PDA

View Full Version : Heb jij een speciale gig gitaar en waarom deze?



NickG
26 maart 2013, 17:18
Ik vroeg het me af omdat bijvoorbeeld J. Mascis voor Dinosaur Jr. uitsluitend Jazzmasters speelt on stage terwijl hij in de studio voor het laatste werk vooral Teles en Goldtops heeft gebruikt. Volgens hem doet hij dat zo omdat voor het oude werk de Jazzmaster nou eenmaal de basis was. Ik gig zelf niet maar kwam er wel achter dat mijn SG ideaal is om te vervoeren door zijn lage gewicht. Die neem ik dus wel het liefste mee.

barno
26 maart 2013, 17:32
In de studio wordt alles uitvergroot en zal ik veel verschillende gitaren gebruiken. Live gebruik ik gewoon waar ik op dat moment zin in heb, vooral ook wat er goed uitziet.

ErikM
26 maart 2013, 22:41
Ik kies mijn gitaar voor het type band... Strat voor alles in een, tele + HH strat voor soulband, tele + dropped tuned strat voor indie en bas voor als ik bassist ben ;-)

JohnLord
26 maart 2013, 23:11
Ik heb een Strat, een LP en een PRS. De PRS gebruik ik altijd met optredens, ik hoef dan ook nooit van gitaar te wisselen. Thuis of met opnames pak ik evenwel altijd Strat of LP, dan vind ik die PRS eigenlijk niet eens zo bijzonder.

vulvasonic
26 maart 2013, 23:43
Ik heb er 3, dus je zou zeggen dat dat niet telt, maar in mijn geval speel ik vrijwel exclusief op 1 van die 3 gitaren over een periode van minimaal anderhalf jaar. Waarom? Ze zijn alledrie gewoon retegoed en ze zien er fantastisch uit. Klinken waanzinnig, zijn veelzijdig en blijven perfect op stemming.

Het zijn:
1. Gibson ES-347
2. Fender Telecaster (Amerikaan met enkele modificaties).
3. Volledig naar eigen hand gezette Japanse Fender Stratocaster met Kahler Spyder trem en talloze modificaties.

Binnenkort stap ik weer over op de ES-347 en als back up gebruik ik dan mijn Gibson Les Paul Standard Lite Double Cutaway (ook een heerlijke gitaar trouwens). :D

nickofzo
26 maart 2013, 23:57
Les paul en sg. die gebruik ik voor alles. (ook thuis)

FruscianteFan
27 maart 2013, 01:17
Ik vroeg het me af omdat bijvoorbeeld J. Mascis voor Dinosaur Jr. uitsluitend Jazzmasters speelt on stage terwijl hij in de studio voor het laatste werk vooral Teles en Goldtops heeft gebruikt. Volgens hem doet hij dat zo omdat voor het oude werk de Jazzmaster nou eenmaal de basis was. Ik gig zelf niet maar kwam er wel achter dat mijn SG ideaal is om te vervoeren door zijn lage gewicht. Die neem ik dus wel het liefste mee.
Tsjah in de studio is ook niet per se te zien welke gitaar je gebruikt.

Wat betreft vervoer: ik draag liever mijn Les Paul van de auto naar de zaal dan dat ik er 2 uur op speel.

Voor gigs maakt het geluid aan de ene kant niet zoveel uit (karaktereigenschappen, details) en aan de andere kant juist behoorlijk veel (balans, output, equalizing, dingen die in de studio achteraf te fixen zijn). Daarnaast heb je het over de afstelling - dat je je G-snaar net niet helemaal lekker kan intoneren is in de studio storend, live komt dat minder nauw. En zo heb je nog wel meer afwegingen.

Live speel je op het instrument waar je zin in hebt, in de studio werk je net iets harder en nauwkeuriger. Voor mij komt het er wel op neer dat ik zowel live als in de studio voornamelijk mijn geliefde Jaguar gebruik en af en toe mn Jackson (zéker bij strijkpartijen)

Pepe
27 maart 2013, 01:31
Ik heb een paar gitaren voor live dingen, de rest verlaat het huis eigenlijk niet. Ik neem altijd 2 gitaren mee, een tele en een hollow boydy, de Gretsch of een Es 330. Ik neem me wel eens voor om exotisch te doen, dat je een Goldtop of 345 mee neemt maar op het laatste moment, bus staat al voor de deur, switch ik toch nog om. Rare vent.

Een '73 tele krijgt de meeste speeltijd maar ik werk toe naar een Les Paul junior.

Luke-wannabe
27 maart 2013, 01:33
Ik gebruik live vaak mijn Telecaster. Maar dat is gewoon omdat dat de gitaar is waar ik me het makkelijkst op uit kan drukken. Hij klinkt ook het best en is door de simpele enkele volume- en toonknop makkelijk in het gebruik live. Makkelijker dan een Les Paul met twee volumeknoppen, bijvoorbeeld. Ik ga daarom ook nog een keer mijn Les Paul en Höfner Colorama aanpassen naar een enkele volume + tone setup. Gewoon omdat ik dat het fijnst vind werken.
De Tele is gewoon altijd goed ofzo. Ik heb soms wel eens dat ik op mijn Les Paul sta te spelen en denk: Had ik die Teleketser maar bij me...

Daarentegen speel ik wel in een fusionbandje waar ik wel bijna altijd mijn Les Paul gebruik, eigenlijk. Dat is ook omdat ik daar veel leads en solo's speel, waarbij die vettere sustain en sound tóch wel wenselijk is.

Oja.. Én ik ben nu ook met een soort bluesrockbandje bezig dat hevig Hendrix en SRV-geïnspireerd is. Vanzelfsprekend dat ik daar mijn Strat gebruik..
Akoestische gitaar gebruik ik weer heel veel in mijn akoestisch pop trio.
Höfner Colorama heb ik weer veel in de studio gebruikt voor de opnamen van Tess et les Moutons Magnifiques...

Ik maak eigenlijk best redelijk gebruik van mijn arsenaal bedenk ik me net!

nusti
27 maart 2013, 09:02
bij een opreden heb ik twee gitaren bij. Een gibson les Paul studio en een epiphone firebird VII. Bij een kleine gig waar we 1 of twee sets spelen gebruik ik alleen de les paul en is de firebird puur backup. De les paul is enorm veelzijdig in geluid door de coil split en speelt enorm fijn. Bij een grotere gig, 3 of 4 sets van een uur per set gebruik ik in één set de firebird. Ik speel in een feest en partijen coverband. Een set is volledig jaren '60 '70 en dan heeft de firebird zo'n typisch geluid dat ik voor mijn gevoel ook echt die gitaar moet gebruiken. De firebird is wel wat harder werken op de een of andere manier...
Heel af en toe sluit ik nog wel eens een acoustisch aan...
nu heb ook niet veel keuze trouwens, dit zijn mijn enige gitaren.

arjanb01
27 maart 2013, 09:52
Voor live gebruik ik mijn MM luke 3
Voor repetities mijn MM luke 2
En voor thuis mijn haar strat.

Klaar ben ik !

Harry
27 maart 2013, 09:58
bij optredens neem ik altijd 2 DeArmonds mee, waarbij ik vrijwel alles op de Starfire (Special II) speel, terwijl de M75T als reserve in een hoekje staat.
Thuis speel ik op wat in het rek staat, dus niet 1 van bovengenoemde 2. Vaak is dan de Les Paul de klos, of een imitatie Telecaster, als daar een behoorlijk setje snaren op zit.
De Parker (P38) staat bij mijn stiefzoon op zijn kamer, heeft hij er tenminste lol van.

Mr.Fingers
27 maart 2013, 10:00
Ik heb het voordeel/nadeel dat ik op vrijwel iedere gitaar hetzelfde klink (ik heb blijkbaar een nogal aparte techniek van aanslaan & spelen, waardoor ik vrij snel herkenbaar ben in een mix), dus vaak is het gewoon "de gitaar die nog ingepakt zit", meestal een telecaster, maar ik speel met evenveel plezier op een strat, een ES 135, een jazzmaster, een Harmony,...

Tupelo
27 maart 2013, 10:06
In de tijd dat ik nog in bandjes speelde is mijn Blade telecaster (later met mods) mijn main axe geworden.
In reactie daarop heb ik ook alle vergelijkbare gitaren eruit kunnen knikkeren.

Mijn vier gitaren nu verschillen zo van elkaar dat ze elkaar moeilijk tegemoet kunnen komen.
De Epiphone Sheraton die ik onlangs gekocht heb zou mijn speciale gig gitaar moeten worden in de toekomst.
Ik merk dat die qua speelcomfort mijn Höfner tegemoet komt, en in sustain de mogelijkheden van de Blade.

Echter, mijn Blade (met GF 20db mid/treble boost/cut) komt op de neckpup (met 20db mid cut) in sound weer aardig mijn Höfner met Kent Armstrong tegemoet.

Anyhoe, het was mijn Blade, maar mijn blade weegt 4.5 kilo; bedoeling is dat het mijn Sheraton wordt in een nabije toekomst.

showband
27 maart 2013, 10:34
ik heb ooit voor op het toneel een werkpaard gitaar laten samenstellen uit standaard delen.

strat body, tele stringthrough bevestiging, piezobrug, graphite topnut, shaller locking tuners in 3x3 config, flat-wide radius.
traditionele strat pickups m.u.v. ultrasonic brugelement, ingebouwd stemapparaat.

Daarmee heb ik een gitaar die lang op stemming blijft en uiterst betrouwbaar alles kan. (wat ik live nodig heb) En toen het goed bleek te werken heb ik een backup laten bouwen. Van dat setje heb ik echt al 10 a 15 jaar enorm plezier.

Maar thuis ga ik losss. (overdag is ie rustig spelert maar savonds...)

casper innosence
27 maart 2013, 11:33
Ik heb eigenlijk maar 2 gigwaardige gitaren. Beiden ook redelijk het zelfde kwa klank. Alleen de feel is duidelijk verschillend. Ik pak nog steeds mijn oude vertrouwde zwarte ESP Viper 2004 std (modded naar een "junior" met slagplaatje en alleen n brugpickup) voor de gigs, ik heb deze gitaar inmiddels een dikke 9jr en we hebben samen een groot deel van Europa gezien en de liefde blijft. 2jr geleden heb ik er 2e hands een ESP Viper custom uit 1997 bij kunnen kopen. Deze gaat vaak mee als backup, maar mag meestal in de koffer blijven. Deze gitaar ziet er nog erg netjes uit voor haar leeftijd en dat probeer ik ook zo te houden. Ondanks dat deze gitaar ook superlekker speelt en klinkt en er in dr winered supervet uitziet. Die 2004 voelt meer als n gooi en smijt gitaartje, ideaal voor op punkshowtjes dus :)

Dutch66
27 maart 2013, 13:53
Grappig om te lezen, zoveel gitaristen zoveel meningen.

Ik heb zelf dus de grootst mogelijke moeite om live van gitaar te wisselen, het heeft met de feel en in mindere maten ook met het geluid te maken. Switch ik bijvoorbeeld noodgedwongen van m'n Les Paul naar bijvoorbeeld m'n Strat dan heb ik gewoon de grootste moeite om mijn partijen lekker te spelen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik altijd wel een "favoriet" heb en m'n andere gitaren in zo'n periode dan min of meer links laat liggen. Ik heb inmiddels voor mijn "main" gitaren een back-up die in ieder geval qua feel redelijk in de buurt komt, en ik bij problemen in iedergeval de gig kan afmaken. Belangrijk ook om te vermelden is dat ik live uitsluitend eigen werk speel en de noodzaak om verschillende gitaren me te nemen (voor mij) niet bestaat. Misschien zou ik mijzelf moeten dwingen om ook naar oefenen verschillende gitaren mee te nemen, en zo dus de set beter "leer" spelen op verschillende planken.

FruscianteFan
27 maart 2013, 14:03
Voor live gebruik ik mijn MM luke 3
Voor repetities mijn MM luke 2
En voor thuis mijn haar strat.

Klaar ben ik !
Ah, en dat vind ik opvallend!

Een bevriende gitarist gebruikt bij repetities voornamelijk zijn SG, maar live gebruikt hij vrijwel uitsluitend Les Pauls. Die ene keer dat ik zijn band live zag dat hij op de SG speelde, vond ik hem ook totaal niet lekker klinken.

Ik zou dat niet kunnen. Bij repetities bereid je je voor op gigs, en dat zou ik niet graag op een andere gitaar doen.

Orpheo
27 maart 2013, 14:26
Mijn crimsons zijn vaak de eerste keus, of mijn floyd rose lp's of de lp's met zephyrs. Hangt van mn bui af.

YannickH
27 maart 2013, 14:29
bij mij ligt het eraan welke tuning de nummers zijn... elke gitaar staat in een andere tuning.

Eko
27 maart 2013, 14:59
Live heb ik er 4-5 bij me en wissel zeer vaak af. Hangt van het nummer af. Heb ook meerdere amps bij me. Neem ook niet altijd dezelfde gitaren mee, kan afhangen van de soort gig en de muziekstijl.

arjanb01
27 maart 2013, 16:24
Ah, en dat vind ik opvallend!

Een bevriende gitarist gebruikt bij repetities voornamelijk zijn SG, maar live gebruikt hij vrijwel uitsluitend Les Pauls. Die ene keer dat ik zijn band live zag dat hij op de SG speelde, vond ik hem ook totaal niet lekker klinken.

Ik zou dat niet kunnen. Bij repetities bereid je je voor op gigs, en dat zou ik niet graag op een andere gitaar doen.

Dat heet ervaring, jonge ;) Maakt niet uit op welke van de 3 ik speel, live krijg ik er altijd wel een mooi geluid uit. De reden dat ik de luke 3 als gig gitaar kies, is de nieuwheid, ziet er gewoon gelikter uit op de buhne als je met een spiksplinternieuwe gitaar gaat spelen. De luke 2 heeft heel wat feesttenten van binnen en buiten gezien, temperatuurswisselingen etc... dat ik hem alleen met repeteren gebruik. Helemaal afgeleefd dat ding, maar blijft een fijne gitaar met een fijne veelzijdige sound.
Qua speelcomfort zijn het vergelijkbare gitaren, qua sound wel anders maar niet zo drastisch als het verschil tussen een SG en een les paul denk ik....

Marc Oblivian
27 maart 2013, 16:38
Ik gebruik voor bijna alles mijn Heritage Les Paul custom. Het geluid, maar ook de bespeelbaarheid liggen me gewoon het best, zowel live als in de studio. Zal ook gewoon komen doordat ik er aan gewend ben hoor. Ik heb ook niet zoveel verschillende gitaren als sommige gebruikers hier: twee goede electrische gitaren en twee goede akoestische. Kom ik een heel eind mee, alhoewel ik nog wel eens een keer een leuke semi-akoestische, 335-achtige ofzo, zou willen.

barno
27 maart 2013, 17:58
Ik zou dat niet kunnen. Bij repetities bereid je je voor op gigs, en dat zou ik niet graag op een andere gitaar doen.

ervaring idd. ik gebruik zelfs meestal mijn buizenbakken niet op repetitie. live uiteraard wel. En ik denk dat ik bijna alle gitaren die ik ooit gebouwd heb, een 40-tal, wel es op een podium heb gebruikt. Dat is namelijk de enige plaats waar je ze echt goed kan testen.

Nu, ik hang dan ook het geloof aan dat veel verschillende gitaren een mens telkens anders doen spelen en dat vind ik een goede zaak.

FruscianteFan
27 maart 2013, 18:02
ervaring idd. ik gebruik zelfs meestal mijn buizenbakken niet op repetitie. live uiteraard wel. En ik denk dat ik bijna alle gitaren die ik ooit gebouwd heb, een 40-tal, wel es op een podium heb gebruikt. Dat is namelijk de enige plaats waar je ze echt goed kan testen.

Nu, ik hang dan ook het geloof aan dat veel verschillende gitaren een mens telkens anders doen spelen en dat vind ik een goede zaak.
Dat laatste beaam ik zeer. Maar juist om die reden zou ik juist het verschil tussen repetitie en optreden willen minimaliseren...

Maar dat is misschien ook een verschil tussen willen en kunnen. Ik zou niet bewust op een andere gitaar kunnen repeteren omdat ik het niet wil, denk ik :p

Martijn-w
27 maart 2013, 21:37
Ik heb eigenlijk maar 2 podiumwaardige gitaren. Ik gebruik mijn Guttlin Thin King voor de meer distorted nummers en de Yamaha RGX A2 voor de cleanere en meer funky nummers. De Yamaha heeft een lagere actie dus die gebruik ik nu voor mijn lessen in het soleren.

Hotpepper01
27 maart 2013, 22:07
Nee, niet echt. Ik neem morgen 2 favo Gibbys mee: een 3 humbucker Les Paul Custom en een P90 Les Paul. Een vers setje snaren vind ik denk ik belangrijker dan welke gitaar.

TimS
27 maart 2013, 22:47
Live heb ik er 4-5 bij me en wissel zeer vaak af. Hangt van het nummer af. Heb ook meerdere amps bij me. Neem ook niet altijd dezelfde gitaren mee, kan afhangen van de soort gig en de muziekstijl.
Treed je op met een grote act en worden je spullen voor je gedragen of vindt je het gewoon leuk om veel opties te hebben en heb je daar het tillen voor over? Ik zit soms al te twijfelen of ik wel een reservegitaar nodig heb, laat staan 4 extra.

barno
27 maart 2013, 23:00
Treed je op met een grote act en worden je spullen voor je gedragen of vindt je het gewoon leuk om veel opties te hebben en heb je daar het tillen voor over? Ik zit soms al te twijfelen of ik wel een reservegitaar nodig heb, laat staan 4 extra.

ik heb er meestal ook vier mee. iets met p90's, een dobro of een electrische in open tuning, strat of tele en nog iets ES-achtigs, is inderdaad een gesleep maar gebruik eigenlijk geen pedalen en als je nogal eclectische set speelt, heb je wel wat verschillende sounds. maar het kan natuurlijk ook op één gitaar als het moet. als het met een vliegtuig moet: een P90 gitaar, de alleskunner :)

DEA100MKIV
27 maart 2013, 23:08
Ik neem altijd mijn Yamaha RGX112 mee, heeft me nog nooit in de steek gelaten,
heb als backup een RGX321FP van Yamaha,

tevens staat er een Epi LP BlackBeauty en GoldTop. Deze hebben tezamen mijn gibson lp std + vervangen
omdat ze gewoon een heerlijke bespeelbaar heid hebben

aaronstonebeat
28 maart 2013, 01:04
Ik heb een paar jaar de gitaar links op de foto gebruikt; Telecaster, mijn TCB, geweldig!
Maar sinds begin 2011 ben ik over op de middelste, de Les Beat; die combineert Tele en LP in één, nog veelzijdiger, zij het iets minder ergonomisch.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8XMTSENO.jpg

De houders van de pickups en het staartstuk zijn inmiddels wel wat roestig geworden maar dat drukt de pret in genen dele:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WKNHFZ7A.jpg

Eko
28 maart 2013, 16:49
Tim S,
Een 12 snaar is geen tele, een tele geen Gretsch en een Gretsch geen strat om van een acoutische maar te zwijgen. Ik speel o.a. in een sixties & More band waar we van Kinks naar Cream gaan en van Beatles naar Mama`s & Papa`s. Je hebt dan snel vele geluiden nodig en dit werkt snel. Als het echt met stoom en kokend water moet kan het allemaal wel op 1 instrument, maar het liefst speel ik zo veel mogelijk op dezelfde instrumenten als het origineel. Ach, heeft je verzamelingswoede ook nog nut.