PDA

View Full Version : Bouw distortion pedaal Das Plus



miyaru
26 maart 2013, 21:47
Bouwverslag Das Musikding – das Plus.

Ik ben Robin, echt een amateur op gitaargebied. Ik ben eigenlijk bassist die het leuk vindt om gitaar te spelen. Ook ben ik erg geïnteresseerd in de techniek van buizenversterkers en fx pedalen. Ik ben een complete leek op elektronica gebied, maar ben bereid te leren.

Ik heb enige tijd geleden een complete kit gekocht bij das Musikding in Duitsland. Het gaat om das Plus – een MXR Distortion + clone. Op het internet kan je de tekeningen vinden hoe het schema is en hoe alles moet worden aangesloten in de behuizing. (www.musikding.de). Das Plus draait op de ua741 opamp/chip, en distortion draait op twee diodes. De potmeters in de kit zijn van Alpha.

De bouw:

Ik ben begonnen met de stuklijst uit te vergroten tot A3 fomaat, om zo alle losse onderdelen op de stuklijst te kunnen leggen, en na het bevolken van de printplaat te kunnen afstrepen met een marker. Op de printplaat staan de componenten aangegeven en het bevolken levert dan ook niet echt problemen op. Het solderen heb ik gedaan met mijn nieuwe Velleman soldeerstation die digitaal instelbaar is. Na wat uitproberen met een proefstukje kwam ik tot de conclusie dat het soldeerwerk op 350 graden moest gebeuren. Het solderen leverde niet echt problemen op. Wel is de printplaat wel wat klein uitgevoerd, en mijn handen zijn niet echt klein...

Ik had waterdecall mee besteld, maar dat werkt niet echt voor mij, dus de definitieve afwerking volgt later.

Na het avontuur met de sticker ben ik de behuizing gaan opbouwen met een input en output, dc in, twee pots (output en distortion), de statusled en de switch.