te blijven. Echter de kostenposten van bank en huur waren moordend en uiteindelijk was er al geruime tijd geen mogelijkheid meer om winst te maken, essentieel voor het voeren van een zaak.
We zijn ons er van bewust dat Live Music een begrip is geworden, niet alleen in Arnhem, maar ook ver daar buiten. Er is nog niets duidelijk maar er wordt een poging gedaan voor een doorstart, zodat dit alles niet verloren gaat.
Allereerst gaat er een veiling plaatsvinden op het internet. Hierover zullen wij u op deze site informeren zodra daar meer duidelijkheid is.
Alle verhuuropdrachten worden verder afgehandeld door mijn gewaardeerde collega Paul van Zeeland.
Mochten er vragen zijn of weet u een goede plek voor het bekwame personeel, dan hoor ik dat graag. U kunt ons bereiken op dit e-mailadres smartbits@live.nl
Bart Smits
Live Music

Conclusie? Ik vrees dat Bert er niet zo ver naast zit. De banken zijn voorzichtiger geworden, kijk naar bouwbedrijf Mulder in Obdam, opdrachten nog genoeg, bank draait de kraan dicht en einde bedrijf na 75 jaar.

Napoje
29 maart 2013, 20:31
Aangezien we toch geen rente meer krijgen wil ik mijn salaris wel weer in zo'n bruin zakje. De @&€ aan de banken en hun graaiende managers.

bat
29 maart 2013, 20:35
Dat zegt dus nog niet dat ze failliet zijn. Misschien hebben ze er gewoon voor gekozen niet langer meer in die wurggreep te willen zitten.

Han S
29 maart 2013, 21:04
de kostenposten van bank en huur waren moordend en uiteindelijk was er al geruime tijd geen mogelijkheid meer om winst te maken, essentieel voor het voeren van een zaak.

Wat denk je zelf? Als je een bedrijf hebt dat geen winst maakt en de huur niet kan opbrengen, de bank niet tevreden kan houden, welke opties heb je dan nog?

Natuurlijk ga je niet vertellen dat je het faillissement hebt aangevraagd want daar ben je niet trots op en eigenlijk doet dat er ook niet toe. Het is een drama voor Bart Smits en ik wens hem alle sterkte en goeds, want steun zal hij nodig hebben.

Napoje
29 maart 2013, 21:17
Hij kan ook kiezen voor een narrow escape. Huur opzeggen, gear verkopen en hopen dat dat net zoveel oplevert om de schulden te dekken, of een deal met de bank.... Take it or leave it.

D3nnis
29 maart 2013, 21:43
Op de site van BVA Auctions staat "Online faillissementsveiling". Mag toch aannemen dat op een dergelijke site de juiste benamingen worden gebruikt?

mountainman
29 maart 2013, 21:49
Zoek maar even hier: http://www.faillissementsdossier.nl

Helaas voor de betrokkenen is dit soort informatie gewoon publiek toegankelijk.

The Bertman
29 maart 2013, 23:42
Daar komt nog bij dat een faillissement in deze tijden geen schande is. Het is nu gewoon verrekte moeilijk om een bedrijf te runnen. Doodzonde dat het gebeurd is, en ik wens alle betrokkenen veel succes met een eventuele doorstart.

Pepe
30 maart 2013, 00:14
Het lijkt me ook gewoon de tijdsgeest. Internet. Vroeger struikelde je over de 1 uur ontwikkel toko's, die waren eind jaren negentig ineens allemaal verdwenen. Virtuele shops eten de klandizie van de fysieke op. Kranten veranderen naar tabloid omdat je iets moet doen enz. enz.
De laatste tijd merk ik ineens opvallend veel initiatieven om het boek te promoten. Water komt aan de lippen.

Duhsjaak
30 maart 2013, 07:25
Pepe heeft daar zeker een punt. Ik meen ook dat het niet iets is waarvoor je je zou moeten schamen. Het kan letterlijk iedereen overkomen. Het begrip faillissement heeft alleen heel vergaande juridische en financiële consequenties.

Iemand ten onrechte failliet verklaren heeft een omgekeerde Privé werking. Dan worden er deuren gesloten, die voor anderen geopend worden. Als GN daarvan de bron (of een van de bronnen) is, dan is het wachten op juridisch gezeik richting GN.

Noch op het etiket, noch op het gezeik zit iemand te wachten. Hetzelfde geldt voor de term 'oplichter'. Dat wordt hier (Op GN, niet in dit draadje) losjes gehanteerd. Naar mijn smaak is het handig onderscheid te maken tussen dat wat je in de kroeg zegt en dat wat je op het net zet. Op het net heeft iets eeuwigheidswaarde. Dat kan iemand heel lang achtervolgen.

Als ik mijn vriend, Bram M. daarover spreek (Is fraude strafbaar, Bram?) dan is zijn antwoord: Alleen als iemand wordt gesnapt čn wordt veroordeeld.

Dat punt wilde ik naar voren brengen.
Vriendelijke groet, Gus

wiltin
30 maart 2013, 09:22
Als Ts had ik na het plaatsen van dit topic al spijt van de term Fallisement en wilde dit aanpassen. maar helaas ik vindt geen edit knop.
Ik ben zelf zzp er in zeer zwaar weer en zal de laatste zijn oordelen over fallisement etc te hebben. In de afgelopen jaren heb ik al vele beginnende gitaristen naar Live Music verwezen voor de aanschaf van hun meestal eerste gitaar en versterker. Juis door hun goede service en geduld.
Het is jammer dat bedrijfen met een bij hun klanten goed signatuur vaak het eerste in problemen komen.
Mocht een moderator in staat zijn de topic naam aan te passen dan graag.

paulusdeBKB
30 maart 2013, 13:37
Wat extra wrang is: door de faillissementsveiling wordt het de overgebleven winkels weer net iets moeilijker gemaakt. Zeker bij een wat groter faillissement zijn er relatief veel muzikanten die hun slag slaan, door eindelijk dat instrument te kopen waarop ze al een tijdje zaten te azen. Nu kunnen ze het opeens betalen, en zijn ze voorzien en dus kan een andere muziekwinkel ook niets meer aan ze verdienen.

Zou dat een merkbaar effect geven in de regio?

zjanke
30 maart 2013, 15:03
De failliete boedel wordt verkocht via BVA auctions, dus uit heel Nederland (en misschien ook wel over de grens) zullen er kopers hun slag slaan. Wat wel wrang is aan deze actie is dat mensen nu tot aankoop overgaan en dat deze aankoop een aantal maanden geleden een hele andere impact zou hebben gehad.

Braindead
6 april 2013, 17:55
Nou ik moet nog zien of het wel "je slag slaan" is. Als er veel geboden wordt zal de uiteindelijke prijs toch nog kunnen tegenvallen. Je moet nog met veilingkosten en btw rekenen en ophaal/verzendkosten. Tel daarbij op dat er geen garantie op zit en er beperkte keus is. Natuurlijk zal dat ten koste gaan van de omzet in andere winkels maar het is verdeeld over heel NL.

Duhsjaak
6 april 2013, 19:21
Hi
@Braindead
Neem mij niet kwalijk dat ik ook hier weer een radicaal andere mening heb. Waar het idee vandaan komt dat er geen garantie zou moeten worden gegeven is voor mij nog even niet duidelijk.

Mogelijk promoot het Veilinghuis die gedachte omdat dat goed in hun kraam te pas komt. Uitgaande van de gedachte dat je aankoop als particulier onderneemt, is (afhankelijk van de situatie) van toepassing:
- Wet Consumentenkoop
- Wet koop op afstand

Dit zijn dwingendrechtelijke wetsteksten. Daar komen betrokkenen niet onderuit. Er zit dus een normale hoeveelheid garantie op de aangekochte zaken. Wat onder 'normaal' moet worden verstaan, wordt getoetst aan de open norm 'redelijkheid en billijkheid'. Deze norm staat in het Nieuw Burgerlijk Wetboek'. Dit is van 1992, dus ik veronderstel dat professionals dat een keer begrijpen. Dus, hoe lang gaat normaal een gitaar mee? Minstens 15 jaar is mijn stelling. Dus 15 jaar garantie.

Formeel moet ik je de werking van witte, grijze en zwarte lijsten uitleggen (allemaal wettelijke ijkpunten), maar ik geloof dat het vermelden van de bottom line volstaat.

Voor zakelijk aangekochte zaken kan dat anders komen te liggen. In het B2B (zakelijke deals tussen zakelijke partijen) geldt gewoon contractsvrijheid. Dan mag een beroep op beperkende leveringsvoorwaarden worden gedaan. Moeten die zakelijke partijen maar kijken wat ze tekenen. Wetgever gaat ervan uit dat dat een paar partijen zijn die qua juridische kennis elkaar in evenwicht houden. Hebben ze de kennis niet, dan halen ze het maar in huis.

Het is natuurlijk bonton om te schelden tegen banken. Dat hebben ze wel verdiend ook. Maar muziekwinkels nemen het begrip 'handel' ook wel heel erg losjes. Koop dus nooit 2 of 3 jaar extra garantie op een gitaar. Pure diefstal.

In het door mij beoogde juridische/kennisdelingshoekje van GN moeten dit soort onderwerpen standaard worden geadresseerd. Zo ver is het nog niet.
Normaal sta ik open voor hoor en wederhoor en voor het naast elkaar leggen van meningen. Over dit stuk echter niet. Kun je niet geloven wat hier staat? Pak dan het wetboek er bij en ga aan de slag.
Vriendelijke groet, Gus

Swaag
6 april 2013, 19:47
Als het een executieverkoop betreft, is BW7:19 van toepassing. En dan zijn gebreken aan de zaak uitgesloten.