PDA

View Full Version : Problemen met hals



Anti
24 maart 2013, 23:41
Hallo allemaal,

Vandaag haalde ik mijn Blueridge nog eens uit de kist en tot mijn verbazing
is er wat mis met de hals. Voor de D-G-B-E snaren zitten de snaren tussen
de 11de en de 16de fret vast op dezelfde noot. Ervoor en erna (fret 1-10
en 16+) klinken ze gewoon normaal. De twee bovenste snaren (E en A)
lijken er geen last van te hebben en de actie op deze snaren lijkt ook niet
hoger of lager dan tijdens laatste speelbeurt (een maand geleden) toen alles
nog gewoon OK was.

http://anxma.com/blue1.jpg

http://anxma.com/blue2.jpg

http://anxma.com/blue3.jpg

Op het eerste zicht lijkt er ook niet mis met de hals. Enige suggestie wat de
oorzaak is en hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt

Plant
25 maart 2013, 00:07
Zo hoog op de hals lijkt het me geen trussrod afstelling probleem. Het brugzadel zal ook niet vanzelf zomaar lager staan.
Is het bovenblad tussen brug en klankgat soms ingezakt?

Anti
25 maart 2013, 00:22
Bedankt voor je reactie.

Nee, het bovenblad tussen brug en klankgat is (zo ver ik kan zien) zo goed als recht.

Ron Houben
25 maart 2013, 08:16
Hallo Anti,

Door de droogte kan het bovenblad -licht- inzakken. Dan kan het dus ook voorkomen dat de snaren te laag komen te liggen. Vanaf deze afstand schat ik dit als de oorzaak in. Dit kan je oplossen door een humidifier/bevochtiger in het klankgat te hangen. Verkopen ze in iedere gitaarwinkel. Daarnaast moet je zorgen dat de luchtvochtigheid in je huis hoger wordt. Die moet tussen de 45 en 55% zijn, met een marge van 5% omhoog of omlaag.

Succces, Ron.

Rizz
25 maart 2013, 08:37
U haalt mij de woorden uit de mond, hoewel de vochtigheid omhoogbrengen op het moment lastig is. Ik heb bakken op de radiator staan en een luchtbevochtiger, maar krijg het niet hoger dan 35%. Komt van 27% af.

Simpele oplossing voor nu zou zijn je halspen ietsje losser draaien.. Voorzichtig met een kwart slagje per keer. Ervaring leert dat het meestal met een halve slag verholpen is. Dit kan met de snaren op spanning. Met weer vaster draaien echter niet!!

Wat ook kan is je gitaar in de waskamer zetten, als je die hebt, daar is de vochtigheid lekker hoog..

Anti
26 maart 2013, 00:09
Ik heb uw advies gevolgd en de hals een halve slag losser gezet. Helaas lijkt dat het probleem niet op te lossen. Nu, ik moet misschien wel toevoegen dat de gitaar afgesteld is met een zeer lage actie (zeker voor een akoestische gitaar), dus misschien dat hij wat meer nodig heeft?

Overigens, wat kan dit eigenlijk veroorzaken en is er een permanent effect op het hout? De gitaar staat ondertussen al 1,5 jaar op dezelfde plaats (steeds in kist), dus ik begrijp niet goed waarom luchtvochtigheid nu plotseling een rol zou spelen?

Plant
26 maart 2013, 00:53
Ik heb uw advies gevolgd en de hals een halve slag losser gezet. Helaas lijkt dat het probleem niet op te lossen. Nu, ik moet misschien wel toevoegen dat de gitaar afgesteld is met een zeer lage actie (zeker voor een akoestische gitaar), dus misschien dat hij wat meer nodig heeft?

Nee! Niet verder gaan, want de halskromming is het probleem niet. Draai deze weer terug op waar deze stond.
Dat de aktie laag is meende ik al te zien aan hoe laag het brugzadel is. Vanaf de brugpennen maken de snaren een erg scherpe knik.


Overigens, wat kan dit eigenlijk veroorzaken en is er een permanent effect op het hout? De gitaar staat ondertussen al 1,5 jaar op dezelfde plaats (steeds in kist), dus ik begrijp niet goed waarom luchtvochtigheid nu plotseling een rol zou spelen?

Momenteel is de luchtvochtigheid extreem laag, zeker in huis met de cv aan. Dat speelt een belangrijke rol. Het is kurkdroog. Bij alles van geaard metaal wat ik in huis beetpak krijg ik een optater, zelfs met waterbakjes aan m'n radiatoren geeft m'n hygrometer in de kamer nauwelijks boven de 20% relatieve luchtvochtigheid aan. Dit zou in het ideale geval ergens tussen de 50% en 70% moeten liggen.

Bij zo'n lage luchtvochtigheid krimpt hout, het gaat 'werken'. In het ergste geval zit er ineens een scheur in je gitaar of laat er iets los. In jouw geval zijn door de werking van het bovenblad de snaren gezakt en lopen nu aan.

Ofwel:

- je brengt de luchtvochtigheid omhoog, waardoor het hout weer uitzet, de aktie weer omhoog gaat en er niks kan gaan scheuren.
- wat het bovenblad gezakt is moet je met je brugzadel compenseren. Een nieuwe hoger brugzadel erin.

mountainman
26 maart 2013, 14:03
Door dat vastzitten op dezelfde noot krijg ik de indruk dat er een fret omhoog is gekomen, wat ook nog wel eens wil gebeuren bij droogte. In dit geval dan vooral aan de kant van de hoge snaren. Dat zou kunnen verklaren waarom de lage E en A er geen last van hebben.
Het schijnt dat je zo'n omhoog gedrukte fret weer voorzichtig omlaag kan tikken (niet direct met de hamer op de fret natuurlijk maar met een blokje hout ertussen). Ik moet daar wel bij zeggen dat het mij nooit is gelukt, want toen ik dit probeerde was een paar uur later de fret gewoon opnieuw omhoog gekropen.

Eko
26 maart 2013, 14:08
Als je de gitaar in z`n koffer bewaard:
Gebruik een dik keukendoekje wat veel vocht op kan nemen. Maak je hem nat en knijp hem uit. Touwtje er om heen en laat hem in je klankgat zakken en maak het vast aan je snaren. Koffer dicht en een paar dagen herhalen. Is een goedkope methode. Let er op dat het doekje uitgeknepen moet zijn. Geen druppelende doek in je gitaar laten zakken.
Een humidifier komt op hetzelfde neer. Staat een mooi filmpje op het net van Bob Taylor waar hij laat zien wat bevochtigen voor problemen kan oplossen. Kwestie van geduld hebben en herhalen.

Anti
26 maart 2013, 15:10
Bedankt voor het advies. Ik heb gisteren nacht een soortgelijke video gezien en er liggen nu twee uitgedrukte sponzen in de kist. Hopelijk dat dit na een paar dagen herhalen het probleem oplost.

barno
26 maart 2013, 15:30
ah, een stadsgenoot :)

ja dit jaar (vorig jaar ook trouwens, maar niet zo'n lange periode) extreem droog. Veel freteindjes moeten bijvijlen bij de versgebouwde gitaren door houtkrimping.

Mss ook wat hogere actie gebruiken, even wennen maar het komt de tone van de gitaar ten goede.

Anti
26 maart 2013, 15:52
Ex-stadsgenoot dan, ik woon tegenwoordig in Kopenhagen. En inderdaad, ik denk dat ik de gitaar sowieso maar eens binnen doe om de actie te laten verhogen. Ik veronderstel dat niemand hier ervaring heeft met gitaar onderhoud/reparatie in Kopenhagen :chicken: ?

Anti
28 maart 2013, 10:54
Even een korte update: er ligt nu a twee dagen een vochtige spons (in doosje) in het klankgat van de gitaar in een gesloten koffer en de actie is zich aan het herstellen. Bedankt voor het advies!

Rizz
28 maart 2013, 11:11
Ex-stadsgenoot dan, ik woon tegenwoordig in Kopenhagen. En inderdaad, ik denk dat ik de gitaar sowieso maar eens binnen doe om de actie te laten verhogen. Ik veronderstel dat niemand hier ervaring heeft met gitaar onderhoud/reparatie in Kopenhagen :chicken: ?
:)


Wat je vaak ziet, is dat mensen een zomer- en winterzadel hebben. Iets krimp hou je toch wel. Je zou nu een zadel kunnen laten maken en straks weer kunnen wisselen met je huidige (zomer) zadel.

Plant
28 maart 2013, 13:29
Of voortaan je gitaar in de winter (laten) afstellen ;)
Dan heb je in de zomer een wat hogere aktie, maar er loopt dan iig nooit wat aan :)

bertje1
29 maart 2013, 13:20
Ik denk dat ik het zelfde probleem had met mijn gisteren gekregen chicago gitaar.( zie mijn topic ) Ik heb zojuist er niieuwe snaren op gezet en het brugzadel verhoogt ( de snaren lagen extreem laag tegen de hals en de 12e fret en de langs de12e fret liggende frets gaven de zelfde toon maar dan wel een totaal verkeerde toon klonk nergens na.Nu klinken de tonen weer zoals ze moeten klinken. Nog niet perfekt maar acceptabel.Ik wacht nu even voordat ik verder ga sleutelen Misschien dat het hout wat droog is