PDA

View Full Version : Bouw distortion pedaal Das Plus



miyaru
26 maart 2013, 21:47
Bouwverslag Das Musikding – das Plus.

Ik ben Robin, echt een amateur op gitaargebied. Ik ben eigenlijk bassist die het leuk vindt om gitaar te spelen. Ook ben ik erg geïnteresseerd in de techniek van buizenversterkers en fx pedalen. Ik ben een complete leek op elektronica gebied, maar ben bereid te leren.

Ik heb enige tijd geleden een complete kit gekocht bij das Musikding in Duitsland. Het gaat om das Plus – een MXR Distortion + clone. Op het internet kan je de tekeningen vinden hoe het schema is en hoe alles moet worden aangesloten in de behuizing. (www.musikding.de). Das Plus draait op de ua741 opamp/chip, en distortion draait op twee diodes. De potmeters in de kit zijn van Alpha.

De bouw:

Ik ben begonnen met de stuklijst uit te vergroten tot A3 fomaat, om zo alle losse onderdelen op de stuklijst te kunnen leggen, en na het bevolken van de printplaat te kunnen afstrepen met een marker. Op de printplaat staan de componenten aangegeven en het bevolken levert dan ook niet echt problemen op. Het solderen heb ik gedaan met mijn nieuwe Velleman soldeerstation die digitaal instelbaar is. Na wat uitproberen met een proefstukje kwam ik tot de conclusie dat het soldeerwerk op 350 graden moest gebeuren. Het solderen leverde niet echt problemen op. Wel is de printplaat wel wat klein uitgevoerd, en mijn handen zijn niet echt klein...

Ik had waterdecall mee besteld, maar dat werkt niet echt voor mij, dus de definitieve afwerking volgt later.

Na het avontuur met de sticker ben ik de behuizing gaan opbouwen met een input en output, dc in, twee pots (output en distortion), de statusled en de switch.

Op de printplaat heb ik hierna de bedrading gesoldeerd. De tijd om alles samen te bouwen was nu aangebroken. Met behulp van de duidelijke tekening is dit met een uurtje werk gedaan. Ik heb eerst een batterij er ingezet en op de input en output gemeten of er geen gekke hoge spanningen opstonden. Toen even uitgeprobeerd op mijn Line6 podv2. Een laatste test met een adapter wees uit dat ik twee draden verkeerd om heb gesoldeerd. Deze omgedraaid en de adapter werkte ook.

De test op mijn oude Silverface Champje was bemoedigend. Weinig ruis bij ingeschakeld e ffect en helemaal geen ruis in bypass mode. Voorbij twee uur op de distortion knop wordt hij scherp, en bij lage standen klinkt hij als een mooie romige overdrive.

Al met al een leerzaam project, en wellicht op naar het volgende!!!!

Plant
27 maart 2013, 00:26
Huh !? :???: Geen foto's !?

miyaru
27 maart 2013, 01:21
Sorry, even geen camera voorhanden, foto's volgen nog......

cluseau
27 maart 2013, 07:25
Huh !? :???: Geen foto's !?

En wat het nog erger maakt......geen problemen. :(

JohnLord
27 maart 2013, 08:55
Als beginnende bouwer (ook ik) moet je natuurlijk wel wat zelfvertrouwen krijgen, dus het is wel prettig als een eerste projectje meteen goed werkt;)
Ik ben nu ook op zoek naar een wat uitdagender project. Dus een complexer pedaaltje of wellicht een 5E3, maar misschien is dat toch wat te hoog gegrepen. Lastig...

cluseau
27 maart 2013, 09:24
Als je eerste project direct werkt heb je voornamelijk je sodeer skills getrained. Zit je project vol fouten en moet je af en toe het zweet van je lip vegen dan ben je pas echt aan het leren. Als je project in een keer goed werkt zegt dat natuurlijk wel iets over je nauwkeurigheid.

Een 5E3 is heel simpel en makkelijk zelf te bouwen. Zeker als je stap voor stap tewerk gaat en de afzonderlijke blokken test leer je goed waar je mee bezig ben. Als je een 5E3 gaat bouwen gaat deze ook werken, links of rechtsom.

Hendriks
27 maart 2013, 09:57
Als je eerste project direct werkt heb je voornamelijk je sodeer skills getrained. Zit je project vol fouten en moet je af en toe het zweet van je lip vegen dan ben je pas echt aan het leren. Als je project in een keer goed werkt zegt dat natuurlijk wel iets over je nauwkeurigheid.

Een 5E3 is heel simpel en makkelijk zelf te bouwen. Zeker als je stap voor stap tewerk gaat en de afzonderlijke blokken test leer je goed waar je mee bezig ben. Als je een 5E3 gaat bouwen gaat deze ook werken, links of rechtsom.

De voldoening is zelfs groter als je hem aan de praat krijgt , nadat hij eerst niet goed werkte . Tenminste dat is mijn ervaring.

Buxtra
27 maart 2013, 11:18
Ook dit is weer erg leuk om te lezen. Ben eigenlijk veel te laat lid geworden van GN maar heb er al zo veel van geleerd mbt die diy topics. Mijn 5f1 en 5e3 aan de praat gekregen met de opgedane kennis van hier, mijn schoonvader mbt digitale multimeter gebruik en de opgedane soldeerervaringen. Niet te klein wattage, niet te kleine pook etc. Moet ook echt beamen dat ik het meeste geleerd heb van mijn eigen slechte soldeerverbindingen en het werkje wat je dan hebt. Ook ik zit met een zaklamp op mijn bureau klaar om in een donker huis in de winter althans af te dalen tot in de kelder om de aardlekschakelaar weer effe om te halen...

En de voldoening die zich vervolgens van uit je tenen meester maakt tot de kruin op je kop als die lieve schootpoes (5f1) begint te spinnen van tevredenheid of als die kudde hongerige wolven (5e3) begint te huilen. Schitterende herrie uit een paar draadjes en lampen met wat knopjes en een metalen omhulsel! Elke keer weer vanaf het moment dat je project er op zit. Zit nu te denken aan een 18 watt of superchamp / champ ultra ivm een gewenste tremolo. Maar ik lees overal dat die 18 watter nog luider zijn dan een 5e3 en die zorgde erzondag al voor dat een visite direct afscheid nam ipv het geplande half uurtje later :makeup:

Veel plezier je diy keuzes en bouw. We worden er allemaal beter in dankzij de alwetende diy goeroes hier.

PS: mijn werkjes zijn nog niet GN fotowaardig ivm mijn nog in ontwikkeling zijnde bouw- en soldeervaardigheden! Komt nog een keer goed, heus :hide:.

JohnLord
27 maart 2013, 17:05
Als je eerste project direct werkt heb je voornamelijk je sodeer skills getrained. Zit je project vol fouten en moet je af en toe het zweet van je lip vegen dan ben je pas echt aan het leren. Als je project in een keer goed werkt zegt dat natuurlijk wel iets over je nauwkeurigheid.

Een 5E3 is heel simpel en makkelijk zelf te bouwen. Zeker als je stap voor stap tewerk gaat en de afzonderlijke blokken test leer je goed waar je mee bezig ben. Als je een 5E3 gaat bouwen gaat deze ook werken, links of rechtsom.

Forumlid Buzzel heeft onlangs een 18 Watt Marshall kloon van ToneFactory gebouwd. Die is voor mij dan weer een stuk bruikbaarder dan een 5E3. Tenslotte bouw je geen amp om hem vervolgens stof te laten happen. Is die 18 Watter voor een beginnend, maar geduldig en nauwkeurig, bouwer te doen?

cluseau
27 maart 2013, 18:20
Forumlid Buzzel heeft onlangs een 18 Watt Marshall kloon van ToneFactory gebouwd. Die is voor mij dan weer een stuk bruikbaarder dan een 5E3. Tenslotte bouw je geen amp om hem vervolgens stof te laten happen. Is die 18 Watter voor een beginnend, maar geduldig en nauwkeurig, bouwer te doen?

Tuurlijk, kom je er niet uit zal ik er persoonlijk op toezien dat het ding gaat werken :ok:

Hendriks
27 maart 2013, 18:44
Forumlid Buzzel heeft onlangs een 18 Watt Marshall kloon van ToneFactory gebouwd. Die is voor mij dan weer een stuk bruikbaarder dan een 5E3. Tenslotte bouw je geen amp om hem vervolgens stof te laten happen. Is die 18 Watter voor een beginnend, maar geduldig en nauwkeurig, bouwer te doen?

Ik persoonlijk vond de 18 watter eenvoudiger , je hebt een wat groter chassis en het is daardoor wat overzichtelijker.

Buxtra
27 maart 2013, 21:47
Ik persoonlijk vond de 18 watter eenvoudiger , je hebt een wat groter chassis en het is daardoor wat overzichtelijker.

Das fijn want het zal mij ook nog eerder over de streep trekken. De 5e3 is op mij best krap overgekomen. Als het turretboardje er in moet bijvoorbeeld. Maar ik heb ook multitap ouput trafo's op mijn 5e3 en 5f1 gezet waardoor er extra geboord moest worden en een vrij grote ohm selector switch een goede plek moest krijgen. Net als die extra output jack die ik er op wilde. Maar uiteindelijk prima te doen, dat dan weer wel natuurlijk.





...close, but no cig...

Buxtra
27 maart 2013, 21:54
Forumlid Buzzel heeft onlangs een 18 Watt Marshall kloon van ToneFactory gebouwd. Die is voor mij dan weer een stuk bruikbaarder dan een 5E3. Tenslotte bouw je geen amp om hem vervolgens stof te laten happen. Is die 18 Watter voor een beginnend, maar geduldig en nauwkeurig, bouwer te doen?

Kun je specifiek aangeven waarom die 18 watter meer bruikbaar bleek dan die 5e3? Heb bij mijn keuze voor een 5e3 het lagere wattage en de moeilijkheidsgraad bij het bouwen volgens het 'web' een beetje de doorslag laten geven. Natuurlijk ook de sound want ik beschik ook over een Marshall Haze 15 half stack (voor in de woonkamer). Wilde er een combo bij voor onderweg en in mijn 'batcave'.
En toen kwam ik uit op de zelfbouwcombo's 5f1 en 5e3. Van beiden overigens geen enkele spijt alhoewel ik de 5f1 nog in een headhell moet gieten en tolexen.

Dus ben nieuwsgierig hoe de 18 watter door Buzzel bruikbaarder is!

JohnLord
27 maart 2013, 22:21
Ik ben beginner als het gaat om amps bouwen, vandaar dat ik in eerste instantie naar de 5F1 en5E3 keek. Tamelijk eenvoudige amps. Ik heb alleen niks met Fender amps vandaar de verwachting dat, als ik zo'n 5E3 af zou hebben, deze tot stofhappen is gedoemd. De sound die ik prettig vind en zoek is meer Marshall. Vandaar mijn vraag of dat project te doen is.

nusti
27 maart 2013, 23:48
Ik was al een tijdje aan het struinen op het web voor een leuk zelfbouw pedaaltje. Via de link in de eerste post kwam ik dus bij das musikding uit en daar stond dan eindelijke het pedaaltje dat ik zocht. Het is the Zen geworden, een zeer milde overdrive. wordt mijn eerste pedaal project, ik heb er enorm veel zin en ik hoop dat de kwaliteit goed is.
Mijn dank aan de topicstarter voor de link..

miyaru
28 maart 2013, 08:31
Niet te danken Nusti!:rockon::rockon::rockon:

Buzzel
28 maart 2013, 08:36
18watter is mooi! Gaat mee in band volume en is goed te bouwen. Mijn idee is met een bouwkit dat je niet echt weet wat je doet. Dus mijn volgende project is een champ met mods, mooi voor thuis.

Buxtra
28 maart 2013, 09:29
Als beginnend forumlid betrap ik mezelf er op dat ik wellicht off topic ga, sorry miyaru. Leuk pedaaltje, heb ook even de link bekeken.

Heel veel succes ermee! Je zal heel bewust de byoc kitjes gepasseerd hebben?

Momenteel krijg ik maar geen tremolo en reverb uit mijn hoofd. Het liefst zou ik zo'n module bouwen die ze ook bij Weber aanbieden maar die is en moeilijk en niet zo veel gebouwd. Mist dus naslagwerk en troubleshoot op het web. Ook heeft dat ding geen stereo uitgang en een goedkoop en simpel stereo pulsar pedaal van EH wel. Dus zie het niet zitten om aan zo'n mooietube reverb/tremolo te beginnen. En strymon flint is ook te veel van het goed maar ook weer wel erg handzaam. Van het geld zou ik alleen leiver een 18 watter bouwen! Een byoc heeft ook geen stereo uitgang voor tremolo. En als prutser kan ik ook niet/nog niet/heel lang niet zelf bedenken hoe ik van een bestaand circuit een stereo circuit met pan functie brouw... Derhalve nog geen tube reverb en tremolo ding van Weber...

Buxtra
28 maart 2013, 09:32
18watter is mooi! Gaat mee in band volume en is goed te bouwen. Mijn idee is met een bouwkit dat je niet echt weet wat je doet. Dus mijn volgende project is een champ met mods, mooi voor thuis.

Veel plezier man 5f1 vond ik een leuk kitje en maakt een aangenaam geluid! Die 18 watter die ik mijn hoofd heb krijgt een tremolo maar ook een master volume. Heb de tubedepot assembly manual bekeken! Weet nog niet of ik kit koop of ga samenstellen. Sommige andere diy manuals bevatten ook nog eens fouten volgens sommige forumleden heb ik begrepen... Weet niet welke kits dat zijn.

Tabula Rasa
28 maart 2013, 09:47
Tuurlijk, kom je er niet uit zal ik er persoonlijk op toezien dat het ding gaat werken :ok:

Precies, net zoals jullie mij door mijn Champ II met veel mods heen hebben gepraat, en net als mijn 5watter SE met schakelbare buis-diode gelijkrichter.

Met het forum kom je er ALTIJD uit.

miyaru
28 maart 2013, 11:25
@Buxtra: ik kende die kitjes helemaal niet, maar heb net even stiekum gekeken. Zit er interessant uit, ga ik zeker wat van bouwen in de toekomst, ik denk aan de analoge chorus. Bedankt voor de tip!!!!

Buxtra
28 maart 2013, 12:19
@Buxtra: ik kende die kitjes helemaal niet, maar heb net even stiekum gekeken. Zit er interessant uit, ga ik zeker wat van bouwen in de toekomst, ik denk aan de analoge chorus. Bedankt voor de tip!!!!

Geen dank, is niets vergeleken wat dit forum al ongevraagd voor mij heeft betekend. Tijd om kleur te gaan bekennen. Het enthousiasme begint he tvan de onzekerheid te winnen..!

Die byoc pedaaltjes hebben regelmatig (het soort pedaal, reverb o.a.) het wat schijnbaar het Electro Harmonix syndroom genoemd kan worden. Volgens het web althans. Op het podium mogelijk niet echt bruikbaar omdat een minimale twist aan een knop voor een totaal ander klankbeeld schijnt te zorgen. Op een podium schijnt dit niet wenselijk te zijn. Heb zelf nog geen podiumervaring dus zou het wel aan moeten durven maar ik bouw liever iets gelijk fatsoenlijks ipv het tzt echt van de hand te willen doen en vervolgens dubbel kosten te moeten maken. Mods kunnen dit weer oplossen in veel gevallen. Maar ik als beginneling raak er dan toch een beetje bunzig van.

Good luck