PDA

View Full Version : Recoding device gezocht (concrete vragen)



GuitarL91
26 maart 2013, 17:28
Ik ben de laatste tijd research aan het doen naar een geschikte opname device, maar inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer. Door alle apparaten met allemaal verschillende functies ben ik een beetje verdwaald geraakt. Ik probeer daarom mijn context zou helder mogelijk te schetsen, zodat jullie een gericht advies kunnen geven.

Mijn achtergrond

Ik zie mijzelf nog als een beginnend gitarist, maar ben fanatieker dan gemiddeld. Ik probeer de tijd die ik oefen zo effectief mogelijk te gebruiken. Ik heb mijzelf ten doel gesteld om elke dag minimaal 2 uur te oefenen en haal dat gemakkelijk.

Mijn doeleinde voor het opnemen

Om te werken aan mijn timing, mijn muzikale gehoor en improvisaties wil ik mijzelf gaan opnemen. Dan kan ik horen wat goed en fout gaat zodat ik kan werken aan mijn zwakke punten. Daarnaast wil ik mijn improviseren verbeteren door over een loop mee te spelen.

Vereisten

Het opname-apparaat is dus vooral bedoeld voor praktische doeleinden. De eisen zijn niet niet extreem hoog:
- Een loopfunctie is gewenst. Het maakt mij hier niet zo veel uit of ik direct kan loopen of dat ik na afloop van het opnemen kan kiezen welk gedeelte er geloopt wordt.
- Metronoom of drumtracks (o.i.d.) zijn een vereiste i.v.m. training timing.
- Het moet wat mogelijkheden bieden om een eigen track te maken.

Het is dus niet bedoeld om high-end songs te produceren etc.

Tijdens het zoeken kwam ik onder andere de Korg SR01 SOS Recorder tegen. Echter, de Korg werd mij in de winkel afgeraden omdat deze net te beperkt is. Ik kreeg wel een suggestie om eens te kijken naar een iRig Stomp. Ik kan er alleen niet achter komen of deze ook kan loopen?

De Korg SR01 SOS Recorder is €129, terwijl de iRig Stomp €45 is. Om een scheidslijn te trekken, stel ik dat het budget rond het bedrag van de Korg ligt. Nogmaals, ik heb veel gelezen e.d. maar ben even verdwaald in de opties.

Bedankt.

harrie-beton
26 maart 2013, 19:15
de beste recorder is je eigen computer. Als je een eenvoudige usb geluidskaart koopt (tip een line6 studio gx of ux) ben je klaar.

peter_heijnen
26 maart 2013, 19:20
Vox jamvox, ben je in een klap klaar met alle aan te schaffen zaken voor de eerste jaren.

GuitarL91
26 maart 2013, 19:40
de beste recorder is je eigen computer. Als je een eenvoudige usb geluidskaart koopt (tip een line6 studio gx of ux) ben je klaar.

Het direct aansluiten op de computer gaat heel erg ten koste van het praktische gebruik. Ik neem dan aan dat je dan voor het kiezen van een ander soort sound, je op je computer het soort sound kiest? Voor mij werkt dat niet praktisch.

GuitarL91
26 maart 2013, 20:34
Vox jamvox, ben je in een klap klaar met alle aan te schaffen zaken voor de eerste jaren.

Bedankt voor je tip, dit komt inderdaad wel in de buurt. Nadeel is en blijft alleen dat je een computer, laptop, o.i.d. nodig hebt. Ik wil op het device zelf een fysieke knop (of pedaaltje) hebben om aan te geven wanneer ik wil opnemen, etc. Ik heb niet altijd een tablet of computer bij de hand en ik wil gewoon met het device en mijn gitaar (ja, en kabel) van start kunnen gaan.

GuitarL91
27 maart 2013, 00:13
Toevalligerwijs liep ik een nieuwe kanshebber tegen het lijf:

http://www.rockpalace.com/product/Tascam-GB10-Guitar-Bass-Trainer-Recorder?gclid=CKvNrN-5m7YCFchc3godgAEAgg

paulusdeBKB
27 maart 2013, 13:23
Yep, ik zou ook voor een standalone apparaat gaan. Gewoon inpluggen en spelen... Die Tascam ziet er aardig uit, misschien heeft Korg nog iets vergelijkbaars in zijn Pandora-serie? En voor 300 euro heb je de Fender G-Dec: modeling-versterker met ingebouwde ritmes en backingpartijen.

Als je een smartphone hebt, kun je ook eens kijken naar een gitaar-naar-phone-verbindingsdingetje zoals de iRig of Apogee Jam. Er zijn voor iPhone / iPod, maar vast ook voor Android devices, diverse handige appjes te krijgen waarmee je kunt opnemen.

Paar voorbeelden die ik op mijn iPhone heb staan:
Garageband
Amplitube
iAmdrums
iReal b
en Tempo 3.01 van Frozen Ape is een zeer uitgebreide metronoom.

Edit: bij nader inzien vind ik je post niet zo geschikt voor het recording-forum. Misschien krijg je meer respons in het subforum 'speeltechnieken en theorie'?

GuitarL91
27 maart 2013, 13:59
Yep, ik zou ook voor een standalone apparaat gaan. Gewoon inpluggen en spelen... Die Tascam ziet er aardig uit, misschien heeft Korg nog iets vergelijkbaars in zijn Pandora-serie? En voor 300 euro heb je de Fender G-Dec: modeling-versterker met ingebouwde ritmes en backingpartijen.

Als je een smartphone hebt, kun je ook eens kijken naar een gitaar-naar-phone-verbindingsdingetje zoals de iRig of Apogee Jam. Er zijn voor iPhone / iPod, maar vast ook voor Android devices, diverse handige appjes te krijgen waarmee je kunt opnemen.

Paar voorbeelden die ik op mijn iPhone heb staan:
Garageband
Amplitube
iAmdrums
iReal b
en Tempo 3.01 van Frozen Ape is een zeer uitgebreide metronoom.

Edit: bij nader inzien vind ik je post niet zo geschikt voor het recording-forum. Misschien krijg je meer respons in het subforum 'speeltechnieken en theorie'?

Bedankt voor je adviezen. De iRig vind ik op de één of andere manier niet prettig werken, maar misschien zit dat ook wel tussen mijn oren. De Fender vind ik wat te prijzig voor mijn doeleinden. Ik zal de mod vragen het topic te verplaatsen.

The Bertman
27 maart 2013, 14:12
Nee hoor, dit topic blijft gewoon staan.De vraag gaat toch over opnemen?

Bert K, mod

GuitarL91
27 maart 2013, 14:28
Nee hoor, dit topic blijft gewoon staan.De vraag gaat toch over opnemen?

Bert K, mod

Ik stond op het punt een moderator te contacteren met de vraag of het verplaatst moest worden of niet. Bij deze overbodig :)

GuitarL91
29 maart 2013, 12:56
De keuze wordt gemaakt tussen de Tascam GB-10 en toch de Korg SR01 SOS Recorder. Welke heeft jullie voorkeur?

harrie-beton
29 maart 2013, 16:38
De tascam ziet er mooier uit en lijkt me daardoor beter te bedienen. De SOS heeft als enige een inbouwde microfoon. De tascam moet direct een gitaar in. Als je akoestisch gitaar en of zang gaat opnemen is de SOS keuze 1. Anders de tascam.

GuitarL91
29 maart 2013, 20:54
De tascam ziet er mooier uit en lijkt me daardoor beter te bedienen. De SOS heeft als enige een inbouwde microfoon. De tascam moet direct een gitaar in. Als je akoestisch gitaar en of zang gaat opnemen is de SOS keuze 1. Anders de tascam.

Je prikt je gitaar ook rechtstreeks in de Korg. Ik ben van plan zowel elektrisch als semi-akoestisch op te nemen. Ik neig naar de Korg vanwege het voordeel van een ingebouwde mic en ingebouwde speaker. Ik kan er alleen niet achter gekomen of er een metronoom opzit. De ene website maakt hier melding van, de ander beweert dat er alleen ritmepatronen (snelheid aanpasbaar) opzitten.

paulusdeBKB
30 maart 2013, 11:30
Is dit niks voor je? http://tascam.com/product/gt-r1/

GuitarL91
30 maart 2013, 15:18
Is dit niks voor je? http://tascam.com/product/gt-r1/

Dan komen we in de prijscategorie van bijvoorbeeld een Boss Micro. Die is uitgebreider.

Nog even wat onderzoek gedaan en Tascam maakt de beste kans. De Korg is dan wel een Multi Track Recorder, hij kan echter maar 1 song loaden. Je kan hem dus dus niet volgooien met songs en met een willekeurig nummer meespelen. Daarnaast is de Korg niet compatible met usb.

De Tascam GB-10 is geen MTR, maar kan volgegooid worden met songs. Daarnaast is hij usb compatible en kan hij zelfs via usb van stroom worden voorzien, dat scheelt weer een adapter.

Riny
30 maart 2013, 16:29
Wij werken met deze, weet alleen niet of ze nog te krijgen (te koop) zijn.

http://dl.dropbox.com/u/793212/Afbeeldingen/Roland%20Cakewalk%20V-studio%20100.jpg

http://dl.dropbox.com/u/793212/Afbeeldingen/VS-100-SDcard.jpg

Wave recorder SD kaart weergave.

Alles kan er in één keer op aangesloten worden en achteraf nog eens bewerkt worden.
Ook kunnen er meerder nummers op de SD- kaart.
De verdere bewerking gebeurd met Sonar X1.

http://dl.dropbox.com/u/793212/Afbeeldingen/Sonar%20X1.jpg

1 maal in de 14 dagen repeteren wij en nemen wij de nummers op welke ik daarna bewerk wanneer ze goed uitgevoerd zijn.
Ook is het fijn om een mede muzikant (of mijzelf) te wijzen op een eventuele "fout", immers opnames laten het goed horen dus dat scheelt weer discussietijd.

kunk
1 april 2013, 22:01
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=169847

Wel boven budget maar dit lijkt mij precies wat je vraagt.