PDA

View Full Version : kromgetrokken hout



Ibanez RuleZ
25 maart 2013, 22:20
Afgelopen week heb ik voor mijn eerste zelfbouw project wat hout gekocht bij vertrouwde leveranciers: een leuke balk esdoorn voor de hals, een mooie plak limba voor de body en een paar mooie stukjes esdoorn voor de top (een topje van 6 mm en een topje van 13 mm, kan niet kiezen ;-)). en dit in mijn appartement in een (normale) ruimte neergelegd, niet in de zon, niet op de vloer, want we hebben vloerverwarming etc.

tot mijn stomme verbazing begint ALLES krom te trekken, ook de 40mm dikke limba plak en allemaal dezelfde richting op. De mooie esdoorn top was na 1 dag gewoon KROM, de rest merkte ik later.

Nu heb ik een WTW installatie in mijn huis en het weer zorgt natuurlijk voor een behoorlijke droogte, maar zelfs de 13 mm dikke esdoorn top begint aan de onderkant scheurtjes te krijgen. Gaat dit nog goedkomen als we wat vochtiger lucht in onze atmosfeer hebben, of kan ik het hele zooitje wegmieteren?

H.

loose-fur
26 maart 2013, 08:23
De zaagwijze kan het kromtrekken beďnvloeden, kwartiers gezaagde planken trekken minder makkelijk krom dan dosse (zaagwijze kun je herkennen aan het kopshout).
Maar hoe de stukken hout gestapeld liggen heeft evengoed een grote invloed op het kromtrekken. Je zegt dat alles dezelfde kant optrekt? Is het zo dat de 'holle' kant het meest in aanraking komt met de (droge) lucht? Dan ligt alles gewoon plat, ergens op een tafel of legplank? Mocht het zo zijn, draai dan alles eens om, zodat enkel de bolle kant de kans krijgt 'uit te drogen'.
Wanneer je hout te drogen legt, stapel het dan met 'drooglatjes' tussenin, zodat er ongeveer aan alle zijden evenveel drooglucht aanwezig is. Of zet alles gewoon recht tegen een muur.
Die esdoorn top is waarschijnlijk redelijk breed en gevlamd (dosse gezaagd)? Zolang die niet verlijmd zit zal die zal erg gevoelig blijven aan kromtrekken, voorlopig kun je die eventueel met behulp van een paar spanschroeven tussen enkele rechte latten spannen (dwars erover heen).
En inderdaad: vochtigheidsgehalte een beetje in het oog houden..



Tee.

Mattia
26 maart 2013, 11:34
Tegen een muur leunen, zodat lucht aan alle kanten kan komen. En schaf een hygrometer aan - luchtvochtigheid wil je ergens tussen de 30 en de 60 houden (voor akoestisch luistert het wat nauwer). Voor dunnere tops raad ik iedereen aan om te stickeren (latjes) en gewicht erop om te zorgen dat het niet kromtrekt.

Maargoed, hout werkt altijd, zeker als het buiten in de nederlandse kou heeft gestaan, en het duurt een paar weken voordat het een beetje op temperatuur en vochtigheid is gekomen. Dat barsten vind ik wel gek, tenzij je huis kurk en kurkdroog is.

Ibanez RuleZ
26 maart 2013, 18:01
allen, dank voor de tips. Ik heb ze rechtop gezet en dat topje heb ik zoals Mattia zegt ook gestickert. had het geheel ook in mijn box in de kelder gelegd en merkte daar al dat alles al weer een stuk rechter was getrokken (y)

grizzly
27 maart 2013, 23:54
Ik heb hier 24/7 een luchtbevochtiger aan het werk om de boel rond de 45% vochtigheid te houden.
In de winter zakt het binnenshuis hier al snel naar de 25% en trekt de boel krom als een hoepel :(
Een beetje vervelend is die witte waas (kalkhoudend water) die overal overheen komt.
Ik stook er momenteel 1,5 liter water per dag door in een kamertje van 3x4.

rickkoorman
7 april 2013, 09:15
Yep, hout is soms een akelig materiaal :seriousf: Tja...je weet eigenlijk nooit waar het hout opgeslagen heeft gelegen. Weinig houthandels hebben een verwarmde ruimte van waaruit ze het hout verkopen. Advies is dan ook om het hout langzaam te laten acclimatiseren aan de omgeving. Vraag ook even aan de verkoper waar het hout is opgeslagen.

Ibanez RuleZ
7 april 2013, 12:43
Yep, hout is soms een akelig materiaal :seriousf: Tja...je weet eigenlijk nooit waar het hout opgeslagen heeft gelegen. Weinig houthandels hebben een verwarmde ruimte van waaruit ze het hout verkopen. Advies is dan ook om het hout langzaam te laten acclimatiseren aan de omgeving. Vraag ook even aan de verkoper waar het hout is opgeslagen.

Waar had je het opgeslagen ;-)

Plant
7 april 2013, 20:06
Ik heb hier 24/7 een luchtbevochtiger aan het werk om de boel rond de 45% vochtigheid te houden.
In de winter zakt het binnenshuis hier al snel naar de 25% en trekt de boel krom als een hoepel :(
Een beetje vervelend is die witte waas (kalkhoudend water) die overal overheen komt.
Ik stook er momenteel 1,5 liter water per dag door in een kamertje van 3x4.

Je moet in die dingen geen leidingwater gebruiken.

rickkoorman
11 april 2013, 16:58
@ibanez rulez : Hahaha...Ik dacht al een bepaalde houtcombi te herkennen....het esdoorn ligt bij ons in een verwarmde loods !! Net weer een nieuwe voorraad limba gevonden,joepie!!

RS-Rik
11 april 2013, 19:05
Hier thuis staat altijd een bak water op de verwarming, zeker van de winter was het kurk en krukdroog. Dan staat die verwarming te loeien in gortdroge lucht, dan wil het vocht er wel uit.


1 Gitaarbody in aanbouw is 1 licht barstje gaan vertonen, dat is nu alweer minder.



Wat je wel eens ziet bij gitaarbouwers is dat je het ruwe hout laat drogen, en uit dat ruwe hout een ruwe vorm haalt, dat nog effe laat werken en dan dááruit pas de finale vorm. Dan zitten er helemaal geen spanningen meer in. Zo doe ik het iig. Nu liggen hier best wat planken, ook voor necks etc, en als die een millimetertje krom gaan, tja doe je niks aan, later weer recht maken in de vandiktefrees-unit. Ze liggen in de trapkast, en de temperatuur is er het constantst van alle plekken in huis neem ik aan.


Hoe erg zijn je topjes krom getrokken? Een beetje in 1 richting (beetje u-vormig) of echt zwaar getordeerd?

Toen ik mijn top carvede (mag dat woord?) uit 17 mm dik walnoot trokken de dunne randen ook een beetje op (+- 2 mm). Gewoon bij het lijmen goed op de body persen, maar dat moet toch.



Bottom line is, zolang het kromtrekken binnen de maten van je product blijft is het niet meteen een ramp.

+ over water, ik weet niet zeker wat jullie bedoelen maar ik gebruik gewoon leidingwater om de boel te bevochtigen (plastic bakkie op verwarming) en ik krijg geen witte waas. Locatie Utrecht.
Wel witgele aanslag in die plastic bak. Daar gaat iig geen salade meer in...

Plant
11 april 2013, 19:24
over water, ik weet niet zeker wat jullie bedoelen maar ik gebruik gewoon leidingwater om de boel te bevochtigen (plastic bakkie op verwarming) en ik krijg geen witte waas. Locatie Utrecht.
Wel witgele aanslag in die plastic bak. Daar gaat iig geen salade meer in...

Ik doelde op de elektrische luchtbevochtigers. Voorbeeld:

http://www.megapool.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/o/boneco-7142-luchtbevochtiger.jpg

Die zetten bij gebruik met leidingwater overal kalk op af. Met een filter of gebruik van gedemineraliseerd water voorkom je dat.
In die radiatorbakjes doe ik ook gewoon leidingwater.

Gitaarbouwer
11 april 2013, 22:22
Wij hebben in de woonkamer/keuken (40m2) een Boneco gehad. Daar gooiden we rond de 8 (!!!) liter water per etmaal in. Maar we kregen het percentage luchtvochtigheid niet omhoog. Het bleef op 29% hangen. Toen zijn we er maar weer mee gestopt:-)

Plant
12 april 2013, 00:02
Het bleef op 29% hangen.

Las je dat soms op het apparaat zelf af?
Ik heb een vergelijkbaar toestel gezien waarvan het interne meetsysteem ook op een vaste lage waarde bleef hangen terwijl het water al van de muren droop. Een externe hygrometer gaf wel een stijgende waarde.

Sowieso is het kolder om een hygrometer in de luchtbevochtiger zelf te integreren, een waardeloze feature op zo'n apparaat. Je wilt weten wat de luchtvochtigheid in de ruimte is en niet net buiten het apparaat.

Gitaarbouwer
12 april 2013, 21:27
Op twee verschillende apparaten. Inderdaad op de Boneco zelf, maar ook op een losse hygrometer die ik 2 ŕ 3 meter van de Boneco af had staan. Ik denk dat die Boneco's meer geschikt zijn voor slaapkamers e.d. maar voor woonkamers moet er groffer geschut ingezet worden vrees ik. Een tuinslang ofzo.

Plant
12 april 2013, 21:40
Een tuinsproeier in de kamer kan.
Weleens een sprinkler installatie overwogen? Ook handig bij brand ;)

Gitaarbouwer
12 april 2013, 21:54
http://www.fordmondeoclub.nl/phpBB3/images/smilies/hysterical.gifhttp://www.fordmondeoclub.nl/phpBB3/images/smilies/hysterical.gif

Ibanez RuleZ
13 april 2013, 18:16
nou, heb topje van 6 mm verlijmt en dat is nog tamelijk goed gelukt ook.

Een van de twee plankjes was nog steeds een beetje "krom" over de lengte, dus dat was even creatief zijn. In het midden (daar waar ongeveer de brug en brug PU zitten) is er een kwart millimeter hoogte verschil dat makkelijk weg te schuren is volgens mij. met het verlijmen van top en body gaat dit wel goed komen. Zodra ik meer voortgang heb zal er ook wel een foto verslag van worden gemaakt en op het forum geplaatst (ben al aan het vastleggen).