PDA

View Full Version : Marshall Class 5 head met bijbehorende C110 speakerkast



rudmerbruinsma
26 maart 2013, 00:46
Hallo,
ik zit al een tijdje te denken om voor thuis in de studio een "kleine" buizen top met speakerkast aan te schaffen en ik heb mijn oog/oor laten vallen op de Marshall Class 5 head in combinatie met de C110 speakerkast. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Het gaat mij er om dat ik het voor opnames kan gebruiken.
Qua effecten heb ik een Boss ME 70 liggen. Ik speel in een coverband waar ik een H&K Tubemeister 18 head heb aangesloten op een Blackstar HTV 212 speakerkast met 2 eminence speakers.
Ik wil niet teveel met die grote kast zeulen dus daarom mijn keuze om voor thuis die Marshall aan te schaffen.
Zijn er meer mensen die de Class 5 voor opnames gebruikt? Is hij daarvoor geschikt?
Alvast bedankt voor reacties!
Gr. Rudmer

LRS
26 maart 2013, 07:37
Waarom niet alleen een kleine cab erbij halen voor je TM18? Ik zie de meerwaarde van de Class 5 niet zo. Met de ingebouwde red box zou je TM18 uitermate geschikt moeten zijn voor thuis recording, toch?

Mr.Fingers
26 maart 2013, 09:57
Ik heb'm gehad (nu heeft St.Robot hem, en ik zijn Ampeg GVT), en het is best een degelijk versterkertje, leuk voor opnames, en met de terugschakelfunctie voor vermogen (van 5W naar 0.5W) kun je een stevige plexischeur krijgen op aanvaardbaar volume (nog steeds vrij luid hoor). Het is en blijft wel een klein versterkertje, en de klank is vrij "dozig", maar je kunt er zeker wat mee. Ik heb'm ook live gebruikt, en kreeg zeker geen klachten van dat hij te stil was, in tegendeel...

Dit is van een demoopname van een nummer van Matt. Jazzmaster door de Class 5, die op randje oversturing ingesteld staat (zacht aanslaan is clean, doorrammen is vrij gritty)

https://soundcloud.com/grantham/worth-of-man

rudmerbruinsma
26 maart 2013, 10:29
Waarom niet alleen een kleine cab erbij halen voor je TM18? Ik zie de meerwaarde van de Class 5 niet zo. Met de ingebouwde red box zou je TM18 uitermate geschikt moeten zijn voor thuis recording, toch?

Qua clean klinkt het op zich wel aardig maar voor opnames mis ik dan toch wat dynamiek.
De overdrive en boost vind ik dan weer erg lelijk klinken over de red box....

rudmerbruinsma
26 maart 2013, 10:34
Ik heb'm gehad (nu heeft St.Robot hem, en ik zijn Ampeg GVT), en het is best een degelijk versterkertje, leuk voor opnames, en met de terugschakelfunctie voor vermogen (van 5W naar 0.5W) kun je een stevige plexischeur krijgen op aanvaardbaar volume (nog steeds vrij luid hoor). Het is en blijft wel een klein versterkertje, en de klank is vrij "dozig", maar je kunt er zeker wat mee. Ik heb'm ook live gebruikt, en kreeg zeker geen klachten van dat hij te stil was, in tegendeel...

Dit is van een demoopname van een nummer van Matt. Jazzmaster door de Class 5, die op randje oversturing ingesteld staat (zacht aanslaan is clean, doorrammen is vrij gritty)

https://soundcloud.com/grantham/worth-of-man


Klinkt goed! Je zegt dat hij een aanvaardbaar volume heeft, kun je dat dan enigszins nog aanpassen? Ik bedoel, de volumeknop op deze head heeft toch een iets andere functie dan op een "normale" versterker? Kun je hem ook heel zacht zetten zonder daarbij de dynamiek van de sound te verliezen?

Mr.Fingers
26 maart 2013, 10:37
De volume werkt van 0 tot 5 als volumeknop, daarna gaat hij niet echt meer luider (geloof mij, dat wil je ook niet, ik heb'm eigenlijk nooit op de 5W stand gehad, altijd op de 0.5W), maar reageert hij eerder als gain-regelaar. Je kunt'm heel erg zacht zetten (praatvolume) en toch een dynamische sound hebben, maar dat is dan eerder een cleane klank. Voor de crunch moet de volume toch op 10h staan.

Mitch
26 maart 2013, 11:30
Als je 'm cleaner en dynamischer wil hebben kan dat wel, maar dan moet je één 12AX7 omwisselen voor een 12AT7. Daar knapt de versterker sowieso van op in mijn ervaring. Hoe dan ook: als je écht lekker wil scheuren is het niks voor thuis, tenzij je 'm in een grote boerenschuur kan zetten :D Hij gaat gewoon tyfushard, 5W of niet. Ik vond 'm in tegenstelling tot een hoop andere 5W meuk hard genoeg voor bandrepetities of optredens in kleine ruimtes waar je alsnog wordt uitversterkt. Hij klinkt gewon het lekkerst met volume op 12 uur en dat was in mijn geval zelfs voor repetities al te hard. Hij blijft wel wat dozig klinken en superclean wordt het nooit. Maar eerder teveel volume dan te weinig.
Ik vind het voor thuis en opnames overkill, dan kun je écht beter aan de transistor/modelling, zijn betere resultaten mee te halen. Zéker voor recording.