PDA

View Full Version : import



Dirtypool
23 juni 2003, 11:02
Als ik een 2e hands versterkertje uit de US haal, wat moet er allemaal aan veranderd worden om hem hier in het lichtnet te prikken en wat kost zoiets gemiddeld?

Grtz Richard

Mr.Jay
23 juni 2003, 12:55
Als ik een 2e hands versterkertje uit de US haal, wat moet er allemaal aan veranderd worden om hem hier in het lichtnet te prikken en wat kost zoiets gemiddeld?

Grtz Richard

je koopt gewoon voor 50-60 euro een ( min. 300W ) omvormer van 220 naar 110 V. ( heet dat dan officieel ).

Dat is het makkelijkst, altijd handig zo;n ding, en je hoeft niet IN je amp iets te veranderen. bij een electronicashop hebben ze er een van VELLEMAN b.v.
Of een legerdump heeft wel een ouwe staan.
Andere optie is > de voedingstrafo vervangen in die amp voro een Europese > zal duurder zijn en werk, en je amp is niet meer origineel.

Jay

Dirtypool
23 juni 2003, 18:17
ok, bedankt :)

PeeVee
24 juni 2003, 16:48
Je kunt ook op rommelmarkt een "220V naar iets" trafo proberen te scoren die aan primaire (220) kant een middentap heeft.

Het is dan eigenlijk 2 x 110V naar iets. Zet 220V op de "uiteinden" en pak vanaf het midden gewoon de 110 Volt. Je gebruikt het dan eigenlijk niet als trafo maar (letterlijk) als een spanningsdeler.

Uiteraard heeft trafo dan maar de halve capaciteit m.a.w. er mag bij 110V dezelfde stroom lopen als er max. bij 220V zou mogen lopen. Moet dus best een flink trafo zijn, minimaal 200W voor een Fender amp met 40-50W uitgangsvermogen.

Kom dit soort trafo's regelmatig tegen op radiomarkten voor een appel en een ei (lees: tussen 2 en 5 Euro). Heb er zelf eentje in gebruik in mijn "75", werkt prima!